Måste man vara NÖRD om man har AS???

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-04-04 10:24:58

Jag är nerd-chic! Jag bär min nördighet med stolthet. Jag använder högtravande ord och eufemismer som accessoarer till min Starcraft 2-väska. Klär mig utan att titta på någon annan än mig själv (ok, kanske Mylene Farmer), har stora lila hörlurar med obskyr musik och kallas ibland för den vandrande faktabanken. Jag har corny humor och är Alfapets-champion. Men jag är snygg ändå, på mitt eget sätt. Så jag tar mig rätten att vara stolt nörd och udda fågel och vägrar gömma mig i ett hörn. What you see is what you get, take it or leave it. Jag var tönt som tonåring, ända tills jag bestämde mig för att ta vara på mina egenheter. Då blev jag Nerd Chic istället.

It's all in your mind children, all in your mind.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Miche » 2012-04-04 10:59:00

Angelic Fruitcake skrev:Jag är nerd-chic!
:-)050
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Henkkalexi » 2012-04-04 12:00:44

weasley skrev:Nu är jag 100% seriös och allvarlig här.

Att vara nörd är något BRA för mej. Det innebär att man är intresserad av (vissa) företeelser, och har styrkan att informera sej ordentligt om vad företeelsen handlar om. Man är uthållig och lite envis, och samtidigt kunskapstörstande. Man är också noggrann när det gäller det man är intresserad av. Det är inte bara något flyktigt och snacka-i-hissen utan ett genuint intresse.

Alla de här egenskaperna man måste ha för att vara nörd är BRA egenskaper. Informationssugen, noggrannhet, uthållighet, detaljkunskap och genuint insatt i sitt ämne. Vi kommer väl alla ihåg den där specielle läraren som på något sätt kunde entusiasmera eleverna just pga lärarens egna genuina kärlek till sitt ämne. På det sättet ser jag nördar.

Att några i kollektivet struntar i det rådande klädmodet och tar på sej sin egen personliga variant av bekväma kläder är något jag inte begriper varför vissa upprör sej så över. Att vara trygg i sin egen person gör att man kan slappna av i förhållandet till kläder. Visst signalerar klädvalet lite om vilka värderingar någon har, det kan jag hålla med om. Men så länge alla har hela och rena kläder tycker jag inte det behövs klankas på någon annans klädval. Bara konstatera att "vi har olika stilar, sånt är livet" och gå vidare.


Bästa sammanfattningen på länge! :-)049

Jag och min sambo är STOLTA nördar och tänker fortsätta med det livet ut. Vi nördar har den underbara förmågan att kunna roa oss självständigt, utan att hela tiden söka oss till grupper eller anpassa oss efter vad som är inne för tillfället.

Jag går min egen väg, väljer mina intressen utifrån vad JAG gillar och inte utifrån vad andra gillar. Jag väljer mer än gärna bort socialt umgänge till förmån för min envetna bokläsning, mitt sudokunötande, skrivandet, tv-spelandet och flera timmars "meningslöst" klickande på youtube efter obskyr metal... Jag älskar mina aspiga fixeringsperioder när jag får nya specialintressen och hyperfokuserar på brödbakning, annonsförsäljning, 1100-talsmusik eller 318 avsnitt av Rederiet!

Det är ju det som gör livet värt att leva för mig! :-)154
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 15:03:15

KrigarSjäl skrev:...du blir inte Mr Olympia utan steroider.


Nej, men det är viktigt att poängtera faktorer som spelar in ännu mer inom kroppsbyggning. Det är dumt att påstå att det framförallt är steroider, därför det ger en skev bild av vad som krävs för att bygga muskler. Det är framförallt kost som har högsta prioritet. Givetvis, Krigarsjäl, GIVETVIS är det en rad olika tillskott inom bodybuilding - vissa mer naturliga än andra, vissa bättre än andra. Och det är lite hush-hush på det - TYVÄRR, men det är framförallt kost, träning och kunskap om vad man pysslar med som ger en välbyggd kropp. Det är ingen hemlighet att man inte blir så stor utan extra tillskott.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Parvlon » 2012-04-04 15:29:53

earlydayminer skrev:Lycka till att bibehålla det och god hälsa
Tror du att de som trycker har god hälsa så har du läst på för dåligt. Sen är det rätt dumt att försöka likställa tillskott med anabola.

Tror att denna post sammanfattar det ganska bra:
Proffsbyggare är utmärkta reklamfigurer för försäljning av kosttillskott, och det är kosttillskottsindustrin som betalar för hela proffscirkusen. Därav den officiella tystnaden om steroider och annat.
http://www.kolozzeum.com/forum/archive/ ... 76928.html
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 16:28:36

Parvlon skrev:god hälsa


Du missförstår vad jag skriver om och har en helt annan uppfattning om vad god hälsa innebär i detta fallet, Kermit. Jag skriver om kroppsbyggarna på toppen, som utan relativt god hälsa inte skulle klara av det som krävs för att bibehålla sin storlek och form. Toppen sitter inte bara och "trycker", och jo.. Allt som är tillskott är tillskott oavsett härkomst eller typ. Slå upp ordet. Det är inte vad vi generellt anser som tillskott, vad kan det bero på? Jo, det faktum att vi ser tillskott (vitaminer, mineral m.m som brukar kallas KOSTtillskott) i positiv bemärkelse, steroider ses i negativ bemärkelse och är givetvis inget KOSTtillskott - men det är fortfarande ett TILLSKOTT. Steroider är inte KOSTtillskott, men det är ett tillskott.

Om toppen inte hade någon kunskap om vad som krävs vid intag skulle hälsan visa det ganska omgående. Jag påstår inte att de har bättre hälsa än någon som tränar utan, bara att de har god hälsa nog att bibehålla det som byggs upp och formas - utan kunskap i det fallet är du körd. Att det finns stora hälsorisker med den typen intag av steroider är inget nytt.

Jag vet tillräckligt för att veta att man inte kan träna så hårt utan att ens kropp fungerar vid god nivå, den lägger av och säger ifrån ganska snabbt. Det vi ofta verkar tro är att GOD HÄLSA är PERFEKT HÄLSA. Ge upp det där, det är ju så variationsrikt och inget definitivt. Jag påstår inte att de är vid god hälsa för att de använder steroider, men relativt god hälsa och kunskap tillåter en att göra det under en längre period - men det kan leda till försämrad hälsa. GIVETVIS. Jag påstår inte att det är ett bra val om man vill uppnå optimal hälsa.

Varför postar du till kolozzeum som att det vore belägg för det du skriver?

Ge fan i att läsa in en massa skit jag inte påstår.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Parvlon » 2012-04-04 16:43:17

Relativt god hälsa? Jag mår garanterat bättre än den där kossan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav earlydayminer » 2012-04-04 16:45:42

Parvlon skrev:Relativt god hälsa? Jag mår garanterat bättre än den där kossan.


Gratulationer. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Parvlon » 2012-04-04 16:50:22

earlydayminer skrev:Gratulationer. :-)Happy
Behövs inte. Det är jag och övriga världen. Jag har aldrig behövt göra något val att inte hora på den nivån. Men tack ändå och grattis själv.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Watkins » 2012-04-08 12:28:57

KrigarSjäl skrev:Förresten har ni hängt upp er på det här med cykelhjälm på fel sätt. Ni bokstavstolkar och spinner vidare på cykelhjälmar helt isolerat och draget ur sitt sammanhang: det jag snackar om är vissa attribut som DIREKT signalerar TÖNT och de signalerna måste man jobba bort om man vill dejta med större framgång.


Folk tog ett av exemplen på "töntighet" och skämtade kring det. Det är du som tolkar folks ironiska humor som allvarliga debattinlägg i könsumgängesfrågan, vilket är helt okej. Men det är alltså i första hand du som bokstavstolkar.

Förvisso har du rätt i att vissa signaler gör att raggningsmöjligheterna minskar. Tyvärr är vissa av oss, t ex jag, "stil- och modedyslektiker", om du förstår vad jag menar med det, och kommer aldrig att kunna klä sig enligt en viss stil hur snygg vi än tycker att den är när andra har den. Jag kan alltså välja mellan att vara en ful tönt som klär sig hur som helst och är nöjd med det, eller en som desperat försöker passa in i en stilgrupp, men då alltid kommer att framstå som krystande och onaturlig, eftersom jag alltid kommer att misslyckas med en eller flera detaljer. Jag har gjort mitt val.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Zombie » 2012-04-08 13:38:38

"Stil- och modedyslektiker" var ett begrepp som fyller en lucka. Även rent neurologiskt skulle jag tro.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Peace » 2012-04-08 15:35:19

Jag är inte nörd på sk Stig Helmer-vis. Däremot så har jag väl en del andra nörd-attribut, som t.ex udda/intensiva intressen, osocial, inte särskilt intresserad av kläder (klär mig helst i mjukisbyxor och t-shirt) och att jag också är lite av en "faktabank".
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-04-08 15:54:39

KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.

För min del handlar det mer om att skippa skitsnacket och komma till saken. Och säga som det är - även om det råkar vara obekvämt. Det finns ett egenvärde bara i det.


"Som det är" kan vara att yla med ulvarna, dvs den kompakta majoriteten. Eller ens egna privata åsikter. Eller finns det något objektivt "som det är" när det gäller intressen och preferenser?
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Alien » 2012-04-08 15:57:30

Den negativa synen på "nörd" återfinns hos TS i denna tråd: oduglig-nord-t3524.html

Två nördomröstningar:

ar-du-en-nord-omrostning-t14050.html

omrostning-vilken-sorts-nord-ar-du-t25033.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav KrigarSjäl » 2012-04-08 18:25:21

Alien skrev:
KrigarSjäl skrev:
Alien skrev:Många gillar att fördöma och trycka ned andra med föraktfulla uttryck. Som framgår av denna tråd är det inte något som bara utmärker NT. Nej, många aspergare är också förtjusta i att framhäva att JAG minsann inte är någon tönt, mes, whatever, nej, JAG är tuff och cool med rätt att se ned på alla som vilken svennebanan också ser ned på.

För min del handlar det mer om att skippa skitsnacket och komma till saken. Och säga som det är - även om det råkar vara obekvämt. Det finns ett egenvärde bara i det.


"Som det är" kan vara att yla med ulvarna, dvs den kompakta majoriteten. Eller ens egna privata åsikter. Eller finns det något objektivt "som det är" när det gäller intressen och preferenser?

Ja. Om man inte duschar är man äcklig, om man skiter i hur man ser ut är man fulare än om man bryr sig om hur man ser ut.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Skinny » 2012-04-08 18:41:44

Mäste man ha AS om man är nörd?
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-04-08 18:45:38

Skinny skrev:Mäste man ha AS om man är nörd?


Nä det behöver man inte. jag är en mycket god vän med en tekniknörd och han har ingen diagnos alls.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Skinny » 2012-04-08 18:47:38

kullan skrev:
Skinny skrev:Mäste man ha AS om man är nörd?


Nä det behöver man inte. jag är en mycket god vän med en tekniknörd och han har ingen diagnos alls.


Jaha, där ser man.
Skinny
 
Inlägg: 1669
Anslöt: 2011-02-27
Ort: Mjölby

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Watkins » 2012-04-08 18:53:07

Candypants skrev:He goes 40 on the freeway
He plans his day 'round eBay
He'd rather watch Discovery Channel than an instant replay
Steve Jobs is his swami
He folds like origami
I want to bite his pencil neck and make him cry for mommy

Just four little eyes and I'm weak in the knees
I want to live his junior high fantasies
Just one giant brain and I'm his unopened toy
I'm just a sucker for a nerdy boy

He thinks DNA is pretty
CGI makes him giddy
He'll only listen to the mono version of Surf City
He smells like Hai Karate
Says Mulder wasn't dotty
I want to rip the clothes right off his ectomorphic body

Just four little eyes and I'm weak in the knees
I want to live his junior high fantasies
Just one giant brain and I'm his unopened toy
I'm just a sucker for a nerdy boy

His high water pants
The way he can't dance
If he wants romance
I say beam me up

You're suave and attaching,
Your socks are always matching
If you want me, better hope myopia is catching
'Cause I don't want an athlete
I tingle for a mathlete
He can count on me to give his head the loving that it needs

Just four little eyes and I'm weak in the knees
I want to live his junior high fantasies
Just one giant brain I'm his collectable toy
I am a sucker for a nerdy boy
For a nerdy boy
I want a nerdy boy
A dirty nerdy boy

(spoken)
Why don't you take off those tighty-whities?
No, I don't think your butt looks pasty.
It reminds me of the sands of Tattooine
These sheets are very unusual -- is any part of you bionic?
Ooh!
Oh!
(pant)
(pant)
(pant)
(pant)
(cough)
(cough)
I think I need to borrow your inhaler!


- Nerdy Boys av Candypants

Länk till sången för den som har ett Spotify-konto: http://open.spotify.com/track/2gB3JY2zeO92aPGBzEpZD1
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav plåtmonster » 2012-04-08 20:40:15

kullan skrev:Nä det behöver man inte. jag är en mycket god vän med en tekniknörd och han har ingen diagnos alls.

Eller så är denne odiagnosticerad. Man kan ha AS utan att vara diagnosticerad. Det är svårare att vara diagnosticerad och inte ha det däremot ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Savanten Svante » 2012-04-08 20:51:20



Im nerdy in the extreme..


Rätt nördigt av Wierd Al att ta så mycket detaljer från originalvideon..

Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav Someone » 2012-04-09 6:52:44

Skulle vilja påstå utan at ha några belägg för det att ordet "nörd" brukar användas för att beskriva någon som besitter mer kunskap än vad du gör och gillar att lära sig med om samma ämne.

Och med det menar jag att alla kan vara "nördar", AS eller inte!
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav ca » 2012-04-15 22:11:48

Klassar nördighet som att gräva ner sig i ett ämne mer än nödvändigt/vanligt/accepterat. Den klassiske "sportfånen" är lika mycket nörd som den som gräver ner sig i onlinespel, handarbete, Whiskey, cigarrer, programmering, melodifestivalresultat, TV-serier, bilar, 50-talskultur m.m. Det är samhällets oregelbundna acceptansfilter som avgör vad som beundras, föraktas, suckas eller skrattas åt. Someone har en poäng också i att individer ofta fnyser åt sådant de inte själva skulle intressera sig för, eller inte har förmågan till.

Att vara omedveten/ointresserad av utseende, att passa in i sin omgivning osv är något som kan överlappa både AS och att vara "nörd", av olika anledningar, men inte av nödvändighet och inte exklusivt.
ca
 
Inlägg: 1200
Anslöt: 2011-01-03
Ort: Skåne

Re: Måste man vara NÖRD om man har AS???

Inläggav kullan » 2012-04-15 22:15:58

Someone skrev:Och med det menar jag att alla kan vara "nördar", AS eller inte!


Exakt så menar jag oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in