Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-10-17 13:00:21

calima skrev:Vid förkylning:

Timjantea:
Häll två dl kokande vatten över en tsk torkad timjan. Låt dra i tio min, sila bort blad. Tillsätt ev honum för smakens skull.
Drick max tre koppar om dagen. Fungerar fantastiskt bra.
Timjan är slemlösande, antibakteriell och dämpar rethosta.

Tack, det ska jag prova genast.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-10-17 13:15:33

Hm, gott var det inte. Hoppas det hjälper...
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-17 13:32:51

Bra tips alla har! Mer sånt :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-17 13:35:39

Något som jag tyckte hjälpte mig väldigt bra vid panikångestattacker, var en så kallad ÅD-låda.

En ÅD-låda är helt enkelt en låda eller burk med lappar i.
På lapparna har jag skrivit upp sådant som jag vet är ångestdämpande för mig, som inte är medicin.

Ex. Ringa en kompis, ta en promenad, se en film eller liknande.
Eftersom man kan bli så förvirrad under en ångestattack, så kan det vara bra att ha några "färdiga" idéer att ta till utan att behöva tänka efter.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav calima » 2011-10-17 14:55:54

Iridia skrev:Hm, gott var det inte. Hoppas det hjälper...


Men man kan väl säga att det smakar nyttigt? :-)
(Honung har jag aldrig i, det smakar värre då tycker jag.)

Det har alltid funkat på mig. Tredje dagen brukar jag vara helt besvärsfri tom när jag haft lunginflammation.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-10-17 14:57:57

Jo, "nyttigt" smakade det... Gillar inte honung så jag drack det som det är. Undrar om man kan blanda med grönt te så det inte smakar så mycket timjan?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav calima » 2011-10-17 14:59:10

@iridia: Det kan ju inte skada att prova. Men jag har svårt att tro att något kan dämpa den sträva timjansmaken.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-10-17 17:17:05

Ihop med Drakens gröna te blev det mildare i smaken. Kände mig så sjuk och trött att jag hade tänkt gå och lägga mig igen men efter två koppar piggnade jag till ganska påtagligt. Ska nog inte drickas innan man ska sova.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav calima » 2011-10-17 17:26:03

Tack för tipset, skall prova med grönt te nästa gång.

Jag skrev lite otydligt i första inlägget ser jag. Rekomendationerna är 1 kopp tre gånger om dagen, jämnt utspridda. Maxdos tre koppar om dagen.
Morgon- middag -kväll? Brukar jag ta det.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Iridia » 2011-10-17 17:48:53

Neejdå, jag fattade. Jag drack först en kopp, sedan ett par timmar senare en kopp till, lite svagare och med grönt te i också. Helt perfekt att jag piggnade till lagom till jag fick ett kort besök. :)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Selma » 2011-10-17 18:44:32

calima skrev:Det har alltid funkat på mig. Tredje dagen brukar jag vara helt besvärsfri tom när jag haft lunginflammation.

Hur visste du att du hade lunginflammation?
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-17 19:36:19

Bikarbonat är bra för att neutralisera magsaften och lindra problem med halsbränna:

http://gicare.com/MEDICATIONS/Medicatio ... ID=1&ID=11

1-2 tsk bikarbonat i ett glas vatten.

Bikarbonat fungerar att använda även vid urinvägsinfektion då bikarbonat tar bort den hemska svedan. 1 tsk i ett glas vatten några ggr om dagen tills de värsta besvären är borta. Tranbärsjuice eller tranbärskapslar samt mycket vätska vid urinvägsinfektion istället för antibiotika.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-17 19:41:50

Att andas genom munnen i en påse är bra för att snabbt bli av med hicka samt för att motverka och slippa de obehagliga symtom som kommer med panikångest:

http://www.kbtterapi.se/panik.pdf
Senast redigerad av Wine 2011-10-17 19:54:42, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Selma » 2011-10-17 19:44:14

Ricinolja är bra mot hosta.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav calima » 2011-10-17 19:47:35

Selma skrev:Hur visste du att du hade lunginflammation?


Det sade läkaren när jag väl var i skick att ta mig till vårdcentralen. Med "besvärsfri" menar jag att nästan allt slem var borta och jag kunde andas obehindrat.
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-17 21:03:58

Selma skrev:Ricinolja är bra mot hosta.

:lol: Hosta om du törs!... :lol:
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav LostInAForest » 2011-10-17 23:04:20

Wine skrev:Bikarbonat fungerar att använda även vid urinvägsinfektion då bikarbonat tar bort den hemska svedan. 1 tsk i ett glas vatten några ggr om dagen tills de värsta besvären är borta.


oh, detta måste jag verkligen testa nästa gång den äckliga uvi:n slår till.

mitt bästa knep förutom tranbärsjuice och mkt vätska öht (en liten slurk äppelcidervinäger i kan vara behjälpligt också) är annars att sätta sig på en varm vetekudde/fylla en liten petflaska med lagom varmt vatten och placera den mellan låren. värmen lindrar svedan rejält och gör så man slipper springa på toa var och varannan minut!

en vän till mig berättade att hennes serbiska mormoder rekommenderade att badda med kamomillte "lokalt" så att säga.
det har jag inte provat, däremot att dricka kamomillte. det är säkert bra... om inte annat är det gott. och vätska. :wink:

hålla sig varm om stjärten är a och o, såklart (mamma hade rätt!).
jag har stickat ett par vansinnigt sexiga ( :roll: ) yllemamelucker som jag har på natten nu när det lätt blir lite kyligt i sovrummet, det är toppen! tror det finns liknande att köpa om man letar lite på nätet.
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Henkkalexi » 2011-10-18 8:24:42

LostInAForest skrev:hålla sig varm om stjärten är a och o, såklart (mamma hade rätt!).
jag har stickat ett par vansinnigt sexiga ( :roll: ) yllemamelucker som jag har på natten nu när det lätt blir lite kyligt i sovrummet, det är toppen! tror det finns liknande att köpa om man letar lite på nätet.


Oh, yes! I synnerhet ni flickor ska tänka på det. Min storasyrra fick jävligt ofta urinvägsinfektioner när hon var tonåring, och ett par gånger även njurbäckeninflammation som verkligen inte var roligt.

Om ni tränar, men brukar duscha hemma, så ta ändå med ett ombyte underkläder och byt innan ni åker hem. Även strumpor om ni haft utomhusträning och ska duscha hemma.

Vi killar får inte lika lätt urinvägsinfektion, men däremot kan symptomen på UV vara desamma som vid klamydia. Dessutom kan UV hos oss vara ett symptom på allvarligare problem, exempelvis inflammerad prostata.

Jag har jobbat på en njurmedicinsk avdelning, och jag lovar: ni vill inte ha dåliga njurar.
Om ni får problem med vattenkastningen på något sätt, ex. sveda eller att urinmängden ökar/minskar, om den inte har klar färg, så uppsök läkare.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-18 9:40:05

LostInAForest skrev:
Wine skrev:Bikarbonat fungerar att använda även vid urinvägsinfektion då bikarbonat tar bort den hemska svedan. 1 tsk i ett glas vatten några ggr om dagen tills de värsta besvären är borta.


oh, detta måste jag verkligen testa nästa gång den äckliga uvi:n slår till.

mitt bästa knep förutom tranbärsjuice och mkt vätska öht (en liten slurk äppelcidervinäger i kan vara behjälpligt också) är annars att sätta sig på en varm vetekudde/fylla en liten petflaska med lagom varmt vatten och placera den mellan låren. värmen lindrar svedan rejält och gör så man slipper springa på toa var och varannan minut!

en vän till mig berättade att hennes serbiska mormoder rekommenderade att badda med kamomillte "lokalt" så att säga.
det har jag inte provat, däremot att dricka kamomillte. det är säkert bra... om inte annat är det gott. och vätska. :wink:

hålla sig varm om stjärten är a och o, såklart (mamma hade rätt!).
jag har stickat ett par vansinnigt sexiga ( :roll: ) yllemamelucker som jag har på natten nu när det lätt blir lite kyligt i sovrummet, det är toppen! tror det finns liknande att köpa om man letar lite på nätet.

Mycket nyttig information, för urinvägsinfektion verkligen inte är roligt! Själv brukar jag inte vänta med att börja med antibiotika, står helt enkelt inte ut med smärtan. Men jag har hört om en huskur att man ska dela vitkål i blad, lägga i en balja och hälla i kokhett vatten. Sedan sätter man sig i baljan så fort temperaturen börjar bli sittvänlig. Men hur länge och hur ofta man ska sitta, saknar jag uppgifter om.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Miche » 2011-10-18 10:08:16

Man ska inte använda antibiotika i onödan, har inte läkaren gjort en ordentlig undersökning och ändå tänker skriva ut antibiotika så neka (eller skit i att lösa ut receptet). Det är alltför många som bär på resistenta bakterier pga för många antibiotikakurer.

Öroninflammation orsakas oftast av virus, antibiotika hjälper inte.

Urinvägsinfektion, du måste lämna urinprov och kräva odling innan du accepterar antibiotika. Annars är det sur miljö som gäller, dvs överdosera C-vitamin tills besvären går över och se till att inte ha C-vitaminbrist (det är möjligt att vitkålsbadet tvingar in sur miljö "baklänges", men kokhett vatten förstör C-vitamin, så det låter underligt).

Förkylningar, glöm antibiotika, förkylningar orsakas av virus!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Wine » 2011-10-18 10:18:19

Joakoni skrev:Mycket nyttig information, för urinvägsinfektion verkligen inte är roligt! Själv brukar jag inte vänta med att börja med antibiotika, står helt enkelt inte ut med smärtan.


Man behöver i regel inte ens äta antibiotika. Så tidigt som möjligt, så fort man upptäcker symtom i form av sveda/smärta och täta urinträngningar så kan man ta ett glas med 1 tsk bikarbonat och sedan göra det ca 3-4 ggr om dagen tills de värsta besvären är borta. Tranbärsjuice eller tranbärskapslar kan man dricka/ta ca 3 ggr om dagen, morgon, middag och kväll och även dricka mycket vatten. Jag brukar klara mig helt utan antibiotika som man ju helst inte ska äta överhuvudtaget.

Nedre urinvägsinfektion ger sällan komplikationer (svårare sjukdomsförlopp) och det är inte ovanligt att infektionen läker ut spontant. Cirka 30 % blir symtomfria utan behandling efter 1 vecka. Behandling med antibiotika syftar i första hand till att förkorta tiden med symtom.


Att kyla orsakar urinvägsinfektion tror jag inte stämmer, det är bakterier som orsakar urinvägsinfektionen, oftast E-coli bakterier. Precis som att det inte heller är kyla som orsakar förkylning utan även där handlar det om att man måste ha fått bakterier eller virus först, kylan i sig orsakar inte sjukdomen. Däremot är det bra att man byter t.ex. blöta/fuktiga badkläder/underkläder till torra om man badat eller tränat då bakterier annars kan göra att man får UVI.

Det finns inga vetenskapliga studier som visar att kyla, väta, kalla bad, eller lågt vätskeintag ökar risken för att drabbas av urinvägsinfektion.


Orsak och sjukdomsförlopp

Flertalet bakterier som orsakar urinvägsinfektion kommer från patientens tarmflora. Den vanligaste bakterien, som orsakar mer än 75 % av urinvägsinfektionerna, heter E. coli (Escherichia Coli).


http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp ... s-kvinnor/
Senast redigerad av Wine 2011-10-18 10:22:02, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav LostInAForest » 2011-10-18 10:21:31

miche-> fast, jag läste... "någon bra grej någonstans" ang uvi, att de senaste rönen lutar åt att det finns vissa bakteriestammar som tvärtom trivs i sur miljö.

vet att det finns en kvinna som forskar på uvi på karolinska, det kan ha varit något hon var inblandad i... öhm. jag ska googla när jag är lite mer skärpt (nyligen vaknat :)).
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav Joakoni » 2011-10-18 10:24:50

Miche skrev:Man ska inte använda antibiotika i onödan, har inte läkaren gjort en ordentlig undersökning och ändå tänker skriva ut antibiotika så neka (eller skit i att lösa ut receptet). Det är alltför många som bär på resistenta bakterier pga för många antibiotikakurer.

(...)

Urinvägsinfektion, du måste lämna urinprov och kräva odling innan du accepterar antibiotika.

Men det gör ju så oooooooooont!... :-)Crying En gång har jag faktiskt vägrat att vänta på odlingsresultat, som tur blev jag hjälpt ändå. Att vänta i en vecka med skiten kändes helt otänkbart. Kan hända jag är extra smärtkänslig...
Jag ska prova bikarbonat nästa gång (men hoppas verkligen att det inte förekommer något tillfälle till att testa det, ush!...)
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Egenvård, vårdkontakter och hemapotek

Inläggav LostInAForest » 2011-10-18 10:26:11

Wine skrev:Att kyla orsakar urinvägsinfektion tror jag inte stämmer, det är bakterier som orsakar urinvägsinfektionen, oftast E-coli bakterier. Precis som att det inte heller är kyla som orsakar förkylning utan även där handlar det om att man måste ha fått ett bakterier eller virus först, kylan i sig orsakar inte sjukdomen.


e-colibakterierna bor juh som sagt så att säga i området.
och liksom med förkylning så blir det definitivt värre av kyla. jag lovar, svär och garanterar! :cry:
LostInAForest
 
Inlägg: 458
Anslöt: 2011-07-15
Ort: sthlm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in