Socker ger svamptillväxt

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Krillo » 2014-01-13 11:20:30

Jag såg en video på tuben där det nämndes att vissa hävdar att konsumtion av livsmedel som innehåller socker bidrar till överdriven förekomst av svamp (candida) i tarmsystemet. Detta skulle i sin tur vara grundorsaken till flera olika åkommor, även övervikt på grund av att svamparna skulle orsaka sötsug. Det hävdades även att bruk av antibiotika ytterligare skulle underlätta denna svamptillväxt på grund av att kroppens immunförsvar skulle bli försvagat av upprepade antibiotikakurer. Intressant, tycker jag. Dock har jag inte mycket mer kunskap än de länkar jag har hittat. Här är de:

http://www.halsosidorna.se/Parasitsjukd ... andida.htm

http://cdon.se/b%C3%B6cker/crook,_willi ... ok-4676482

http://becomeawellnesschampion.com/
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Intressant » 2014-01-13 11:25:04

Kan säkert stämma, jag har ingen aning om sådant. Men kan man inte fråga sig hur testen är genomförda, vart de är genomförda och hur stor pricksäkerhet dem har. Tex, gör man ett test i ett område med folk, som har en viss bakterieflora, generell kost, så kanske inte detta testet applicerar till resten av världen. Men socker kan säkert bidra till mycket skit (haha). Själv äter jag inte speciellt mycket socker aktivt, som godis mm.
Senast redigerad av Intressant 2014-01-13 11:30:06, redigerad totalt 1 gång.
Intressant
 
Inlägg: 660
Anslöt: 2013-10-11
Ort: Stockholm

Socker ger svamptillväxt

Inläggav SoulPain » 2014-01-13 11:27:31

Betyder det att om jag skulle förtära kopparsulfat eller stora halter av kalkhaltig kost, så dör svamparna ut som alla andra typer av svamp?

I vilket fall intressant teori.
SoulPain
 
Inlägg: 362
Anslöt: 2012-07-11
Ort: Värnamo

Socker ger svamptillväxt

Inläggav plåtmonster » 2014-01-13 11:36:24

Vilken mat innehåller kopparsulfat och stor mängd kalk?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Krillo » 2014-01-13 11:37:30

Tydligen skulle det vara själva sockret som svamparna lever av, och slutar man äta det så svälter man ut dem. Avfallet från dessa kallas mykotoxin, som skulle ställa till en del problem i kroppen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mykotoxin

Står mer utförligt om man söker på det engelska ordet mycotoxin.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Wine » 2014-01-13 12:36:01

Jo har läst många berättelser om just problem med svamp/svampinfektioner i samband med sockerkonsumtion. Finns mycket trist som sockerkonsumtion har samband med som exempelvis karies, hy som åldras snabbare, cancertillväxt m.m.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Wine » 2014-01-13 12:56:21

Detta låter verkligen otrevligt, torsk:

I munnen heter Candidabesvär torsk. Symtom kan vara vit beläggning på tungan, sprickor i mungipan. På huden rodnande utslag mellan skinkorna eller under brösten. Candiasvampen kan lura kroppen att den har tillräckligt med östrogen, vilket kan föra med sig det att kroppens naturliga produktion av hormonet östrogen minskar.


Från en av länkarna i startinlägget:

http://www.halsosidorna.se/Parasitsjukd ... andida.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Flawed » 2014-01-13 15:54:34

Krillo skrev:Tydligen skulle det vara själva sockret som svamparna lever av, och slutar man äta det så svälter man ut dem. Avfallet från dessa kallas mykotoxin, som skulle ställa till en del problem i kroppen: http://sv.wikipedia.org/wiki/Mykotoxin

Står mer utförligt om man söker på det engelska ordet mycotoxin.

Njaa.
De lever nog på döda hudceller och sådant.Så lätt blir man nog inte av med candida om man har fått det.Svamp i tarmarna låter så newagehittepå att jag inte orkar googla om det ens finns.
Candida är ju jäst och producerar väl knappast några dödliga mykotoxiner,de som får de allvarligaste svampinfektionerna är balndannat jordbrukare som kan få mögelarter som börjar växa i lungorna och det är ju inget vidare.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker ger svamptillväxt

Inläggav kiddie » 2014-01-13 22:21:34

Enda gången jag varit riktigt drabbad var efter en infektionssjukdom. Det var nog för att immunförsvaret inte var på topp. Annars har jag lite fotsvamp som kommer och går, behandlar så fort det kommer ett symptom så det inte blommar ut. Jag är nog inte värre eller mindre drabbad av svamp än andra och jag har en väldigt låg konsumtion av raffinerat socker.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Wine » 2014-01-13 22:27:48

Jag har vad jag vet aldrig haft någon svampinfektion i huden.
Senast redigerad av Wine 2014-01-13 22:30:18, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Krillo » 2014-01-13 22:30:05

Nu ska jag väl påpeka att svamp var min översättning av engelskans "fungi", och det påstådda fenomenet "fungi overgrowth". Alltså bakterier, kanske man säger på svenska. Vi har ju även goda bakterier i tarmen, men just sockerkonsumtion skulle då leda till en överdriven uppkomst av de dåliga tarmbakterierna.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Socker ger svamptillväxt

Inläggav AustenAnnie » 2014-01-13 23:00:03

För övrigt finns det ju böcker om ämnet. tänker främst på
Den hemlige kocken, Äkta Vara och Saltad Nota.
Men kan finns risk för att man helt slutar äta, men äta bör man ju som sagt.
Fast det är viktigare att dricka och behålla vettig vätskenivå.
AustenAnnie
 
Inlägg: 342
Anslöt: 2013-12-30
Ort: Pemberley

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Flawed » 2014-01-13 23:19:06

Krillo skrev:Nu ska jag väl påpeka att svamp var min översättning av engelskans "fungi", och det påstådda fenomenet "fungi overgrowth". Alltså bakterier, kanske man säger på svenska. Vi har ju även goda bakterier i tarmen, men just sockerkonsumtion skulle då leda till en överdriven uppkomst av de dåliga tarmbakterierna.

Boka tid för en tarmsköljning kanske ingår det kristallterapi också.

Alien:
Man kan kritisera påståenden utan att vara nedlåtande mot andra forumister. Detta bryter mot forumreglerna:

• skriv på ett sådant sätt att du inte medvetet sårar andra.
• ta hänsyn till att andra kan uppfatta saker annorlunda än du själv.


Du får en tillsägelse för detta. Meddelas även via pm.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Bjäbbmonstret » 2014-01-15 0:09:43

Teorin om Candida albicans som grundorsaken till en mängd olika sjukdomar som på svenska har framförts framför allt av Peter Wilhelmsson kan man nog ta med en nypa salt samtidigt som jag tror det ligger en del i det.

För många år sen såg jag en medicinsk artikel om att sockerkonsumtion kunde orsaka svamp hos diabetiker och tycker därför att det låter högst rimligt att även andra skulle kunna påverkas. Candidasvamp finns ju naturligt i kroppen och exempelvis i underlivet hos kvinnor. Det är först när svampen tar över gentemot den normala floran som det uppstår ett problem och när detta ger symptom kan också variera mellan personer.

Tycker mycket väl att man kan försöka strypa sockerintaget åtminstone tillfälligt om man brukar ha mycket svampinfektioner och känner att man har en på gång för att se om det har någon inverkan. Däremot tror jag knappast att kost enkom räcker som behandling när det väl brutit ut.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Bror Duktig » 2014-01-15 9:11:00

Svälta ut något som förekommer naturligt, kommer inte fungera. Tänk så många som sysslat med sådana försök. Att ha svampöverväxt är inget konstigt eller alternativarhittepå, utan helt naturligt om man har fuckat upp tarmmiljön. Tvärtom så visar ju all ny forskning mer och mer på tarmflorans betydelse.

Det man kan göra åt felväxt i tarmfloran (när opportunister får växa fritt, eller när de vi vill ha många av, trycks ned) är att äta rätt.

Överväxt kan märkas på gasig mage, eller att man lätt får svampinfektioner i underliv eller tunga (vit beläggning som måste skrapas bort).

Allt sådant försvann ganska omgående när jag slutade med mjöl och socker. Jag äter numer nästan inga mjöler alls (vare sig spannmål eller halvgräs och absolut inte baljväxter) men sötar lite ibland med honung och dadlar. Kan äta lite surdegsbröd eller groddbröd eller använda bovetemjöl, fast då rätt sällan.

Också viktigt att tillföra goda bakterier, och jag käkar en massa vildysrade grönsaker och hemgjord kefir (blir laktosfri) som jag gör på opastöriserad bonna-KRAV-mjölk.

Troligtvis kan man inte välja sida. Det är inte Peter Wilhelmsson som har helt rätt eller helt fel. Det är inte gynekologen jag träffade och som sade att socker inte påverkar kroppen alls, som har helt rätt. Nästa gynekolog sade tvärtom, att socker ökar förekomsten av underlivssvamp. (När forskning inte finns, tenderar skolmedicinen att använda avsaknad av forskning som bevis för att en teori inte stämmer, men nu finns det ju mer forskning, och vad ska jag tro, som blev av med svampproblem genom bättre kost?).

Så många står för sin sak, och ganska extremt.

En sak verkar säker: man kan inte svälta ut svamp och bli av med den, och sedan börja äta som vanligt igen. Har sett 100 % av sådana försök misslyckas. Och det beror på att candidan lever i vår tarm normalt, och ska hållas i schack av andra mikrober som finns där. När det blir rubbat, blir man "svampsjuk" och har alltså inte "smittats" eller kan ta bort svampen. Man måste skapa balans i tarmen i stället.

Socker vet vi ju också numer att flummarna hade rätt med: det finns inget bra med socker. Och det spelar roll vad våra kcal består av. Socker ökar fettinlagring, ökar sug, kan göra vissa till sockermissbrukare, har en "platt smak" som gör att man gärna vill ha mer eftersom man inte får en komplex nöjdhetsskapande upplevelse (prova naturlig sötning som dadlar eller riktigt rått socker som jaggery, och känn att man faktiskt kan känna sig nöjd, lite samma skillnad som på billig mjölkchoklad och riktigt fin 98 %-ig choklad). Så fungerar det ofta med mat också: komplexa smaker stimulerar alla sinnen så man lättare blir nöjd. Jag har märkt det själv efter jag började med min nuvarande kost.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Mymlan » 2014-01-15 9:42:45

Jag har candida, och ja det blir värre om man äter socker.
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Socker ger svamptillväxt

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-15 10:27:18

Krillo skrev:Jag såg en video på tuben där det nämndes att vissa hävdar att konsumtion av livsmedel som innehåller socker bidrar till överdriven förekomst av svamp (candida) i tarmsystemet.


Nja. Merparten av studier säger annat om svamptillväxt i tarmsystemet:

Results: No correlation between C. albicans counts in the specimens and the habitual uptake of refined carbohydrates was observed. A high-sugar diet did not increase the frequency of C. albicans–positive samples, the number of subjects positive for C. albicans in the mouth washes, or the concentration of candidal blastoconidia in the samples of the 28 subjects. However, in selected subjects with elevated counts of oral C. albicans, we observed an increase in fecal C. albicans counts in response to the diet.

Conclusions: The effect of adding a high amount of refined carbohydrates to the diet of healthy human subjects has a limited influence on Candida colonization. Follow-up studies should define whether selected patient groups might benefit from dietary restriction of refined carbohydrates.


Däremot ett överdrivet intag av socker, speciellt hos människor med diabetes och-/eller dysfunktioner i njurarna, kan leda till att urinen innehåller högre halter av socker - vilket främjar tillväxt av diverse mikroorganismer (sköter en hygienen väl, så minskar givetvis förekomsten).

Krillo skrev:Detta skulle i sin tur vara grundorsaken till flera olika åkommor, även övervikt på grund av att svamparna skulle orsaka sötsug.


Det här uppmanar diverse "hälsoprofeter" om - speciellt om de tillhör någon av religionerna LCHF eller Raw Food. Oerhört tröttsamt. "Onaturligt" socker är tydligen *mer* farligt, fastän studier inte har kunnat bekräfta detta. Onaturligt är ordet.

Krillo skrev:Det hävdades även att bruk av antibiotika ytterligare skulle underlätta denna svamptillväxt på grund av att kroppens immunförsvar skulle bli försvagat av upprepade antibiotikakurer.


Ja, det stämmer till viss del. Det finns belägg för att efter starka och långvariga antibiotika kurer kan människor med nedsatt immunförsvar drabbas av svåra svampinfektioner - svampar som finns på huden...

Det går att ta ett uns av påvisbar, objektiv rådata och wrappa om diverse strunt för att få det hela att sväljas enklare. Marknadsföring 101.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Bror Duktig » 2014-01-15 20:06:48

Om man äter antibiotika, dör tarmflorans bakterier, medan tarmens svampar och jäst kan föröka sig hej vilt. Det är inte ovanligt att folk på antibiotika sedan får en kur antimykotika. Det erkänner ju t.o.m. vården.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Socker ger svamptillväxt

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-15 22:51:37

Bror Duktig skrev:Om man äter antibiotika, dör tarmflorans bakterier, medan tarmens svampar och jäst kan föröka sig hej vilt. Det är inte ovanligt att folk på antibiotika sedan får en kur antimykotika. Det erkänner ju t.o.m. vården.


Det säger ingen emot - dock så handlar det om *vem* som äter antibiotika, hur *länge* och i *vilken dosering*.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Socker ger svamptillväxt

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 0:01:05

Kanske man borde ta ett prov på tarmfloran innan pencillinkur och återföra efteråt?

Floran lär ju tåla nedfrysning.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker ger svamptillväxt

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-16 0:04:13

plåtmonster skrev:Kanske man borde ta ett prov på tarmfloran innan pencillinkur och återföra efteråt?


Innan är irrelevant - vårdtagare i risk rekommenderas insatser.

Skjuta upp donerad avföring i tarmen exempelvis är en metod:

Ett av de bästa sätten att bota svår diarré är avföringstransplantationer. Behandlingsformen är än så länge ovanlig, men en donationsgrupp ska göra det enklare.

Att bota en svårbehandlad diarré genom att ge avföring från en frisk person till en sjuk har visat sig vara väldigt effektivt. Men trots det är det en behandling som inte används särskilt ofta.

För att göra det enklare har sjukhuset i Jönköping nu startat en donationsgrupp som lämnar avföring när det behövs.

Spoiler: visa
En av medlemmarna i donationsgruppen är Tony Toivio.

– Det är klart att man ställer upp och hjälper någon som är dålig. Det kostar så lite, det hade man väl själv gjort, säger han.

Att behandla en viss typ av väldigt svår diarré med avföring från en frisk person har gjorts länge. Men det är lite krångligt. Ofta är det en anhörig som lämnar avföringen och då måste den testas noggrant så att inga andra smittor förs över. Många av de som blir svårt sjuka är också äldre och det finns de som saknar anhöriga. Tanken väcktes då på att starta en donationsgrupp på sjukhuset med friska personer som redan var testade.

Hitta donatorer på fest
Det gick snabbt att hitta villiga donatorer när sjuksköterskan Maria Berg lite senare hade fest hemma hos sig.

– Det var någon som berättade att den lämnade blod och då nämnde jag att vi ville starta en sådan här grupp och flera av mina vänner blev intresserade av att vara med. Så det gick snabbt att hitta en grupp, säger hon.


På Karolinska Institutet i Solna finns en annan möjlighet till enklare avföringstransplantation.

Där har bakterierna från en frisk persons avföring odlats i provrör som sedan kan skickas till olika sjukhus.

– Jag tror det är enklare att läkarna slipper slabba med bajs, säger docent Elisabeth Norin.

Bajstabletter i framtiden
Men helt fritt från äckel är det ändå inte. Proverna luktar väldigt starkt och fränt. Men behandlingen är effektiv.

– Åttio procent av patienterna blir friska, säger Elisabeth Norin.

I framtiden hoppas forskarna kunna frystorka avföringsbakterierna och lägga dem i en kapsel som man kan svälja. Det tror Elisabeth Norin verkligen skulle göra den här behandlingen populär.

– Det skulle vara revolution!
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Socker ger svamptillväxt

Inläggav plåtmonster » 2014-01-16 0:25:06

SVT skrev:– Åttio procent av patienterna blir friska, säger Elisabeth Norin.

Det är rätt bra effektivitet för en så enkel metod! :D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Socker ger svamptillväxt

Inläggav Flawed » 2014-01-21 3:08:54

Bjäbbmonstret skrev:Teorin om Candida albicans som grundorsaken till en mängd olika sjukdomar som på svenska har framförts framför allt av Peter Wilhelmsson kan man nog ta med en nypa salt samtidigt som jag tror det ligger en del i det.

För många år sen såg jag en medicinsk artikel om att sockerkonsumtion kunde orsaka svamp hos diabetiker och tycker därför att det låter högst rimligt att även andra skulle kunna påverkas. Candidasvamp finns ju naturligt i kroppen och exempelvis i underlivet hos kvinnor. Det är först när svampen tar över gentemot den normala floran som det uppstår ett problem och när detta ger symptom kan också variera mellan personer.

Tycker mycket väl att man kan försöka strypa sockerintaget åtminstone tillfälligt om man brukar ha mycket svampinfektioner och känner att man har en på gång för att se om det har någon inverkan. Däremot tror jag knappast att kost enkom räcker som behandling när det väl brutit ut.

Det som utmärker diabetes är ju att sockret hamnar där det inte ska.
Cellerna skadas och svampen kan få fäste.Man skulle kunna säga att det är ganska mycket som skiljer sig ifrån friska i det här fallet.

Svamp verkar vara inne bland new age hypokondriker.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Socker ger svamptillväxt

Inläggav dasunbedingte » 2014-01-21 10:03:48

Flawed skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Teorin om Candida albicans som grundorsaken till en mängd olika sjukdomar som på svenska har framförts framför allt av Peter Wilhelmsson kan man nog ta med en nypa salt samtidigt som jag tror det ligger en del i det.

För många år sen såg jag en medicinsk artikel om att sockerkonsumtion kunde orsaka svamp hos diabetiker och tycker därför att det låter högst rimligt att även andra skulle kunna påverkas. Candidasvamp finns ju naturligt i kroppen och exempelvis i underlivet hos kvinnor. Det är först när svampen tar över gentemot den normala floran som det uppstår ett problem och när detta ger symptom kan också variera mellan personer.

Tycker mycket väl att man kan försöka strypa sockerintaget åtminstone tillfälligt om man brukar ha mycket svampinfektioner och känner att man har en på gång för att se om det har någon inverkan. Däremot tror jag knappast att kost enkom räcker som behandling när det väl brutit ut.

Det som utmärker diabetes är ju att sockret hamnar där det inte ska.
Cellerna skadas och svampen kan få fäste.Man skulle kunna säga att det är ganska mycket som skiljer sig ifrån friska i det här fallet.

Svamp verkar vara inne bland new age hypokondriker.


Minns ni läkaren i Göteborg (privatmottagning i Majorna, Majvallen, vid Karl Johans Kyrkan) som påstod sig kunna bota cancer med diverse icke-konventionella behandlingsmetoder - exempelvis genom antifungala preparat...

Vill ni läsa en uppdatering, så finns det en från början av året här.

Att tumörsjukdomar kan triggas av infektioner har varit diskutabelt länge - det finns rimliga indicier och studier som bekräftar detta. Dock så kan en ta ett korn av påvisbar fakta och rulla detta korn i vilken oraldiarré som helst för att sälja sin skit.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in