Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-29 2:17:25

Tack för tipsen.

Har Telia (på datorn), inte gmail.

Försökte rota lite enligt tipsen i tidigare inläggen men kom ingen vart. Får göra ett nytt försök imorgon och se om jag fattar bättre med de nya instruktionerna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-29 8:39:59

Ja tipsen jag gav om att gräva bland katalogerna är inte gmail-specifika så det skulle kunna fungera även på telia.

Men som sagt ännu enklare vore om du accessar teliamailen i din vävläsare.

EDIT, sedan är gmail ganska bra att hantera även andra mailkonton än bara själva gmail (med vissa mindre brister främst vad gäller hämtningsfrekvensen). Det är nog mest intressant för dem som har fler olika mailkonton på olika ställen och vill ha en samlingsplats för att access alla på en gång - då finns det nog inget som slår gmail.

Om intresserad börja här Import Existing Email into a Gmail Account
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-29 11:36:05

Det visste jag inte. Tål att funderas på. (Och kanske testa.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-29 20:15:17

barracuber skrev:Läste på en applesida att bilagor egentligen inte lagras på disken utan "ihop med mailen" vad nu det innebär. Men samtidigt var sidan omöjlig att begripa eftersom det inte framgick ifall de pratade om skickade eller mottagna mail, om det var imap eller pop osv. Så den sidan gav nada.
De(bilagorna) är alltså inbäddade i samma fil som resten av meddelandet.
Senast redigerad av Mellanvärld 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-29 20:19:17

Mellanvärld skrev:
barracuber skrev:Läste på en applesida att bilagor egentligen inte lagras på disken utan "ihop med mailen" vad nu det innebär. Men samtidigt var sidan omöjlig att begripa eftersom det inte framgick ifall de pratade om skickade eller mottagna mail, om det var imap eller pop osv. Så den sidan gav nada.
De(bilagorna) är alltså inbäddade i samma fil som resten av meddelandet.

Jo men de filerna är inte namnsatta speciellt "mänskligt" utan tvärtom ganska så datakryptiskt. Men visst, det går att gräva även bland dessa filer/kataloger, men jag såg inte det direkta behovet just nu för Inger att göra det, eftersom det finns enklare sätt att lösa hennes problem.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-12 23:41:07

Nu har jag ett nytt problem. När jag väcker datorn ur viloläge så blir hela sidan bara vitrandig först, sen blir den lite smårutig, som om upplösningen försämrats 25% eller så, och går inte att interagera med. Först efter ett tag återfår skärmen sin normala upplösning och responsivitet.

Så har den aldrig betett sig förut. Är det allvarligt tro? Behöver man gå till Macotekdoktorn?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Zombie » 2011-07-23 2:43:08

När jag nyss skulle starta min Macbook efter åskvädret, fick jag en förfrågan om jag ville låta programmet mDNSResponder kommunicera med nätet. Eftersom jag inte visste vad det var fråga om nekade jag. När jag sedan googlade insåg jag att programmet rimligen var harmlöst, även om jag måste vara betydligt vaknare än jag är nu för att eventuellt lyckas få grepp om vad det gör. När jag då skulle sätta på det enligt instruktionen, Systeminställningar > Säkerhet, hittade jag det inte där. Inte heller någonstans i mappsöket och inte i virusprogrammet (Sophos).

Är det till äventyrs någon som vet vad det här programmet gör på vanlig svenska och hur man sätter på och stänger av det?

På något ställe stod det att det skulle vara datorns tolk för IP-adresser, eller något ditåt. Om jag har mitt offline så verkar det då konstigt att jag kommer runt på nätet. :?
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Mac-frågor

Inläggav matgar » 2011-07-23 7:03:19

mDNSResponder tycker jag låter mer som en dns server än en klient.
Dock kan jag inget om mac, men att du kan surfa på nätet visar ju att du kan göra namnuppslag. Så det är nog en server, och den vehövs i så fall endast om din mac agerar dns server åt en domän.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2011-07-23 10:45:52

Länk till OS X mansida för mDNSResponder. tror inte du har något problem.

http://developer.apple.com/library/mac/#documentation/Darwin/Reference/ManPages/man8/mDNSResponder.8.html
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav Zombie » 2011-07-24 0:58:42

Tack för svar. :) Tyckte inte det verkade som någon server när jag googlade, men har inte varit klar i huvudet för några efterforskningar idag.

lasseivägen, jag såg den sidan men kan inte tyda tillräckligt mycket av den.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Mac-frågor

Inläggav matgar » 2011-07-24 4:42:48

Man sidan säger att det är en server (eller deamon som dom kallar det) som svarar på namnuppslag. Om du inte använder macen för sånt är det nog rätt lungt för dig.
matgar
 
Inlägg: 833
Anslöt: 2011-07-15
Ort: Solna

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-31 14:41:07

Uppdate 1: Exporten till gmail gick inget vidare. Får prova igen när jag orkar. Men när jag letade efter något helt annat så råkade jag hamna i mappen som styr Mail, och där gick det utmärkt att radera den bilaga (filmen jag försökte skicka till syrran) som tog upp så mycket utrymme och var oraderbart direkt från Mail. :)

Update 2: Fick veta vad det var för fel på skärmen. Glapp i sladden som förbinder skärmen med resten av laptopen. Fick svar att det kan vara enkelt och billigt att byta, alt att hela skärmen måste bytas ut och då blir det inte billigt. Borde inte Apples produkter hålla mer än ett och ett halvt år?? :(

Tips 1: Nya Safari som är tydligt snabbare och bättre än gamla. :)

Tips 2: iWork som ersätter Office-sviten, som jag nu provar testversionen av. Mycket billigare och bättre än Office, som den påstås vara kompatibel med, och delarna kan köpas separat om man bara behöver t ex ordbehandling (Pages) och inte kalkyl- & presentationsdokument. :) Önskar jag vetat detta innan jag satsade på Open Office, som suger nästan lika mycket som MS Office. Enda aber är att Pages inte inte är kompatibel med Open Office och vägrar öppna mina Open Office-dokument även om jag sparar dem som .doc. :( Men för nya dokument kommer jag hädanefter använda Pages.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-31 16:23:24

Ny fråga: I Applications, kan man förkorta programmens namn utan att de blir kinkiga?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-07-31 16:27:29

Det kan orsaka en hel del problem om du gör det, särskilt om det är systemverktyg.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-31 17:01:48

OK, tack. De jag hade velat döpa om är några nedladdade grafik- & mediakonverteringsprogram med störande långa namn, men bäst att låta bli alltså?
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-07-31 17:06:49

Inger skrev:OK, tack. De jag hade velat döpa om är några nedladdade grafik- & mediakonverteringsprogram med störande långa namn, men bäst att låta bli alltså?

Hm, jag tror att det inte är någon fara så länge det inte är systemmjukvara eller program som följer med till datorn. Rekommenderar dock att du gör en kopia av programmet och sparar separat innan du testar, om det skulle visa sig orsaka några problem.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-31 17:08:00

Utmärkt förslag, tack!

Tips 3: Upptäckte en förresten sak man kan ha iTunes till, om man inte vill låta den tafsa på ens musiksamling: den har ett fantastiskt stort urval radiostationer, indelade efter genre så man lätt hittar den typ av musik man gillar.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-07-31 19:40:47

Inger skrev:Nu har jag ett nytt problem. När jag väcker datorn ur viloläge så blir hela sidan bara vitrandig först, sen blir den lite smårutig, som om upplösningen försämrats 25% eller så, och går inte att interagera med. Först efter ett tag återfår skärmen sin normala upplösning och responsivitet.

Så har den aldrig betett sig förut. Är det allvarligt tro? Behöver man gå till Macotekdoktorn?


http://www.myservice.com/blog/2010/12/w ... a-macbook/

Enligt länken kan det bero på att den blivit skakad eller tappad eller att skärmens baksida blivit belastad ("pressure on back of the display housing") så att kontakterna nära skärmens kant blivit rubbade.

Moving or flexing the screen may cause the problem to temporarily disappear as the connections may then become more solid. Think of it like a damaged power cable that can sometimes be bent or twisted to get the power working.


EDIT: missade din egen uppdatering om skärmen i nästa inlägg.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Miche » 2011-07-31 21:15:10

@Inger, du borde kunna spara som RTF vilket alla ordbehandlingsprogram ska kunna arbeta med.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-07-31 22:30:22

Jasså? Får prova det, tack.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-08-01 14:11:17

Uppdate: .rtf funkade inte heller. :(

Nåväl, det är ju inte värre än att man kan kopiera över innehållet manuellt. Pages är i alla fall betydligt mer lättanvänt än konkurrenterna och grafik man stoppat in håller sig på plats och flaxar inte runt lite hipp som happ. Fast såsom det kan vara på mac-program så saknas ibland de mest basala idiotgrejer, som t ex en ikon för "spara".
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Miche » 2011-08-01 16:46:13

Inger skrev:Fast såsom det kan vara på mac-program så saknas ibland de mest basala idiotgrejer, som t ex en ikon för "spara".

Å Mac som ska vara så enkelt... ;)

Misstänker att det sparas automagiskt, men det är ju faktiskt inte alltid man vill spara...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-08-01 16:50:46

Man kan iofs använda command+s också, men jag har vant mig vid att ha en ikon att klicka på.

En fördel med Pages är att den inte stoppar upp allt arbete typ varannan minut för att omsorgsfullt spara, såsom OpenOffice. Hoppas den sparar ändå. Å andra sidan håller den inte på och kraschar titt som tätt så att man måste ha minut-för-minut-backup.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-08-19 12:23:04

Aspie80 skrev:
Inger skrev:Eftersom det var lite drygt med Parallells så provade jag istället ett annat program för att kunna köra Windows-program i Mac: http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Zombie, nu vet jag vad en emulator är. Mycket mer praktiskt än att ha en riktig Windows-partition installerad!

Nu kan jag äntligen köra min kära mp3tag i Mac:en. :D


Ett program som heter Virtualbox för Mac (http://www.virtualbox.org/) är ett program som är helt gratis för virtualisering (köra windows program på Macen), finns för de flesta plattformar. Är helt klart ett alternativ till Parallells eller VMware Fusion.

Kan laddas ner här:
http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.0.6/VirtualBox-4.0.6-71344-OSX.dmg


Bjäbbmonstret skrev:Ja fast virtualbox förutsätter också att man installerar Windows för att köra windows-program. Aningen mindre lätt att hantera än parallells är det också även om jag tycker att det brukar fungera..


barracuber skrev:Jaså man måste alltså installera hela Windows i virtuella boxen i OS X? Hm det låter som det kan bli ganska tungrott? Då tar jag nästan hellre en ombootning och kör Windows den vägen - det går ju rätt snabbt!

Men om man ändå inte vill boota om är inte Wine smidigt då? Har du kört Wine, Bjäbbis?


Inger skrev:Jag har inte fått något att funka med wine. Ett par ggr i början, sen inte alls. Kan verkligen rekommendera emulatorn om man bara har enstaka windowsprogram man vlll köra på macen och inte behöver windows i sig.


På temat med windowsemulatorer i OSX har jag ett nytt - av mig ännu otestat - tips som heter Winebottler - http://winebottler.kronenberg.org/

Här är en kort bloggpresentation: http://wine-review.blogspot.com/2010/01 ... -os-x.html

I första kommentaren till blogginlägget har en person lyckats körs Winamp (som annars inte finns för Mac) utan problem i OS X med hjälp av Winebottler. Upprinnelsen till detta vara att jag igår var ute och letade efter ett lättare program än iTunes för att bara kunna lyssna på (till skillnad från att även rippa/organisera osv) min iTunes-samling (iTunes Library). Det slutade med att jag hittade en smidig spelare som heter Ecoute - http://www.macupdate.com/app/mac/31817/ecoute - som bara tar 50 MB RAM mot över 100 MB som iTunes tar. Vilket är välbehövliga MB för mig så länge jag inte har råd att uppgradera från 2 till 4 GB... :)

I den här jakten hittade jag även andra tänkbara alternativ som Vox och Spotify (som numera klarar att spela lokala filer och även stödjer iTunes Library) men fastnade som sagt till slut ändå för Ecoute.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in