Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-18 17:49:26

Förslaget går alltså ut på att man i forumreglerna betonar att det är eget ansvar för forumskrivande som gäller.

Som det har varit har det varit rena kindergarten där vissa hattar omkring som dagisbarn på drift.
Om man inte tål diskussion eller att bli emotsagd är det faktiskt ens eget problem och inte motdebattören som "är elak".
Går man ut när det regnar blir man våt, svårare än så är det inte.

Det har också förekommit att man kontaktat polisen när man fått mothugg i en tråd - nåt jag tycker är helt oacceptabelt och ett klockrent tecken på akut omognad.

Det andra förslaget, som delvis går i linje med ovanstående, är att en gång för alla sätta artonårsgräns så man kan åberopa att det är ett forum för vuxna och att det är just egenansvar som gäller.

Tycker detta är ganska logiska grejer, egentligen.
En dagstidning drivs inte av minderåriga & efterblivna, inte heller debattprogram eller krogliv.
Tycker nog man kan jämföra offentligt forumsskrivande med ovanstående.

Vidare anser jag att man inte ska moderera diskussioner så förbaskat hårt - man varnar inte bara för minsta lilla regelbrott utan ger också tillsägelser I FÖRVÄG åt diskuterande forumiter.
Det är vad jag kallar dagisfrökenfasoner och det var därför jag blev utslängd förra gången.

Jag tycker det räcker med att ha nolltolerans mot rasism & förtal, HMF. Lagens rågångar.
Man behöver inte tokmodda så fort någon skriver jösses eller störtlöjligt som fallet är nu.

Min känsla nu är att man sätter ribban efter de dummaste, de slöaste och de mest barnsliga.

De som skriver intressant, vettigt, stringent åker ju ut hela tiden så det är knappast för läsningens skull jag är här som det ser ut nu.
nallen, Frimodig, Animal, Sheyen - alla äro de ute ur leken pga nitiskt moddande.
Har säkert glömt nån.

Så: är det jag säger vettigt eller inte?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-07-18 18:02:20, redigerad totalt 5 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kullan » 2013-07-18 17:53:17

KrigarSjäl skrev:Tycker detta är ganska logiska grejer, egentligen.
En dagstidning drivs inte av minderåriga, inte heller debattprogram eller krogliv.
Tycker nog man kan jämföra offentligt forumsskrivande med ovanstående.


Tyvärr är detta forum inte enbart ett diskussionsforum. Det är lika mycket ett socialt forum där man knyter sociala kontakter med andra medlemmar. Den som är mindre känslig får finna sig i att dra ner på sitt hårda tugg helt enkelt. Håller inte med i övrigt heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-18 17:56:21

-Det kan jag tänka mig.

Men tror du inte det är bra om man siktar på att ha en vuxen målgrupp?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav tahlia » 2013-07-18 21:29:13

I övergripande sak håller jag med, det känns som om det blivit en aning nitiskt och överkänsligt. Samtidigt tycker jag att det ska finnas plats även för mer känsliga personer men det är ju sådant som forumindelning/avdelningar kan hjälpa till med.
Men så hade vi det här då:

KrigarSjäl skrev:nallen, Frimodig, Animal, Sheyen - alla äro de ute ur leken pga nitiskt moddande.


Tja, i två av fallen är det ofta en aning svårt att påstå att vederbörande "skriver intressant, vettigt, stringent" (gällande det sistnämnda så kan vi räkna in en till där i drösen) samt att de innehar någon högre mognadsgrad. Kan väl nämnas att en av de två roat sig med att hota med polisen (för att välja ett av dina egna argument).

Om man då tar två steg tillbaka här så ser man att vi i sak är helt överens men gällande vilka personer vi anser passa på det forum vi skulle vilja se är vi tämligen oense. Det är väl just där problemet överlag ligger. Vi är alla olika vilket betyder att vi alla har olika preferenser om vilka sorts personer/personligheter vi helst ser här - så även du och jag trots att jag uppskattar dina inlägg och vågar påstå att du inte direkt avskyr mina. I det läget blir det som en aning krångligt. Vem ska egentligen avgöra vilka som är omogna, överkänsliga och slöa då inte ens personer som ska vara på "samma plan" kan enas i frågan?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Angelic Fruitcake » 2013-07-18 21:44:12

OM det nu är för att vara social man skriver, kan vi inte ha en avdelning för sociala eskapader där man moddar extra mycket? Och diskussionerna kan skötas med vuxet ansvar istället för "dagisfröknar".
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-18 21:48:27

Angelic Fruitcake skrev:OM det nu är för att vara social man skriver, kan vi inte ha en avdelning för sociala eskapader där man moddar extra mycket? Och diskussionerna kan skötas med vuxet ansvar istället för "dagisfröknar".

-Chatten?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Mats » 2013-07-18 22:55:13

Jag tycker inte att de inlägg som har orsakat de senaste avstängningarna kan räknas till vuxet beteende. Det är snarare exempel på omogen tonårsmentalitet.

Jag har ingenting emot ett mer vuxet forum, men inte med KrigarSjäls definition på vuxet.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-18 23:13:37

Så det ska vara en tebjudning menar du?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav alixha » 2013-07-18 23:17:50

Klart att det ska vara eget ansvar från båda parterna i en diskussion.
Ger man sig in i leken får man leken tåla och tycker man att det blir för mycket kan man lämna och säga tack för mig, jag vill inte diskutera detta vidare med dig.
Ingen idé att släpa runt massa moderatorer för det som ska peka och putta.

Jag tycker heller inte att moddarna ska lägga sig i så mycket som dom gör nu, bara för att dom TOLKAR en mening på ett sätt så måste det vara rätt och leda till en varning, nej, det måste det definitivt inte, vi andra forumister har förmodligen olika tolkningar av samma mening och vi gnäller inte om det.

18-års gräns, mja, tror inte att det skulle hjälpa, finns jättemånga över 18 som är mer barnsliga än dom som är under 18 år, vet inte hur det skulle funka heller för den delen.


Personligen tycker jag att det är skönt och mysigt att alla sorters personligheter finns här på forumet, ibland kanske man bara känner för att lalla runt och ibland kanske man vill ta upp sin eldgaffel och ge sig in i en "farlig" diskussion men då får man leken tåla ^^
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Huggorm » 2013-07-18 23:21:30

Håller man sig bara på rätt sida anständighetslinjen så får man inga varningar
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Mats » 2013-07-18 23:23:07

KrigarSjäl skrev:Så det ska vara en tebjudning menar du?

Jag menar att det inte ska behöva vara någon föräldrafri ungdomsfyllefest, om vi nu ska prata i liknelser.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-19 17:27:17

Mats skrev:
KrigarSjäl skrev:Så det ska vara en tebjudning menar du?

Jag menar att det inte ska behöva vara någon föräldrafri ungdomsfyllefest, om vi nu ska prata i liknelser.

Point taken, bra liknelse.

Nej det är naturligtvis inte heller önskvärt med en utveckling i den riktningen. Ungdomar på fyllan är inte att betrakta som förebildliga när det gäller omdöme och exemplet är också att betrakta som juvenilt.

Men eget ansvar för sitt skrivande är det minsta man kan begära av en vuxen människa.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Kanin » 2013-07-19 18:35:35

KrigarSjäl skrev:Men eget ansvar för sitt skrivande är det minsta man kan begära av en vuxen människa.

Ja, precis som i interaktioner utanför Internet bör en vuxen person undvika att bete sig otrevligt mot andra eller säga sådant som är alltför stötande annars får vederbörande ta konsekvenserna och lämna sällskapet.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Zirre » 2013-07-19 19:38:26

Ändra till 18-årsgräns borde räcka.
Ni andra som klagar så mycket på forumet kan ju skapa ett eget.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kullan » 2013-07-19 19:43:11

Jag anser att 15 årsgränsen är bra. Det finns 15 åringar som är mer mogna än de som är 35 år.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Mats » 2013-07-19 19:51:38

Jag ser inte heller något problem med att forumet har kvar 15-årsgränsen.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-19 20:11:35

Kanin skrev:
KrigarSjäl skrev:Men eget ansvar för sitt skrivande är det minsta man kan begära av en vuxen människa.

Ja, precis som i interaktioner utanför Internet bör en vuxen person undvika att bete sig otrevligt mot andra eller säga sådant som är alltför stötande annars får vederbörande ta konsekvenserna och lämna sällskapet.

-Vuxna människor kan i regel slänga lite käft utan att riva upp himmel och jord.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Mats » 2013-07-19 21:59:31

KrigarSjäl skrev:-Vuxna människor kan i regel slänga lite käft utan att riva upp himmel och jord.

Typisk tonårsmentalitet.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kullan » 2013-07-19 22:34:56

Mats skrev:
KrigarSjäl skrev:-Vuxna människor kan i regel slänga lite käft utan att riva upp himmel och jord.

Typisk tonårsmentalitet.


Exakt! Man ska väl kunna ha en normal samtalston även på ett internetform där man kommunicerar med skriven text.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Zirre » 2013-07-19 22:44:15

Krigarn har en del åsikter där tyvärr inte alla håller fullt ut.
Den krigarn anser som mogen kan en annan anse som omogen. Och samma med de andra han rabblade upp.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Sjuckert » 2013-07-20 12:47:59

kullan skrev:Exakt! Man ska väl kunna ha en normal samtalston även på ett internetform där man kommunicerar med skriven text.


Ja, men hur definierar man "normal samtalston"? Klart att man inte ska förolämpa folk till höger och vänster, men det tycker jag inte man gör här särskilt ofta.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-20 12:56:50

Zirre skrev:Krigarn har en del åsikter där tyvärr inte alla håller fullt ut.
Den krigarn anser som mogen kan en annan anse som omogen. Och samma med de andra han rabblade upp.

-Man bör inte sätta ribban efter de dummaste och de känsligaste utan istället betona det egna ansvaret. Det är det det handlar om.

Folk som skiter ute i naturen och vägrar tvätta sig. Jotack.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Alien » 2013-07-20 13:38:05

"Att skriva på eget ansvar" är tydligen inte att skriva ansvarsfullt?

Jag tycker snarare att man får ta sitt ansvar när man bryter mot reglerna utan att gnälla: "Får jag en varning för att jag byter mot reglerna så är det fel på reglerna, aldrig på mitt beteende".

Forumister beter sig ibland just som dagisbarn el ouppfostrade tonåringar. Men vi ska ge fan i att uppfostra el vara "dagisfröknar". Hur förväntas moderatorerna bete sig då? Att vara helt passiva ("de får klara upp det där själva")? Som poliser? Vilken roll ska moderatorerna ha, tycker ni?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Huggorm » 2013-07-20 13:41:49

Alien skrev: Vilken roll ska moderatorerna ha, tycker ni?

De kanske borde fungera som forumvärdar och komma in och lätta upp stämningen och bjuda på glass
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in