Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav animal » 2012-08-02 15:07:17

Jag kan tycka att det vore bra för stämningen på (diskussions-)forumet ifall moderatorerna lade mer fokus på vad den enskilda användaren tillför forumet i form av klart och tydligt formulerade tankar, synpunkter, erfarenheter och kunskaper. Det finns mängder av användare som skriver till synes ändlösa mängder inlägg som inte säger någonting ö.h.t. och på sin höjd förmedlar någon sorts diffust missnöje med världen/livet.

Det är inte ett dugg förvånande att de som har något att säga -- och är verbalt begåvade nog för att förmedla det -- också är dem som regelbundet hamnar "i skottgluggen" för moderatorerna. T.ex. Fenren, Abbe, KrigarSjäl m.fl.

Men hur kul skulle det bli på forumet om man slutligen lyckades skrämma bort dem? Då skulle vi sitta här med en skock sjukskrivna glällspikar som ägnar dagarna åt att a) dunka varandra i ryggen och b) påminna sig själva och övriga forummedlemmar om "hur missnöjda de är", "att folk inte visar tillräckligt mycket förståelse för deras brister/handikapp" och "att livet är orättvist". Det är inte vad jag skulle kalla "produktiv diskussion".


Co-Admin

Diskussionen kommer ursprungligen härifrån:

fenren-far-inte-posta-t28138.html
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Re: Fenren får inte posta

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 15:09:18

Håller med dig, animal (om jag får göra det. Om det strider emot forumreglerna så håller jag inte med honom).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Fenren får inte posta

Inläggav Zombie » 2012-08-02 15:15:16

animal skrev:Jag kan tycka att det vore bra för stämningen på (diskussions-)forumet ifall moderatorerna lade mer fokus på vad den enskilda användaren tillför forumet i form av klart och tydligt formulerade tankar, synpunkter, erfarenheter och kunskaper. Det finns mängder av användare som skriver till synes ändlösa mängder inlägg som inte säger någonting ö.h.t. och på sin höjd förmedlar någon sorts diffust missnöje med världen/livet.

Det är inte ett dugg förvånande att de som har något att säga -- och är verbalt begåvade nog för att förmedla det -- också är dem som regelbundet hamnar "i skottgluggen" för moderatorerna. T.ex. Fenren, Abbe, KrigarSjäl m.fl.

Men hur kul skulle det bli på forumet om man slutligen lyckades skrämma bort dem? Då skulle vi sitta här med en skock sjukskrivna glällspikar som ägnar dagarna åt att a) dunka varandra i ryggen och b) påminna sig själva och övriga forummedlemmar om "hur missnöjda de är", "att folk inte visar tillräckligt mycket förståelse för deras brister/handikapp" och "att livet är orättvist". Det är inte vad jag skulle kalla "produktiv diskussion".

Det där dilemmat har redan varit aktuellt. Det har funnits en del lysande skribenter som har ådragit sig (vad jag har för mig) permabann på grund av oförbätterligt uppförande.

Tyvärr går frågan in i den om vilka forumet ska vara till för – bara de mest hårdhudade, som så många andra delar av nätet, eller även litet mjukare personer. Även det har diskuterats, flera gånger, vad jag minns utan att ens komma över förståelseproblemen mellan fraktionerna – särskilt inte från de mer hårdhudades sida, som ju av naturen är mindre lyhörda.

Viktiga problem båda två, men vad gör man mer konkret?
Senast redigerad av Zombie 2012-08-02 15:17:21, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Fenren får inte posta

Inläggav keyns » 2012-08-02 15:15:44

animal skrev:Jag kan tycka att det vore bra för stämningen på (diskussions-)forumet ifall moderatorerna lade mer fokus på vad den enskilda användaren tillför forumet i form av klart och tydligt formulerade tankar, synpunkter, erfarenheter och kunskaper.


Fast bara för att man tillför en viss mängd ger ju inte rätten att bete sig som ett svin och att det ska vara mer accepterat bara för att den personen tillfört mer än någon annan.
Tänk om världen vore sådan, då hade en hel del människor kommit undan allvarliga brott baserat på att dom tillfört samhället mer än andra som begått samma brott.

Om man ska ha beröm för att ha tillfört mycket så ska man ju också kunna behärska sin egna attityd, tycker i alla fall jag. Men som Sheyen säger, om det strider mot forumreglerna att jag tycker så, så tycker jag inte så längre! :mrgreen:
keyns
 
Inlägg: 173
Anslöt: 2010-09-08
Ort: Göteborg

Re: Fenren får inte posta

Inläggav Titti » 2012-08-02 15:52:07

animal skrev:Jag kan tycka att det vore bra för stämningen på (diskussions-)forumet ifall moderatorerna lade mer fokus på vad den enskilda användaren tillför forumet i form av klart och tydligt formulerade tankar, synpunkter, erfarenheter och kunskaper. Det finns mängder av användare som skriver till synes ändlösa mängder inlägg som inte säger någonting ö.h.t. och på sin höjd förmedlar någon sorts diffust missnöje med världen/livet.



Admin

Vi gör inte någon värdering av innehållet i de enskilda forumisternas inlägg så att den enes inlägg värderas högre än den andres. Oavsett vad vi som personer tycker om innehållet i olika inlägg och olika forumisters åsikter i den ena eller andra sakfrågan modererar vi efter forumreglerna. Det som någon betraktar som ett förmedlande av "någon sorts diffust missnöje med världen/livet" kan av någon annan betraktas som ett eftertänksamt reflekterande som bidrar till en djupare personlig insikt i något avseende.

Forumet som helhet skulle för övrigt vinna på att fler lyckades skilja på åsikter och fakta i diskussionerna och att fler avstod från att säga allt de tänker, oavsett om det är tillåtet enligt reglerna eller ej.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Fenren får inte posta

Inläggav geocache » 2012-08-02 16:04:21

Klokt skrivet av dig, Titti.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-02 18:45:21

Äh, chillax, animal (för att ta ditt uttryck). Visst har jag fått många varningar men majoriteten dessa har varit följder på saker jag skrivit fullt medveten om att de antagligen skulle rendera en varning, då jag helt enkelt varit för förbannad (oftast på sexistiska idioter - ni vet vilka ni är, era jävlar) för att avstå. Sällan har jag känt mig felaktigt dömd av modsen här och än mer sällan har jag blivit förvånad. Och jag är ganska säker på att jag aldrig blivit varnad för någonting som faktiskt tillfört diskussionerna något, så någon risk för censurering ser jag inte. Jag har ju inte någon rätt att vara otrevlig bara för att jag råkar vara mycket mer påläst och intelligent än alla andra och pöbelns bristande förmågor frustrerar mig.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-02 19:07:20

Hmrrmph! Chillax är mitt uttryck. Snodde det från Steven "Destiny" Bonnell...
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Zombie » 2012-08-02 19:14:32

[OT]

Låter som Chillax™, något man borde hitta i Fass eller snarare på nätapotek.

[/OT]
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-02 19:17:14

Vettiga tankar, men moddarna håller inte med vilket jag kan förstå. Enligt dem skola ju de Saktmodiga och de Mjäkiga besitta jorden.
Det kommer sig av att dessa aldrig bryter mot ngn regel och har en så pass allmänt vattvälling-inställning till saker och ting att de aldrig retar upp någon.

Däremot finns det en del forumiter som skriver rent obegripligt och omständigt utan att någonsin presentera en klar tanke. Kanske har de för mycket vattvälling i venerna, vad vet jag, men klart är att de ses som något slags gunstlingar ty de beskrivs ju som Känsliga.
Men särskilt språkkänsliga är de knappast - annars skulle de inte plita ner såna mängder ren gallimatias.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Liebert » 2012-08-02 19:20:38

Zombie skrev:Låter som Chillax™, något man borde hitta i Fass eller snarare på nätapotek.

chillax.jpg

Om forumet kunde dela ut Chillax-piller istället för varningar?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-02 19:25:04

Vattvälling? Vettvilling!
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Abbreviation » 2012-08-02 19:36:42

Angelic Fruitcake skrev:Hmrrmph! Chillax är mitt uttryck. Snodde det från Steven "Destiny" Bonnell...

Ait, snott från AF via animal då.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-02 19:37:12

Abbreviation skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Hmrrmph! Chillax är mitt uttryck. Snodde det från Steven "Destiny" Bonnell...

Ait, snott från AF via animal då.
:)
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Iridia » 2012-08-04 0:15:13

Sheyen skrev:Håller med dig, animal (om jag får göra det. Om det strider emot forumreglerna så håller jag inte med honom).

:lol: :lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-04 0:27:08

På Flashback så kallas den där typen av beteende för posthoreri: att man är en post-hora helt enkelt som bara vill öka antalet "posts" (inlägg). Troligtvis beror beteendet på att personen ifråga har inbillat sig att det är någon slags statusgrej att ha många inlägg på ett forum, när det i själva verket är borderline tragiskt att personen spenderar så pass mycket tid på internet istället för i verkligheten.

Det typiska för detta är just det du beskriver: inlägg som inte innehåller något egentligen. One-liners, smileys, +1, bumpande med mera. Finns hur många exempel som helst. För att förbättra kvalitén på forumet så borde denna typen av beteende ses ned på - och i vissa fall även leda till tillsägelser, alternativt varningar.

Detta är trots allt ett FORUM och inte en chat. Vill man ha korta sociala samtal, skriva one-liners, smiley och annan strunt så har vi faktiskt en CHAT för det. Forum och chat fyller två olika funktioner och det är bara bra om dessa två "verktyg" kan hållas isär.

Men det jag stör mig mest på här är faktiskt inte denna typ av mild spam utan all jävla censur och daltande. Man får inte "vara för hård" mot folk när man pratar med dem t.ex. - även om de är idioter. Folk kallar varandra för idioter i verkliga livet och du får fan då inga böter för det så varför ska det vara så himla lågt tak här? Freedom of speech är VIKTIGARE än att riskera att man sårar någons känslor. Är man rädd för att bli "attackerad" av kompletta okändingar och få sina känslor "sårade" så har man inget på internet att göra. Tänk efter ändå: de flesta tar inte åt sig av sådan smörja ändå - så varför ska det finnas en massa överskyddande skitregler? Det är kontraproduktivt för det händer faktiskt att paragrafryttare till medlemmar försöker använda reglerna som ett slags vapen i diskussioner som de blir upprörda utav. "å nej så där får du inte tycka, så jag retar upp dig tills du kallar mig idiot och sen rapporterar jag dig så du får en tillsägelse, tihi hihi"
Senast redigerad av Deadly_Nightshade 2012-08-04 0:34:58, redigerad totalt 4 gånger.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav nallen » 2012-08-04 0:28:30

Det har sagts förut. Av någon anledning verkar +1-andet vara heligt här.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Zombie » 2012-08-04 0:34:29

Liebert skrev:
Zombie skrev:Låter som Chillax™, något man borde hitta i Fass eller snarare på nätapotek.

[bild]

Om forumet kunde dela ut Chillax-piller istället för varningar?

- i form av små datorvirus... förlåt intracircuitösa infusioner :idea: ? Fast de måste kunna bryta genom kisel-hjärnbarriären :-)063 ; vad säger farmakologerna?
Senast redigerad av Zombie 2012-08-04 0:35:01, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav kullan » 2012-08-04 0:34:53

Fanns det en gillafunktion som man kunde klicka på om man tyckte att inlägget var bra så försvann dessa +1 inläggen. Men forumledningen vill visst inte fixa en sådan funktion. Ibland anser man att skribenten skrev så bra att övrig kommentar är överflödig men man vill markera att personen skrev ett bra inlägg.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Zombie » 2012-08-04 0:37:29

Deadly_Nightshade skrev:Är man rädd för att bli "attackerad" av kompletta okändingar och få sina känslor "sårade" så har man inget på internet att göra.

Kan du inte se den fruktansvärda intolerans som ligger i att hävda en sådan sak? Och sätta dig över den och inta en litet mer omfattande attityd? Om inte kan man ju, enligt ditt eget recept, säga att frågan är vad du gör i en sådan här diskussion.
Senast redigerad av Zombie 2012-08-04 0:39:23, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-04 0:38:00

kullan skrev:Fanns det en gillafunktion som man kunde klicka på om man tyckte att inlägget var bra så försvann dessa +1 inläggen. Men forumledningen vill visst inte fixa en sådan funktion. Ibland anser man att skribenten skrev så bra att övrig kommentar är överflödig men man vill markera att personen skrev ett bra inlägg.

Ja precis detta är ju en bra idé tycker jag. +/- på inlägg eller varför inte systemet med karma? (dvs att man sätter +/- på användare)

Karma på internetforum uppmuntrar till hjälpsamhet och gott beteende. Tyvärr verkar ledningen här bara se det negativa i precis allting. JA! Karma kan missbrukas och användas i mobbingsyfte - men motsatsen är bra mycket vanligare.
Som sagt tidigare: lägg ner daltandet. Det är ingen jävla förskola det här ändå så lite högre tak kan vi faktiskt ha... tycker jag iaf.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-04 0:41:04

Zombie skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Är man rädd för att bli "attackerad" av kompletta okändingar och få sina känslor "sårade" så har man inget på internet att göra.

Kan du inte se din egen intolerans? Och sätta dig över den och inta en litet mer omfattande attityd? I så fall kan man ju, enligt ditt eget recept, säga att frågan är vad du gör i en sådan här diskussion.

Du får gärna utveckla för jag ser inte problemet.
Vilken intolerans? Och vad exakt "sätter jag mig över"?
Sen handlar det inte om attityder utan om tycke/åsikter. Och jag är av åsikten att ett något högre tak här på forumet är bättre än att det ska vara så lågt som det är just nu.

Jag tar för övrigt inte illa vid mig av att någon pajas kallar mig för massa saker, varför skulle jag det?
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav slackern » 2012-08-04 0:45:04

Deadly_Nightshade skrev:Det är kontraproduktivt för det händer faktiskt att paragrafryttare till medlemmar försöker använda reglerna som ett slags vapen i diskussioner som de blir upprörda utav. "å nej så där får du inte tycka, så jag retar upp dig tills du kallar mig idiot och sen rapporterar jag dig så du får en tillsägelse, tihi hihi"


Exakt dom här tendenserna har jag också lagt märke till. Och sagt till forum ledningen att dom borde ta till krafttag i dom fallen.

Men dom säger nej dom bryter inte emot forum reglerna. Så det verkar som att det är ok att trolla men inte att man tappar kontrollen och skriver något olämpligt till trollen när man lackar ur.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Om inläggskvalitet och moderatorsingripanden [delad]

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-04 0:48:55

Takhöjning är önskvärt ja. Nu är ju moddarna precis överallt med sina långa fingrar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in