Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-05 12:00:49

KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:Vissa av er som är medlemmar på forumet har nästan livslång erfarenhet av just sociala medier på nätet.

-Egen dator först vid 25, forumit först vid 26 års ålder. Innan dess visste jag knappt hur hotmail fungerade ens.
Kallar du det livslång erfarenhet?


Betydligt längre än vad jag har. Jag var 40 när jag började med sociala medier. Jo det är sant att du är något yngre än mig men ändå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Sheyen » 2012-08-05 12:34:26

kullan skrev:
KrigarSjäl skrev:
kullan skrev:Vissa av er som är medlemmar på forumet har nästan livslång erfarenhet av just sociala medier på nätet.

-Egen dator först vid 25, forumit först vid 26 års ålder. Innan dess visste jag knappt hur hotmail fungerade ens.
Kallar du det livslång erfarenhet?


Betydligt längre än vad jag har. Jag var 40 när jag började med sociala medier. Jo det är sant att du är något yngre än mig men ändå.

Nåja. Det är inte någon livslång erfarenhet iaf, som du påstod.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-05 12:42:03

Sheyen skrev:Nåja. Det är inte någon livslång erfarenhet iaf, som du påstod.


Nä men jag skrev att vissa har det. Inte att alla har det. Förstår du skillnaden? Att Krigarn var den som svarade är väl hans sak.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 13:03:29

Förlåt "citatförfalskningen" nedan, rättade ett stavfel.
kullan skrev:Sedan en kommentar om att man gör en markering till att man håller med en skribent. Vill Krigarn tex. att man spammar ner medlemmens inkorg med PM istället? Att man klickar på PM vid inlägget.Jag undrar vad medlemmen skulle säga då. :roll:

Krigarn kritiserade inte bruket av +1 ovan, han kritiserade geocache som påstått sig" skriva egna synpunkter när han i själva verket (enligt Krigarn, jag har inte kollat) skrivit enbart medhåll, och sådant är definitivt inga synpunkter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav weasley » 2012-08-05 13:18:31

KrigarSjäl skrev:Ja det är ju det.

Språket är avhängigt en väldig massa olika saker: var man är född och uppvuxen, vilken klass man kommer ifrån, vilka vuxna förebilder man haft under barndomen, vilket ordförråd man har, vad man läser, ser på på burken, vilket kön man har, vilken ålder man har, vilken dialekt man har, vilka man umgås med etcetera.
Språksociologi kallas sånt med ett finare ord.
Inte konstigt att det sker misstolkningar alltså.

Jag tycker det är mest respektfullt att direkt komma till saken eftersom alternativet linda in och snacka rundor verkar tålamodsprövande och ödslar människors tid.
Så vill jag själv bli bemött och som man själv vill bli bemött ska man ju bemöta andra, sägs det ju.

Jag bullshittar inte, jag manipulerar inte, jag fjäskar inte och jag ljuger inte.

Sånt överlämnar jag åt lismare, fegisar, försäljare och kafferepskärringar (av båda könen och även hennor, för att inte reta upp folk i onödan)

Raka puckar är hederligast och mest respektfullt.

När du skriver lite längre inlägg, KS, är det en fröjd att läsa dem. Intressant att följa hur du tänker och man (jag) blir inte förvirrad av korthuggenheten och måste ställa massa följdfrågor för att förstå.

Som ovan. Jag önskar att du kunde lägga ut orden på samma sätt lite oftare, för att undvika alla följdfrågor och lösa antaganden som det lätt blir när inläggen är "för korta".

************

En sak vill jag dock poängtera och det är att alla har olika personligheter och därför skriver olika. En del är mer olika än andra. Det betyder inte att man har rätt att sätta sej på den personen. Härinne är alla lite sär, så jag tycker det är väldigt märkligt att det ändå händer. Alla här har ju erfarenheter av att inte passa in, så det är synnerligen inkonsekvent att slå ner på andra. Jag tycker att den som gör det sannerligen har fastnat i ekorrhjulet av status och rangordning som härskar hos NormalTokiga.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 13:21:55

-Har jag satt mig på någon här?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav weasley » 2012-08-05 13:27:50

KrigarSjäl skrev:-Har jag satt mig på någon här?

Du pikar Zombie så fort du kommer åt.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 13:45:34

weasley skrev:
KrigarSjäl skrev:-Har jag satt mig på någon här?

Du pikar Zombie så fort du kommer åt.

Det håller jag inte med om, däremot har KS en förmåga att irritera sig på det komplicerade språkbruk som Zombie så ofta använder som långt ifrån alla förstår (snacka om att lägga upp för missförstånd), de flesta orkar nog inte försöka ta till sig Zombies texter och struntar i att läsa och/eller kommentera, vilket dock KS av relativt begripliga skäl gör.

Det borde räcka med ett rakt och burdust "Skriv så man förstår!".
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 13:45:48

weasley skrev:
KrigarSjäl skrev:-Har jag satt mig på någon här?

Du pikar Zombie så fort du kommer åt.

Det var ett bra tag sen vill jag minnas...annars är det som Miche säger, det är hans språkbruk som är problematiskt och inte Zombie som person.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav slackern » 2012-08-05 13:49:38

Miche skrev:
weasley skrev:
KrigarSjäl skrev:-Har jag satt mig på någon här?

Du pikar Zombie så fort du kommer åt.

Det håller jag inte med om, däremot har KS en förmåga att irritera sig på det komplicerade språkbruk som Zombie så ofta använder som långt ifrån alla förstår (snacka om att lägga upp för missförstånd), de flesta orkar nog inte försöka ta till sig Zombies texter och struntar i att läsa och/eller kommentera, vilket dock KS av relativt begripliga skäl gör.

Det borde räcka med ett rakt och burdust "Skriv så man förstår!".


Men gör man det får man varningar. Jag har gjort det ett antal gånger och fått varningar för det. Fast det står klart och tydligt i reglerna att man ska skriva på ett enkelt och begripligt språk.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 13:51:51

Står det verkligen så?

-Isf har moddarna en del arbete att ta tag i...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 13:55:58

slackern skrev:
Miche skrev:Det borde räcka med ett rakt och burdust "Skriv så man förstår!".


Men gör man det får man varningar. Jag har gjort det ett antal gånger och fått varningar för det. Fast det står klart och tydligt i reglerna att man ska skriva på ett enkelt och begripligt språk.

Det beror väl på vad man skriver. "Skriv så man förstår!" är inget personangrepp, men skriver du
slackern skrev:Får jag fråga vad fan du menar med det här? Det verkar som att alla som inte håller med dej inte förstår vad du skriver? Vad kan det bero på?
så är det inte konstigt att du blir varnad!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 14:00:26

Det är väl klart att man lackar ur när man möts av såna där dimbankar/ordkluster.
Jag är nog inte ensam om att plötsligt bli dyslektiker när jag läser Zombies inlägg. Och då faller det sig naturligt att säga tala ur skägget karl!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav slackern » 2012-08-05 14:53:48

KrigarSjäl skrev:Står det verkligen så?

-Isf har moddarna en del arbete att ta tag i...


Så här står det.

• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 15:18:05

slackern skrev:Så här står det.

• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.

Det står även:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Den delen är det några som missat fullständigt...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav slackern » 2012-08-05 15:22:13

Miche skrev:
slackern skrev:Så här står det.

• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.

Det står även:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Den delen är det några som missat fullständigt...


Det är jag medveten om att jag har gjort ibland. Kan ha lite kort stubin ibland.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Kanin » 2012-08-05 15:30:03

KrigarSjäl skrev:
Kanin skrev: men jag tycker det är beklämmande att beskåda all aggression och bristande respekt för andra människor och deras åsikter.

Det är du som tolkar det som aggressivt.
Om det är mina inlägg du syftar på är min uppfattning att jag är helt och hållet rak.

Människor har olika språk, serdu.

Min kritik handlar inte om språk och inte heller specifikt om dig. Jag uppskattar inte otydlighet, oärlighet eller överdrivet försiktigt språk.

Att vara rak och ärlig är inte samma sak som att vara trångsynt och nedlåtande eller att sprida lögner och fördomar.

Att kalla folk idioter, att angripa dem med nedsättande epitet, att sätta sig till doms över dem eller att neka dem rätten att ha en åsikt handlar inte om språkförbistringar.

Språkbruk är inget hinder för att visa hänsyn eller för att hålla sig sansad i diskussioner.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 15:32:44

slackern skrev:Det är jag medveten om att jag har gjort ibland. Kan ha lite kort stubin ibland.

Förslag (inte bara till dig):
Skriv inlägget, klicka Spara och gå tillbaka efter ett par timmar och titta i Kontrollpanelen, Hantera utkast och se om det är vettigt att skicka, skriva om eller kasta!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-05 15:35:22

Kanin,

-Ska du försöka läxa upp mig eller vad är det frågan om?
Är det jag som kallar folk idioter förresten?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-08-05 15:38:56, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 15:38:36

KrigarSjäl skrev:-Ska du försöka läxa upp mig eller vad är det frågan om?

Nej, du har ju skärpt till dig rejält tycker jag och skriver oftast enormt vettigt (har du inte märkt att jag håller med dig i mångt och mycket?)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav slackern » 2012-08-05 15:43:15

Miche skrev:
slackern skrev:Det är jag medveten om att jag har gjort ibland. Kan ha lite kort stubin ibland.

Förslag (inte bara till dig):
Skriv inlägget, klicka Spara och gå tillbaka efter ett par timmar och titta i Kontrollpanelen, Hantera utkast och se om det är vettigt att skicka, skriva om eller kasta!


Tack för tippset ska försöka komma ihåg och använda mej utav den.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Miche » 2012-08-05 15:46:23

slackern skrev:Tack för tippset ska försöka komma ihåg och använda mej utav den.

I vissa lägen borde även jag göra så (jag har gjort det några få gånger, resultatet har hittills blivit att jag kastat inlägget).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav nallen » 2012-08-05 15:56:44

Miche skrev:
slackern skrev:Så här står det.

• skriv tydligt så att andra förstår vad du menar.

Det står även:
• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• använd inte alltför grovt språk eller aggressivt tilltal.

Den delen är det några som missat fullständigt...

...och eftersom ingen av de sakerna är objektivt mätbara så blir modererandet som baseras på de punkterna (jag kan inte kalla dem "regler") rent tyckande och eftersom en vanlig forumist inte, på något verkningsfullt sätt, kan försvara sig mot en moderator så blir resultatet inte sällan rent åsiktsförtryck.
Jag anser, fortfarande, att de där gummiparagraferna skulle tas bort ur regellverket.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kvicksilver » 2012-08-05 16:01:12

Håller med Miche, som långvarig lurkare (2007) så märker jag att på sista tiden har KS skrivit längre och mindre upplagt för missförstånd, medan jag inte har haft några problem alls att följa Zombies resonemang, vilekt var ett problem även för mig tidigare.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in