"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-12-07 12:50:26

Tror det här är en nyckel i det hela:
enwp skrev:Some members of the community blamed the girl for her own rape and blamed her for casting a negative light on the football team and town.


En geografiskt upprätthållen social fiktion med insiktslösa människor som deltar. De som är hyllande är höjda bortom att kunna göra fel och de som förknippas med att bryta den fiktionen blir syndabock. I en sådan miljö frodas också lätt ogrundande omdömen om andra.

Sedan är idrottsskulturen och i synnerhet fotboll ofta överrepresenterad ifråga om våldsamt och respektlöst beteende. De som har behov av större stimulans lär söka sig bortom den miljön.


Skjut budbäraren - då försvinner problemen! :-)064
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2013-12-29 5:36:21

Gymnasistens insändare väckte positiv uppmärksamhet bland hans egna klasskamrater och andra:
Den här insändaren alltså: http://www.dn.se/sthlm/sverige-landet-d ... tt-valdta/

DN Sthlm skrev:– Jag är oerhört glad över att den publicerades, mest för att jag vill visa att vi är många i min generation som sett den här utvecklingen och som inte alls gillar den. Jag är övertygad om att alla måste hjälpa till för att förändra den syn på sex som råder, säger Mårten.

Redan innan han läste artiklarna i DN hade han funderingar kring det han sett och upplevt under sina tonår. Han menar att attityden till sex förändrats på bara några år – och att det börjar allt längre ner i åldrarna.

– Jag menar inte att moralisera, det är bra att unga tar för sig och känner sig fria i förhållande till sin sexualitet, men jag ser också baksidorna: den nästan konsumistiska synen på sex, frånvaron av känslomässigt engagemang. På kort sikt leder det bara till deprimerade unga tjejer och avtrubbade killar. Vad det leder till på lång sikt vågar jag knappt tänka på.
http://www.dn.se/sthlm/skolan-maste-pra ... er-om-det/

Ja, jag skulle säga att det är svårt att både uppmuntra "sex utan känslor" och kritisera "konsumistiskt sex". Är det verkligen så att killar och tjejer blir lyckligare av att ha en massa sex med personer de inte känner och inte bryr sig om?

Mårten Gasslander tycker att det är för mycket fokus på de unga tjejerna, inte minst när det kommer till själva rättsprocessen. Att de ska bevisa sin oskuld är barockt, menar han.

Nej, tjejerna behöver inte bevisa något, det är åklagaren som måste bevisa att killarna är skyldiga. I annat fall blir det ju så att alla killar som anklagas för våldtäkt måste bevisa sin oskuld, och det är inte ok i ett rättssamhälle. Så där håller jag inte alls med honom.

– Vi måste lyfta killarnas beteende. Det är svårt att förstå det, men jag tror att det handlar mycket om bakgrund, uppfostran, kvinnosyn och grupptryck. Skolan måste prata mycket mer om det här.

Ja, där kan jag bara hålla med. Men hjälper det, om både killar och tjejer tycker att man ska strunta i vad präktiga vuxna säger? Ofta är det också så att de har de "rätta åsikterna" i princip, men i verkligheten blir det något annat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2013-12-29 6:14:45

Problemet är ofta att vuxna utgår från situationen då de växte upp medan ungdomar har aktuella men omogna ståndpunkter. Ska man komma någon vart måste man både vara relevant för hur samhället ser ut just nu och vara mogen.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-07 22:41:30

Tror att det kan vara rätt vanligt när man är ung, ser personligen inget fel i detta.
Jag värderar inte, så länge man kör med öppna kort och inte sårar någon annan,
om du är ung och obunden utan förpliktelser alltså obunden/singel och inte har barn.
Tror det är en period som många unga nog känner igen sig i numera.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2015-03-25 2:59:18

Bump!

En intervju med en man som arbetar inom RFSU som skolinformatör. Han studerade till socionom och då krävdes det att man skulle bli medlem i RFSU.

"- Det finns i dag en stor press bland ungdomar. Allt från en rakningshets - man måste vara 'ren och fräsch' - som tyvärr leder till att många får svamp, sår och infektioner, till frågor om att vara oskuld och sexdebut. Tyvärr är sexualundervisningen på de flesta skolor riktigt dålig, därför behövs vi på RFSU." (UNT "Killar måste respektera ett nej")

Ungdomar är ofta fast i sexuella stereotyper. Han ömmar för killarna han möter på SIS-hemmet där han jobbar, "det kunde så lätt varit jag".

"Han är bekymrad över att många killar inte har fått lära sig att respektera ett nej.
- Killarna vi pratar med kan svara 'men vadå, hon kan väl inte säga nej sen om hon sa ja först?', han suckar och skakar ilsket på huvudet.
- Det är så jävla typiskt och det mesta handlar om mäns värderingar. Kvinnor ska inte sluta bli våldtagna, män ska sluta våldta. Jag fattar inte hur det kan vara så svårt.
---
Han menar att machoattityder är något som grundläggs tidigt i livet."


Ett "våldtäktsexperiment": En man hotar och tycks slå en kvinna som skriker och jämrar sig på en offentlig herrtoalett. Andra män på toaletten ingriper men inte alla. En flicka berättar om när hon som 13-åring blev våldtagen på en herrtoalett och ingen hjälpte henne.



Dock undrar jag hur den sista kommentaren i videon ska tolkas.

En kommentar till videon:
80% of the women that get raped dress like whores so they ask for it....Try putting on something decent to avoid that and dont dress like cheap whores like most of them nowadays.

Men så tänker vi inte i Sverige eller hur?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2015-03-25 11:19:08

Alien skrev:Men så tänker vi inte i Sverige eller hur?

Folk tänker inte så mycket i detta sammanhang. De reagerar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Meppe » 2015-03-25 12:06:19

Alien skrev:Men så tänker vi inte i Sverige eller hur?


Klart att det är det som är attityden. Verkligheten anropar.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Pikachu » 2015-03-25 12:50:05

Kvinnor löper större risk att bli våldtagna än att få ­utbildning i Sydafrika. Inte ens sjuka, handikappade ­eller döda är förskonade. I en specialskriven text för DN Kultur­ skriver den sydafrikanska författaren Marlene van ­Niekerk om ett land som är i krig med sig självt. http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... gade-djur/
Den kvinna som flyr från hustrumisshandel och går till polisstationen för att anmäla sin man bör tänka sig för. Lagens väktare kan själva förgå sig mot henne. Hon kan komma hem i sämre skick än hon var när hon gick. Att uppsöka en offentlig toalett på natten kan bli ödesdigert. Skickar man ut sin dotter för att köpa bröd kanske hon aldrig återvänder.

I de lummiga villaförorterna finner sig de rikas hustrur och döttrar inlåsta i sina stora hus. De är utrustade med inbrottsalarm, pepparsprej, hundar, vaktbolag, väktare, säkerhetspatruller, elstängsel, övervakningskameror och larmknappar. Det har blivit en livsstil som få tänker på som något onormalt.

De män som kastar sig över kvinnors kroppar är i de flesta fall någon som offret känner på nära håll. Flickor från fattiga familjer kan ofta inte lita på sina fäder, bröder, farbröder eller kusiner. Andra skyldiga visar sig ofta vara bekanta till offret: lärare, själasörjare, doktorer, poliser, sjukvårdare, politiker, idrottare, skolkamrater.

Ofta kan man läsa om drogade förortsungdomar som jagar i flock och kastar sig över de flickor de får syn på. Det kallas jackrolling. Det har blivit vanligt att vilda pojkgrupper i lägre tonåren filmar sina egna gängvåldtäkter på kvinnliga klasskamrater på skolgården med sina mobiltelefoner.

I en studie som nyligen gjordes inom Medical Research Council erkände en man av fyra att de hade våldtagit någon, och hälften av dem i sin tur att de gjort det mer än en gång. De flesta våldtäkter hade utförts av män mellan 19 och 25. De flesta ser inget fel i det och många tror att kvinnor faktiskt njuter av det eller ”ber om det”.
Publicerad 2013-04-22 13:02
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Smultron » 2015-03-28 0:52:28

Läskigt med detta kvinnoförakt. Vilka ligger bakom det här? Det måste vara mestadels invandrarkillar som ägnar sig åt det grövsta sexuella våldet och övergreppen mot (mestadels svenska) tjejer. Svenska killar beter sig inte så.

Alien
Det är olämpligt att spekulera om våldtäktsmännens etnicitet, eftersom vi inte har några fakta om dessa fall.
För vad du skrivit här och i detta inlägg post1270760.html#p1270760 får du en tillsägelse. Meddelas även i pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Smultron
 
Inlägg: 125
Anslöt: 2015-03-27

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Meppe » 2015-03-28 1:05:23

Smultron skrev:Läskigt med detta kvinnoförakt. Vilka ligger bakom det här? Det måste vara mestadels invandrarkillar som ägnar sig åt det grövsta sexuella våldet och övergreppen mot (mestadels svenska)tjejer. Svenska killar beter sig inte så.


Du inser att det är mycket vanligt att någon våldtar sin partner?
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Pikachu » 2015-03-28 1:11:34

Meppe skrev:
Smultron skrev:Läskigt med detta kvinnoförakt. Vilka ligger bakom det här? Det måste vara mestadels invandrarkillar som ägnar sig åt det grövsta sexuella våldet och övergreppen mot (mestadels svenska)tjejer. Svenska killar beter sig inte så.


Du inser att det är mycket vanligt att någon våldtar sin partner?
Nära hälften av alla våldtäckts domar gäller invandrare. Om man tar i beaktande antalet invandrare i Sverige blir jämförelsen skrämmande tydlig. Visst våldtäcker sker i förhållanden och kanske inte anmäls, men någonstans borde statistiken ta ut sig själv tycker man.
Pikachu
Bannad
 
Inlägg: 2833
Anslöt: 2009-06-14

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav sugrövmanövern » 2015-03-28 1:23:15

Meppe skrev:
Smultron skrev:Läskigt med detta kvinnoförakt. Vilka ligger bakom det här? Det måste vara mestadels invandrarkillar som ägnar sig åt det grövsta sexuella våldet och övergreppen mot (mestadels svenska)tjejer. Svenska killar beter sig inte så.


Du inser att det är mycket vanligt att någon våldtar sin partner?
Är det där verkligen sant?
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Hadraniel » 2015-03-28 1:28:57

Meppe skrev:Du inser att det är mycket vanligt att någon våldtar sin partner?

Jo, som det är nu räknas väl både att ha sex innan personen vaknat till ordentligt eller om man har sex på fyllan med varandra som våldtäkt så personer våldtar väl sina partners hela tiden kan jag tänka mig och ibland åt bägge hållen samtidigt trots att det bara brukar vara killen som skulle kunna åka dit för våldtäkt i dessa sammanhang i realiteten. Men som tur är anmäls nog inte denna typ av våldtäkt i så många av fallen då de flesta troligen inte har något emot att ens partner har sex med en trots att man inte uttalat sagt att det är ok att motparten har sex med en eller när man inte är vid sina sinnens fulla bruk.
Senast redigerad av Hadraniel 2015-03-28 1:32:57, redigerad totalt 2 gånger.
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav sugrövmanövern » 2015-03-28 1:31:44

Känns som att det gått rejält med inflation i våldtäktsbegreppet och att man verkligen borde ta tag i att bena ut och omvärdera det.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav bardamu » 2015-03-28 1:42:07

Angående "våldtäktskultur" och liknande skrämselpropaganda.

Låt mig utveckla följande frågeställning:

När t.ex en religiös kult använder skramseltaktiker och får en individ att vara livrädd för världen utanför församlingen, att det lurar demoner bakom varje hörn, då direkt ser vi missbruket i förhållandet och hur det bryter ner en människa mentalt.

När en viss ideologi gör det samma med kvinnor, först att de är hjälplösa utan denna ideologi och sedan övertalar dom att varenda man är ett hot som potentiell våldtäksman, då ser vi inte missbruket.

Varför?
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav bardamu » 2015-03-28 1:47:04

sugrövmanövern skrev:Känns som att det gått rejält med inflation i våldtäktsbegreppet och att man verkligen borde ta tag i att bena ut och omvärdera det.


jag kom över det här för första gången när jag lärde känna en individ som var feminist. Hon jobbar nu inom media.

jag kollade sedan upp vad hon skrivit. Bla skrevs det saker som att samtycke kan dras tillbaka, t.ex dagen efter man haft sex.

Så ena dagen gav man samtycke, dagen efter kanske man ångrar att man har haft sex, och enligt feministisk syn på samtycke kan man säga att man har blivit våldtagen.

ok...
bardamu
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 1051
Anslöt: 2014-01-06

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 1:54:07

Om man tar en kik på respekten för kvinnor i respektive länder och gurpper inom länderna så kan man nog få en rätt bra uppskattning om hur personerna agerar när de kommer hit. BBC:s dokumentär "India's Daughter" borde vara en ögonöppnare. Kulturer där kvinnor ses som ägodelar och där ägodelar utan ägare är lovligt byte för alla lär göra det svårt att ställa om i en annan kultur.

Angående begreppet som sådant i Sverige så lär det förstås göra att statistik blir missvisande och därmed dess användning för brottsprevention decimeras. I övrigt kan man ju undra om det är den lesbiska maffian som försöker demonisera män för att öka mängden tillgängliga partners för egen del.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Hadraniel » 2015-03-28 2:40:37

bardamu skrev:jag kom över det här för första gången när jag lärde känna en individ som var feminist. Hon jobbar nu inom media.

jag kollade sedan upp vad hon skrivit. Bla skrevs det saker som att samtycke kan dras tillbaka, t.ex dagen efter man haft sex.

Så ena dagen gav man samtycke, dagen efter kanske man ångrar att man har haft sex, och enligt feministisk syn på samtycke kan man säga att man har blivit våldtagen.

ok...

Låter ju rätt mycket i linje med de synpunkter som många som kallar sig för feminister uttrycker så förvånar mig tyvärr inte. Men gäller det även skriftligt samtycke i stil med:



Gäller väl snart att ha både skriftligt samtycke, videofilma samlaget och ha flera vittnen närvarande vid aktiviteten för att inte riskera att kunna bli åtalad och dömd för våldtäkt. Fast det hjälper väl inte om samtycket kan ändras dagen efter i och för sig. :(
Hadraniel
 
Inlägg: 415
Anslöt: 2014-01-03

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 3:22:57

Hadraniel skrev:och ha flera vittnen

Obligatorisk voyrism? ;)

Hadraniel skrev:hjälper väl inte om samtycket kan ändras dagen efter i och för sig. :(

Skriftliga kontrakt är inte retroaktiva.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav sugrövmanövern » 2015-03-28 3:33:47

Så, man kan säga att det här med fri sex kåthet och hor.. Tjejerna kan inte hantera det va? Utan det måste bli bisarrt och det fria sexet blev till en orgie i falska våldtäktsanklagelser.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav plåtmonster » 2015-03-28 3:39:42

Verkar som alla samhällen går igenom sina perioder av kollektiv psykos. Dessvärre så får en del permanenta skador av detta.

För övrigt kan man ju jämföra varje tankesystem med "Animal Farm" från 1945. Om det matchar lite väl bra så bör man nog omvärdera tankarna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2015-03-28 4:38:12

Meppe skrev:
Alien skrev:Men så tänker vi inte i Sverige eller hur?


Klart att det är det som är attityden. Verkligheten anropar.


Vad syftar du på med "verkligheten"?

Det är iaf ingen allmän attityd att kvinnor får skylla sig själv om de blir våldtagna om de är klädda som "billiga horor".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2015-03-29 3:19:36

plåtmonster skrev:
Alien skrev:Men så tänker vi inte i Sverige eller hur?

Folk tänker inte så mycket i detta sammanhang. De reagerar.


Men kommentaren gäller ju hur andra tänker, inte om hur våldtäktsmännen tänker (el inte tänker) i själva våldtäktssituationen. F ö tror jag själva beteendet också påverkas av ens tankar och attityder.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Klart tjejer måste ställa upp på sex m sina killkompisar!"

Inläggav Alien » 2015-04-04 2:11:11

Nu tänkte jag att den här tråden skulle handla om unga tjejer som våldtas/utnyttjas av sina "kompisar", inte om våldtäkter i allmänhet och definitivt inte om våldtäkter i ett våldsamt samhälle som Sydafrika. Det finns redan en tråd där detta tagits upp: kvinnor-som-diskrimineras-forbjuds-gora-abort-etc-t39224.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in