Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Zirre » 2012-08-04 11:57:34

kullan skrev:
geocache skrev:Jag håller med Kanin helt.


Jag oxå.

Varför måste man ta till en rå och kallsinnig attityd på ett intertnetforum enbart bara för att man råkar kunna det? Varför måste man köra som en kaxig ångvält i varje inlägg?

" Jag säger detta bara för jag kan. Så undan med er här kommer jag"

Exakt!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav tahlia » 2012-08-04 11:58:49

Abbreviation skrev:
KrigarSjäl skrev:
Abbreviation skrev:Det har jag men jag visar inläggen om det risken är väldigt låg att det du skrivit var sexistisk skit.

Vad har jag skrivit som är sexistisk skit?
Det där har du fått helt om bakfoten.

Om du säger det kan jag säga att du skriver manshatiska inlägg och det påståendet har exakt samma relevans.

Haha, ja, så kanske det är i din värld. Det hör mer eller mindre till att sexister tror sig inte vara sexister så jag bryr mig inte nämnvärt om din brist på självinsikt i det här fallet. Och jag tänker verkligen inte sitta och leta upp allt skräp du uttryckt, det skulle lite förta poängen med att ha dig på ignore. (Och hädanefter är risken att det du svarar är sexistisk skit eller allmänt antifeministiskt hat väldigt hög, så jag kommer inte visa fler av dina inlägg i tråden. Tänkte bara säga det så att du vet det innan du hetsar upp dig.)


Ska jag vara ärlig så ter det sig som om du aktivt söker efter uttalanden och påståenden som du kan stämpla med "sexistisk" eller "antifeministiskt". Faktum är att du tycks söka så intensivt att du inte helt sällan vrider saker så det passar det perspektiv du vill ha.
Du säger längre upp:

Jag är helt klart en av de som är argast på det här forumet och som vill be människor dra åt helvete flest gånger på en dag men de känslorna är isolerade till platser där sådana känslor har möjlighet att växa.


Jag undrar om du noterat att du själv söker upp sådana konflikter?

Vidare:

De andra forum jag hänger på har inte alls samma stämning. Där kan man diskutera saker i lugn och ro och folk håller beter sig inte hur som helst.


Kan det vara så att de andra forum du hänger på är forum med människor som är av dina åsikter?

För helt ärligt, problemet för din del tycks vara att du inte kan hantera åsikter som avviker från dina utan att brusa upp. Temprament får man ha, att skylla sitt temprament på andra är däremot åt helskotta.

Du beskyller Krigarn för sexism och antifeminism - på den punkten är vi inte överens någonstans. Misstänker att vi inte heller är överens om det faktum att du, i mina ögon, mer och mer framstår som en manshatare snarare än en feminist, något som är lite synd eftersom det bara ger mer ammunition till sådant du tycks ha störst aversion mot.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav geocache » 2012-08-04 11:59:32

KrigarSjäl skrev:
geocache skrev:Jag håller med Kanin helt.

Har du någonting alls att komma med i den här tråden?


Ja, det har jag, eftersom jag överhuvudtaget skrev ett inlägg. Men jag uttrycker mina åsikter på olika sätt.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-04 13:30:23

tahlia: Jag tycker att du är en antifeminist också så det förvånar mig inte att du inte ser Krigis sexism. Alltså jag tycker ni båda är vettiga på många andra punkter men gällande feminism så är ni lika väck som majoriteten av befolkningen. Inte förvånande men likväl störigt. Och givetvis reagerar jag starkt på saker som är viktiga för mig. Feminism är viktigt. Ni avfärdar det. Jag avfärdar er.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav tahlia » 2012-08-04 13:48:27

Abbreviation skrev:tahlia: Jag tycker att du är en antifeminist också så det förvånar mig inte att du inte ser Krigis sexism. Alltså jag tycker ni båda är vettiga på många andra punkter men gällande feminism så är ni lika väck som majoriteten av befolkningen. Inte förvånande men likväl störigt. Och givetvis reagerar jag starkt på saker som är viktiga för mig. Feminism är viktigt. Ni avfärdar det. Jag avfärdar er.


Fast nu är du fel ute, vad gäller oss båda. Att du ser mig som antifeminist har jag förstått. Saken är den att jag påpekat att jag inte har något att invända mot den grundläggande tanken med feminism eller hur och varför den uppstod samt vad den uppnått. Vad jag har problem med är de grenar som vuxit ur det ursprungliga trädet. saker som likhetsfeminism t.ex. Faktum är att många som idag kutar runt under flaggan "feminist" inte hör hemma där.

Jag har aldrig påstått att alla feminister är manshatande haggor - vad jag säger att de finns och de kutar runt och kallar sig feminister.
På samma vis har jag aldrig påstått att alla feminister är likhetsfeminster och/eller genustramsare - men även här så finns de och de kallar sig feminister.

Jag vet mycket väl vad feminism är och vad den innebär. Den som behöver läsa på är den som kallar sig feminist men backar upp manshat och/eller likhetstrams. Att jag inte någonstans skriver under just något av det du kommit med i feministtråden t.ex säger inte på något vis att jag är antifeminist, något jag (och andra) försökt förklara upprepade gånger.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav nallen » 2012-08-04 14:43:33

Abbreviation skrev:
KrigarSjäl skrev:Visa på ett inlägg med oacceptabelt, empatilöst och intolerant innehåll ni fått som svar.


KrigarSjäl skrev:Ok, små sockertoppar: peka på något konkret.

Say wut?!?
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 15:27:27

Håller med Moggy. Jag återkommer ofta hit just för att här är det ok, till och med uppmuntrat att breda ut sig inom sina intressen och jag lär mig alltid något nytt i språktrådar (tack HGJ, Zombie och ni andra), träningstrådar, fotbollstrådar, trådar om olika kulturer och andra intressen som jag har eller verkar intressanta.

Jag tycker det är en lagom nivå här. Flashback har alldeles för mycket trams och rent ogrundat hat (åtminstone om man ser till de politiska forumen), medan många andra forum jag läser i är snarast för mycket gullande på.

Sedan, även om jag läser i politiska trådar här på forumet så är det knappast så att en sida är särskilt överrepresenterad (även om folk från båda sidor har försökt få det att låta som det).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 20:46:48

Sedan misstänker jag att många av konflikterna som uppstår beror på att forumet är relativt litet sett till antal skribenter, vilket gör att fokuset blir större på personen bakom inlägget.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-04 20:52:31

kvicksilver skrev:Sedan misstänker jag att många av konflikterna som uppstår beror på att forumet är relativt litet sett till antal skribenter, vilket gör att fokuset blir större på personen bakom inlägget.


Ja och forumledningen har ju inga planer alls att vidga på forumet. DVS inga fler avd och dyl.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Selma » 2012-08-04 20:54:09

kullan skrev:
earlydayminer skrev:Om forumer är hemskt, men en del medlemmar är ens vänner - är det inte bättre att ha kontakt med medlemmarna utanför forumet? Jag menar inte att ni måste det eller borde det, men det är väl skönare med en god kontakt i god miljö, än god kontakt i sunkig miljö? Eller?


Det finns vissa som inte vill ha kontakt via något annat än just detta forum. Och det för dom jag stannar. Alla har inte facebbok,skype eller MSN. Alla vill inte ha det heller. Jag är rätt nöjd med att ha konto på dessa ställen så jag börjar inte chatta via googles+ tex. Vill man chatta med mig utanför forumet blir det dessa ställen jag räknade upp och då är det forumet som är kvar.

Om du bara använder chatten och PM kan du hålla kontakten med alla dina kompisar här utan att behöva ha något med övriga medlemmar att göra.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-04 22:03:09

kvicksilver skrev:Sedan misstänker jag att många av konflikterna som uppstår beror på att forumet är relativt litet sett till antal skribenter, vilket gör att fokuset blir större på personen bakom inlägget.

Vad menar du? Måttet på forumets storlek är väl just antal medlemmar?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 22:41:01

Abbreviation skrev:Vad menar du? Måttet på forumets storlek är väl just antal medlemmar?


Menade "aktiva medlemmar", ber om ursäkt för att ha varit otydlig.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-04 23:11:27

kvicksilver skrev:
Abbreviation skrev:Vad menar du? Måttet på forumets storlek är väl just antal medlemmar?


Menade "aktiva medlemmar", ber om ursäkt för att ha varit otydlig.

Så du menar att det är få aktiva medlemmar för ett forum med så många medlemmar? Jag fattar inte alls vad du skriver.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-04 23:39:55

Abbreviation skrev:
kvicksilver skrev:
Abbreviation skrev:Vad menar du? Måttet på forumets storlek är väl just antal medlemmar?


Menade "aktiva medlemmar", ber om ursäkt för att ha varit otydlig.

Så du menar att det är få aktiva medlemmar för ett forum med så många medlemmar? Jag fattar inte alls vad du skriver.


Som jag tolkar det så menar han att forumet är litet till förhållandet till det stora antalet aktiva medlemmar. Vi är alltså många till antalet som är inloggade varje dag. Och då tolkar jag han att han tycker att forumet borde vara större med fler avd. tex.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-04 23:50:51

Vad jag menar är: forumet har relativt få aktiva medlemmar jämfört med ett stort forum, som säg Flashback (där jag knappast kommer ihåg vem som har skrivit vad).

Konsekvensen blir att många av inläggen handlar om beteendemönster hos medlemmar, analyserar åsikter utifrån deras personligheter osv. Att när medlem X som stämplas som [insert valfritt epitet] och det följer med en i alla diskussioner, och att stor del av argumentationerna baseras på folks personligheter snarare än åsikterna som kommer fram.


Det är förstås omöjligt att lösa det här problemet om det inte kommer fram, säg många fler medlemmar till, då det är gissningsvis 10-20 som står för det stora andelen inlägg. Det blir en familjär atmosfär, på gott och ont.

Kan tillägga att jag inte vill ha fler avdelningar på det här forumet.

Hoppas jag var lite tydligare nu, om det är fortsatt oklart så säg bara till.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-05 0:17:53

Jag tror jag tolkade in ett syftningsfel. Nu förstår jag.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 7:09:17

Jag gissar att de flesta svenska forum har en klar inriktning kring ett ämnesområde vilket gör att diskussionerna inte får någon större spännvidd än möjligtvis krig kring någon enstaka fråga.

Aspergerforum täcker in i stort sett alla områden där religion, politik och en hel del andra ämnen har en förmåga att skapa rejäla diskussioner eftersom spännvidden mellan åsikterna är från ena ytterligheten till den andra, därav blir det lätt bråk.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 7:12:21

geocache skrev:
KrigarSjäl skrev:
geocache skrev:Jag håller med Kanin helt.

Har du någonting alls att komma med i den här tråden?


Ja, det har jag, eftersom jag överhuvudtaget skrev ett inlägg. Men jag uttrycker mina åsikter på olika sätt.

Nej du har inte sagt ett jota. Du har bara berömt andras inlägg.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 7:21:51

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev: men jag tycker det är beklämmande att beskåda all aggression och bristande respekt för andra människor och deras åsikter.

Det är du som tolkar det som aggressivt.
Om det är mina inlägg du syftar på är min uppfattning att jag är helt och hållet rak.

Människor har olika språk, serdu.

Det är likadant AFK (away from keyboard), misstolkningar sker hela tiden. Jag blir ofta beskylld för att vara aggressiv när jag försöker vara tydlig, det som skrivs/sägs misstolkas ofta så negativt det bara går, vilket är väldigt tråkigt för personer som försöker vara snälla och hjälpsamma.

Ibland går det så långt att jag blir förbannad eftersom jag hela tiden beskylls för att vara arg när jag inte är det, vilket givetvis gör situationen än värre.

Ja det är ju det.

Språket är avhängigt en väldig massa olika saker: var man är född och uppvuxen, vilken klass man kommer ifrån, vilka vuxna förebilder man haft under barndomen, vilket ordförråd man har, vad man läser, ser på på burken, vilket kön man har, vilken ålder man har, vilken dialekt man har, vilka man umgås med etcetera.
Språksociologi kallas sånt med ett finare ord.
Inte konstigt att det sker misstolkningar alltså.

Jag tycker det är mest respektfullt att direkt komma till saken eftersom alternativet linda in och snacka rundor verkar tålamodsprövande och ödslar människors tid.
Så vill jag själv bli bemött och som man själv vill bli bemött ska man ju bemöta andra, sägs det ju.

Jag bullshittar inte, jag manipulerar inte, jag fjäskar inte och jag ljuger inte.

Sånt överlämnar jag åt lismare, fegisar, försäljare och kafferepskärringar (av båda könen och även hennor, för att inte reta upp folk i onödan)

Raka puckar är hederligast och mest respektfullt.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-08-05 7:36:19, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Iridia » 2012-08-05 7:25:47

"hennor" :lol:

Det kan dock finnas andra anledningar till att man inte vill vara brutalverbal, såsom genuin hänsynsfullhet t ex.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 7:34:39

Iridia skrev:"hennor" :lol:

Det kan dock finnas andra anledningar till att man inte vill vara brutalverbal, såsom genuin hänsynsfullhet t ex.

Självfallet. Även sådana hänsyn tages även om det kanske inte verkar så.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-05 10:56:49

Vissa av er som är medlemmar på forumet har nästan livslång erfarenhet av just sociala medier på nätet. Medan andra har blivit medlem på detta forum för att någon gav dom ett tips men dom är egentligen inte så mycket för just forum. Är man i den sitsen så är man kanske inte erfaren inom dom sociala medierna heller. Förstår inte hur ett inlägg ska se ut för att blir godkänt tex. Därför blir ju chocken när man möts av en jargong som är hänsynslös och råkall väldigt svår. dom mentala rustningarna finns inte där och kan ta emot all jävla skit som kommer emot en.

Sedan en kommentar om att man gör en markering till att man håller med en ekribent. Vill Krigarn tex. att man spammar ner medlemmens inkorg med PM istället? Att man klickar på PM vid inlägget.Jag undrar vad medlemmen skulle säga då. :roll:
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 11:46:08

kullan skrev:Vissa av er som är medlemmar på forumet har nästan livslång erfarenhet av just sociala medier på nätet.

-Egen dator först vid 25, forumit först vid 26 års ålder. Innan dess visste jag knappt hur hotmail fungerade ens.
Kallar du det livslång erfarenhet?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-08-05 11:51:17, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 11:49:37

kullan skrev: dom är egentligen inte så mycket för just forum. Är man i den sitsen så är man kanske inte erfaren inom dom sociala medierna heller. Förstår inte hur ett inlägg ska se ut för att blir godkänt tex.

1. Bestäm dig för om du ska skriva på forum eller inte.
2. Läs på om funktionerna.
3. Fråga om det är nåt du inte hajar.
4. Problemen avklarade.
5. Sluta gnäll så förbannat.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in