Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain
102 inlägg
• Sida 5 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Re: Socker och fett kan skapa sug lika starkt som av kokain
kullan skrev:Sheyen skrev:kullan skrev:Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.
På vilket sätt är sukros ett gift?
Ja på det sättet som beskrivs i trådstarten. Det är extremt beroendeframkallande.
även syre och vatten är väldigt starkt beroendeframkallande... jag vet inte om ett enda flercelligt djur som inte är beroende av både vatten och syre.
sen är vartenda ämne giftigt i tillräckligt höga koncentrationer... men det är irrelevant då man oftast anser att det ska vara giftigt i små doser för att klassas som gift.
Ja var och en får ju tycka och tro vad den vill. Jag ser socker som ett gift.Är det ingn annan som ser det så så är det väl så. Jag anser det var ett gift.
Att det är beroendeframkallande tror jag inte är så konstigt. Vi måste ha energi för att överleva och det är sötman i nyttiga saker som har gjort/gör att vi vill ha dem. Nuförtiden är det dock mycket som t.ex godis som inte innehåller något vettigt utöver energin. Eftersom jag själv sällan, i princip aldrig äter godis och inte har några problem med för mycket energiintag så är det inga problem för mig men ett gift är det ju inte. Tar låång tid innan man dör av fetma i detta samhälle dessutom. Gift för samhället möjligtvis men det är inte så man använder ordet i andra sammanhang.
Jag kommer nog inte att köra socker i kombination med kokosmjölken förresten, är ganska säker på att det knappast kommer vara äckligare så onödigt att testa. Har precis handlat sockerbitar iofs så framtiden får utvisa om jag lyckas med detta icke-arbete.
Jag kommer nog inte att köra socker i kombination med kokosmjölken förresten, är ganska säker på att det knappast kommer vara äckligare så onödigt att testa. Har precis handlat sockerbitar iofs så framtiden får utvisa om jag lyckas med detta icke-arbete.
Senast redigerad av Parvlon 2012-01-03 20:27:25, redigerad totalt 2 gånger.
kullan skrev:Sheyen skrev:kullan skrev:Nja där vill jag nog protestera lite. När man är ute i affären så finns det jättemånga fäller. Vissa livsmedel innehåller socker utan att egentligen inte behöva det. Färdig köttfärssås tex. eller köttbullar. Socker kan va med i smeten som konsistensgivare. Har egentligen ingen funktion allas i detta livsmedel men industrin har smygit in socker i receptet. Idag måste man vara näringsfysiolog för att kunna handla rätt mat utan att få produkter med socker som är insmugglat i receptet. Så det är inte så " bara ". Tom övermogna bananer kan trigga igång beroendet.
Man kan ju läsa på innehållsförteckningen och på så vis undvika de livsmedel som innehåller onödigt mycket socker. Dessutom: socker finns naturligt i de allra flesta livsmedel. Man bör inte ens avstå från socker till 100%.
Sockermissbrukare brukar ju inte käka köttbullar när de blir sötsugna. Det handlar om helt andra livsmedel. Personligen föredrar jag att käka socker direkt från sockerförpackningen - med sked.
Och jo, man har fortfarande ett val. Men om man avstår från allt som innehåller ens så lite som (överdriver lite) 0.00000000001 % socker lär man ju dö, skulle jag tro.
Dricker du mjölk får du i dig laktos = Mjölksocker. Äter du en morot innehåller den fruktos = Fruktsocker. Dessa sockerarter är betydligt nyttigare än det vita raffinerade sockret = Sukros. Sukros är ett gift och det är inget vi behöver ha i våran kostcirkel. Fruktos och laktos däremot kan vi behöva en liten mängd av.
Nej så är det inte.
Sackaros består av en fruktos molekyl och en glukos molekyl och det är fruktos molekylen som går via levern och kan förfetta den om vi ständigt saturerar den med fruktos.
Vi behöver inte fruktos men kroppen tillverkar glukos av fett tex vid behov.
Moderator mnordgren: Fixade ett knasigt citat.
Om hur socker göder cancer på Vetenskapens värld SVT:
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
Även i SVT2 20/4 och SVT2 21/4
http://svtplay.se/t/102814/vetenskapens_varld
Även i SVT2 20/4 och SVT2 21/4
Återgå till Aspergare och vården