Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vad är en "naturlig fuktkräm"?..

Inläggav sirap » 2012-03-31 12:38:19

:?:

Per definition nästintill är det omöjligt att göra en modern (sedan 1900-talet) hudkräm och undvika ordet "syntet" helt – det är rätt svårt att få olja och vatten att blanda sig till en skön, fin vit kräm som varken skär sig eller blir en bakterieodling (tänk härsken mjölk). Vad vill du undvika med det ordet? Plastflaskan, konserveringsmedel, medlen som får olja och vatten att glömma sin inneboende fiendskap… finns så mycket?

Annars har SheNet en imponerande receptsamling och många historiska recept. Annars blir det nog nästan uteslutande vattenfria alternativt fettfria produkter som är möjliga att göra, om man inte vill använda saker som "MF-fett" och liknande från bland andra Crearome.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-03-31 12:41:46

Eller så gör man det enkelt för sig och köper en flaska HTH på apoteket som jag på, 59:-. Finns i mataffären med, men det är endast på apoteket den finns okonserverad och i halvlitersflaska. Ingen färgning, ingen parfym, självkonserverad (den har egenskaper som gör att den inte behöver k-medel). Kortaste innehållsförteckningen jag sett på någon hudprodukt – och den fungerar därutöver :D

Jag använder den på allt från torr panna och spruckna läppar, genom händer och armbågar ner till hälsprickor och förhårdnad hud. Funkar perfekt och är jättedryg, och kladdar heller inte.
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav plåtmonster » 2012-03-31 13:11:57

Alltså i dagsläget använder jag en färdig produkt. Och den är utan syntet sägs det. Men det skulle vara bättre om man kunde göra eget. Har varit en del TV-program om att göra egna produkter. Så tänkte att det kanske inte är jättesvårt.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-31 14:12:01

Gå in på shenets forum och kolla efter recept som medlemmarna lägger ut.

Jag har gjort mycket eget, men ett problem är att riktigt kraftfulla ingredienser sällan är naturliga (och om de är det, så isoleras de på ett onaturligt sätt, eller framställs syntetiskt iaf) och att naturliga växtgrejer och oljor ofta kan vara rätt retande eller ge allergier.

Jag försöker undvika petroleumprodukter och mängder av silikoner, men även växtextrakter som doftar mycket eller jag vet är suspekta.

För att emulgera en kräm, måste man nästan ha något syntetiskt framställt. På burken kan stå "ej syntet" för att det kommer av kokosfett (som man sedan på syntetisk väg manipulerat i omgångar). Det är rätt vanligt. Urtekrams schampon är ett exempel på hur man luras - "förtvålad kokosolja" är detsamma som SLS (sodium laureth sulfat) i vanliga schampon.

Nu har jag slutat göra mycket av det egna, och börjat köpa mer kraftfulla krämer, med glykolsyror, retinoler och annat som har bättre effekt. Det "naturliga" ger i bästa fall fett och fukt. Visserligen kan man ha i naturliga syror, men då föredrar jag produkter med bättre koll än att slafsa med mjölksyra hemma. Och retinolerna får gärna vara starkare än att "det sägs finnas i nyponrosfröolja" (som även då innehåller fett och retande växtämnen).

Tror det är mer komplicerat än man tänker sig först. Det är inte så enkelt att vare sig syntetiska saker eller naturliga per definition är bättre på något sätt. Ena gången passar det ena bättre, andra gången det andra, beroende på vilka ingredienser man behöver för önskad effekt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Lakrits » 2012-03-31 14:23:16

Bror Duktig skrev:Tror det är mer komplicerat än man tänker sig först. Det är inte så enkelt att vare sig syntetiska saker eller naturliga per definition är bättre på något sätt. Ena gången passar det ena bättre, andra gången det andra, beroende på vilka ingredienser man behöver för önskad effekt.

Klokt och sant.

Med ökad kunskap kommer insikt och större gråzoner och svårare val. Man lär sig att saker inte är svartvita samt att alla frågor involverar flera olika lager av fördelar och nackdelar. Så, det enklaste är att fortsätta ha Tara, Hemmets Journal och Aftonbladet som huvudsaklig kunskapskälla. Då kan man köpa ekologiska produkter, naturliga extrakt och homeopatiska preparat och få ut som mest av den positiva placeboeffekten.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Nefarious » 2012-03-31 14:35:26

plåtmonster skrev:Tips på fuktkräm som man kan göra själv?
(lite billigare och utan syntet)


Några såna tips har jag inte, men jag kan tipsa om A-kräm. Den är bra tycker jag, det är inte så mycket konstigheter i den och den varken smakar eller luktar konstigt.
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-03-31 15:28:37

Nefarious skrev:Några såna tips har jag inte, men jag kan tipsa om A-kräm. Den är bra tycker jag, det är inte så mycket konstigheter i den och den varken smakar eller luktar konstigt.

A-kräm är jag själv lite skeptisk till, eftersom jag har erfarenhet av svartvit fotoframkallning vet jag att samma ämne som används som fotoframkallare (hydrokinon), och är allergent och miljöskadligt, används som antioxidant i A-kräm. (Orkar inte räta ut meningsbyggnaden... ;))
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-03-31 15:30:49

Bror Duktig skrev:För att emulgera en kräm, måste man nästan ha något syntetiskt framställt. På burken kan stå "ej syntet" för att det kommer av kokosfett (som man sedan på syntetisk väg manipulerat i omgångar). Det är rätt vanligt. Urtekrams schampon är ett exempel på hur man luras - "förtvålad kokosolja" är detsamma som SLS (sodium laureth sulfat) i vanliga schampon.

Du har så rätt så. För att vara riktigt krass är nästan all tvål syntetisk - även fast tvål (olja och lut som man har kokat samman, i det fallet).
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-31 15:43:08

Ett tips för att emulgera: aloegel, även sådan gel där gelen bildas av själva aloen (utan tillsatser) kan blandas med olja till en kräm. Vet inte hur mycket andra substanser det hela kan svälja utan att skära sig, men någon sjättedel olja ska gå bra.

Bra om man inte väljer flera olika virginoljor med stark lukt och färg, det är just sådana som till slut började klia enormt på mig. Växtoljor och -extrakter är allergiframkallande eller kan framkalla överkänsligheter. Men makadamiolja, jojobaolja och lite andra snälla saker brukar väl gå bra.

Blanda med fördel i glycerin också, det är fuktbevarande. Upp till 10 % tar jag.

Jag har gjort detta förr, men köper som sagt numer mer aktiva krämer.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Bror Duktig » 2012-03-31 15:45:04

sirap skrev:
Bror Duktig skrev:För att emulgera en kräm, måste man nästan ha något syntetiskt framställt. På burken kan stå "ej syntet" för att det kommer av kokosfett (som man sedan på syntetisk väg manipulerat i omgångar). Det är rätt vanligt. Urtekrams schampon är ett exempel på hur man luras - "förtvålad kokosolja" är detsamma som SLS (sodium laureth sulfat) i vanliga schampon.

Du har så rätt så. För att vara riktigt krass är nästan all tvål syntetisk - även fast tvål (olja och lut som man har kokat samman, i det fallet).

Jag gör sådan tvål själv. Mest för att slippa alla konserveringsmedel, och för att egen tvål har glycerinet kvar. Köpetvål har fått glycerinet avlägsnat, så att tvålen blir mer uttorkande, och så används glycerinet i de krämer man måste smörja in sig med efteråt :?

Tycker det blir väldigt bra tvål när man gör själv, förutom att min senaste blev lite väl mjuk, för jag tog slattar av oljor hur som helst för att bli av med dem, och struntade i deras egenskaper. Jag kommer nog att sluta göra egen tvål när mina oljor använts upp. Orkar inte.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-04-01 14:04:58

Bror Duktig skrev:Jag gör sådan tvål själv. Mest för att slippa alla konserveringsmedel, och för att egen tvål har glycerinet kvar. Köpetvål har fått glycerinet avlägsnat, så att tvålen blir mer uttorkande, och så används glycerinet i de krämer man måste smörja in sig med efteråt :?

Va? Konserverar man fasta tvålar? Det brukar jui inte precis vara linolja de är gjorda på och de är vattenfria – so what's the point? :D Å andra sidan undviker jag fast tvål av hygienskäl, mest för sölet kring handfat etc., men även för att jag har en del "husdjur" i min hudflora som jag helst delar med mig av så lite jag kan. Funderar på att skaffa en sån där "tvålomat" som spottar ut lite tvål om man viftar framför den, så slipper man en äckelgrisig pumpmekanism (jag köper helst refiller).
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Bror Duktig » 2012-04-01 16:57:03

Nja, jag vet inte om fabrikstvålar konserveras, även om inget förvånar - tänk bara på ost där hälften har konserveringsmedel, resten inte eftersom det inte behövs.

Jag menade, på ett lite luddigt sätt, slippa konserveringsmedel till skillnad från när man gör tvättkrämer med sulfater och vatten (eller om man köper dem, då innehåller du också sådant ju).
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Sofia75 » 2012-04-16 0:55:55

plåtmonster skrev:Tips på fuktkräm som man kan göra själv?
(lite billigare och utan syntet)

Räknas coops flytande margarin? ;) Brukar ha det på mina torra händer nämligen 8) :lol:
(Mest vid/efter matlagning.)

Har förresten två aloe'er i fönstret som är super på t ex brännskador, hudsprickor, skavsår mm. Allt där huden skadats gör aloe-skinnet ett skydd. Alltså inte bara ta innehållet utan dela bladet och tejpa dit, klart. Obs att inte stoppa fingrarna i munnen för aloe är nog bland det äckligaste jag fått på läpparna, jalapeño undantaget. ;) (Ska inte vara giftigt.)
Sofia75
 
Inlägg: 120
Anslöt: 2011-09-04
Ort: Stockholm

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav plåtmonster » 2012-04-16 1:25:50

Ett tips för att fixa händer är att smörja in de rejält med olivolja eller rapsolja samt trä en påse över handen. Låt det vara så under natten, när man vaknar är handen väldigt len ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-16 10:25:20

Har precis upptäckt tigerbalsam och dess effekt på allmänt överansträngda händer. Har smort in fingrarna med det i några dagar nu, efter att ha överansträngt dem i jobbet. Har fortfarande värk, men smeten lindrar bra. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-04-16 11:08:55

Sofia75 skrev:Räknas coops flytande margarin? ;) Brukar ha det på mina torra händer nämligen 8) :lol: (Mest vid/efter matlagning.)

Har förresten två aloe'er i fönstret som är super på t ex brännskador, hudsprickor, skavsår mm. Allt där huden skadats gör aloe-skinnet ett skydd. Alltså inte bara ta innehållet utan dela bladet och tejpa dit, klart. Obs att inte stoppa fingrarna i munnen för aloe är nog bland det äckligaste jag fått på läpparna, jalapeño undantaget. ;) (Ska inte vara giftigt.)

Visst räknas margarin – det är faktiskt en rätt lik lista ingredienser som i hudkräm. Försök bara inte laga mat med hudkräm, även om jag hört att folk har stekt korv i Försvarets hudsalva ;)

Aloe tål jag inte, blir bara som en klistrig "plasthinna" på huden och det kliar och svider. En del tar det invärtes, men eftersom det innehåller tvålämnen kan man "få lite bråttom till den vita tronen"... :?
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-06-13 19:23:09

Jag smörjer mig alltid med rapsolja. Billigt, förhållandevis miljövänligt, allergivänligt och suveränt bra för min hud.

Ananas (särskilt färsk) är busbra mot både nästäppa och muskelinflammation. Helt otroligt effektivt mot inflammationer faktiskt.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav plåtmonster » 2012-06-13 19:43:45

Annat som motverkar inflammation: Ingefära, morötter, gurka osv.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav kapuni » 2012-12-06 22:14:27

plåtmonster skrev:Tips på fuktkräm som man kan göra själv?
(lite billigare och utan syntet)

Här är ett recept på kräm för två små burkar:
0,4 dl vegetabilisk olja
15 g bivax
emulgeringsmedel t ex 0,25 tsk solroslecitin
0,4 dl destillerat vatten, infusion eller hydrolat
ev 10 droppar eterisk olja


Smält olja och bivax i ett vattenbad tills temperaturen blir ca 70°C.
Värm vätskan (vatten, infusion eller hydrolat) till 70°C i ett vattenbad och låt sedan svalna till 30°C.
Rör oljeblandningen tills den har svalnat till ca 30°C.
Tillsätt nu vätskan droppvis till oljeblandningen och vispa samtidigt nära botten så det inte kommer så mycket luft.
Tillsätt eterisk olja. Blanda och häll i burkarna.




Om man vill göra det enklare kan man göra salva i stället
Till det behöver man:
25 g bivax
1 dl vegetabilisk olja
ev 10 droppar eterisk olja


Smält bivaxet i ett vattenbad
Tillsätt den vegetabiliska oljan. Jag brukar mixa olika oljor, t ex olivolja och arganolja.
Rör om tills det blir en krämig konsistens
Vid ca 50°C tillsätts den eventuella eteriska oljan
Häll i salvan i burkarna.
Låt svalna utan lock.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-12-06 22:46:50

Jag förstår inte riktigt det här med att folk måste smörja in sig hela tiden? Behövs det verkligen?
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav kapuni » 2012-12-06 22:52:46

Bjäbbmonstret skrev:Jag förstår inte riktigt det här med att folk måste smörja in sig hela tiden? Behövs det verkligen?

Om man är torr kan det ju vara lämpligt. Och som ett skydd mot vädret.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav emmalind » 2013-01-20 13:53:48

Kan rekommendera bisalva varmt. Går att hitta på de flesta hälsokostaffärer, oftast med helnaturliga ingredienser. Bra på torra läppar, torra händer, sår - om man har en blåsa, så lägg på lite, sen ett plåster, och ha så över natten, och det är nästan alltid läkt nästa morgon. Min mormor använde det, min mor använder det och lika så jag.
emmalind
 
Inlägg: 68
Anslöt: 2012-11-13
Ort: Stockholm

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Gripandekylig » 2013-05-12 3:16:27

Mina naglar har alltid funkat felfritt men sedan en tid tillbaka har min ena stortånagel slutat växa och blivit smått missfärgad; idag när jag drullade ur gummibåten i en grottsjö fick den sig en törn så att den började lossna. Jag drog på mig kirurghandskar, vek upp nageln och skar med ett rakt snitt av den vid sin början med en steriliserad skalpell. Jag tvättade då tån noggrant med en våtservett med sårtvätt. Därefter behandlade jag den lite ömma och oskyddade stortån med lidokain och diklofenak i en hemgjord specialsalva. Sedan lade jag en formklippt steril kompress över tån och tejpade fast den med kirurgtejp. Slutligen tejpade jag runt ett lager klistrig gasbinda.

Jag har ju aldrig tappat en nagel förut så jag känner mig väldigt osäker på om jag gjort rätt. Är detta ett klokt tillvägagångssätt? Tån är ju ganska instängd just nu; borde jag istället försöka att lufta tån mer? Kommer huden under där nageln har suttit att bli hårdare? Hur lång tid kommer det att ta för nageln att växa ut igen? Finns det risk för infektioner? Har någon en teori om varför nageln "dog" (slutade växa och gulnade) från början? Kan det röra sig om nagelsvamp? Jag har övergått till att uteslutande använda ullstrumpor som tvättas i endast 30 grader; kan det påverka riskerna för svampinfektioner? Sedan ett par år tillbaka klipper jag tånaglarna endast fyra gånger per år: de växer väldigt långsamt; är det dåligt?

Tack.
Gripandekylig
 
Inlägg: 1620
Anslöt: 2012-12-27
Ort: Uppsala

Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Zia1985 » 2020-07-29 12:34:37

Jag har också en fråga om nagelsvamp.
Min vänstra stortånagel har blivit tjockare och börjat växa snett uppåt. Trodde att det kanske kunde röra sig om nagelsvamp men den hade ingen konstig färg som jag såg på bilderna när jag googlade nagelsvamp.
Hur som, jag köpt ett medel för att behandla nagelsvamp och efter 3 veckor så har nageln börjat växa ännu mera uppåt, nu är det typ 45° vinkel och ja, det har liksom blivit värre.
Någon som har eller haft nagelsvamp och behandlat det?
I bipacksedeln står det att man ska fortsätta använda medlet tills en ny nagel växt ut, betyder det att den ska trilla bort av medlet?
Zia1985
 
Inlägg: 2762
Anslöt: 2019-10-20
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in