Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-30 20:30:53

Idiot skrev:
KrigarSjäl skrev:Självfallet - men har man varit på ett antal träffar kan man dra vissa slutsatser.


Väldigt svag statistik egentligen, med tanke på hur många det finns med AS på denna planet och hur många du själv träffat av dem.


Och ja, jag vet att man kan dra slutsatser ändå.

Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.

Jag har varit i gamet sen -94 så jag vet vad jag snackar om. 8 av 10 är cykelhjälmare.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2012-03-30 20:32:16, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 20:31:45

MsFrost skrev:
Alyana skrev:Kanske finns olika typer av AS också?


AS ser olika ut för alla, ingen är precis likadan


Jasså???
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav storskojaren » 2012-03-30 20:32:09

Vad man har för intressen varierar nog kraftigt mellan individer, den enda kanske gemensamma nämnaren är nog i så fall att Aspergare kanske tenderar att i större utsträckning dra sitt intresse till en nördig nivå och då kanske det uppfattas som tråkigare för någon som inte delar ens intresse. Alla intressen blir nog nördiga om man drar dem tillräckligt långt.
storskojaren
 
Inlägg: 405
Anslöt: 2008-03-09
Ort: sthlm norrort

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 20:32:35

KrigarSjäl skrev:
Idiot skrev:
KrigarSjäl skrev:Självfallet - men har man varit på ett antal träffar kan man dra vissa slutsatser.


Väldigt svag statistik egentligen, med tanke på hur många det finns med AS på denna planet och hur många du själv träffat av dem.


Och ja, jag vet att man kan dra slutsatser ändå.

Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.
:lol: Kan bara hålla med...
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-30 20:34:51

KrigarSjäl skrev:Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.


Jag förstår vad du menar, och jag vet inte riktigt vad jag har för åsikt om detta.
För att om de nu inte bryr sig och är "lyckliga" som de är, spelar det ingen roll egentligen.

Fast sammtidigt blir de stämplade som idioter av omgivningen (eller typ Rain Man..) och det är ju inte bra.

Knep.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav calima » 2012-03-30 20:35:22

KrigarSjäl skrev:Självfallet - men har man varit på ett antal träffar kan man dra vissa slutsatser.


Men en förkrossande majoritet går inte på dessa träffar.

Om man räknar med att 3 promille av befolkningen har As finns det alltså 240.000 räknat på en befolkning om 8 milj. Om man undantar gamla och alltför unga, och gör det generöst, finns kanske 40.000 med As som skulle kunna besöka träffar. Men hur många gör det?
calima
 
Inlägg: 1217
Anslöt: 2011-07-24

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-03-30 20:55:00

Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Parvlon » 2012-03-30 20:59:42

Det är inte många kriminella som har AS. Antingen lägger du fram fakta eller så har jag rätt, så enkelt är det.

Jag är nörd men det är p.ga hur jag ser det. Säger nån att jag är nörd så beror det på för det första vem den personen är, sen varför jag tror personen säger det och till slut om jag tänker att det är värt att engagera sig eller ej. Tänker jag att det inte är värt så får den personen fortsätta att jag är nörd och om jag tycker att personen är värd en vettig förklaring så ger jag personen en vettig förklaring och då är det upp till personen själv att avgöra om jag är nörd eller ej.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-03-30 21:01:11

Är det skamligt att vara nörd? Det anser inte jag.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-30 21:03:40

Alien skrev:Är det skamligt att vara nörd? Det anser inte jag.
Ja det är klart! Man ska ju vara COOL! (ironi)
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Parvlon » 2012-03-30 21:06:31

Alien skrev:Är det skamligt att vara nörd? Det anser inte jag.
Det kan användas på det sättet. Fast när man märker det kan det vara bra att spela med. Det stärker ens själförtroende att slå nerifrån. Sen är det bra om de sätter ribban lite lägre åt en oxå.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav atoms » 2012-03-30 21:37:41

Nej, men om någon vill etikettera mig som nörd så - be my guest.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-30 21:39:12

Alien skrev:Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.

För min del handlar det mer om att skippa skitsnacket och komma till saken. Och säga som det är - även om det råkar vara obekvämt. Det finns ett egenvärde bara i det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-30 21:40:40

Idiot skrev:
KrigarSjäl skrev:Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.


Jag förstår vad du menar, och jag vet inte riktigt vad jag har för åsikt om detta.
För att om de nu inte bryr sig och är "lyckliga" som de är, spelar det ingen roll egentligen.

Fast sammtidigt blir de stämplade som idioter av omgivningen (eller typ Rain Man..) och det är ju inte bra.

Knep.

De är ofta ofrivilliga singlar och förstår inte hur det här med attraktion/dejting funkar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav sugrövmanövern » 2012-03-30 21:46:29

KrigarSjäl skrev:
Idiot skrev:
KrigarSjäl skrev:Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.


Jag förstår vad du menar, och jag vet inte riktigt vad jag har för åsikt om detta.
För att om de nu inte bryr sig och är "lyckliga" som de är, spelar det ingen roll egentligen.

Fast sammtidigt blir de stämplade som idioter av omgivningen (eller typ Rain Man..) och det är ju inte bra.

Knep.

De är ofta ofrivilliga singlar och förstår inte hur det här med attraktion/dejting funkar.
Fuck, shit. Det är mina för korta brallor och kutryggen, eh, eh? :-)Crying . Därför ingen vill ha mig :-)Crying . Och jag har inte ens några tråkiga intressen, har typ inga alls längre känns det som... Damn.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-03-30 21:50:22

KrigarSjäl skrev:
Idiot skrev:
KrigarSjäl skrev:Grejen är att många inte ens är medvetna om att de ger Stig-Helmer-vibbar. Vilket är trist att se.


Jag förstår vad du menar, och jag vet inte riktigt vad jag har för åsikt om detta.
För att om de nu inte bryr sig och är "lyckliga" som de är, spelar det ingen roll egentligen.

Fast sammtidigt blir de stämplade som idioter av omgivningen (eller typ Rain Man..) och det är ju inte bra.

Knep.

De är ofta ofrivilliga singlar och förstår inte hur det här med attraktion/dejting funkar.


Fast jag är också ofrivillig singel, trots faktum att jag verkligen inte är någon "cykelhjälmare" ( Roligt uttryck faktiskt :) ).
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Pieohpah » 2012-03-30 21:52:11

Intressant ämne... Jag internetdejtade i fem år innan jag hittade min fru. Jag är inte blyg men brutalt oromantisk. Det lider min fru av mer än jag, men hon vet hur jag funkar.

Mitt problem, om jag ska bli specifik, är att jag är besatt av sex men vill inte ha kroppskontakt på riktigt. Det är jättefrustrerande, men jag gillar porr och onani och fantasi mer än sex på riktigt!
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Nefarious » 2012-03-30 22:27:14

Alyana skrev:Tack detsamma gulling! Du verkar vara en trevlig tjej...


Kanske inte. Men det är inte du heller, så vad spelar det för roll? :P
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav ca » 2012-03-30 22:33:48

Folk tycker inte jag ser ut som en datornörd... men det ääär jag! Dock har jag inte särskilt lätt att umgås med andra nördar.. mina verkliga specialområden är så snäva och spetsiga att jag sällan hittar en samtalspartner som jag har ett riktigt utbyte med.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-03-30 23:01:45

Alltså, det är väl inget fel med nördiga intressen...men man behöver ju inte se ut som Poindexters och Stig-Helmers oheliga avkomma för det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 23:13:40

KrigarSjäl skrev:Alltså, det är väl inget fel med nördiga intressen...men man behöver ju inte se ut som Poindexters och Stig-Helmers oheliga avkomma för det.
Lite så jag tänker med... :-)005
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 23:14:41

Nefarious skrev:
Alyana skrev:Tack detsamma gulling! Du verkar vara en trevlig tjej...


Kanske inte. Men det är inte du heller, så vad spelar det för roll? :P

Puss puss.. :P
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 23:17:13

ca skrev:Folk tycker inte jag ser ut som en datornörd... men det ääär jag! Dock har jag inte särskilt lätt att umgås med andra nördar.. mina verkliga specialområden är så snäva och spetsiga att jag sällan hittar en samtalspartner som jag har ett riktigt utbyte med.

Jag är nörd med om man går efter knäppa intressen. Tycker bara det är kul att se vilka reaktioner man ibland.... Här blir man nästan lynchad! :lol:
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alyana » 2012-03-30 23:19:25

Pieohpah skrev:Intressant ämne... Jag internetdejtade i fem år innan jag hittade min fru. Jag är inte blyg men brutalt oromantisk. Det lider min fru av mer än jag, men hon vet hur jag funkar.

Mitt problem, om jag ska bli specifik, är att jag är besatt av sex men vill inte ha kroppskontakt på riktigt. Det är jättefrustrerande, men jag gillar porr och onani och fantasi mer än sex på riktigt!

Ojojoj! :shock: Porr och onani som specialintresse?
Låter lite farligt...
Och ja... det låter knepigt det där du... Hur tusan får du till det? :D
Alyana
 
Inlägg: 2492
Anslöt: 2009-08-01

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in