Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Fretshi » 2017-05-20 16:30:45

Såg en film för några veckor sedan om en man som skulle testa vad som hände om han gick över till en sockerrik diet. Det visade sig vara rena hälsodödaren för honom och flera av hans värden försämrades han sa också att han kände sig trött och matt.

Någon här som har testat att minska på sin sockerkonsumtion?
Jag funderar på att dra ner på sockret och se om jag kommer bli piggare då och kanske kan koncentrera mig bättre också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Huggorm » 2017-05-20 16:48:22

Jag minskade drastiskt på sockerintaget för cirka ett halvår sedan. Innan dess drack jag minst en liter söt energidryck om dagen men så gick jag över på kaffe istället. Har inte märkt någon skillnad alls faktiskt, men jag hade inga problem förut heller. Enda skillnaden är att jag nästan inte klarar av coca cola, söt choklad eller liknande längre. Nu känner jag hur ettersött det är.
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-20 16:50:16

Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav ankhh » 2017-05-20 17:00:45

Jag kan inte dra ner mer. Eller jo, kanske, men då får jag anstränga mig.

Jag var sockerberoende som barn (oavsett vad vetenskapen säger kändes det som ett beroende), sedan ledde en del omständigheter till att jag helt slutade med synligt socker. Jag gillar inte sött, så äter aldrig godis. Däremot funkar frukt, om den inte är för söt, så det är väl där jag skulle kunna dra ner, men jag tror ju att det är bra på andra sätt att äta lite frukt och grönt. Lagar nästan alltid mat "från grunden" och bakar själv (degen får lite socker men bara så mycket att jästen ska förbruka det).

Så. Dra ner? Nä.
ankhh
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2959
Anslöt: 2016-06-27

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Micke » 2017-05-20 19:27:05

Jag drog ner på sockret för ett år sedan och fick snart mycket bättre blodvärden. Jag blir heller inte lika trött längre lika lätt. Man har allt att vinna på detta, gäller bara att stå emot sötsuget första tiden tills beroendet försvinner.

Numera är jag ännu noggrannare med att undvika socker och vitt mjöl då jag vill gå ner mer i vikt. Det gäller att läsa på innehållsförteckningarna, det mesta i affärerna går bort direkt för mig numera. Juice och yoghurt t ex som jag en gång trodde var bra för mig innehåller ju en massa socker. Försöker hela tiden hitta nyttigare alternativ till det jag stoppar i mig, försöker tänka på att ge kroppen vad som är bra för den istället för att sätta smaken främst.

Det var inte helt lätt för mig att sluta dricka saft och läsk, men när man vänjer sig av med sockret tycker jag det verkar som att man lär sig att uppskatta andra smaker mer. Numera tycker jag t ex att citronvatten är gott till i stort sett allting, och älskar mörk choklad. Så var det inte förr på den gamla onyttiga tiden. Men jag är ingen strikt LCHF:are eller så, utan äter frukt och bär och kan t o m unna mig en tårtbit ibland (men jag trivs inte med sockerkicken man får utav en tårtbit, och särskilt inte med den matthet som följer).

Det är bättre att dra ner på socker i tid än att vänta på att man blir sjuk utav det.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Fretshi » 2017-05-20 19:49:29

Micke skrev:Jag drog ner på sockret för ett år sedan och fick snart mycket bättre blodvärden. Jag blir heller inte lika trött längre lika lätt. Man har allt att vinna på detta, gäller bara att stå emot sötsuget första tiden tills beroendet försvinner.

Numera är jag ännu noggrannare med att undvika socker och vitt mjöl då jag vill gå ner mer i vikt. Det gäller att läsa på innehållsförteckningarna, det mesta i affärerna går bort direkt för mig numera. Juice och yoghurt t ex som jag en gång trodde var bra för mig innehåller ju en massa socker. Försöker hela tiden hitta nyttigare alternativ till det jag stoppar i mig, försöker tänka på att ge kroppen vad som är bra för den istället för att sätta smaken främst.

Det var inte helt lätt för mig att sluta dricka saft och läsk, men när man vänjer sig av med sockret tycker jag det verkar som att man lär sig att uppskatta andra smaker mer. Numera tycker jag t ex att citronvatten är gott till i stort sett allting, och älskar mörk choklad. Så var det inte förr på den gamla onyttiga tiden. Men jag är ingen strikt LCHF:are eller så, utan äter frukt och bär och kan t o m unna mig en tårtbit ibland (men jag trivs inte med sockerkicken man får utav en tårtbit, och särskilt inte med den matthet som följer).

Det är bättre att dra ner på socker i tid än att vänta på att man blir sjuk utav det.


Då kanske det är värt att tessta ändå. Gick även på en föreläsning om autism och adhd där de sa att man skulle undvika gluten också.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Richard » 2017-05-20 20:26:31

Ja, jag försöker undvika socker så mycket det går. Maten tänker jag inte så mycket på, men dricker alltid sockerfri läsk, typ Pepsi MAX, Coca-Cola Zero. Sockerfri saft, typ FUN Light. Innan drack jag en del energidrycker, men har slutat med det. Jag hittar inte någon billig sockerfri, finns ju Red Bull sockerfri, men den är för dyr att dricka i de mängder jag drack tidigare. Men det kanske är lika bra, det tjatas ju så mycket om att energidrycker kan vara farliga.

Godis kan det bli någon enstaka gång. Men mina sockervärden ligger ändå på gränsen till högt, min psykiater brukar kolla en del värden på mig. Men jag har sällan hål i tänderna, trots att jag slarvar med tandborstningen och tar medicin som inte är bra för tänderna, bl.a. Theralen, det torkar ut munnen under natten.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav manne » 2017-05-20 22:04:21

man lever bara en gång är lika bra att käka socker. :D
manne
 
Inlägg: 18552
Anslöt: 2007-08-23

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Huggorm » 2017-05-20 22:21:19

manne skrev:man lever bara en gång är lika bra att käka socker. :D
Man kan ju försöka göra den enda gången till en lång en, utan de problem som diabetes ger
Huggorm
 
Inlägg: 22255
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Micke » 2017-05-21 0:31:12

Richard skrev:Ja, jag försöker undvika socker så mycket det går. Maten tänker jag inte så mycket på, men dricker alltid sockerfri läsk, typ Pepsi MAX, Coca-Cola Zero. Sockerfri saft, typ FUN Light. Innan drack jag en del energidrycker, men har slutat med det. Jag hittar inte någon billig sockerfri, finns ju Red Bull sockerfri, men den är för dyr att dricka i de mängder jag drack tidigare. Men det kanske är lika bra, det tjatas ju så mycket om att energidrycker kan vara farliga.

Fast sötningsmedel är väl knappast bättre det, det finns det forskning som visar. Jag skulle hellre förtära drycker med vanligt socker i än lightdrycker och liknande. Men det är ju bra att du undviker energidrycker iaf, det är ju en massa koffein om inte annat i dessa.

---

Reklam kan vara direkt vilseledande. Margarin med namnet Becel t ex framstår ju som ett nyttigt alternativ bara för att det är litegranna omega 3(?) i det, men mycket annat i det är knappast så nyttigt. Gravida avråds från att förtära det, det står t o m på paketet vad jag förstår. Ja margarin överhuvudtaget bör nog undvikas fast det har ju dom flesta idag förstått.

Den nya gröna "nyttiga" colan. Kommentarer överflödiga.

Och så har vi ju den senaste reklamen, "yoghurt innehåller egentligen bara två ingredienser, mjölk och yoghurtkultur". Man får väl förmoda då att sockret ingår, och isåfall göms, i "yoghurtkulturen".

Listan kan göras lång. Det är ett misstag tror jag om man enbart fokuserar på sockret som om det vore den enda boven. Ibland ersätts det ju med aspartam som väl är ett nervgift (även om det är förhållandevis små doser man tillsätter).
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav elle » 2017-05-21 11:56:04

Socker kan rädda livet.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-21 12:36:34

Micke skrev:
Richard skrev:Ja, jag försöker undvika socker så mycket det går. Maten tänker jag inte så mycket på, men dricker alltid sockerfri läsk, typ Pepsi MAX, Coca-Cola Zero. Sockerfri saft, typ FUN Light. Innan drack jag en del energidrycker, men har slutat med det. Jag hittar inte någon billig sockerfri, finns ju Red Bull sockerfri, men den är för dyr att dricka i de mängder jag drack tidigare. Men det kanske är lika bra, det tjatas ju så mycket om att energidrycker kan vara farliga.

Fast sötningsmedel är väl knappast bättre det, det finns det forskning som visar. Jag skulle hellre förtära drycker med vanligt socker i än lightdrycker och liknande.


Nej så är det inte.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Alien » 2017-05-21 14:03:22

När det står "utan tilllsatt socker", så jag inte nöjd med det. Jag vill även ha utan tillsatta (konstgjorda) sötningsmedel, så att det enda söta kommer från frukter/bär.

Expressen Hälsoliv skrev:Konstgjorda sötningsmedel får oss att äta 30 procent mer
Nu visar en ny studie att artificiella sötningsmedel kan ge flera negativa hälsoeffekter. Den som regelbundet konsumerar sötningsmedlen har ökad risk för att drabbas av hyperaktivitet, sömnlöshet och glukosintolerans. Sötningsmedlen ger också ökad aptit och bidrar till att vi faktiskt äter upp till 30 procent mer, har forskare från University of Sydney i Australien kommit fram till.

Forskarna gav sötningsmedlet sukralos (som ofta finns i läsk och yoghurt) till flugor och möss, och studerade deras beteende under fem dagar.

"Utlöser en hunger som får maten att smaka bättre"
– Vi upptäckte att de konstgjorda sötningsmedlen får hjärnan att skicka ut en signal om att vi inte har fått i oss tillräckligt med kalorier. Det utlöser en sorts hunger som får maten att smaka ännu bättre, och får oss att äta mer, säger professor Greg Neely, en av forskarna bakom studien.

Skillnaden mellan vanligt socker och konstgjorda sötningsmedel är hur de påverkar vår blodsockernivå. När vi äter vanligt socker stiger blodsockernivån. Artificiella sötningsmedel ger ingen effekt alls på blodsockret, och därför tror kroppen att den måste äta mer för att kompensera.
http://www.expressen.se/halsoliv/halsa/ ... r-aptiten/

Jo, jag försöker också dra ner på sockret. Men då är det säkrast att vänja sig av med sin förkärlek för det söta.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet


Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Richard » 2017-05-21 15:29:13

Pinghis Khan skrev:
Micke skrev:
Richard skrev:Ja, jag försöker undvika socker så mycket det går. Maten tänker jag inte så mycket på, men dricker alltid sockerfri läsk, typ Pepsi MAX, Coca-Cola Zero. Sockerfri saft, typ FUN Light. Innan drack jag en del energidrycker, men har slutat med det. Jag hittar inte någon billig sockerfri, finns ju Red Bull sockerfri, men den är för dyr att dricka i de mängder jag drack tidigare. Men det kanske är lika bra, det tjatas ju så mycket om att energidrycker kan vara farliga.

Fast sötningsmedel är väl knappast bättre det, det finns det forskning som visar. Jag skulle hellre förtära drycker med vanligt socker i än lightdrycker och liknande.


Nej så är det inte.

Min tandläkare säger att det är lika dåligt som socker för tänderna. Hur det påverkar resten av kroppen vet jag inte.
Richard
 
Inlägg: 3407
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-21 19:41:58

Richard skrev:
Pinghis Khan skrev:
Micke skrev:Fast sötningsmedel är väl knappast bättre det, det finns det forskning som visar. Jag skulle hellre förtära drycker med vanligt socker i än lightdrycker och liknande.


Nej så är det inte.

Min tandläkare säger att det är lika dåligt som socker för tänderna. Hur det påverkar resten av kroppen vet jag inte.

Om drycken är sur fast då är det ju syrorna.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav elle » 2017-05-23 7:35:04

I mitt fall gjorde det detsamma nä jag drag ner på sockret. Visserligen är sockret tomma kalorier ingen näring men det ger snabbt energi.

Fretshi skrev:Gick även på en föreläsning om autism och adhd där de sa att man skulle undvika gluten också.

Jag tror inte på sånt. Jag är väldigt skeptisk till överdrivna påstående. Och hur man kan bota med gluten specialintresse t.ex. ??
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav elle » 2017-05-23 7:57:32

Micke skrev:Ja margarin överhuvudtaget bör nog undvikas fast det har ju dom flesta idag förstått.

Frågar man dietister säger de inget emot margarin. Själv äter jag inte margarin pga.att jag inte gillar smaken.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Micke » 2017-05-23 10:38:14

Jag har fått intrycket av att det finns kopplingar mellan dietisternas utbildningar och Livsmedelsverket (som jag anser missköter sitt uppdrag med allvarliga konsekvenser som följd), och mellan Livsmedelsverket och läkemedelsföretagen. Men hur det verkligen ligger till med detta får intresserade forska i själva då det inte intresserar mig nämnvärt.

Det går också att googla fram forskningsresultat, eller åtminstone artiklar om forskningsresultat från mer eller mindre seriösa tidningar om konsekvenser utav sötningsmedel (och det tycks finnas fler baksidor med dessa än dom som nämndes i Aliens citat) för den som verkligen vill veta hur det förhåller sig med detta. Men alldeles säkert finns det forskning som pekar åt olika håll.
Micke
 
Inlägg: 3416
Anslöt: 2005-10-12

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Pinghis Khan » 2017-05-23 11:24:42

elle skrev:I mitt fall gjorde det detsamma nä jag drag ner på sockret. Visserligen är sockret tomma kalorier ingen näring men det ger snabbt energi.

Fretshi skrev:Gick även på en föreläsning om autism och adhd där de sa att man skulle undvika gluten också.

Jag tror inte på sånt. Jag är väldigt skeptisk till överdrivna påstående. Och hur man kan bota med gluten specialintresse t.ex. ??


Det är otroligt löjligt att man ger sådana svepande råd utan att ha något på fötterna en glutenfrikost,är mindre god,torr dyr och säkerligen onyttigare i de flesta fall när en konstaterad gluten allergi inte föreligger.
Pinghis Khan
Förhandsgranskad. Får inte använda PM eller chatt.
 
Inlägg: 1558
Anslöt: 2016-01-17

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Fretshi » 2017-05-25 11:05:00

Jag sa väl aldrig det som ett råd till er?

Försökte mena att jag kanske skulle testa att vara utan gluten då jag gick på en föreläsning som förespråkade det.
Fretshi
 
Inlägg: 1285
Anslöt: 2015-05-26

Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav elle » 2017-05-25 13:31:44

Undvika gluten vid autism för att vad då ?

Det finns många myter och falska påstående om mat nuförtiden och folk som förespråkar dessa myter :

Tror på en Lösning med stort L
Fokuserar på detaljer (gluten, socker osv.) istället för att se helheten
Pratar om vissa livsmedel som "farliga" medan andra höjs till skyarna som en enda lösning på de flesta hälsoproblem
Generaliserar råd till att gälla alla
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova


Någon mer som funderar på att dra ner på sockret?

Inläggav Flinta » 2017-05-25 18:31:50

elle skrev:
Det finns många myter och falska påstående om mat nuförtiden och folk som förespråkar dessa myter :

Tror på en Lösning med stort L
Fokuserar på detaljer (gluten, socker osv.) istället för att se helheten
Pratar om vissa livsmedel som "farliga" medan andra höjs till skyarna som en enda lösning på de flesta hälsoproblem
Generaliserar råd till att gälla alla


Upplever detsamma. Många människor går på dessa myter. Det syns i sociala medier :wink: om inte annat.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Återgå till Intressanta intressen



Logga in