Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-20 14:22:39

Alien skrev:"Att skriva på eget ansvar" är tydligen inte att skriva ansvarsfullt?

Jag tycker snarare att man får ta sitt ansvar när man bryter mot reglerna utan att gnälla. "Får jag en varning för att jag byter mot reglerna så är det fel på reglerna, aldrig på mitt beteende".

Forumister beter sig ibland just som dagisbarn el ouppfostrade tonåringar. Men vi ska ge fan i att uppfostra el vara "dagisfröknar". Hur förväntas moderatorerna bete sig då? Att vara helt passiva ("de får klara upp det där själva")? Som poliser? Vilken roll ska moderatorerna ha, tycker ni?

-Ni ska ge fan i alla uppfostrarambitioner. Punkt.

Jag tycker visst att ni bör finnas och rentav att ni är viktiga för forumets skötsel, men det räcker att komma med åtgärder när det spårar ur på riktigt.
Svea Rikes Lag och HMF räcker bra som rättesnören.
Att detaljstyra alla diskussioner ger bara ett tamt och trist klimat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HenrikE » 2013-07-20 15:41:08

Det finns en jätteenkel lösning på problemet, nämligen att låta dom som vill slänga käft ha ett eget forum där dom kan puckla på varandra av hjärtans lust. Vi andra kan ha ett forum där man inte ger några omdömen alls om sina meddebattörer utan håller sej till diskussionsämnet. Alla blir nöjda!
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Sjuckert » 2013-07-20 15:59:13

Vissa verkar ju ta illa upp om någon bara säger emot eller har en annan åsikt. Då kanske man också skulle ha ett forum där alla bara håller med varandra så är allt frid och fröjd och ingen blir någonsin ledsen. Eller vad?

Jag skulle själv tycka att ett sådant forum vore urtrist, men det kanske finns andra som föredrar det.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav alixha » 2013-07-20 16:31:27

Alien skrev: Vilken roll ska moderatorerna ha, tycker ni?


Jag tycker att moderatorerna eventuellt kan ge varning/tillsägelse om någon i en diskussionstråd skrivit till er i ett PM där denne uttrycker sitt klagomål, alltså att ni slutar tolka saker och låter användarna säga till om det behövs istället.
Jag tycker att det är lite för mycket detaljstyrning i vissa diskussioner.

Samtidigt förstår jag varför vissa personer får varningar och tillsägelser, bara för att man tycker någonting så behöver man inte säga det på ett sätt som retar upp folk.
Det är ganska stor skillnad på till exempel:

- Jag håller inte med om din åsikt, jag tycker att du har fel till 100%.
- Jag håller inte med om din åsikt, du är helt korkad, urbota dumt att tänka som du gör!

Så ja, jag förstår moderatorerna också när dom vill stoppa "dagisfasoner" som detta.
alixha
 
Inlägg: 2646
Anslöt: 2013-01-04

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Moggy » 2013-07-20 16:49:35

alixha skrev:
Samtidigt förstår jag varför vissa personer får varningar och tillsägelser, bara för att man tycker någonting så behöver man inte säga det på ett sätt som retar upp folk.



En del blir arga och stötta när nån säger emot, har andra åsikter eller inte tar till sig dennes argument. T.ex nån skriver ett eller flera långa inlägg med mycket tankar och åsikter kring ett ämne och tar illa upp när nån inte orkar läsa hela eller inte ser det förträffliga i argumenten.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HenrikE » 2013-07-20 18:12:04

Vad sägs om mitt jätteenkla förslag som gör alla nöjda? Det går alltså ut på att ha ett forum där man får puckla på varann av hjärtans lust och ett annat där man diskuterar ämnet i stället för meddebattörerna. Då kan det bli skarpa sakdiskussioner i stället för tjafs.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Re: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Zirre » 2013-07-20 18:48:25

Pucklapåforum finns redan, aka www.aspieforum.se
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav mnordgren » 2013-07-22 12:45:14

Admin:

Det finns inga uppfostringsambitioner från vår sida men ett respektfullt och konstruktivt diskussionsklimat är det vi vill ha på forumet och då är personangrepp, förolämpningar osv inte önskvärt. Om man uppträder på ett sätt som bryter mot reglerna så måste det få konsekvenser, och det var upprepade regelbrott som ledde till att de som nämns i startinlägget fick postförbud.

Vi förväntar oss alltid att folk tar ansvar för sig själva och för vad de skriver men det innebär inte att man måste låta personangrepp och andra företeelser som bryter mot forumreglerna pågå obehindrat. Människor kan som bekant definiera vad som är "vuxet beteende" på väldigt olika sätt.

Femtonårsgränsen duger bra och det finns inga planer på att ändra den.

alixha skrev:Jag tycker att moderatorerna eventuellt kan ge varning/tillsägelse om någon i en diskussionstråd skrivit till er i ett PM där denne uttrycker sitt klagomål, alltså att ni slutar tolka saker och låter användarna säga till om det behövs istället.


Att avstå från att ingripa bara för att inga anmälningar kommit in skulle begränsa oss oerhört mycket, vilket inte skulle gagna någon. Det skulle dessutom göra modereringen oberäknelig eftersom man aldrig vet när eller om någon bestämmer sig för att anmäla. I slutändan är det vi och inte vanliga användare som modererar forumet även om de som inte är moderatorer också kan påverka på en massa sätt.

Man ställs oundvikligen inför bedömningsfrågor och man kan aldrig förvänta sig att alla ska ska göra samma bedömning i alla lägen. Det går inte att moderera utan att göra egna tolkningar, givetvis med forumreglerna som utgångspunkt.

HenrikE skrev:Vad sägs om mitt jätteenkla förslag som gör alla nöjda? Det går alltså ut på att ha ett forum där man får puckla på varann av hjärtans lust och ett annat där man diskuterar ämnet i stället för meddebattörerna. Då kan det bli skarpa sakdiskussioner i stället för tjafs.


Det har tidigare funnits en lågmodererad avdelning som hette NFD, men det finns inga planer på att återinföra det eftersom det blev för mycket tjafs i den och det påverkade resten av forumet negativt.
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Wine » 2013-07-22 12:59:36

Zirre skrev:Pucklapåforum finns redan, aka http://www.aspieforum.se


Men hur fungerar det där då? Är inte Zombie moderator?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HGJ » 2013-07-22 19:46:23

mnordgren skrev:
alixha skrev:Jag tycker att moderatorerna eventuellt kan ge varning/tillsägelse om någon i en diskussionstråd skrivit till er i ett PM där denne uttrycker sitt klagomål, alltså att ni slutar tolka saker och låter användarna säga till om det behövs istället.


Att avstå från att ingripa bara för att inga anmälningar kommit in skulle begränsa oss oerhört mycket, vilket inte skulle gagna någon. Det skulle dessutom göra modereringen oberäknelig eftersom man aldrig vet när eller om någon bestämmer sig för att anmäla. I slutändan är det vi och inte vanliga användare som modererar forumet även om de som inte är moderatorer också kan påverka på en massa sätt.

Sannolikheten för ett moderatorsingripande torde även i nuläget vara mindre i de fall där ingen vanlig användare anmäler. Ni brukar ju påpeka att moderatorerna inte hinner läsa alla inlägg.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-22 21:53:23

Den samlade moderatorskåren läser troligen tillsammans betydligt mer än hälften av alla inlägg, det är chatten som är svårast att hinna med i.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-22 22:05:57

Zirre skrev:Pucklapåforum finns redan, aka http://www.aspieforum.se

-Snarare snurrpelleforum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav HenrikE » 2013-07-22 23:50:17

mnordgren skrev:Man ställs oundvikligen inför bedömningsfrågor och man kan aldrig förvänta sig att alla ska ska göra samma bedömning i alla lägen. Det går inte att moderera utan att göra egna tolkningar, givetvis med forumreglerna som utgångspunkt.
Med mitt jätteenkla förslag behövs inga tolkningar när det gäller förolämpningar, personangrepp och sånt. Förslaget är att omdömen om meddebattörerna ska förbjudas. I stället kan man ägna sej åt diskussionsämnet.
HenrikE
 
Inlägg: 266
Anslöt: 2012-10-05

Re: Sv: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgrä

Inläggav Zirre » 2013-07-23 0:42:09

Wine skrev:
Zirre skrev:Pucklapåforum finns redan, aka http://www.aspieforum.se


Men hur fungerar det där då? Är inte Zombie moderator?

Där är det s.a.s högt i tak, väldigt högt i tak och jo Zombie är en av moddarna där.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Moggy » 2013-07-23 0:50:26

Zirre skrev:
Wine skrev:
Zirre skrev:Pucklapåforum finns redan, aka http://www.aspieforum.se


Men hur fungerar det där då? Är inte Zombie moderator?

Där är det s.a.s högt i tak, väldigt högt i tak och jo Zombie är en av moddarna där.


Det är inte högt i tak där längre. Jag är inte aktiv där men läser där ibland. Ungefär samma sak där som här, har varit diverse bråk och tjat och takhöjden har blivit lägre.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgrä

Inläggav Zirre » 2013-07-23 11:36:12

Moggy skrev:
Zirre skrev:
Wine skrev:
Men hur fungerar det där då? Är inte Zombie moderator?

Där är det s.a.s högt i tak, väldigt högt i tak och jo Zombie är en av moddarna där.


Det är inte högt i tak där längre. Jag är inte aktiv där men läser där ibland. Ungefär samma sak där som här, har varit diverse bråk och tjat och takhöjden har blivit lägre.

Det moderaras iaf inte så j-a intensivt och hårt som här. Och varningar delas inte ut.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav MsTibbs » 2013-07-23 13:29:20

Jag tycker dte är bra som det är nu. Jag tror en blyg 15-åring bör ha lika stor glädje av forumet som en bufflig 30-åring som exempel. Vill man buffla obehindrat så finns ju Flashback.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Miche » 2013-07-23 13:49:44

Åldern har mer en praktisk betydelse ur straffrättslig synpunkt. Det finns tonåringar här som är väldigt mogna och framåt och det finns äldre som knappt vågar skriva något.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-23 14:05:10

mnordgren skrev:Admin:

Det finns inga uppfostringsambitioner från vår sida

-Så varför gå in i en diskussion och säga lugna ner er nu?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav tahlia » 2013-07-23 14:16:33

KrigarSjäl skrev:-Så varför gå in i en diskussion och säga lugna ner er nu?


För att man har en förhoppning om att man då ska slippa dela ut varningar till samtliga inblandade - för det är som oftast alternativet. För oss som varit här ett tag lär det vara lika uppenbart som för moddarna när en diskussion är på väg att spåra ur helt och hållet alternativt när känslorna börjar blossa upp lite för häftigt. Det finns då två val. Ett, sitt och invänta explosionen och dela sedan ut varningar och postförbud. Två, försök att lugna situationen och ge alla en möjlighet att lugna sig, andas lite och slippa varningar samt postförbud.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-23 14:19:42

-Jag behöver ingen fritidsledare som talar om för mig att jag ska lugna ner mig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Alien » 2013-07-23 14:25:52

Hur ska man tolka detta? Att du aldrig går över gränsen och bryter mot reglerna? Så är det ju inte.

Det enda sätt jag kan tolka detta är att du drabbas av tonårstrots "Ingen ska säga åt mig att lugna ner mig, då gör jag tvärtom, bara för att visa dom!".

Om alla reagerar så, då är det förstås ingen idé att säga till upprörda forumister "lugna ner er nu". Men det kan ju finnas andra som reagerar mera vuxet och inte vill få varning etc och faktiskt lugnar ner sig.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav Svarta » 2013-07-23 14:48:40

Jag är inte för en 18-årsgräns, av den enkla anledningen att jag tycker att forumet skall finnas även för de yngre. Det kan vara nog så jobbigt att vara barn/tonåring med asperger, och då kan det vara bra att kunna knyta kontakter med likasinnade här.

Sedan så går det aldrig att göra alla nöjda alltid, därför är det bra att både aspieforum och aspergerforum finns så att man kan välja det som personligen passar en själv bäst. Jag är personligen nöjd med modereringen här och har konstaterat att så länge man sköter sig så får man inga varningar eller avstängningar. Det går att ha heta debatter utan att gå till personangrepp gentemot varandra.
Svarta
 
Inlägg: 392
Anslöt: 2011-11-15

Förslag: skrivande under eget ansvar och artonårsgräns.

Inläggav KrigarSjäl » 2013-07-23 14:51:31

Alien skrev:Hur ska man tolka detta? Att du aldrig går över gränsen och bryter mot reglerna? Så är det ju inte.

Det enda sätt jag kan tolka detta är att du drabbas av tonårstrots "Ingen ska säga åt mig att lugna ner mig, då gör jag tvärtom, bara för att visa dom!".

Om alla reagerar så, då är det förstås ingen idé att säga till upprörda forumister "lugna ner er nu". Men det kan ju finnas andra som reagerar mera vuxet och inte vill få varning etc och faktiskt lugnar ner sig.

-Jag är en fri och vild individ mer än en tam fjant.

Jag är min egen auktoritet och ser pompösa människor som vill vara auktoriteter över mig mer eller mindre som chokladtomtar.
Alla är sina egna chefer, alla tjänar på att tänka själva och följa sitt eget hjärta.
Ingen behöver maktmänniskor och småpåvar som talar om för dom hur de ska tänka, göra, vara, leva.

Jag förstår att det sticker i ögonen på jantemänniskor och lutheraner som fått lära sig att man ska vara lydig, ödmjuk och stå med mössan i hand.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in