Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-03 14:09:14

Alien skrev:
kullan skrev:Den dag då dom gör en cykelhjälm som inte förfular ens utseende då kommer jag använda cykelhjälm. Då skippar jag hellre cykelåkningen istället om det är hjälmtvång.
Alien skrev:Den som har en hjärna att skydda använder cykelhjälm. Har det blivit töntigt att använda cykelhjälm? Går ni i högstadiet el vad?


Men du raggar väl inte just när du cyklar så vad har det för betydelse? När du väl kommit fram tar du ju av dig cykelhjälmen. *Förvirrad*


fick just en tydlig bild om hur en tönt ser ut då han/hon raggar :lol:
jag tar då av mig hjälmen efteråt så jag kan ju inte vara tönt iallafall ;)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Idiot » 2012-04-03 14:12:50

Wine skrev:David Eberhardt har också diskuterat cykelhjälmen fast i sammanhanget att vi lever i trygghetsnarkomanernas land - Sverige:

SvD - Att inte våga ta risker är farligt

Trygghetsnarkomani | För mycket av det goda En majoritet av svenskarna tycker att det borde finnas en lag som tvingar vuxna cyklister att bära hjälm. Andelen ökar med åldern; bland kvinnor över 75 år är över 80 procent för en sådan lag. Det kan nog förklaras med att få i den åldern cyklar i någon större utsträckning, så de flesta drabbas ändå inte. Men även bland tjejer i tjugoårsåldern är stödet 50 procent.


Kanske snart blir aktuellt med gåhjälm:

Efter att cykelhjälm blir obligatoriskt kommer diskussionen om gåhjälm; ”jag har redan en bekant som har hjälm på sin tvååring när
de går till dagis”, säger Eberhard i en intervju i Neo.


Kan säga att jag har varit med om en händelse där en kvinna blev påkörd av en bil när hon cyklade, hon slog i huvudet och dog i ambulansen.

Tror inte direkt att hon förväntade sig att bli påkörd när hon satte sig på cykeln den morgonen, men det blev hon.
Man kan inte förvänta sig att saker och ting inte ska hända sig själv, bara andra.
Sen kanske det inte behövs en LAG om hjälm, men man får ju tänka efter lite själv liksom.
Hon hade haft mycket större överlevnadschans om hon hade haft på sig en hjälm.

(Fast nu går konversationen helt tillbaka till hjälmar och inte det som egentligen var frågan) Wellwell.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Wine » 2012-04-03 14:34:28

rapchic skrev:studier visar ju till och med att kvinnor som vill ha en partner för ett längre förhållande helldre tar den som inte tar risker för det är större chans att han stannar hos henne då hon får barn.

men som sagt om det är bara SEXpartner man syftar på så funkar det nog.
(för samma studie visar att tjejer heldre har sex med den som är lite risktagande men låter "herr säker" stanna kvar och ta hand om ungarna)


Då kan ju kanske cykelhjälm vara en bra indikation på att personen inte är en risktagare om det är "herr säker" man söker.

:wink:
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav pointblank » 2012-04-03 14:36:05

Maldita skrev:Jag är glatt nördig. Om folk vill ha åsikter om det så får de ha det, det bekommer inte mig. Har hittat partners ändå. Tydligen så anses min sociala klumpighet vara charmig och min nördighet mest gullig.


Verkar vara så för mig också. Har nog lite svårt att avgöra hur pass nördig/töntig jag anses vara. Gissar att det beror på vem man frågar, men kan ju också tänkas vara tecken på att jag har noll koll.

KrigarSjäl skrev:DET HANDLAR INTE OM CYKELHJÄLMAR, DET HANDLAR OM SIGNALER!!!


Jo, visst har du en poäng i det. Tror kanske att man kommer undan med ett par stycken "tönt-/nördsignaler", men när de blir alltför många ihop så avskräcker det vissa. Hm, är nog en halvtöntig metalkärring... :-)015
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-03 15:07:12

Tågtidtabeller, folk, tågtidtabeller!

Har du inte memorerat tågtidtabellerna in i minsta detalj och vet när sommartrafiken till Sunne startar, då är du ingen riktig nörd. Och per definition är du ingen aspergare heller. För vi VET ju alla att aspergare ÄR nördar med bristande hygien, fula kläder, monoton röst och ingen humor. Så är det. Inga undantag. Aspergerscreeningen startar med klädvalet och en ingående utredning av vederbörandes garderob. Det VET ju alla. För jag har minsann varit på två träffar och där såg ALLA ut så. Garanterat. Lovar. På hedersord.

Det var bara jag som var normal. För jag hade svarta kläder och intresserar mej för ull, garn och stickning. Så jag har inte aspergers och min psykiatriker har fel och allt är en konspiration från regeringens sida! Och läkemedelsföretagen för de vill medicinera mot denna folksjukdom!


(För den som inte begrep det från början så är allt jag skrev ovan bara ren och skär ironi.)
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Miche » 2012-04-03 15:28:31

Jävlar, jag begriper inte ironi och inte vet jag när sommartrafiken till Sunne börjar, faktum att jag kan inte ens en enda avgångstid utantill (m.a.o. kan jag inte ha Asperger...)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Bali » 2012-04-03 17:03:46

weasley skrev:Tågtidtabeller, folk, tågtidtabeller!

Har du inte memorerat tågtidtabellerna in i minsta detalj och vet när sommartrafiken till Sunne startar, då är du ingen riktig nörd. Och per definition är du ingen aspergare heller. För vi VET ju alla att aspergare ÄR nördar med bristande hygien, fula kläder, monoton röst och ingen humor. Så är det. Inga undantag. Aspergerscreeningen startar med klädvalet och en ingående utredning av vederbörandes garderob. Det VET ju alla. För jag har minsann varit på två träffar och där såg ALLA ut så. Garanterat. Lovar. På hedersord.

Det var bara jag som var normal. För jag hade svarta kläder och intresserar mej för ull, garn och stickning. Så jag har inte aspergers och min psykiatriker har fel och allt är en konspiration från regeringens sida! Och läkemedelsföretagen för de vill medicinera mot denna folksjukdom!


(För den som inte begrep det från början så är allt jag skrev ovan bara ren och skär ironi.)
:lol:

weasley skrev:För jag hade svarta kläder och intresserar mej för ull, garn och stickning.

Se där, det var som jag misstänkte...du är en 75-årig änka!? :wink:
Bali
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 3289
Anslöt: 2010-05-15

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-03 17:47:16

Bali skrev:Se där, det var som jag misstänkte...du är en 75-årig änka!?

Just det. Och 75-åriga änkor kan inte vara nördar. På sin höjd kan vi vara något excentriska. Men det beror ju på vår stora livserfarenhet. Så det så.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-03 17:48:50

weasley skrev:
Bali skrev:Se där, det var som jag misstänkte...du är en 75-årig änka!?

Just det. Och 75-åriga änkor kan inte vara nördar. På sin höjd kan vi vara något excentriska. Men det beror ju på vår stora livserfarenhet. Så det så.


Det beror på hur många katter man har :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 18:17:54

Idiot skrev:
Vixxon skrev:
Orka jiddra om hjälmar en hel förmiddag :roll: Seriously...


För att citera en o-omnämnd individ.
You're dealing with Assburger Berserks, shit's bound to go down.

:P


:lol: Sant!
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-03 21:21:28

Jag har länge undrat varför många aspergare är så förtjusta i att klanka ned på de egna leden och försöka framställa sig själv som att "JAG, jag är minsann inte en sådan där äcklig ASPERGARE, just JAG är ingen TÖNT, nä, för JAG är SKITCOOL". Faktiskt verkar det som om fler Aspergare än NT:s tycker om att trampa ned sina egna och hävda sig på alla sätt och vis! Skrämmande är vad det är. Påminner om när israeler ger sig på palestinier. Många av oss har haft det ASJOBBIGT och upplevt ett utanförskap utan dess like. Borde vi då inte hålla ihop och stötta varandra i stället för att klanka ned på varandra som TÖNTAR och NÖRDAR?

(Jag vänder mig inte till någon särskild person här, utan till er allihop.)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-04-03 21:23:48

Kahlokatt beskriver det jag oxå känt av. Tyvärr känner jag igen det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-03 21:48:31

Kahlokatt skrev:Jag har länge undrat varför många aspergare är så förtjusta i att klanka ned på de egna leden och försöka framställa sig själv som att "JAG, jag är minsann inte en sådan där äcklig ASPERGARE, just JAG är ingen TÖNT, nä, för JAG är SKITCOOL". Faktiskt verkar det som om fler Aspergare än NT:s tycker om att trampa ned sina egna och hävda sig på alla sätt och vis! Skrämmande är vad det är. Påminner om när israeler ger sig på palestinier. Många av oss har haft det ASJOBBIGT och upplevt ett utanförskap utan dess like. Borde vi då inte hålla ihop och stötta varandra i stället för att klanka ned på varandra som TÖNTAR och NÖRDAR?

(Jag vänder mig inte till någon särskild person här, utan till er allihop.)

Nu är jag 100% seriös och allvarlig här.

Att vara nörd är något BRA för mej. Det innebär att man är intresserad av (vissa) företeelser, och har styrkan att informera sej ordentligt om vad företeelsen handlar om. Man är uthållig och lite envis, och samtidigt kunskapstörstande. Man är också noggrann när det gäller det man är intresserad av. Det är inte bara något flyktigt och snacka-i-hissen utan ett genuint intresse.

Alla de här egenskaperna man måste ha för att vara nörd är BRA egenskaper. Informationssugen, noggrannhet, uthållighet, detaljkunskap och genuint insatt i sitt ämne. Vi kommer väl alla ihåg den där specielle läraren som på något sätt kunde entusiasmera eleverna just pga lärarens egna genuina kärlek till sitt ämne. På det sättet ser jag nördar.

Att några i kollektivet struntar i det rådande klädmodet och tar på sej sin egen personliga variant av bekväma kläder är något jag inte begriper varför vissa upprör sej så över. Att vara trygg i sin egen person gör att man kan slappna av i förhållandet till kläder. Visst signalerar klädvalet lite om vilka värderingar någon har, det kan jag hålla med om. Men så länge alla har hela och rena kläder tycker jag inte det behövs klankas på någon annans klädval. Bara konstatera att "vi har olika stilar, sånt är livet" och gå vidare.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Kahlokatt » 2012-04-03 21:55:19

Nej, jag VET att det här inte gällde cykelhjälmars vara eller inte vara, men i alla fall, OM jag nu skall skriva om det: Jag tycker faktiskt det är töntigare att riskera obotliga hjärnskador än att ha hjälm på huvudet. Ni som tycker cykelhjälm är töntigt, kallar ni bilbälte för "fegissnöre" också? Åker ni skidor och snowboard utan hjälm? Kastar ni er nedför skateboardramper utan hjälm? Rider ni utan hjälm? Har ni inget att skydda?
Jag ramlade på skridskois en gång och hamnade på bakhuvudet. Blev alldeles vimmelkantig. Hade jag inte haft hjälm den gången hade jag åkt på en hjärnskakning. Tycker inte att det hade varit värt det.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav weasley » 2012-04-03 21:58:22

Jag har hjälm när jag åker skidor. Något annat är helt otänkbart.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-03 22:13:18

Kahlokatt skrev:Har ni inget att skydda?

Det kanske där svaret ligger :mrgreen:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Vixxon » 2012-04-03 22:20:00

Jag tycker det är extremt töntigt och efterblivet att klanka ner på nån för att hen råkar bära cykelhjälm.

Fick en fanny pack av grannen i somras. En äkta ala 80 tal i läder. Ful som stryk och många har vänt på skallen när jag spatserat förbi med den runt midjan. Men jag skiter fullständigt i vad någon anser om dess coolhetsfaktor s vara eller icke vara, jag bär den av praktiska skäl i egenskap av hundägare (förvarar bajspåsar godis klicker etc i den) så för mig är den stencool med en ytterst värdefull funktionalitet och skulle nån brud nobba mig pga min fanny pack så är hon ändå bara ett korkat töntluder som inte förtjänar min ack så värdefulla uppmärksamhet .

8)
Vixxon
 
Inlägg: 88
Anslöt: 2012-02-14

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 3:23:00

Vixxon skrev:Jag tycker det är extremt töntigt och efterblivet att klanka ner på nån för att hen råkar bära cykelhjälm.

Fick en fanny pack av grannen i somras. En äkta ala 80 tal i läder. Ful som stryk och många har vänt på skallen när jag spatserat förbi med den runt midjan. Men jag skiter fullständigt i vad någon anser om dess coolhetsfaktor s vara eller icke vara, jag bär den av praktiska skäl i egenskap av hundägare (förvarar bajspåsar godis klicker etc i den) så för mig är den stencool med en ytterst värdefull funktionalitet och skulle nån brud nobba mig pga min fanny pack så är hon ändå bara ett korkat töntluder som inte förtjänar min ack så värdefulla uppmärksamhet .

8)

Ytterligare en som inte kan läsa innantill...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 3:41:16

treeman skrev:För mig är det nördigt att tex träna styrketräning/bodybuilding otroligt mycket och veta precis allt om det. Träningsnörd.

Eftersom det ingår i diagnoskriteriet att ha specialintresse som man "nördar ner sig i" så är väl alla med AS nördar hehe.

:-)052

Själv nördar jag ner mig inom ett antal områden.


Jag med. Men när jag tänker på en nördig bodybuilder tänker jag på Jay Cutler.

Han sägs vara väldigt perfektionist, mycket kunnig det är han + att han uttryckligen inte tycker bra om många sportet för det är grupper, han vill köra individuellt. :)

http://videos.bodybuilding.com/watch/89 ... jay-cutler
Senast redigerad av earlydayminer 2012-04-04 3:42:07, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 3:41:48

Nej, man måste inte vara nörd för att man har AS.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 4:02:58

earlydayminer skrev:
treeman skrev:För mig är det nördigt att tex träna styrketräning/bodybuilding otroligt mycket och veta precis allt om det. Träningsnörd.

Eftersom det ingår i diagnoskriteriet att ha specialintresse som man "nördar ner sig i" så är väl alla med AS nördar hehe.

:-)052

Själv nördar jag ner mig inom ett antal områden.


Jag med. Men när jag tänker på en nördig bodybuilder tänker jag på Jay Cutler.

Han sägs vara väldigt perfektionist, mycket kunnig det är han + att han uttryckligen inte tycker bra om många sportet för det är grupper, han vill köra individuellt. :)

http://videos.bodybuilding.com/watch/89 ... jay-cutler

Framförallt gillar han att trycka anabola...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 5:15:44

Han gillar nog bättre att träna ska du se. Man blir inte så stor utan stenhård träning, kost och kunskap. Lycka till att bibehålla det och god hälsa genom att sitta och trycka steroider i flera år utan att fatta vad man gör. Det är bodybuilding på absolut toppnivå, inget sunkigt kvartersgym med killar som bara pumpar pectoralis, biceps och deltoids.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-04 5:49:09

...du blir inte Mr Olympia utan steroider.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav rapchic » 2012-04-04 7:03:09

Kahlokatt skrev:Nej, jag VET att det här inte gällde cykelhjälmars vara eller inte vara, men i alla fall, OM jag nu skall skriva om det: Jag tycker faktiskt det är töntigare att riskera obotliga hjärnskador än att ha hjälm på huvudet. Ni som tycker cykelhjälm är töntigt, kallar ni bilbälte för "fegissnöre" också? Åker ni skidor och snowboard utan hjälm? Kastar ni er nedför skateboardramper utan hjälm? Rider ni utan hjälm? Har ni inget att skydda?
Jag ramlade på skridskois en gång och hamnade på bakhuvudet. Blev alldeles vimmelkantig. Hade jag inte haft hjälm den gången hade jag åkt på en hjärnskakning. Tycker inte att det hade varit värt det.

(ja jag vet OT)
jag har (hade) inte hjälm på mig då jag åker (åkte) slalom, ingen sa åt mig att man skulle ha det, när jag växte upp så hae vi inte heller hjälm då vi åkte skoter eller flytväst :? cyckelhjälm har jag likförbannat att cyckla är nog läskigt som det är, men jag har fortfarande inte hjälm då jag åker skoter m.m. av gammal vana :?

när jag börja rida ska jag däremot skaffa hjälm, min man ska få en nu i födelsedagspresent, en som han valt, så manlig som möjligt... det var inte lätt att hitta :wink: :wink:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in