"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: atoms, Alien

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Moggy » 2013-11-29 19:09:52

Dags för S02 av serien.

Hoppas dom fått lite högre budget nu när dom vet att serien är populär och SVT haft en succé med Bron där jag antar att det har trillat in en del pengar.


http://www.svd.se/kultur/robotarna-har- ... 777988.svd

I första avsnittet, som har premiär i SVT 1 december, drabbas de mänskliga robotarna av ett virus vilket gör dem okontrollerbara. Huboten Bea, som spelas av Marie Robertson, aktiveras efter flera månader utan el. Hon leder motståndsrörelsen ”Davids barn” och tar upp jakten på koden som ska göra alla hubotar fria.

–I de nya avsnitten blir det mycket större konflikter mellan de som inte gillar robotar, de som tänder på dem, de som vill klä ut sig och vara som dem, ungdomsrörelser som är emot – vi brukar säga att serien blir mörkare, farligare och lite roligare.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav antonius » 2013-11-29 21:46:31

Fans det en sådan skulle jag köpa två en att ha sex med och den andra skulle jag skicka på jobbet istf moi, grejt :mrgreen:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav gadas » 2013-11-30 13:12:19

Jag tolkar nog serien som en parafras på förtryck av andra arter - ingen mer? Inte läst hela tråden.
gadas
 
Inlägg: 2320
Anslöt: 2012-10-21

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Eleni » 2013-11-30 13:17:56

Härligt att dom sålt serien till över 50 länder..
och jag ser fram emot att börja kolla på säsong 2 :)
Eleni
 
Inlägg: 276
Anslöt: 2012-12-17

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav DIProgan » 2013-11-30 13:19:46

Yay i morgon!
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-11-30 13:21:38

gadas skrev:Jag tolkar nog serien som en parafras på förtryck av andra arter - ingen mer? Inte läst hela tråden.

-Man kan se paralleller till alltifrån homosexualitet, rasism, slaveri med mera.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2013-11-30 14:10:27

Man kan också se det som en dramatisering av de paradoxer som uppstår ifall man lyckas åstadkomma artificiellt medvetande.

Det finns ett EU projekt som i stort sett är ett experiment på detta, utan kropp dock:
https://en.wikipedia.org/wiki/Human_Brain_Project

Mer om ämnet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Whole_brain_emulation
https://en.wikipedia.org/wiki/Strong_AI
https://en.wikipedia.org/wiki/Computati ... uroscience

Den amerikanska militärens dröm är väl autonoma drönare som på egen hand kan döda obekväma element som hindrar deras exploatering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Moggy » 2013-11-30 20:16:46

Undrar hur mycket pengar SVT drar in på Bron och Äkta Människor? Att åtminstone Bron blivit så stor måste ju dra in en hel del pengar om dom säljer den till marknadsmässigt pris? Remakarna måste dom få in en del licenspengar på med, The Bridge och The Tunnel och säkert nån mer? Almost Human är väl ingen remake på Äkta Männniskor?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2013-11-30 23:15:24

DIProgan skrev:Yay i morgon!

De två första avsnitten finns redan på svtplay.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav plåtmonster » 2013-12-01 0:02:32

Äkta människor är visst sålt till 50 länder så det drar nog in en del pengar..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav zed88 » 2013-12-01 0:22:25

Kimmelie skrev:
DIProgan skrev:Yay i morgon!

De två första avsnitten finns redan på svtplay.


Awsome! Då är min natt räddad! :D
zed88
Inaktiv
 
Inlägg: 72
Anslöt: 2013-11-22
Ort: Göteborg

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Moggy » 2013-12-01 0:26:59

zed88 skrev:
Kimmelie skrev:
DIProgan skrev:Yay i morgon!

De två första avsnitten finns redan på svtplay.


Awsome! Då är min natt räddad! :D



Yay! Web-DLarna fanns att ladda ned, då blir det till att titta på dom inatt.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2013-12-02 10:07:58

De där hubotarna verkar ju extremt aspiga när det gäller att inte förstå den sociala koden... :-)063
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav antonius » 2013-12-02 15:41:29

Kimmelie skrev:De där hubotarna verkar ju extremt aspiga när det gäller att inte förstå den sociala koden...


Men det kanske är manusförfattarnas ide, det skall kunna tolkas som de i samhället som är lite avvikande från vad som anses "normalt" enl NTs normer :-)063
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2013-12-02 15:57:14

Jag såg första avsnittet av nya säsongen igår. Tyvärr hade jag glömt en del (och kan inte se om på SVT Play). Jonas var en skummis men varför denna blå mask för ansiktet? Det var antagligen nån brand (som jag glömt) i första säsongen så han är svårt brandskadad i ansiktet.

Spoiler: visa
Och därför vill han göra en klon av sig själv, en klon av den han var före skadan. Därför jagar han också koden.


Två skådespelerskor som spelar hubotarna Mimi och Bea:

SVT skrev:– Det är rätt komplicerat att spela hubot. Det är ganska små nyanser som man måste tänka på hela tiden. Att man inte blir för mycket Plåt-Niklas för då blir det ganska ointressant att kolla på men det får heller inte bli för människolikt utan det ska vara en blandning av det där, säger Lisette.

– Om skådespeleri annars handlar om bara vara så avslappnad och naturlig som möjligt så handlar det här istället tvärtom också om att medvetengöra varje liten rörelse du gör. Du gör allting separat. Du blinkar, du vänder dig om, du tittar, du pratar, säger Marie.

I andra säsongen av serien kommer man att återse många av karaktärerna från första säsongen men det dyker också upp några nya ansikten. En av de nya karaktärerna är Douglas som spelas av Alexander Karim.

– Douglas är en adopterad kille till en välbärgad familj som blir förälskad i en hubot, ovetandes om att hon är hubot, och så utvecklas en kärlekshistoria, berättar Alexander.
http://www.svt.se/akta-manniskor/skades ... -farligare

Florentine var också en av de hubotar som kodats med fri vilja ("Davids barn").
Spoiler: visa
Det var väl hon som drömde om barn och familj. Alltså kommer hon att vilja "överta" både Douglas och Douglas son, vilket säkert hans ex inte kommer att gilla.


Hoppas på en mindre mesig motståndsrörelse i den här säsongen. "Vill vi ha hubotar som chefer? Ska hubotar få adoptera barn?" En hubot på arbetsförmedlingen? Tja, kanske det fungerar lika bra? Den enskilde tjänstemannen kan ändå inte göra så mycket, den är bakbunden av regler och ekonomin.

Tankarna ska givetvis gå till diskriminering av bögar och svarta.

Det blev nästan övertydligt när en del hubotar användes som mål för skjutning.
Spoiler: visa
Särskilt som det var en svarta hubot. Tanken gick både till lynchningar av Ku Klux Klan och "tårtskandalen".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2013-12-02 17:37:56

Men de är faktiskt maskiner...

Hade jag levt i den världen hade jag varit starkt engagerad i Äkta människor.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2013-12-02 18:15:44

Ja, fast maskiner ska se ut som maskiner och inte som människor.

Dessutom finns ju tydligen hubotar som har egen vilja, de är alltså inte bara maskiner.

Och hur är det med Udi, han verkar inte ha någon egen vilja men ändå känslor. Eller är det snarare så att vi människor tolkar in känslor som inte finns, precis som vi kan tolka in "mänskliga känslor" hos våra husdjur. Eller den där hushållerskan Vera, hon tycks ju utstråla ogillande, fast det kan ju vara inprogrammerat.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2013-12-02 19:15:53

Alien skrev:Ja, fast maskiner ska se ut som maskiner och inte som människor.
Håller med fullständigt.

Jag kan ibland prata med prylar på ett sätt som om de var människor. (Vanligast då att jag sitter och svär åt nån tekninsk apparat och säger att den är dum i huvudet, för att sen komma på att den inte har nåt huvud att vara dum i...) Skulle den dessutom se ut som en människa, och svara på ett sätt som om det var en människa, då skulle det nog vara lätt att lura sig själv och börja tro att den är mänskilg fast det bara är en maskin.

Alien skrev:Eller är det snarare så att vi människor tolkar in känslor som inte finns, precis som vi kan tolka in "mänskliga känslor" hos våra husdjur.

Det är vad jag tror...


Eller också är det helt enkelt bara science fiction och tv, dvs inte verklighet... I serien framställs de ju som väldigt verkliga, så det är lätt att känna som att de är mänskliga när man ser dem på TV. Frågan är om man skulle se det likadant om det var i verkligheten, eller om det då skulle vara lättare att skilja på människa och maskin...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Alien » 2013-12-02 20:50:56

De maskiner som ska fungera som rörliga knulldockor måste förstås likna människor.

Nu kom jag på en obehaglig tanke. De som tänder på att göra illa och rentav döda sin sexpartner, men avstår eftersom det är olagligt, kan ju använda hubotar. Och de som tänker på barn också. Det vore givetvis perfekt för Jonas skumma verksamhet.

Ingen människa blir ju skadad. Fast moralist som jag är anser jag att det är fel att uppmuntra sådana perversiteter, personen behöver få psykologisk hjälp emot den i stället. Om man vänjer sig vid att det är ok att göra så med nästanmänniskor, kanske trösklen sänks för att göra det med människor också. Av samma orsak ser jag det som fel att döda hubotar som liknar människor och jämrar sig som människor. Eller ska man se det som ett slags dataspel, där dödar man väl också friskt.

Det verkar f ö inte vara någon match för modifierade hubotar att ta över. Människorna är lika aningslösa denna säsong. Bara en sån sak som att pappan kollade huboten Vera (som han inte gillar) men inte vågade kolla Mimi utan lät henne kolla sig själv. Som om han var rädd för att såra hennes känslor. Som hon ju inte ska ha några egentligen. Eller vet familjen att hon är en modifierad hubot?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46087
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav Kimmelie » 2013-12-02 21:21:50

Alien skrev:Det verkar f ö inte vara någon match för modifierade hubotar att ta över. Människorna är lika aningslösa denna säsong. Bara en sån sak som att pappan kollade huboten Vera (som han inte gillar) men inte vågade kolla Mimi utan lät henne kolla sig själv. Som om han var rädd för att såra hennes känslor. Som hon ju inte ska ha några egentligen. Eller vet familjen att hon är en modifierad hubot?

Ja, de vet. De fick reda på det i slutet av förra säsongen. Det är därför hon heter Mimmi nu, och inte Anita. Men jag reagerade också på att han inte vågade testa henne.
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav antonius » 2013-12-02 22:17:51

Tror jag ångrar mig och tar tillbaka min önskan att ha en hubbot för sex efter jag såg kvällens avsnitt, eeeuuuhh :-)004

Spoiler: visa
När jag såg att hon bet den där killen i skrevet fick jag kastrations ångest eller vad det heter, arghhh :shock:
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav bittin » 2013-12-10 12:52:42

Götta :)
bittin
 
Inlägg: 1894
Anslöt: 2008-11-03

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav DIProgan » 2014-02-03 0:58:21

Sista avsnittet Äkta Människor sässong 2 var trevligt fast andra sässongen som helhet var klart sämre än första. Tveksamt om de skulle klara av att göra en sässong 3 intressant.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

"Äkta Människor" på SVT - åsikter?

Inläggav antonius » 2014-02-03 10:53:38

DIProgan skrev:Sista avsnittet Äkta Människor sässong 2 var trevligt fast andra sässongen som helhet var klart sämre än första. Tveksamt om de skulle klara av att göra en sässong 3 intressant.


Väntade ju helatiden på att Tobbe skulle få en kärleksakt med Mimmi, men det blev det ju inte, skit asså... :-)005
antonius
 
Inlägg: 21794
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in