Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Pieohpah » 2012-03-31 10:53:35

Jag använder uttrycket: att man är örnig, men det är väl lika negativt laddat som nördigt. Hur som helst är det bara milt och lätt humoristiskt nedsättande.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-31 10:57:52

Mja det finns väl ingen positiv version av: nörd.

Kommer inte på någon i alla fall.

Precis som det inte finns någon motsatts till ordet: Törstig.
Man säger bara: inte törstig.

Nu måste ju någon vara kreativ och uppfinna det nya nördordet och få med det i Svenska ordboken! Blir säkert en liten notis i Afton"horan" också om man vill. :p
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Miche » 2012-03-31 11:40:07

Motsatsen (åtminstone i skolvärlden) är väl poppis...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-31 11:47:52

Ja men en synonym med positiv underton finns väl inte? Nörd alltså.


Edit, vafan min liknelse med ordet "törstig" är ju helt ologisk.
Det handlar ju inte om motsats, det ska vara en synonym...

Dumma mig.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-03-31 11:52:44

Det finns ju dom som är nördiga i att pyssla om hemmet oxå men det syns inte lika mycket. DVS. Hushållsarbete och dyligt är just deras intresse.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-31 13:05:25

Ang nerds och geeks:

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Savanten Svante » 2012-03-31 13:06:08

Bild
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Abbreviation » 2012-03-31 15:43:49

Alien skrev:Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.

Jag tycker du sammanfattade det hela ganska bra där.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Bali » 2012-03-31 16:35:14

Abbreviation skrev:
Alien skrev:Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.

Jag tycker du sammanfattade det hela ganska bra där.

+1
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav yeah » 2012-03-31 18:03:24

Idiot skrev:Geek är nörd på engelska, innebär samma negativa underton såvitt jag vet.


Nörd på engelska är väl nerd?

http://geektyrant.com/storage/2011-post-images/geeks-vs-nerds.jpeg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1325710359696

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geek
yeah
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2011-02-27

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-31 18:17:40

yeah skrev:
Idiot skrev:Geek är nörd på engelska, innebär samma negativa underton såvitt jag vet.


Nörd på engelska är väl nerd?

http://geektyrant.com/storage/2011-post-images/geeks-vs-nerds.jpeg?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1325710359696

http://sv.wikipedia.org/wiki/Geek


Woops, japp det stämmer. "Sorry".

Faktum kvarstår dock. (negativ underton)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-31 22:17:08

svarabhaktivokal skrev:
KrigarSjäl skrev:Pffff...titta i SAOL?


Jag vet vad ordet betyder, det var inte det jag frågade om.

Jag var intresserad av ett utvecklande av ordet i sammanhanget. Konkreta exempel fungerar bra.

Jag orkar inte förklara allting in absurdum.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-04-01 1:49:08

Kimmelie skrev:
Wikipedia skrev:Nörd kommer från engelskans slangord nerd och är en stereotypisk, oftast negativ benämning på en person som har ett fixerat intresse eller intresseområde.

[...]

Egenskaper som ofta förknippas med en nörd

Datorintresserad
Intelligent
Enkelspårig
Tekniskt kunnig
Låg social kompetens


Om nörd är det negativa uttrycket för en sån person, vilket är då det positiva?


Det positiva får vi själva stå för. Dvs att det är inte är negativt att vara nörd. En nörd är kunnig och intresserad, fördrar att fördjupa sig i stället för att veta lite om det mesta, struntar i rangordning i sällskapslivet, på fester etc. Att vara nörd är motsatsen till att vara en dilettant.

Så länge man är rädd för att kallas nörd låter man andras (negativa) uppfattning definiera en. Det gäller att erövra ordet så som bögarna erövrat ordet "bög".

Det enda negativa med en nörd är om hen hållar långa monologer om sina intressen utan att kolla om andra är intresserade.

Att vara intelligent kan väl aldrig ses som negativt?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-01 2:06:16

Det är bara korkade människor som ser intelligens som någonting negativt...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-01 4:20:45

@KrigarSjäl, Amen! ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kimmelie » 2012-04-01 9:33:26

Av den definition jag hittills läst om hur en nörd är (dvs Wikipedia), så tycker jag det mesta verkar positivt. (Det stod ingenting om att en nörd måste se ut som Stig Helmer...) Samtidigt verkar det ingå en del typiska AS-drag. Då uppstår nästa fråga:

Kan man vara nörd utan att ha AS?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-01 10:07:49

Ja men nu menade jag inte vad jag själv anser att en nörd är, för att jag anser mig själv vara en nörd och även om jag har kasst självförtroende så tycker jag att min nördsida är väldigt positiv. Man kan ju inte bli riktigt bra på något om man inte "nördar" det.
(För att slippa onödiga kommentarer: Jo det kan man såklart, det finns undantag)

Det jag menade är hur "the general public" ser på nördar, och det verkar inte vara positivt. Inte som jag upplevt det.

Intelligens ser jag ALDRIG som negativt, fast de som ej innehar tillräcklig intelligens själva verkar tycka annorlunda om detta.

Kan man vara nörd utan att ha AS?


Alla som kanske egentligen har AS, fast är utan diagnos, och är nördiga, ja. Enl. Definition alltså.

Fast om man är NT, och inte egentligen "förtjänar" en diagnos. Så är det väl mindre troligt, men det är klart att det förekommer. Om man räknar bort intelligenskravet för nördstämpeln så finns det en massa nördar. :p
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Miche » 2012-04-01 11:11:16

Jag misstänker att människor använder ordet nörd för att beteckna de som klär sig ovanligt fult (knäpper knappar snett, har för korta/långa byxben/ärmar, osv) eller har ett ovanligt avigt sätt att bete sig (ungefär som Krigis skrev i början av tråden).
KrigarSjäl skrev:Ja, det finns en stor mängd aspergare som går omkring med cykelhjälm, drar upp brallorna högt och pratar med gäll röst och ser ut som Revenge of the Nerds - men lyckligtvis är inte _alla_ såna.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-01 11:19:35

ja precis Miche.

Därför är det ju viktigt att skilja på uttryck och definition, för de är sällan detsamma.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav treeman » 2012-04-02 17:13:30

För mig är det nördigt att tex träna styrketräning/bodybuilding otroligt mycket och veta precis allt om det. Träningsnörd.

Eftersom det ingår i diagnoskriteriet att ha specialintresse som man "nördar ner sig i" så är väl alla med AS nördar hehe.

:-)052

Själv nördar jag ner mig inom ett antal områden.

Axon - En träningsnörd! Kolla in han! Han är nöööööööööörd!
Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav mnordgren » 2012-04-02 20:47:55

Alyana skrev:
ca skrev:Folk tycker inte jag ser ut som en datornörd... men det ääär jag! Dock har jag inte särskilt lätt att umgås med andra nördar.. mina verkliga specialområden är så snäva och spetsiga att jag sällan hittar en samtalspartner som jag har ett riktigt utbyte med.

Jag är nörd med om man går efter knäppa intressen. Tycker bara det är kul att se vilka reaktioner man ibland.... Här blir man nästan lynchad! :lol:



Lägger man ihop detta inlägg med startinlägget är det lätt att få intrycket att trådstarten mer handlade om att reta upp folk än att inleda en diskussion. Observera att detta kan leda till att människor tar illa upp då det är lätt att tolka det som brist på respekt.

Det här är ett påpekande men om detta upprepas skulle det kunna bli aktuellt med mer än så.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mnordgren
 
Inlägg: 9546
Anslöt: 2007-09-16
Ort: Vaffövillduvetadedå?

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-02 20:55:15

Måste man vara NÖRD om man har AS???
Måste man ha en torr dålig humor?
Måste man ha astråkiga intressen?

JAAAA, det måste man! Det står i Svea Rikes Lag och våga inte ifrågasätta den, lilla nippertippa! På med cykelhjälmen och Stig Helmer-skorna!

(Och nu var jag ironisk. Nämen oj, det kan jag ju inte vara?
:roll: )
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Watkins » 2012-04-02 21:08:17

Kahlokatt skrev:JAAAA, det måste man! Det står i Svea Rikes Lag och våga inte ifrågasätta den, lilla nippertippa!


Det är därför utredningarna tar så lång tid. Man blir dumpad på en öde ö i ett halvår så att man återgår till naturtillståndet - och om det inbegriper högvattenbyxor, cykelhjälm och oförmåga att kommunicera med annat än ettor och nollor så får man diagnosen AS. (Ironi.)

Nippertippa är för övrigt ett ord som borde användas ofta. (Ej ironi.)
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-02 21:21:04

Om man ska bli bra på något är det en fördel att ägna mycket tid åt det. Ska man komma på något nytt kan det vara bra att tänka själv och känna mindre inklination att inrätta sig efter andras åsikt. Ska man bli riktigt bra är det oftast en fördel att ha ämnet i sin sinnesorientering.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in