Gratis onlinekurs för sockerberoende

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Titti » 2014-06-07 18:46:52

21 steg i sockerfri riktning

Treveckorskurs gratis onlinekurs för sockerberoende. Verkar vettig och jag vet att det finns flera här som skrivit om sig själva och att de har svårt att hantera socker.

Börjar i morgon!

Finns också en hemsida med bloggar, fakta och annat kring socker:

Nosugaradded
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kullan » 2014-06-07 18:56:10

Den har jag anmält mig till. Eftersom den är gratis så tänkte jag att det kan vara värt att testa.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Patrix » 2014-06-07 18:57:18

Hehe sockerberoende, vilket påhitt. Tung drog detta.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 19:06:36

Patrix skrev:Hehe sockerberoende, vilket påhitt. Tung drog detta.


Allt som påverkar belöningscentrum kan man bli beroende av. De ämnen som oftast kommer på tals är de man bör passa sig för att ens testa allra mest. Åtminstone är det klokt att ha koll på att man inte stoppar i sig ohälsosamma/onyttiga saker okontrollerat. Detta speciellt om man vet med sig att man har lätt att bli beroende.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Miche » 2014-06-07 19:21:15

Patrix skrev:Hehe sockerberoende, vilket påhitt. Tung drog detta.
Ursäkta, under vilken sten har du sovit i de senaste åren? Sockerberoende är sen ett antal år tillbaka ett välkänt problem.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Titti » 2014-06-07 19:48:30

Det är inte ovanligt att alkoholister som slutar dricka äter stora mängder socker. Inte heller är det ovanligt att människor med ADHD äter stora mängder socker som en slags självmedicinering (liksom det inte är ovanligt med alkohol för samma ändamål).

Att stärkelse hos många ger samma effekt som socker vet däremot inte alla. Främst gäller det vitt mjöl, ris och potatis. Frukt är också socker, dessutom. Nedbrytningsprodukterna i kroppen är ganska lika.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Patrix » 2014-06-07 20:02:16

Miche skrev:
Patrix skrev:Hehe sockerberoende, vilket påhitt. Tung drog detta.
Ursäkta, under vilken sten har du sovit i de senaste åren? Sockerberoende är sen ett antal år tillbaka ett välkänt problem.


Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Miche » 2014-06-07 20:21:09

Patrix skrev:
Miche skrev:
Patrix skrev:Hehe sockerberoende, vilket påhitt. Tung drog detta.
Ursäkta, under vilken sten har du sovit i de senaste åren? Sockerberoende är sen ett antal år tillbaka ett välkänt problem.


Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.
Inte fysiskt (fast det är man ändå, lite kolhydrater behöver vi alla), det här handlar om psykiskt beroende.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Kvasir » 2014-06-07 20:26:45

Patrix skrev:Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.


Är Läkartidningen tillräckligt vederhäftig för att dämpa ditt raljerande?
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Patrix » 2014-06-07 20:51:16

Kvasir skrev:
Patrix skrev:Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.


Är Läkartidningen tillräckligt vederhäftig för att dämpa ditt raljerande?
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf


Läkartidningen...omg
Patrix
Inaktiv
 
Inlägg: 176
Anslöt: 2014-03-07

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Kvasir » 2014-06-07 21:09:25

Patrix skrev:
Kvasir skrev:
Patrix skrev:Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.


Är Läkartidningen tillräckligt vederhäftig för att dämpa ditt raljerande?
http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/1/1157/1620_1627.pdf


Läkartidningen...omg


Vadå omgående?
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 21:12:25

Titti skrev:Det är inte ovanligt att alkoholister som slutar dricka äter stora mängder socker. Inte heller är det ovanligt att människor med ADHD äter stora mängder socker som en slags självmedicinering (liksom det inte är ovanligt med alkohol för samma ändamål).

Att stärkelse hos många ger samma effekt som socker vet däremot inte alla. Främst gäller det vitt mjöl, ris och potatis. Frukt är också socker, dessutom. Nedbrytningsprodukterna i kroppen är ganska lika.


Trevligt att det finns andra kloka och pålästa människor här i detta ämnet! :-)Happy
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kullan » 2014-06-07 21:26:03

Jag är tvärsäker på att mycket av mitt dåliga mående kan skyllas på sockerberoendet. Jag är fan sjuk av det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kapuni » 2014-06-07 22:51:05

Kvasir skrev:
Patrix skrev:Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
"Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor" borde det heta.


Är Läkartidningen tillräckligt vederhäftig för att dämpa ditt raljerande?

Läkartidningen skriver även Ytterligt svaga bevis för sockerberoende hos människa

Wikipedia:
Sockerberoende är ett påstått tillstånd av beroende av socker i alla dess former samt snabba kolhydrater. Fenomenet är dock omtvistat bland svenska läkare och det har inte officiell status som en sjukdom.

Vissa räknar med att upp till 75 % av alla människor har en medfödd, ärftlig känslighet för socker och snabba kolhydrater och av dessa är ungefär en fjärdedel extra känsliga.

Ett sådant beroende bör inte jämställas med andra typer av klassiska beroendeframkallande ämnen som alkohol, tobak och narkotika.


Om så många som 75% av alla människor har detta tillstånd så är det ju mer ovanligt att vara frisk. Alltså, ett beroende som är mer vanligt än att inte vara beroende. Ser ni inte det motsägelsefulla i detta? Det borde snarare ses som en livsstil i så fall. En livsstil med dålig disciplin är vad det är och inget att hålla på att skylla sin hälsa på. Sluta se er som ett offer och gör något åt det i stället.
kapuni
 
Inlägg: 1452
Anslöt: 2010-04-28

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav CarolusRex » 2014-06-07 22:54:18

Patrix skrev:Man kan inte bli fysiskt beroende av socker, herregud.
Kurs i hur man blir av med dåliga matvanor borde det heta.

Ett psykiskt beroende kan väl vara nog så jobbigt?

Jag kom på att både mamma och pappa fick väldigt ont i huvudet när de slutade med socker och började med LCHF. Det låter ju som ett fysiskt beroende. I likhet med koffeinberoende och nikotinberoende.
Senast redigerad av CarolusRex 2014-06-07 22:58:34, redigerad totalt 1 gång.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 22:57:50

@kapuni Håller verkligen med dig om att folk borde "ta av sig offerrocken" som min mamma brukar säga. Det är ju ingen annan som valt att de ska inta så mycket socker. Anser man att man mår dåligt av någonting, så är det upp till en själv att hitta en lösning på problemet! Sen är det alltid svårt att bryta vanor, och inte blir det lättare med rutinbehov i form av diagnoser. En desto större utmaning att bli stolt över när man väl lyckats, det kallar jag motivation! :twisted:
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav CarolusRex » 2014-06-07 23:07:59

Jag tycker inte att det handlar om offerrockar. Det händer att jag beklagar mig för att jag har OCD som sätter många käppar i hjulen. Inte särskilt ofta men det händer. Det är mänskligt. Människor som lider av mat/sockermissbruk har problem. Kampen är äkta.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-07 23:14:25

CarolusRex skrev:Jag tycker inte att det handlar om offerrockar. Det händer att jag beklagar mig för att jag har OCD som sätter många käppar i hjulen. Inte särskilt ofta men det händer. Det är mänskligt. Människor som lider av mat/sockermissbruk har problem. Kampen är äkta.


På vilket sätt har du matrelaterade tvångstankar? Jag vill gärna förstå sånt bättre. har nog snarare tvångstankar på vad, hur och när jag inte ska äta. Så är inte problemfri själv.

Sen finns det många som bara klagar om att de äter för mycket onyttigt och rör sig för lite utan att varken ändra på kosten eller motionen det minsta. De har gärna den där "offerrocken".
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav CarolusRex » 2014-06-07 23:23:04

BloodyPirate skrev:På vilket sätt har du matrelaterade tvångstankar? Jag vill gärna förstå sånt bättre. har nog snarare tvångstankar på vad, hur och när jag inte ska äta. Så är inte problemfri själv.

Sen finns det många som bara klagar om att de äter för mycket onyttigt och rör sig för lite utan att varken ändra på kosten eller motionen det minsta. De har gärna den där "offerrocken".

Nu missförstod du mig. Jag lider inte av matmissbruk. Men jag lider av OCD. Det är mitt problem. Matmissbruk är någon annans.

Ett tag hade jag tvångstankar om att maten var smutsig vilket gjorde att jag var väldigt kräsen och åt mindre. Men det hör inte till ämnet.

Jag tror att jag förstår vilken grupp människor du pratar om. Det jag menar är att man ska få kunna beklaga sig utan att få höra att man tar på sig offerrocken. Om någon konstant tar upp sitt problem så kan det ju bli väldigt påfrestande att umgås med personen i fråga.
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Titti » 2014-06-07 23:30:34

kapuni skrev:Sluta se er som ett offer och gör något åt det i stället.

Och just därför länkade jag till det här initiativet. Tänkte att det kunde hjälpa någon att bryta sitt sockerätande, oavsett vad det beror på. Rätt många äter alldeles för mycket socker i olika former och mår dåligt av det.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav BloodyPirate » 2014-06-08 0:09:42

CarolusRex skrev:
BloodyPirate skrev:På vilket sätt har du matrelaterade tvångstankar? Jag vill gärna förstå sånt bättre. har nog snarare tvångstankar på vad, hur och när jag inte ska äta. Så är inte problemfri själv.

Sen finns det många som bara klagar om att de äter för mycket onyttigt och rör sig för lite utan att varken ändra på kosten eller motionen det minsta. De har gärna den där "offerrocken".

Nu missförstod du mig. Jag lider inte av matmissbruk. Men jag lider av OCD. Det är mitt problem. Matmissbruk är någon annans.

Ett tag hade jag tvångstankar om att maten var smutsig vilket gjorde att jag var väldigt kräsen och åt mindre. Men det hör inte till ämnet.

Jag tror att jag förstår vilken grupp människor du pratar om. Det jag menar är att man ska få kunna beklaga sig utan att få höra att man tar på sig offerrocken. Om någon konstant tar upp sitt problem så kan det ju bli väldigt påfrestande att umgås med personen i fråga.


Så du har inget problem med att du äter för mycket av något då?

Verkar jobbigt nog att ha det så. Matintag ska helst bara fungera enligt mig, även om det sällan gör det helt och hållet för någon.

Jag syftade på de som klagar, får en massa råd och ändå inte vill göra något åt saken. Att man bara gnäller om något skulle ändå inte rättfärdiga att man gör fel mot sig själv eller andra var vad jag menade.
BloodyPirate
 
Inlägg: 926
Anslöt: 2014-02-18

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav CarolusRex » 2014-06-08 0:21:55

BloodyPirate skrev:Så du har inget problem med att du äter för mycket av något då?

Verkar jobbigt nog att ha det så. Matintag ska helst bara fungera enligt mig, även om det sällan gör det helt och hållet för någon.

Jag syftade på de som klagar, får en massa råd och ändå inte vill göra något åt saken. Att man bara gnäller om något skulle ändå inte rättfärdiga att man gör fel mot sig själv eller andra var vad jag menade.

Jag har vissa perioder då jag köper hem mer godsaker än vanligt som tröst. Men sen kör jag uppehåll och min vikt går upp och ner lite, 5 kg upp, 5 kg ner när det är som värst, i regel handlar det bara om ett par kg. Men jag anser inte att det är ett problem.

Jag förstår vad du menar och jag håller med. Ville väl mest ha klart för mig vad som egentligen menades. :-)Happy
CarolusRex
 
Inlägg: 1018
Anslöt: 2014-01-27

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav Kvasir » 2014-06-08 0:23:32

kapuni skrev:Om så många som 75% av alla människor har detta tillstånd så är det ju mer ovanligt att vara frisk. Alltså, ett beroende som är mer vanligt än att inte vara beroende. Ser ni inte det motsägelsefulla i detta? Det borde snarare ses som en livsstil i så fall. En livsstil med dålig disciplin är vad det är och inget att hålla på att skylla sin hälsa på. Sluta se er som ett offer och gör något åt det i stället.


Vem är det du försöker vara otrevlig mot, och varför? Det är väl ingen som har pratat om någon offerroll här?
Om det är mig du syftar på så måste jag nog göra dig besviken. Jag undviker socker nästan helt sedan många år, och har inte något som helst sockerberoende.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Gratis onlinekurs för sockerberoende

Inläggav kiddie » 2014-06-08 1:10:49

Iom LCHF och sådant så tror jag man demoniserat sockret för mycket. Jo, det är fel att äta socker, det tror jag fortfarande på, men jag tror INTE att var och varannan människas blodsocker åker bergochdalbana som vissa påstår. Att sockerätande startar jättesnabba och stora blodsockerförändringar hos de flesta är ren bluff.

Däremot FINNS det vissa som föds genetiskt som shetlandsponnier. Dessa hästar har genetiskt med sig så mycket svält i sina gener att de blir övergödda av helt vanligt foder, och så får de fång (hästars motsvarighet till diabetes) om de äter för sockerhaltigt gräs. De mer eller mindre FÖDS in i ett metabolt syndrom.

Vissa människor har liknande reaktioner på socker även ganska tidigt i livet, istället för att en sötsak bara är ett mellanmål, trillar blodsockret som en sten som i tidiga förstadier till diabetes. Detta är ytterst mätbart och man kan mäta hemma om man hostar upp lite pengar till en blodsockermätare. Dessa människor blir svaga för sötsaker därför att deras blodsocker faller och så vill de jämna ut det med mer socker så de doserar sig under dagen för att försöka få det jämnt. För att istället få ett jämnare blodsocker bör de undvika snabba kolhydrater. Är nog ingen som säger emot här. Problemet är bara att det är ganska få som har dessa fysiska problem.

Har någon bara gått och blivit förtjust i socker vilket naturligtvis är enkelt eftersom socker är mycket kalorier och kroppen instinktivt söker dem, så är det lätt för dessa att tro att de tillhör denna mindre grupp när de egentligen bara reagerar normalt. Det är inte mindre "värt" att reagera normalt, att söka kalorier är en av våra allra starkaste instinkter och hamrat in i våra gener. Sådant ÄR inte helt okomplicerat att bryta mot.

Oberoende varför man är fast i sockerätande beteende, om det är mer fysiskt, mer vana eller emotionellt, så kan man sluta. Att folk tror att det är lätt att sluta känner jag bara får människor att inte orka ta i tu med det. Styrkan är att inse att det blir nog lite jobbigt att sluta men man klarar det!
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in