Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-18 10:27:57

Miche skrev:Förkylningar, glöm antibiotika, förkylningar orsakas av virus!


Antibiotika har oftast bara den effekten att det kan korta ned sjukdomstiden lite grann, typ en dag eller så. De flesta sjukdomar läker ut av sig själva. I de flesta fall är det alltså helt onödigt att äta antibiotika. Det som är lite sorgligt är att det finns en del föräldrar/vuxna som gärna vill ha antibiotika av just den anledningen, för att inte förlora pengar på att stanna hemma en dag extra.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-18 10:29:21

Wine skrev:Nedre urinvägsinfektion ger sällan komplikationer (svårare sjukdomsförlopp) och det är inte ovanligt att infektionen läker ut spontant. Cirka 30 % blir symtomfria utan behandling efter 1 vecka. Behandling med antibiotika syftar i första hand till att förkorta tiden med symtom.

Inte sant! Obehandlat utvecklas det till njurinflammation! Har testat några gånger... :?
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Miche » 2011-10-18 10:29:54

Wine skrev:Att kyla orsakar urinvägsinfektion tror jag inte stämmer, det är bakterier som orsakar urinvägsinfektionen, oftast E-coli bakterier. Precis som att det inte heller är kyla som orsakar förkylning [..]

LostInAForest skrev:[...] förkylning så blir det definitivt värre av kyla [...]

Kylan är inte orsaken, däremot är det svårare för immunförsvaret att "mota Olle i grind" när man är nedkyld och då kan främmande bakterier lättare få fäste.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-18 10:30:54

Wine skrev:Antibiotika har oftast bara den effekten att det kan korta ned sjukdomstiden lite grann, typ en dag eller så. De flesta sjukdomar läker ut av sig själva. I de flesta fall är det alltså helt onödigt att äta antibiotika.

Jag har verkligen andra erfarenheter...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-18 10:31:22

Joakoni skrev:Men det gör ju så oooooooooont!... :-)Crying En gång har jag faktiskt vägrat att vänta på odlingsresultat, som tur blev jag hjälpt ändå. Att vänta i en vecka med skiten kändes helt otänkbart. Kan hända jag är extra smärtkänslig...
Jag ska prova bikarbonat nästa gång (men hoppas verkligen att det inte förekommer något tillfälle till att testa det, ush!...)


Jag kan garantera att bikarbonat tar bort smärtan och det går ganska fort också efter det man tagit första glaset. På nån timme/några timmar kanske. Fortsätt bara att ta det också tills du märker att UVI'n är borta.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav LostInAForest » 2011-10-18 10:33:30

Miche skrev:Kylan är inte orsaken, däremot är det svårare för immunförsvaret att "mota Olle i grind" när man är nedkyld och då kan främmande bakterier lättare få fäste.


ja, det var så jag menade men inte lyckades få fram riktigt. :-)005
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-18 10:34:25

Joakoni skrev:Inte sant! Obehandlat utvecklas det till njurinflammation! Har testat några gånger... :?


Men har du då försökt med egenvård i form utav att dricka mycket vatten och t.ex. dricka tranbärsjuice eller ta tranbärskapslar?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-18 10:56:17

Wine skrev:
Joakoni skrev:Inte sant! Obehandlat utvecklas det till njurinflammation! Har testat några gånger... :?


Men har du då försökt med egenvård i form utav att dricka mycket vatten och t.ex. dricka tranbärsjuice eller ta tranbärskapslar?

Som sagt, provar nästa gång... tfy! tfy! tfy! :? :-)201
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav slackern » 2011-10-18 11:10:56

LostInAForest skrev:
Miche skrev:Kylan är inte orsaken, däremot är det svårare för immunförsvaret att "mota Olle i grind" när man är nedkyld och då kan främmande bakterier lättare få fäste.


ja, det var så jag menade men inte lyckades få fram riktigt. :-)005


Så här skriver SMI i sin tidning.

Huruvida nedkylning av olika grad kan påverka kroppens immunförsvar på så sätt att man sedan lättare får en förkylning är däremot omdiskuterat. Kroppens immunförsvar kan påverkas av kroppstemperaturen. Allmäntillståndet påverkas kraftigt vid en långvarig nedkylning, men det ska vara en svår nedkylning näst intill medvetslöshet. Då löper personen i fråga större risk att drabbas av förkylning och till exempel lunginflammation. Ett nedsatt immunförsvar är i större utsträckning mer mottagligt för andra sjukdomar.


http://www.smittskyddsinstitutet.se/smi ... drets-fel/
slackern
 
Inlägg: 43668
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Miche » 2011-10-18 11:24:56

LostInAForest skrev:
Miche skrev:Kylan är inte orsaken, däremot är det svårare för immunförsvaret att "mota Olle i grind" när man är nedkyld och då kan främmande bakterier lättare få fäste.

ja, det var så jag menade men inte lyckades få fram riktigt. :-)005

Jag vet hur det är, formuleringarna sitter inte alltid som de ska och det blir missuppfattningar. Jag är expert på det... :(
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-18 11:28:40

Choklad ska visst vara lika bra eller bättre än hostmediciner:

:-)Happy


Läkare rekommenderar choklad i stället för medicin mot hosta

2007-07-17
En läkare i Norrköping rekommenderar sina patienter att äta choklad i stället för att ta hostmedicin om de besväras av rethosta. Detta uppskattas inte av Läkarförbundet.


Sedan ett år tillbaka rekommenderar läkaren Laszlo Sinkvist på vårdcentralen Östertull i Norrköping choklad i stället för medicin till sina hostande patienter. Det rapporterar Folkbladet.
– Enligt amerikanska studier är varken de receptfria eller de receptbelagda hostmedicinerna särskilt effektiva. Och jag vill inte rekommendera mediciner som ger mer biverkningar än hjälp, säger han till tidningen.
Laszlo Sinkvist hänvisar också till en engelsk studie, där det hävdas att ämnet teobromin, som förekommer rikligt i kakaopulver, är tre gånger så effektivt mot hosta som kodein, det verksamma ämnet i många hostmediciner.


http://www.dagensmedicin.se/nyheter/200 ... /index.xml
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-19 15:02:40

Sexuella problem vid SSRI-användning

Antar att det är fler än jag som upptäckt den inte alltför roliga erfarenheten att sexlusten blir nedsatt eller försvinner helt vid användning av antidepressiva. Problem med detta kan vara rätt jobbigt, både för en själv och ens partner.

(Vänligen observera nu att detta inte är en tråd där vi tar upp ensamhet/ofrivilligt singelskap/brist på sex, utan det är strikt medicinska problem det handlar om. Hurtiga inlägg på temat "det har minsann aldrig jag haft problem med", är inte heller välkommet.)

Hursomhelst. Det man ska börja med, enligt min erfarenhet, är att:

1. Läsa bipacksedlarna på samtliga mediciner.
Titta noga på vilka de vanligaste biverkningarna är redan innan du börjar med medicinen.
Om det är flera biverkningar som återkommer, minskad sexualdrift brukar vara en av dem, så markera den som en av de mer troliga bieffekterna.

2. Skriv upp hur din sexlust är innan du börjar medicinera.
Ex. Om du fått en depression, så är det troligt att den i sig får dig att känna mindre lust. Panikångest brukar inte lika ofta ge samma symptom. Det viktiga är att du funderar över skillnaden mellan hur din sexlust var när du var frisk, så att du har något att jämföra med.

3. Jämför dig inte med andra.
Lätt att säga, men nog så viktigt. Människors sexlust är otroligt varierande, oavsett om man är NT eller AS. En del föds med en starkare drift än andra, och det enda som är intressant att jämföra med är sig själv. Vet du med dig att du har en låg sexdrift i vanliga fall, så kanske denna biverkning inte märks så tydligt. Har du däremot varit van vid att ha stark lust, så är det den som du får spegla dig mot.

4. Var noga med att skilja på lust och kärlek.
Om du har en partner och medicinen får dig att tappa sexlusten, så förväxla inte det med att du inte är kär/inte älskar din partner längre. Det är verkligen viktigt! Likaså om du själv inte äter medicin, utan det är din partner som gör det: visa förståelse och tålamod, för det kan verkligen vara skitjobbigt och otroligt stressande när kroppen inte vill.

5. Kom ihåg att din hjärna håller på att försöka få bukt med ångest/depression.
Man måste prioritera och inte pressa sig själv att läka mer saker än man hinner med för tillfället. Har man en depression och samtidigt känner press/skuld/skam för att man inte fungerar sexuellt, så blir det väldigt kontraproduktivt och kan leda till att det tar längre tid att få ett bra sexliv igen.

6. Ni som har partners - prata med dem!
Även om det är den som äter medicinen som är primärt drabbad, så påverkar det ju också den man har sex med. Förklara för din partner, om han/hon älskar dig och bryr sig om dig så har han/hon förståelse och vill inte stressa dig. Tystnad löser inga problem.

7. Prata med din läkare om problemen blir långvariga.
Ibland kan det hjälpa att byta medicin, men framför allt hjälper det att våga ta upp problemet i sig. Avdramatisera så mycket som möjligt!

8. Pressa aldrig dig själv eller din partner.
Att säga saker som "Du vill ju aldrig längre" eller "tänder du inte på mig längre" är bara stressande och inte upphetsande någonstans. Ta istället tillfället i akt att göra andra saker ihop som inte har med sex att göra. Dessutom tränar ni upp tålamodet.

9. För en del av oss kan det funka att "provligga".
OBS! För den del av oss - verkligen inte alla - kan det funka att försöka locka kroppen att komma igång genom att försöka ligga trots att man inte har lust. MEN, det kräver att man har ett stadigt förhållande med en partner som verkligen är införstådd med ens problem, och att man ser det som ett test som får misslyckas.

10. Onanera mera.
Lär känna din kropp utan att ha en partner att ta hänsyn till under tiden. Lär dig vad som känns bra och håll dig till det. Det är din kropp det gäller, och för att du ska funka sexuellt med någon annan så måste du förstå hur du själv funkar. Med onani får du endorfiner, kan slappna av och därmed träna upp kroppen i lugn och ro. Sex ska vara lustfyllt, avslappnat och avdramatiserat, i synnerhet vid de tillfällen i livet när man av någon anledning är extra sårbar.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-19 15:32:36

Orala problem

Okidoki. Detta har inget med oralsex att göra, kan säga det på en gång ifall någon undrar. Det jag tänker på här är sådana problem som man kan få runt och i munnen, ex:

Tandköttsinflammation
Jag har själv problem med skört tandkött, och det gör att jag ser ut som en vampyr efter blodsugningen i munnen så fort jag använder tandtråd. Ett sätt att få bukt med detta kan vara att använda sig av Corsodyl:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19780609000028&DocTypeID=7

Corsodyl är en receptfri munhålegel, som är bakteriedödande, och man helst inte ska skölja efteråt. Jag brukar använda det när jag ex. har mycket munsår eller har bitit mig mycket i munnen - jag har problem med det emellanåt. Viktigt att notera är att man inte ska använda Corsodyl dagligen, utan endast i korta perioder, tills problemen mildrats.

Munsår av herpestyp
Avskyvärt och skitjobbigt på alla sätt och vis, mycket smittsamt och dessutom återkommande vid stress, förkylningar eller liknande. Det kan även smitta ner till könet, så:

1. Använd engångsplasthandskar när du tvättar dig. Det är INTE roligt att få blåsor i de nedre regionerna, tro mig!
2. Om du har väldigt mycket munsår, och svårt att borsta tänderna, använd corsodyl.
3. Om det varar väldigt mycket, skrapa försiktigt bort det värsta med bomullstops. Använd inte bomullstussar eller papper, det bara fastnar.
4. Använd Compeed Munsårsplåster! Funkar jättebra, eftersom de förhindrar skorpbildning och gör att det sticks och kliar mindre. De är dyra, men det är värt det.
5. Använd Anti eller Zovirax om du vill ha salva. Också dyrt, men håller länge.
6. Var mycket noga med hygienen. Min sambo har ännu inte blivit smittad efter 6,5 år av återkommande munsår hos mig, mycket för att vi aldrig chansar.
7. Om du eller din partner har munsår och ni tänker er ha sex - använd handskar!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-19 15:46:14

Angående tandhygien och problem med tandkött så är eltandborste att rekommendera eftersom det är lättare att få riktigt rent i munnen om man använder eltandborste. Vanlig tandborste kräver att man måste ha en bra teknik för att få ordentligt rent. Sen är det mindre risk också att man borstar för hårt och borstar så tandköttet börjar krypa uppåt och man blottar tandhalsarna. Det kan ge besvär med t.ex. obehagliga ilningar och man kan aldrig reparera borstskador på tandköttet.

Elektriska tandborstar finns i många olika modeller. Studier har visat att användning av eltandborste ökar möjligheten att få tänderna rena. Men det är viktigt att komma ihåg att en eltandborste inte är någon "genväg". Man måste fortfarande vara noggrann när man borstar sina tänder.


http://www.1177.se/Stockholm/Tema/Tande ... r/?ar=True
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-19 16:05:35

Stressmage

Tycks både bli vanligare i gemen och krypa lägre ner i åldrarna. Jag vet att det är mycket populärt bland apotek och hälsokostbutiker att tipsa om dyra specialprodukter, och att en hel del av de livsmedelsprodukter som sägs hjälpa mot magproblem i själva verket är mycket placebo, men problemet med orolig mage kan man ibland göra en del åt själv.

Generellt sett kan man säga att allt som är starkt kan vara jobbigt för magen:

- Alkohol
- Nikotin
- Mediciner
- Kaffe
- Starka kryddor
- Kolsyra
- Lök
- Hårdkokta ägg
- Råa grönsaker
- Syrliga produkter
- Friterade produkter


1. Ät lagom varm mat och tugga ordentligt. Låter så basic att det är skrattretande, men ändå.

2. Byt ut kaffet mot koffeintabletter om du verkligen måste. Jag vaknar inte utan kaffe...

3. Ät långsamt. Om du inte hinner äta så mycket som du behöver utan att stressa, så ät mindre istället för att trycka i dig maten. Ta sedan ett mellanmål när du hinner.

4. Värm en kopp proviva och drick en stund innan du går och lägger dig.

5. Undvik mjölkbaserad gröt som mannagrynsgröt, grahamsgröt och risgrynsgröt. Havregrynsgröt är ett mycket bättre alternativ. Undvik också linfrön och torkad frukt.

6. Dra ner på "onödiga" aktiviteter. Skär helt enkelt ner på stressmomenten och försök att få ner antalet stressorer på det sättet. Även om det kanske är roligt att träffa en kompis, ta en fika eller liknande, så avstå ett tag. Ge dig själv tid att ta det lugnt och göra ingenting.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-19 16:06:18

Tack, Wine!
Använder ju eltandborste själv, men glömde bort det. Bra att du påminde! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Dandelo » 2011-12-19 4:21:42

Vilka smarta och lätttillgängliga listor med tips. Tackar.
Dandelo
 
Inlägg: 2970
Anslöt: 2010-10-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-19 9:54:57

Dandelo skrev:Vilka smarta och lätttillgängliga listor med tips. Tackar.


Tack! Roligt att de kommer till användning! :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-12-19 11:13:22

Att dricka vatten lite då och då och skölja munnen med vatten emellanåt är bra och speciellt om man äter läkemedel som ofta ger muntorrhet som i sin tur ökar risken att få karies men även dålig andedräkt. Den vanligaste orsaken till muntorrhet är biverkning av läkemedel som t.ex. sömnmedel och antidepressiva läkemedel.

Floursköljning en eller två ggr i veckan är bra för att minska risken att få hål i tänderna på grund av läkemedelsbiverkningen muntorrhet:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... ruid=56740

Muntorrhet är ett vanligt problem som ofta ökar med åldern. Många mediciner gör dig torr i munnen. Muntorrhet kan även bero på att du:
äter för lite tuggstimulerande kost som frukt och grönsaker
har svaga tuggmuskler eller dåliga tänder som gör det svårt att tugga
tuggar mindre på grund av att du är sjuk och sängliggande
är stressad
har en inflammation i salivkörtlarna
har strålbehandlats i huvud och hals, vilket kan skada salivkörtlarna.
Egenvård
För att hålla munnen fuktig och stimulera salivproduktionen:
skölj munnen ofta med vatten
drick mycket vatten, men undvik läsk och saft
tugga maten väl
ät råa grönsaker, till exempel morot och gurka
tugga sockerfritt tuggummi om du inte har käkledsbesvär.
På apotek finns preparat som lindrar muntorrhet och ökar salivproduktionen, som sugtabletter och tuggummi. Vid svår muntorrhet finns även saliversättningsmedel i form av gelé eller spray som kan hjälpa. Det är också viktigt med extra fluortillförsel. Rådfråga din tandläkare eller tandhygienist.


http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och- ... untorrhet/

Munsköljvätska med flour samt andra preparat med flour, tabletter, tuggummi m.m. finns att köpa på apotek. Det finns också produkter som ökar salivproduktionen att köpa på apotek. Apoteket har också en bra artikel om muntorrhet:

http://www.apoteket.se/privatpersoner/r ... lmant.aspx
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-12-19 12:47:13

Iridia skrev:
calima skrev:Vid förkylning:

Timjantea:
Häll två dl kokande vatten över en tsk torkad timjan. Låt dra i tio min, sila bort blad. Tillsätt ev honum för smakens skull.
Drick max tre koppar om dagen. Fungerar fantastiskt bra.
Timjan är slemlösande, antibakteriell och dämpar rethosta.

Tack, det ska jag prova genast.

Ville bara tacka igen för detta tips. Det har nu räddat mig åtskilliga ggr när jag haft något viktigt inbokat och känt mig för sjuk. Ihop med grönt te blev det faktiskt riktigt gott t o m och piggar verkligen upp.

Sitter och dricker en kopp nu då jag har ont i halsen.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-19 13:37:57

Oavsett hur fånigt man kan tycka att det låter, så rekommenderar jag verkligen 3 saker:

1. Dosett.
2. Medicinalarm.
3. Medicin- och sömndagbok.

Att känna mer kontroll över medicinerna gör att man mår bättre, det vågar jag nästan svära på. Jag tar alltid min medicin 7:30 varje morgon, oberoende om jag ska upp och jobba, eller har sovmorgon.

Såhär ser min dosett ut:
Bild

Den här sortens dosett är bättre om man tar mediciner vid fler tillfällen under dagen:
Bild

På min Handifon, så har jag ställt in "Medicin" som återkommande aktivitet, och min dosett + ett vattenglas står på fönsterbläcket i mitt sovrum, bredvid Handifonen. Jag bockar alltid av "Medicin" så fort jag tagit den.

Om jag ex. har slut på medicin, så skriver jag en notering på "Medicin", ex: "Har ej medicinen hemma." På så sätt kan jag, om jag mår konstigt på kvällen och har glömt bort att jag inte haft medicin, kolla i Handifonen och kontrollera. Står det då att jag inte hade någon medicin hemma, så blir jag genast lugnare.

Min sömndagbok ser ut ungefär såhär:
Söndag 18/12 - Måndag 19/12
01.15 Går och lägger mig
08.15 Går upp - trött

Jag brukar antecknar om jag känner mig trött, eller har drömt väldigt mycket. Det är en bra hjälp för mig - och för mina vårdkontakter - om de undrar över hur jag sover. Jag började med det när jag provade ut mitt kedjetäcke och fortsatte sedan av bara farten.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav sirap » 2012-03-30 21:42:46

Medicinlarm har jag via en app som heter Pillboxie på min iPhone. Finns andra, t.ex. iTriage, eller om man behöver ange komplicerade doseringar (typ två sprejningar en gång var tredje vecka i ena näsborren, eller något annat "ovanligt") så finns Dosecast. Kan säga att inte ens en dosett hade hjälpt mig när jag varit som sjukast (typ svåra infektioner etc.) – jag hade inte kommit ihåg att ta/om jag hade tagit preparat XYZ/om jag ens fyllt på dosetten eller ej, vilket säkerligen har gjort att jag både över- och underdoserat ibland. Nu har jag en plingande telefon med kryssrutor och logglista – inga tveksamheter!

När jag ändå är inne på appar, har jag HeartWise för att hålla koll på mitt blodtryck eftersom jag har högt tryck + ärftlighet (blir jättesnygga, detaljerade grafer! 8)), många landsting/regioner har appar för hur man hittar vård (VGR har t.ex. Hitta Vård Nu samt Primärvården), AspAppen har lite mindfulness och basal kroppskännedom samt dagbok, och så finns det en app jag har tänkt att börja använda mer regelbundet med humörövningar - passande nog döpt till Live Happy. Sist, men inte minst, har jag Hitta Toa Lätt. Den gör vad den heter. :D
sirap
 
Inlägg: 237
Anslöt: 2010-06-18

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Red and green » 2012-03-30 21:50:13

Tack för tipset Sirap !

Nu har jag oxå Pillboxie :-)Happy

:-)230
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav plåtmonster » 2012-03-31 2:22:23

Tips på fuktkräm som man kan göra själv?
(lite billigare och utan syntet)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Aspergare och vården



Logga in