Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-23 15:39:38

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Hur ska man tolka detta? Att du aldrig går över gränsen och bryter mot reglerna? Så är det ju inte.

Det enda sätt jag kan tolka detta är att du drabbas av tonårstrots "Ingen ska säga åt mig att lugna ner mig, då gör jag tvärtom, bara för att visa dom!".

Om alla reagerar så, då är det förstås ingen idé att säga till upprörda forumister "lugna ner er nu". Men det kan ju finnas andra som reagerar mera vuxet och inte vill få varning etc och faktiskt lugnar ner sig.

-Jag är en fri och vild individ mer än en tam fjant.

Jag är min egen auktoritet och ser pompösa människor som vill vara auktoriteter över mig mer eller mindre som chokladtomtar.
Alla är sina egna chefer, alla tjänar på att tänka själva och följa sitt eget hjärta.
Ingen behöver maktmänniskor och småpåvar som talar om för dom hur de ska tänka, göra, vara, leva.

Jag förstår att det sticker i ögonen på jantemänniskor och lutheraner som fått lära sig att man ska vara lydig, ödmjuk och stå med mössan i hand.

Tror du jag vill ha ett modererat forum för att jag vill ha nån som bestämmer över mig?
Tvärtom. Jag känner mig friare att skriva vad jag tycker när jag vet att jag slipper påhopp.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HenrikE » 2013-07-23 16:15:52

Krigarsjäl, vad tycker du om förslaget om ett eget forum för dom som vill diskutera ämnet i stället för meddebattörerna? Det skulle ju inte på något sätt drabba er andra som vill puckla på varandra.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kullan » 2013-07-23 16:18:59

HenrikE skrev:Krigarsjäl, vad tycker du om förslaget om ett eget forum för dom som vill diskutera ämnet i stället för meddebattörerna? Det skulle ju inte på något sätt drabba er andra som vill puckla på varandra.


Jag undrar vem du tror ska öppna det forumet. Ägaren till detta forum har nog inget intresse att öppna ett till i alla fall.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-23 16:20:53

Vem som helst kan öppna ett forum, det behöver inte heller kosta något (men då får man stå ut med reklam).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Zirre » 2013-07-23 19:30:00

Aspieforum.se finns ju redan så varför behöva skapa ännu ett forum?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kullan » 2013-07-23 19:43:32

Det kan vara så att inget av dessa forum ger en vad man söker. Gissar jag att vissa tänker.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HenrikE » 2013-07-23 19:47:43

Aspergerforum kan införa regeln att man inte ska ge omdömen om meddebattörerna och i aspieforum kan man få puckla på varann. Då borde alla bli nöjda, vad jag kan förstå.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav kiddie » 2013-07-24 1:01:47

Tycker inte det borde behövas regler, men sedan kommer det alltid någon som inte förstår att kontakt, samtal, diskussion och debatt inte betyder gräl. Inte sjutton går jag loss på någon bara för att jag råkar befinna mig på krogen eller annan social situation.

Tycker det är jobbigt när folk tar ut sina aggressioner hur som helst på vem som helst. Det är inget de borde göra på ett forum, snarare jobba med i terapi eller liknande.

Tycker att det är bra att det finns olika åldersgrupper här, olika kön, olika intressen, olika åsikter osv. De forum där alla är lika brukar bli trista i längden. Det går att diskutera med respekt i nästan alla situationer om man försöker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Svarta » 2013-07-24 11:09:52

KrigarSjäl skrev:-Jag är en fri och vild individ mer än en tam fjant.

Jag är min egen auktoritet och ser pompösa människor som vill vara auktoriteter över mig mer eller mindre som chokladtomtar.
Alla är sina egna chefer, alla tjänar på att tänka själva och följa sitt eget hjärta.
Ingen behöver maktmänniskor och småpåvar som talar om för dom hur de ska tänka, göra, vara, leva.

Jag förstår att det sticker i ögonen på jantemänniskor och lutheraner som fått lära sig att man ska vara lydig, ödmjuk och stå med mössan i hand.



Men Krigarsjäl, när du får dessa varningar så beror det på att du i folks ögon framstår exakt som den där auktoritära maktmänniskan/småpåven du säger dig ogilla. Den där personen som talar om vad andra skall tycka och tänka, och dessutom på ett mycket otrevligt sätt. Det kan vara värt att reflektera över. "Just sayin'."
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-24 14:56:03

Nej, jag har ingen makt och inga befogenheter.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-24 20:51:36

Svarta skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jag är en fri och vild individ mer än en tam fjant.

Jag är min egen auktoritet och ser pompösa människor som vill vara auktoriteter över mig mer eller mindre som chokladtomtar.
Alla är sina egna chefer, alla tjänar på att tänka själva och följa sitt eget hjärta.
Ingen behöver maktmänniskor och småpåvar som talar om för dom hur de ska tänka, göra, vara, leva.

Jag förstår att det sticker i ögonen på jantemänniskor och lutheraner som fått lära sig att man ska vara lydig, ödmjuk och stå med mössan i hand.



Men Krigarsjäl, när du får dessa varningar så beror det på att du i folks ögon framstår exakt som den där auktoritära maktmänniskan/småpåven du säger dig ogilla. Den där personen som talar om vad andra skall tycka och tänka, och dessutom på ett mycket otrevligt sätt. Det kan vara värt att reflektera över. "Just sayin'."

Bra sagt, Svarta.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Svarta » 2013-07-24 21:55:37

KrigarSjäl skrev:Nej, jag har ingen makt och inga befogenheter.



Men som individ, opinionsbildare och stämningssättare så har ju precis varje individ här makt att påverka forumet i olika riktningar. Så även du. :-)Happy
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-24 21:58:09

Opinionsbildare, jo jag tackar...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-25 22:32:21

Svarta skrev:
KrigarSjäl skrev:-Jag är en fri och vild individ mer än en tam fjant.

Jag är min egen auktoritet och ser pompösa människor som vill vara auktoriteter över mig mer eller mindre som chokladtomtar.
Alla är sina egna chefer, alla tjänar på att tänka själva och följa sitt eget hjärta.
Ingen behöver maktmänniskor och småpåvar som talar om för dom hur de ska tänka, göra, vara, leva.

Jag förstår att det sticker i ögonen på jantemänniskor och lutheraner som fått lära sig att man ska vara lydig, ödmjuk och stå med mössan i hand.



Men Krigarsjäl, när du får dessa varningar så beror det på att du i folks ögon framstår exakt som den där auktoritära maktmänniskan/småpåven du säger dig ogilla. Den där personen som talar om vad andra skall tycka och tänka, och dessutom på ett mycket otrevligt sätt. Det kan vara värt att reflektera över. "Just sayin'."

Det där med opinionsblidare smickrade visst KS ego, men det var inte det Svartas inlägg handlade om.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-26 4:02:21

Eftersom KrigarSjäls inlägg mer och mer har blivit inriktade på hans egen inbillade sublimt stofil-bildade språk och allmänna förträfflighet och mindre inriktade mot att förhöja forumets och de gruppers vars bildningsnivå han förmodligen anser vara i behov av "hjälp" så tycker jag han gör större skada än nytta för forumet.
Han sparkar neråt, kort sagt. Företrädesvis. Jag har sagt det förut.

Han säger sig vilja öka individens frihet, jovisst, men det sker på bekostnad av dem som är beroende av ett stöd för att våga låta sin åsikt komma till uttryck. De som är beroende av sagda stöd får vända sig nån annanstans om de kan; på AS-Forum göre de sig icke besvär, om KrigarSjäl får bestämma.

Då varningar o.d. inte längre tycks fungera på KS, utan låter honom sprida sin fascistpropaganda i kommunistförklädnad i veckor mellan postförbuden så är det det dags att att göra nåt drastiskt: T.ex. att ett övertramp ger en honom veckas postförbud direkt efter en moderators beslut.

Jag vill nämligen gärna ha KS kvar, om än i tuktad form. Passar inte det så klarar jag mig ändå.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-26 15:34:59

Dra av ungefär hälften av vad jag skrev ovan. Jag var onykter. Sorry.
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav antonius » 2013-07-26 15:44:59

Dagobert skrev:Dra av ungefär hälften av vad jag skrev ovan. Jag var onykter. Sorry.


''Eftertänksamhetens kranka blekhet''? hade det själv jämt, vet hur det är, slutade sen med alkohol, :-)018
antonius
 
Inlägg: 21862
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-26 16:20:52

Dagobert skrev:Dra av ungefär hälften av vad jag skrev ovan. Jag var onykter. Sorry.

Passande i en tråd som handlar om eget ansvar... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Dagobert » 2013-07-26 16:26:09

Ett varnande exempel som föregår med gott exempel och erkänner att jag felat. :-)048
Dagobert
 
Inlägg: 14135
Anslöt: 2010-11-30

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Bali » 2013-07-26 16:52:01

Dagobert skrev:Dra av ungefär hälften av vad jag skrev ovan. Jag var onykter. Sorry.


Må så vara, men ibland får man ur sig en del bra saker då också. :wink:

Min åsikt är också att det vore trevligt om KrigarSjäl kunde tagga ner lite angående t.ex. stavning, men jag har ju förstått vad herr Krigare själv anser om den saken.
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav mnordgren » 2013-07-26 17:45:13

Admin:

Forumet är ett privat utrymme och det är naturligt att den som äger det, det vill säga Liebert, bestämmer att det ska gå till på ett visst sätt om han så önskar. Att komma med synpunkter på hur forumet modereras är ju till ganska stor del vad den här avdelningen är till för men att ifrågasätta reglerna och modereringen i grunden är inte så värst konstruktivt.

Ett forum måste inte gå ihop med allas preferenser och det är just preferenser det i grunden handlar om och inte vad man eventuellt har för personliga egenskaper. Gillar man inte forum där modereringen inte har skurits ned till ett minimum så finns det alternativ.

Målsättningen kommer även i fortsättningen att vara att klimatet ska vara respektfullt och sansat, vilket inte alls behöver stå i vägen för diskussioner och meningsskiljaktigheter. Det går att vara av väldigt olika uppfattning utan att ge sig på varandra med förolämpningar och personliga påhopp.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-26 19:37:41

Asperger innebär icke begåvningshandikapp och jag menar att alla de som blivit itutade att de är sämre och mindre än normalmänniskan behöver ryckas upp ur den villfarelsen; därför försöker jag ta alla på allvar och bästa sättet att ta människor på allvar är att tala till dom som till jämlikar, dvs man säger vad man tycker snarare än Jaha, säger du det och annat överslätande nonsens.

Man är ärlig helt enkelt och lindar inte in allting i sjutton lager bomulls-vitlögnande och stinkande dagisgullegull-fernissa.

Med det sagt menar jag också att jag inte är vare sig bättre eller sämre än någon annan. Möljigen är jag ärligare än vad forumsreglerna medger men så tar jag beivrandet som en man och tigger inte sympatier av någon.

Naturligtvis kan en som jag inte tuktas och det är heller inte meningen, en del växter är vildvuxna och står inte i prydliga rader i någons rabatt...om man ska hitta likar i floran väljer jag alltså Erica arborea och inte nån mjäkig pelargon.

Menar också att man ska betona människans fria val och vuxna ålder snarare än att uppmuntra barnslighet och ansvarslöshet.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav animal » 2013-07-27 17:19:16

KrigarSjäl skrev:Asperger innebär icke begåvningshandikapp och jag menar att alla de som blivit itutade att de är sämre och mindre än normalmänniskan behöver ryckas upp ur den villfarelsen; därför försöker jag ta alla på allvar och bästa sättet att ta människor på allvar är att tala till dom som till jämlikar, dvs man säger vad man tycker snarare än Jaha, säger du det och annat överslätande nonsens.

Man är ärlig helt enkelt och lindar inte in allting i sjutton lager bomulls-vitlögnande och stinkande dagisgullegull-fernissa.

Med det sagt menar jag också att jag inte är vare sig bättre eller sämre än någon annan. Möljigen är jag ärligare än vad forumsreglerna medger men så tar jag beivrandet som en man och tigger inte sympatier av någon.

Naturligtvis kan en som jag inte tuktas och det är heller inte meningen, en del växter är vildvuxna och står inte i prydliga rader i någons rabatt...om man ska hitta likar i floran väljer jag alltså Erica arborea och inte nån mjäkig pelargon.

Menar också att man ska betona människans fria val och vuxna ålder snarare än att uppmuntra barnslighet och ansvarslöshet.

+1
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav animal » 2013-07-27 17:44:08

Och för övrigt... Senaste jag uttryckte kritik mot modereringsfunktionen åkte jag snabbt på en långvarig avstängning. I och med att jag är mycket glad över att få komma in i värmen igen tänkte jag satsa på en mer diplomatisk och pedagogiskt framställning av min tidigare poäng:

På ett eller annat sätt har säkerligen alla medlemmar här erfarenhet av forced efficiency. För den som inte är bekant med konceptet sedan tidigare kan kontentan i korthet illustreras enligt följande:
Ponera att du har en hög med 200 böcker liggandes på golvet i väntan på en plats i din nyinköpta bokhylla. Om ditt boendestöd ber dig avsätta 2 h för att sortera in böckerna i din nyinköpta bokhylla så kommer du förmodligen vara så gott som färdig med uppgiften inom avsatt tid.

Ifall ditt boendestöd istället skulle säga "kan du inte avsätta lördagen till att sortera in dina böcker i bokhyllan, sen går vi igenom det tillsammans nästa fredag" så skulle uppgiften med största sannolikhet växa i proportion till tidsramen. Du kanske skulle sitta och söla flera timmar på lördag morgon innan du tog itu med uppgiften. När du väl "tog itu" med uppgiften skulle du lägga en timme på att fundera kring vilka övergripande principer du skulle nyttja för att sortera in böckerna på smartast möjliga vis. Sen när du väl tog itu med uppgiften på riktigt (började flytta böcker från plats A till plats B) så skulle du ju fortfarande "ha hela dagen på dig" och därmed välja att ödsla tid på att inspektera varje bok du tog upp och samtidigt reflektera kring dess innehåll/mening. Om du är riktigt aversiv mot att färdigställa påbörjande uppgifter kanske du till och med skulle komma på att "neeh, det här var inte bra – jag ska nog organisera mina böcker efter a) tema och b) författare istället". I slutändan skulle du ha slösat bort en dags arbete på en 2-timmarsuppgift.

Det här sambandet är nära relaterat till en av de mest kritiska bristerna i modereringen på forumet, närmare bestämt: Man tycks inte hysa några tveksamheter inför att tillsätta en dagdrivare som moderator!

Själv är jag tämligen bra på att hålla mig sysselsatt. Skulle jag utses till moderator så skulle jag som mest kunna avsätta 30 min/dag kontinuerligt för uppgiften (semestertider inkluderade). För att inte misslyckas i rollen skulle jag vara tvungen att prioritera min tid till förmån för reella ordningsproblem och jag skulle ytterst sällan vara mål för någon kritik mot modereringen.

När man istället föredrar att anförtro modereringsfunktionen åt någon sysslolös individ med ett, enligt gängse normer, torftigt liv – då löser man 1 problem och skapar 10 nya.

Givet aktivitetsnivån på forumet vore det rent bisarrt att hålla sig med ens 1 "heltids-moderator". När man trots detta har en hel drös moderatorer som ska samsas om kanske 1 h/dag reell efterfrågan (ifall vi antar att en moderators uppgift är att hantera ordningsproblem) så känner sig naturligtvis många av dessa manade att själva skapa den en efterfrågan som skulle rättfärdiga deras existens.

I den här specifika miljön – Aspergerforum – tycks de mest populära metoderna för att uppnå målet ifråga vara...
  • att skriva ödsla tid på att skriva löjligt långa essäer över vart och varannat modereringsbeslut, trots att det är ett enväldigt beslut (detta trängande behov av att försvara sin klåfingrighet är också en av huvudfaktorerna som undergräver moderatorernas trovärdighet på det här forumet)
  • att "i förebyggande syfte" inflika olika modereringsåtgärder i pågående diskussioner, långt innan det faktiskt föreligger något ordningsproblem deltagarna emellan – ett utmärkt sätt att pusha debattörerna bort från sakfrågan till förmån för gräl ang. "får man verkligen säga så? och det hen skrev där och där, ska man som handikappad verkligen behöva tåla det?"
Ifall man, från forumledningens sida, vill hjälpa till och aktivera personer som annars klassas som arbetsoförmögna, så tror jag att man gör dem en björntjänst ifall man inte samtidigt tillhandahåller det stöd de kan behöva för att lära sig att genomföra sina uppgifter under ändamålsenliga former.

Ett sätt att närma sig detta skulle kunna vara att bestämma att moderator 1 hjälper till en 0,5-1,5 h (inte mer) mellan kl. 8 och 14 och drar därefter en kort statusrapport till moderator 2 som bistår med 0,5-1,5 h mellan kl. 14 och 20, o.s.v. En moderator som inte lyckas hålla sig inom sin "pott" avsätts.

Utan moderatorer som sitter här och häckar från morgon till kväll i väntan på att någon ska säga något som kan uppfattas som oschysst skulle forumet på sikt bli en mycket gladare och mer avslappnad plats. Därutöver skulle ni pusha era funktionärer i riktning mot att lära sig prioritera sin tid och sina uppgifter. På sikt kanske de till och med kan komma att känna sig trygga i att försöka delta i någon produktiv/samhällsnyttig verksamhet.

Alternativt skulle forumledningen kunna ersätta de gamla moderatorerna med några förtroendeingivande forummedlemmar som klarar av att sysselsätta sig själva (och inte kommer försöka göra en grovt underdimensionerad moderator-roll till sin dagliga huvudsysselsättning).

Observera: Jag påstår inte att korruptionen inom moderator-gruppen skulle vara ett resultat av några aktiva val eller illvilliga intentioner från moderatorernas sida. Jag menar bara att människor i allmänhet inte klarar av att förvalta vidlyfig frihet och diffusa ramar.

Tramsinlägg av den här debila kalibern brukar vi inte bry oss om att bemöta men här går du definitivt för långt i din iver att förolämpa medarbetarna och deras insatser. Inlägget renderar en dubbelvarning och väldigt låg smärtgräns för lång avstängning vid ytterligare dumheter. Åtgärden står i proportion till din allt annan än fläckfria historia på forumet.

Liebert
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in