Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-27 18:15:42

Jag tror inte att någon av moderatorerna är beredd att finnas tillhands fasta tider så du kan nog glömma den tanken. Moderatorerna har ett privatliv de med som de prioriterar före modererandet, flera har saker som måste uträttas med kort varsel och de kan då inte bevaka forumet om det plötsligt uppstår en privat situation.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-27 18:25:00

KrigarSjäl skrev:Asperger innebär icke begåvningshandikapp och jag menar att alla de som blivit itutade att de är sämre och mindre än normalmänniskan behöver ryckas upp ur den villfarelsen; därför försöker jag ta alla på allvar och bästa sättet att ta människor på allvar är att tala till dom som till jämlikar, dvs man säger vad man tycker snarare än Jaha, säger du det och annat överslätande nonsens.

Man är ärlig helt enkelt och lindar inte in allting i sjutton lager bomulls-vitlögnande och stinkande dagisgullegull-fernissa.

Med det sagt menar jag också att jag inte är vare sig bättre eller sämre än någon annan. Möljigen är jag ärligare än vad forumsreglerna medger men så tar jag beivrandet som en man och tigger inte sympatier av någon.

Naturligtvis kan en som jag inte tuktas och det är heller inte meningen, en del växter är vildvuxna och står inte i prydliga rader i någons rabatt...om man ska hitta likar i floran väljer jag alltså Erica arborea och inte nån mjäkig pelargon.

Menar också att man ska betona människans fria val och vuxna ålder snarare än att uppmuntra barnslighet och ansvarslöshet.

Somliga av oss som levt ca 20 år längre än du, KS, har insett att vi inte var så bra som vi blivit itutade att vi var. Du försöker ta alla på allvar men jag undrar om du lyckas med mig; jag är kanske inte det jante-offer du tror.

Mina fria val tillhör en förgången tid, kanske kommer även du i framtiden att märka att allt inte är så lätt. Enkla lösningar hör ungdomen till (pga brist på erfarenhet).
Jag tror inte att allt är lätt för dig men du tycks ändå ha lyckats hitta din plats i tillvaron.
Naturligtvis kan en som du tuktas. Kanske i mindre grad än andra men inbilla dig inget annat.

Du tycks ha fått goda förutsättningar att klara dig som aspergare - om jag minns rätt: diagnos vid 13 år, nu 34 år - jämför dig inte rakt av med t.ex. mig som förvärvsarbetat i 25 år med stora problem men utan stöd. När jag fick diagnos för 7 år sen vara det samtidigt dags för sparken; jag har fått "sparken" från alla jobb trots hög ambitionsnivå pga hög korttidsfrånvaro. Denna förbannade korttidsfrånvaro som mer än något annat förpestat mitt liv.

Man hinner få en hel del ömma tår efter ett sånt liv och det är då rätt jobbigt med glada ungdomar som "visar hur det ska gå till" med ärlighet och raka rör. "Man är ärlig helt enkelt" - tror du inte att den unge Dagobert och de flesta jag kände på den tiden resonerade likadant? Nu efteråt märker jag att det kan vara rätt skönt med lite inlindat trots allt, inte bara pang på.
Dagobert
 
Inlägg: 14133
Anslöt: 2010-11-30

Re: Sv: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgrä

Inläggav kullan » 2013-07-27 18:51:19

Håller med Dagobert till fullo. Själv känner jag mer att Krigarsjäl idiotförklarar mig. Han verkar vilja stå snäppet över mig. Att bara för att kan alla svenska klassiker utantill så skulle han vara en bättre människa. Dock borde han träna på empati vilket jag anser är snäppet viktigare. Det behöver inte innebära någon Lilla gumman attityd. Man skippar bulldozern bara.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav animal » 2013-07-27 19:00:09

Miche skrev:Jag tror inte att någon av moderatorerna är beredd att finnas tillhands fasta tider så du kan nog glömma den tanken. Moderatorerna har ett privatliv de med som de prioriterar före modererandet, flera har saker som måste uträttas med kort varsel och de kan då inte bevaka forumet om det plötsligt uppstår en privat situation.

Du tycks tro att det vore en mindre katastrof ifall moderator 1 plötsligt kände sig förhindrad att kolla forumet inom ramen för sitt skift under några dagar. Det är just den villfarelsen som jag menar utgör grundproblemet.

Hur många inlägg publiceras här en vanlig förmiddag? 20-30 st? Knappast något som föranleder konstant bevakning. Men till följd av den inbillade arbetsbörda och betydelse som moderatorerna tillskriver sig själva, så tvingas de att aktivt konstruera problem för att hålla illusionen vid liv.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-27 19:18:28

Dagobert skrev:
KrigarSjäl skrev:Asperger innebär icke begåvningshandikapp och jag menar att alla de som blivit itutade att de är sämre och mindre än normalmänniskan behöver ryckas upp ur den villfarelsen; därför försöker jag ta alla på allvar och bästa sättet att ta människor på allvar är att tala till dom som till jämlikar, dvs man säger vad man tycker snarare än Jaha, säger du det och annat överslätande nonsens.

Man är ärlig helt enkelt och lindar inte in allting i sjutton lager bomulls-vitlögnande och stinkande dagisgullegull-fernissa.

Med det sagt menar jag också att jag inte är vare sig bättre eller sämre än någon annan. Möljigen är jag ärligare än vad forumsreglerna medger men så tar jag beivrandet som en man och tigger inte sympatier av någon.

Naturligtvis kan en som jag inte tuktas och det är heller inte meningen, en del växter är vildvuxna och står inte i prydliga rader i någons rabatt...om man ska hitta likar i floran väljer jag alltså Erica arborea och inte nån mjäkig pelargon.

Menar också att man ska betona människans fria val och vuxna ålder snarare än att uppmuntra barnslighet och ansvarslöshet.

Somliga av oss som levt ca 20 år längre än du, KS, har insett att vi inte var så bra som vi blivit itutade att vi var. Du försöker ta alla på allvar men jag undrar om du lyckas med mig; jag är kanske inte det jante-offer du tror.

Mina fria val tillhör en förgången tid, kanske kommer även du i framtiden att märka att allt inte är så lätt. Enkla lösningar hör ungdomen till (pga brist på erfarenhet).
Jag tror inte att allt är lätt för dig men du tycks ändå ha lyckats hitta din plats i tillvaron.
Naturligtvis kan en som du tuktas. Kanske i mindre grad än andra men inbilla dig inget annat.

Du tycks ha fått goda förutsättningar att klara dig som aspergare - om jag minns rätt: diagnos vid 13 år, nu 34 år - jämför dig inte rakt av med t.ex. mig som förvärvsarbetat i 25 år med stora problem men utan stöd. När jag fick diagnos för 7 år sen vara det samtidigt dags för sparken; jag har fått "sparken" från alla jobb trots hög ambitionsnivå pga hög korttidsfrånvaro. Denna förbannade korttidsfrånvaro som mer än något annat förpestat mitt liv.

Man hinner få en hel del ömma tår efter ett sånt liv och det är då rätt jobbigt med glada ungdomar som "visar hur det ska gå till" med ärlighet och raka rör. "Man är ärlig helt enkelt" - tror du inte att den unge Dagobert och de flesta jag kände på den tiden resonerade likadant? Nu efteråt märker jag att det kan vara rätt skönt med lite inlindat trots allt, inte bara pang på.

Alltså, jag har stor respekt för livserfarenhet.
Är det något som ska respekteras är det det och livserfarenhet slår högre än en ny BMW eller en spikrak yrkeskarriär.

Men min kaxighet kan jag stå för sju dar i veckan, jante & luther har aldrig intresserat mig och jag är hellre king of nothing än slav i paradiset.

Funnit min plats i livet...mja, både ja och nej beroende på från vilket håll man ser det. Men jag är en väldigt beslutsam natur och har gjort några medvetna val.

Goda förutsättningar!?
Kallar du det goda förutsättningar att ha växt upp mitt ute på bondvischan i mörkaste Skåne??
Jag visste ju knappt hur man åkte tåg när jag var sjutton för fucks sake.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-07-27 19:27:01, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-27 19:22:22

kullan skrev:Håller med Dagobert till fullo. Själv känner jag mer att Krigarsjäl idiotförklarar mig. Han verkar vilja stå snäppet över mig. Att bara för att kan alla svenska klassiker utantill så skulle han vara en bättre människa. Dock borde han träna på empati vilket jag anser är snäppet viktigare. Det behöver inte innebära någon Lilla gumman attityd. Man skippar bulldozern bara.

Jag skriver med väldigt stor hänsyn till flera medlemmar i nuläget och min psykologiska sammansättning vet du inget om.

Nej, jag tror mig inte vara bättre än andra, det är en ren missuppfattning. I länder där individualism är nåt positivt och man diskuterar och har olika åsikter skulle jag uppfattas helt annorlunda. Men i Sverige råder konsensuskultur och alla ska helst gå i samma takt och ha samma väggbonader.
Fuck that.
Jag hatar det där och har alltid gjort.
Medelsvenssons & Följa John!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-27 20:49:28

animal skrev:Du tycks tro att det vore en mindre katastrof ifall moderator 1 plötsligt kände sig förhindrad att kolla forumet inom ramen för sitt skift under några dagar. Det är just den villfarelsen som jag menar utgör grundproblemet.

Du uppfattar mig helt fel (du har kanske glömt att jag varit moderator), ofta är det helt lugnt på forumet, en moderator kanske rättar lite felaktiga citat och justerar rubriker, men ibland ganska så plötsligt så bryter det ut ett mindre krig och det kan behövas flera moderatorer för att agera.

Enklare ärenden sköter de enskilda moderatorerna utan några problem, men ibland behöver man konferera med de andra, om det då bara är en enda moderator i "tjänst" åt gången så kommer besluten ta ännu längre tid än de gör nu.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kiddie » 2013-07-28 6:35:45

Tycker ingen ska "tuktas" eller italas att han/hon är dålig. Precis som alla har olika svagheter har vi olika styrkor också. Själv är jag trots min ålder rätt så rabiat om folk kommer och ska bossa över mig. Men en sak jag lärt mig av livet är att elitism är ganska otrevligt. Har ingen respekt för någon bara för att denne rankas högre socialt men samtidigt har jag lärt mig att folk jag sett ner på som inte kan det jag tycker är självklart, kan saker jag inte fattar.

Stör man sig på någon måste man inte alltid ta ut det på dem. Vill man inte bli uppfostrad kanske man inte ska uppfostra andra.

Och som jag sagt innan, trist med gnäll om att trådar är meningslösa eller ytliga, var konstruktiv och visa vad du går för och skriv något bra KS. Något som inte bara är svar eller gnäll.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Tiblan » 2013-07-28 8:22:14

Som jag upplever det Krigarsjäl säger är att forumets regler kanske måste ses över och jämföras med bland annat Svea Rikes Lag. Yttrandefriheten är något vi har enligt lag och den ska vi värna om tycker jag på samma sätt som vi har rösträtt.

Om Krigarsjäl skulle välja att använda sin yttrandefrihet genom att idiotförklara mig så är det ju hans handling, det vill säga det säger något om honom och inte om mig. Det är hans åsikt ingen annans. Är ju ganska många som idiotförklarat Krigarsjäl i just denna tråd i så fall fast dom gjort det med andra ord än rakt på sak. Det är ju inte sättet det görs på utan att det görs som är felet i så fall. Vissa människor använder svordomar, vissa gör det inte, det anser jag är en del av deras personlighet som inte jag eller någon annan har rätt att ändra på bara individen själv.

Ett förslag jag har är att om man startar en tråd som enligt forumets regler mynnar ut i diverse felaktigheter så kan man sätta en varningstriangel eller liknande så om någon går in där får dom räkna med att tonen är "rå men hjärtlig".

Det är möjligt att detta är OT men det jag stör mig på i detta forum är att man kan starta hur många trådar som helst som avser ens eget privatliv, det räcker väl med en!!! Eller så räcker det väl med en tråd i det ämnet till exempel "Vilken telefon ska jag skaffa?", "Vilken dator ska jag skaffa?" osv. Vet att många trådar redan slås ihop men jag tycker det behövs klarare regler. Eller kanske det behövs ett ställe på varje konto där kontoinnehavaren lätt kan hitta sina startade trådar och på så sätt enkelt kunna använda en "gammal" tråd med samma innehåll.

Jag tycker att moddarna på det stora hela gör ett bra jobb och att ställa upp med så mycket fritid är helt enormt.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kiddie » 2013-07-28 8:28:09

Fast man får ju inte idiotförklara folk hursomhelst ute i samhället heller. Går man över gränsen blir det väl brott som trakasseri eller förtal eller vad 17 det nu kan heta.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav mnordgren » 2013-07-30 22:27:48

Admin:

Tiblan skrev:Som jag upplever det Krigarsjäl säger är att forumets regler kanske måste ses över och jämföras med bland annat Svea Rikes Lag. Yttrandefriheten är något vi har enligt lag och den ska vi värna om tycker jag på samma sätt som vi har rösträtt.

Om Krigarsjäl skulle välja att använda sin yttrandefrihet genom att idiotförklara mig så är det ju hans handling, det vill säga det säger något om honom och inte om mig. Det är hans åsikt ingen annans. Är ju ganska många som idiotförklarat Krigarsjäl i just denna tråd i så fall fast dom gjort det med andra ord än rakt på sak. Det är ju inte sättet det görs på utan att det görs som är felet i så fall. Vissa människor använder svordomar, vissa gör det inte, det anser jag är en del av deras personlighet som inte jag eller någon annan har rätt att ändra på bara individen själv.


Det skulle innebära att yttrandefrihet betyder att man måste kunna säga vad som helst när som helst, men det gör det inte. Befinner man sig på en tillställning kan det bli så att värden ber en att ta det lugnt om h*n tycker man uppför sig mindre bra, och ungefär så kan det vara på forum också. Hur folk reagerar på olika kommentarer kan variera och det är också något som vi kan ta hänsyn till när vi modererar.

Tiblan skrev:Ett förslag jag har är att om man startar en tråd som enligt forumets regler mynnar ut i diverse felaktigheter så kan man sätta en varningstriangel eller liknande så om någon går in där får dom räkna med att tonen är "rå men hjärtlig".


Det låter lite som att ha en avdelning där det mesta är tillåtet, som det gamla NFD. Som sagt är det inte en lösning vi överväger eftersom vi sett tidigare hur det påverkat hela forumet negativt.

Tiblan skrev:Det är möjligt att detta är OT men det jag stör mig på i detta forum är att man kan starta hur många trådar som helst som avser ens eget privatliv, det räcker väl med en!!! Eller så räcker det väl med en tråd i det ämnet till exempel "Vilken telefon ska jag skaffa?", "Vilken dator ska jag skaffa?" osv. Vet att många trådar redan slås ihop men jag tycker det behövs klarare regler. Eller kanske det behövs ett ställe på varje konto där kontoinnehavaren lätt kan hitta sina startade trådar och på så sätt enkelt kunna använda en "gammal" tråd med samma innehåll.


Anmäla gärna om du ser trådar som du tycker vi borde göra något åt. Via sökfunktionen kan man för övrigt enkelt hitta alla sina trådstarter.

HGJ skrev:Sannolikheten för ett moderatorsingripande torde även i nuläget vara mindre i de fall där ingen vanlig användare anmäler. Ni brukar ju påpeka att moderatorerna inte hinner läsa alla inlägg.


Ja.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav nallen » 2013-09-09 20:08:34

tahlia skrev:
KrigarSjäl skrev:-Så varför gå in i en diskussion och säga lugna ner er nu?


För att man har en förhoppning om att man då ska slippa dela ut varningar till samtliga inblandade - för det är som oftast alternativet. För oss som varit här ett tag lär det vara lika uppenbart som för moddarna när en diskussion är på väg att spåra ur helt och hållet alternativt när känslorna börjar blossa upp lite för häftigt.

Du menar när diskussionen börjar ta såpass mycket fart att den faktiskt är värd att läsa?

tahlia skrev:Det finns då två val. Ett, sitt och invänta explosionen och dela sedan ut varningar och postförbud. Två, försök att lugna situationen och ge alla en möjlighet att lugna sig, andas lite och slippa varningar samt postförbud.

I det första fallet finns det stöd i reglerna för ingripanden, inte i det andra.
Vad jag vet är det i stort sett ingenstans förbjudet att tänka på eller läsa på om, ska vi säga, giftmord, däremot är det straffbart att förbereda, utföra och hjälpa till med det.
Att på dagismanér gå in och säga "lugna ner er nu (barn)" är inget annat än en rejäl förolämpning mot en vuxen tänkande människa.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav nallen » 2013-09-09 20:10:58

Dagobert skrev:Tror du jag vill ha ett modererat forum för att jag vill ha nån som bestämmer över mig?

Förvisso var frågan inte ställd till mig, men uppenbarligen är det precis den effekt du vill uppnå - möjligen indirekt.

Dagobert skrev:Han sparkar neråt, kort sagt.

Ja, det vore väl direkt korkat att "sparka" åt något annat håll :-)051
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in