Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-10-31 13:55:47

Socker liknas vid narkotika
31 oktober 2011 kl 04:15, uppdaterad: 31 oktober 2011 kl 11:27

När man blandar socker och fett, som i en kanelbulle, blir suget lika starkt som av kokain. Efter hundratals affärsmiddagar tvingades industrimannen Sören Gyll förra året transplantera sin lever. Nu varnar han andra för att gå i sockerfällan. Läkemedelsindustrin använde kunskapen för att utforma det hittills mest effektiva bantningspillret. Ändå erkänner inte myndigheterna att man kan bli beroende av godis och skräpmat.

Både socker och fett kan var för sig skapa ett starkt sug. För att få mer av en sockerlösning som motsvarar vanlig läsk var mössen beredda att peta med nosen på en lucka 44 gånger. Med vanlig mat petade de som mest tio gånger även när de var hungriga.

Överraskande visade sig även fett vara beroendeframkallande. 50 gånger pickade de små mössen med sin nos mot luckan för att få mer av en lösning med koncentrerad majsolja innan de gav upp.

Men den största effekten uppstod då socker och fett blandades, som i en bulle eller en chokladkaka. Då var mössen beredda att jobba i en hel timme och trummade till med nosen mellan 70 och 100 gånger. Suget var i nivå med lockelsen från alkohol, kokain och heroin. För att tillfredsställa sig är mössen beredda att gå över ett elektriskt golv, något de aldrig gör för vanlig mat.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/socke ... 594828.svd

Co-Admin: flyttade tråden från Aspergare och vården.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker + fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-10-31 14:07:09

Mycket intressant. Jag tror många av oss har egen erfarenhet av att det förhåller sig på det viset men det var ju kul att få det bekräftat. typiskt att svenska myndigheter inte vill erkänna problemet som reellt. De är antagligen socker- & fettberoende själva och vill väl inte orsaka något inkomstborfall för skräpmatsindustrin.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2011-10-31 14:15:49

Ja det var det här jag nästan hade ett krig om på chatten för ett tag sedan. Fast jag tror sockret är farligare än fettet. Jag lever på färdigmat som innehåller fett, salt och socker i princip. Inte mycket från näringskedjan där inte. Tacka sjutton för att man får näringsbrist.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Savanten Svante » 2011-10-31 18:14:14

Wine skrev:heroin




På allvar?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Alien » 2011-10-31 21:04:36

Det här var ju iaf lugnande:

SvD skrev:En av få skillnader man kunnat se mot narkotikaberoende är att sockermissbrukarna inte tenderar att gå över till allt tyngre droger.

–Men precis som med rökning, alkohol och narkotika kan man få återfall i sitt socker- och fettberoende långt efter att man har slutat, säger Sara Ward.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/socke ... 594828.svd

Jag identifierar mig starkt med de chokladberoende mössen. Jag skulle nog också gå över ett elektriskt golv. Vad är det förresten, får de elektriska stötar när de går på det?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-10-31 21:17:28

Alien skrev:Jag skulle nog också gå över ett elektriskt golv. Vad är det förresten, får de elektriska stötar när de går på det?
+1
Även bara för att hämta sockerbitar till kaffet. Fast syftet skulle isf vara att få i mig koffeinet som jag helst inte dricker utan socker. Idag har jag faktiskt inget socker men ska testa kokos. Angående golvet så gissar jag att det var fuktat och tillräckligt elektriskt laddat för att råttorna ska tycka att det är obehagligt.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Alien » 2011-10-31 21:18:21

För Sören Gyll ledde sockerberoendet alltså till levertransplantation:

Hundratals affärsmiddagar och en livslång dragning till söta bakverk tog sin tribut. Förre Volvochefen Sören Gyll fick diabetes som övergick i fettleverhepatit och cancer. Förra året genomgick han en levertransplantation. Nu varnar han andra för att gå i sockerfällan.
---
För Sören Gyll råder det ingen tvekan om att det är hans tidigare livsstil som orsakat hälsoproblemen som höll på att kosta honom livet.

–Kunde jag backa tillbaka bandet skulle jag inte ha ätit som jag gjorde. Jag har alltid varit noga med alkoholen men min svaghet har varit söta bakverk. Det kanske går tillbaka till barndomen när man bjöds på sju sorters kakor hos grannarna i Norrland. Jag har inte frossat i grönsaker direkt. Men nu inser jag ju att det här söta och feta är rena giftet.
---
Själv har Sören Gyll nu skalat bort den onyttiga maten och äter i stället en kost som rekommenderas av läkarna på Huddinge sjukhus. Det blir mycket fisk, hälsoyoghurt och gärna smoothies med tranbär.

–Problemet är att du ska tänka på det här när du är 30–40 år gammal men då är det få som känner motivationen. En del säger att de hellre lever gott och dör några år tidigare, men då inser de inte att de där sista tio åren kan bli en förskräckligt tråkig avslutning på livet.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/soren ... 594830.svd
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Björne » 2011-10-31 21:51:50

Skillnaden ligger i hur substanserna doseras. Har man en hund och ger den en hel stek en enstaka gång när den har gjort något bra är inte det lika bra träning som att dela upp steken i 40 bitar och ge hunden en munsbit varje gång den gör något bra.

Ett heroinrus är som att få hela steken på en gång. Det är som att äta ett tvåkilospaket socker på en gång. Skulle man däremot dela upp heroinhitten i mindre delar, på samma sätt som man doserar socker i bakverk, och säg injicera ett par milliliter var tredje timma, tillräckligt för att framkalla ett par minuters minirus, skulle beroendeeffekten bli flerdubbelt högre.
Björne
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 1595
Anslöt: 2009-11-12
Ort: Bah

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Flawed » 2011-10-31 21:58:42

Jag misbrukar energidryck!!11111
Bild

Bild
Bild
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Jakaranda » 2011-11-01 12:44:05

Det jag tycker är lustigt är att (ialafall där jag läste artikeln) så drar de slutsatsen att fett är beroendeframkallande eftersom socker + fett är det i kombination. Jag tror det är kombinationen som är beroendeframkallande, inte fettet i sig. Socker däremot är ett ritkgit elände och när man väl sitter i det där beroendet så är det ju hopplöst. Vad man än äter så triggar man ju mer eller mindre beroendet :(.
Jakaranda
 
Inlägg: 58
Anslöt: 2011-08-03

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav sugrövmanövern » 2011-11-01 12:47:34

Moffegreven säljer bregott till underpriser, bitsocker på köpet. Ämen nigga please.

Jag tycker ärligt talat att det är en smula löjligt att ge olika matgrejer efternamnet - beroende. För fan, alla måste äta, annars dör man. Sedan så kanske man föredrar vissa matgrejer framför andra. Jag tar tex hellre en tekaka än ett inlagt syrligt ägg.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-01 13:31:06

Jakaranda skrev:Det jag tycker är lustigt är att (ialafall där jag läste artikeln) så drar de slutsatsen att fett är beroendeframkallande eftersom socker + fett är det i kombination. Jag tror det är kombinationen som är beroendeframkallande, inte fettet i sig. Socker däremot är ett ritkgit elände och när man väl sitter i det där beroendet så är det ju hopplöst. Vad man än äter så triggar man ju mer eller mindre beroendet :(.

nej men dom hade ju testat både bara socker, bara fett, och båda
bara socker gjorde så att dom tryckte X ggr, bara fett X + ca 5 och fett och socker lite mer än 2X
så fett var också beroendeframkallande (faktiskt lite mer än bara socker dock bara liten skillnad jämfört med när dom hade båda) och båda var mest beroendeframkallande
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Abbreviation » 2011-11-01 16:46:48

Det här är löjligt. Att suget kan bli lika starkt innebär inte alls att preparaten är lika beroendeframkallande. En rimligare tolkning än att socker är extremt beroendeframkallande, torde vara att drogbruk faktiskt är ett val. Det är ingen som tvingar knarkaren att ta kola, lika lite som någon tvingar fettot att äta socker. Det är ett val man gör och att man får ett starkt sug tar inte bort det faktum att det fortfarande är ett val.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-11-01 16:59:47

Då kanske vi ska börja sälja den sortens kola i Pressbyrån också? Det är ju bara att välja att inte köpa det.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2011-11-01 17:09:35

Är man vuxen kan man göra ett val att inte äta bullen. Men när föräldrarna köper dunkvis med kolsyrade läskedrycker,chips och smågodis så har ju barnet inget eget förstånd till att avstå. Och lever familjen dessutom på hamburgare,pizza och kebab så blir det en familj med kolhydratnarkomaner. Jag vet kille som åt och drack ihjäl sig med kolhydrater. Det var plattor med cocca cola och stora förpackningar med Billys Pizza som hans kost bestod av.

En sådan sak som en övermogen banan kan starta ett sockerberoende. När frukten är på gränsen till att bli rutten så är den farligt full av fruktsocker. Rena knarket alltså. Jag har läst om folk som medvetet letat upp den mest mogna bananen för att få en "kick" av den. Men vill man fortsätta göra sina barn till sockernarkomaner så fortsätt för all del. Det är mest synd om barnen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-11-01 17:20:09

kullan skrev:En sådan sak som en övermogen banan kan starta ett sockerberoende.
Källa?

Du syftar möjligtvis inte på en nyreligiös LCHF:are som "syndat"?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav kullan » 2011-11-01 17:55:10

Parvlon skrev:Du syftar möjligtvis inte på en nyreligiös LCHF:are som "syndat"?


Nä. Källan är boken "Sockerbomben" av Bitten Jonsson. Läs den så förstår du mer.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav rapchic » 2011-11-01 17:57:51

nog för att till och med snabba kolhydrater kan ha sina tillfällen att ätas, tex efter ett tungt styrkepass då man vill bygga upp musklerna snabbt (snabba kolhydrater hjälper till med muskelbygget) men för folk som inte tränar så hårt duger det med långsamma kolhydrater
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Parvlon » 2011-11-01 18:03:56

kullan skrev:Nä. Källan är boken "Sockerbomben" av Bitten Jonsson. Läs den så förstår du mer.
Läser inte sån skräp men tack ändå. Tänkte att du kanske hade något namn på nån som missbrukar frukt. Att nån återgått i sockermissbruk efter att ha varit utan sött på lång tid och sen ändrar sig förvånar mig inte men det är liksom inte särskilt normalt som du säkert vet. Dessutom skrev du "startar".
Senast redigerad av Parvlon 2011-11-01 18:11:02, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-01 18:04:24

Mer om hur dåligt det är med socker:

The pharmaceutical industry is looking for drugs that will inhibit the chemical secreted by cancer cells which causes inflammation. But there are already a number of natural ways
we can boost our immunity and reduce inflammation to help keep those cancer cells
in check. It’s simply a matter of eliminating certain toxins from our environment, adopting an anti-cancer diet, seeking emotional balance and taking enough exercise.

Environmental links

Cancer has been increasing in the West since 1940. Three major factors have drastically disrupted our environment over the same period — the addition of large quantities of highly refined sugar to our diet, changes in farming methods and exposure to a large number of chemical products that didn’t exist before the Second World War. There is every reason to believe that these three phenomena play a major role in the spread of cancer.

The dangers of sugar

Cancer feeds on sugar. The German biologist Otto Heinrich Warburg won a Nobel Prize for his discovery that the metabolism of malignant tumours is largely dependent on glucose consumption. Insulin production triggers inflammation. Those who eat low-sugar Asian diets tend to have five to ten times fewer hormonally driven cancers than those with diets high in sugar and refined foods. People who want to protect themselves from cancer should reduce their consumption of processed sugar and bleached flour. That means getting used to drinking coffee without sugar, avoiding sugary snacks between meals and cutting down on puddings.

http://www.dailymail.co.uk/home/you/art ... -life.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-11-01 18:41:47

Intressant. Sen lär socker och vitt mjöl även göda candida, som en del menar har samband med vissa typer av cancer. Kan dock inte svära på hur välundersökt det är, tror inte det är något den vanliga skolmedicinen godtar (än).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Wine » 2011-11-01 18:50:07

Från en norsk studie:

Feed Your Genes: How Our Genes Respond to the Foods We Eat
ScienceDaily (Sep. 19, 2011)

Food affects gene expression

NTNU researchers Ingerid Arbo and Hans-Richard Brattbakk have fed slightly overweight people different diets, and studied the effect of this on gene expression. Gene expression refers to the process where information from a gene's DNA sequence is translated into a substance, like a protein, that is used in a cell's structure or function.

"We have found that a diet with 65% carbohydrates, which often is what the average Norwegian eats in some meals, causes a number of classes of genes to work overtime," says Berit Johansen, a professor of biology at NTNU. She supervises the project's doctoral students and has conducted research on gene expression since the 1990s.

"This affects not only the genes that cause inflammation in the body, which was what we originally wanted to study, but also genes associated with development of cardiovascular disease, some cancers, dementia, and type 2 diabetes -- all the major lifestyle-related diseases," she says.

"Both low-carb and high-carb diets are wrong," says Johansen. "But a low-carb diet is closer to the right diet. A healthy diet shouldn't be made up of more than one-third carbohydrates (up to 40 per cent of calories) in each meal, otherwise we stimulate our genes to initiate the activity that creates inflammation in the body."

This is not the kind of inflammation that you would experience as pain or an illness, but instead it is as if you are battling a chronic light flu-like condition. Your skin is slightly redder, your body stores more water, you feel warmer, and you're not on top mentally. Scientists call this metabolic inflammation.

It was not only inflammatory genes that were putting in overtime, as it would turn out. Some clusters of genes that stood out as overactive are linked to the most common lifestyle diseases.

"Genes that are involved in type 2 diabetes, cardiovascular disease, Alzheimer's disease and some forms of cancer respond to diet, and are up-regulated, or activated, by a carbohydrate-rich diet," says Johansen.

"Instead of light products, we should eat real mayonnaise and sour cream," Johansen says, "and have real cream in your sauce, and eat oily fish.

http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 073845.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Kristofer » 2011-11-01 19:06:05



För majoriteten av överviktiga är detta sanningen.

Som uppföljare kan ni ta och titta på detta:

Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain

Inläggav Iridia » 2011-11-01 19:24:08

LOL! Sista meningen var helt obetalbar! :lol: :lol: :lol:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in