Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav nallen » 2011-08-19 23:12:26

Jag rekomenderar cog på OSX (och foobar2000 på Winblows).
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-08-20 5:07:35

Tack för tipset!
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-08-23 10:15:57

barracuber skrev:På temat med windowsemulatorer i OSX har jag ett nytt - av mig ännu otestat - tips som heter Winebottler - http://winebottler.kronenberg.org/

Här är en kort bloggpresentation: http://wine-review.blogspot.com/2010/01 ... -os-x.html

I första kommentaren till blogginlägget har en person lyckats körs Winamp (som annars inte finns för Mac) utan problem i OS X med hjälp av Winebottler. Upprinnelsen till detta vara att jag igår var ute och letade efter ett lättare program än iTunes för att bara kunna lyssna på (till skillnad från att även rippa/organisera osv) min iTunes-samling (iTunes Library). Det slutade med att jag hittade en smidig spelare som heter Ecoute - http://www.macupdate.com/app/mac/31817/ecoute - som bara tar 50 MB RAM mot över 100 MB som iTunes tar. Vilket är välbehövliga MB för mig så länge jag inte har råd att uppgradera från 2 till 4 GB... :)

I den här jakten hittade jag även andra tänkbara alternativ som Vox och Spotify (som numera klarar att spela lokala filer och även stödjer iTunes Library) men fastnade som sagt till slut ändå för Ecoute.


Testade nyss Winebottler eftersom jag ville köra windowsprogrammet Noteworthy utan att behöva boota om till Windows.

Men blev tyvärr grymt besviken över framför allt två saker: handhavandet (oklart och krångligt) och supporten (utvecklaren verkar vara en trevlig person, solo-entusiast - "Winebottler is my hobby" - men tyvärr, vilket han själv skriver, har han inte hunnit uppdatera dokumentationen på länge).

Eller också är det jag som är okoncentrerad och allmänt distraherad för tillfället; de senaste månaderna har varit ganska mentalt ansträngande.

Så jag lägger ner Winebottler, åtminstone just nu. Noteworthy är det första winprogram jag har haft behov av att köra under OSX vilket gjort att jag hittills inte prövat någon av de andra lösningarna, som Wine och VirtualBox. Vill gärna kunna köra Noteworthy, om det är möjligt, så jag kommer nån gång säkert att testa igen. Men inte just nu - energin talar ofta klokare än behovet.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-08-23 11:55:06

Jag lyckades inte heller få Wine att funka.

Tycker fortfarande Crossover är bäst (fast tyvärr inte gratis). Finns en superbra amatör-tutorial (sv?) på tuben som jag kan posta om någon skulle behöva. Utan den hade jag varit körd.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-08-23 12:20:13

Inger skrev:Jag lyckades inte heller få Wine att funka.


Jag var inte medveten om det förrän efteråt men Winebottler verkar vara byggd "ovanpå" Wine; när Winebottlern installerades blev nämligen Wine installerad samtidigt.

Ytterligare en sak som gjorde mig anti mot Winebottlern är att den använder X11, vilket tydligen är en väldigt gammal Mac-teknologi, många verkar sky den som pesten idag.
Jag vet iofs inte ifall det är Wine eller Winebottlern (eller båda) som använder X11 men det spelar å andra sidan ingen roll - ser jag X11-ikonen dyka upp ihop med nåt program (vilket innebär att X11 följer med - "bundlas" - med programmet) så är det bye bye till det programmet från mig! 8)
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav nallen » 2011-08-23 16:27:49

X11 är inte "en väldigt gammal Mac-teknologi".
http://www.x.org
X Window System
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-01 5:37:29

Har fått ett förbryllande problem. Har en bluetoothmus till min mac. Ville prova den på en annan dator så då stängde jag av den på Macen, vilket tydligen var ett stooort misstag. Nu är båda helt parningsovilliga. Macen låtsas inte känna av musen alls och Bluetuooth vill inte låta sig sättas på. (Hoppsan, det var inte meningen att låta som en dålig porrnovell.)

Finns det något man kan göra? (Har redan bytt batterier i musen, sett till att den är på och klickat i allt som går men Macen bryr sig inte.) Tacksam för snabbt svar.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-01 7:50:25

Kan du ta bort mjukvaran kopplad till musen och testa att koppla i den igen, så att den så att säga installeras om?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-01 11:23:22

Nä, det är det som är så skumt. Minusknappen under mössen är grå och oklickbar, så den går inte att avinstallera heller. Har provat att klicka på samtliga varianter men det är som hela skiten gått i baklås. Connect funkar inte. On-rutan vill inte låta sig klickas i (bara Discoverable-rutan). Setup hittar inga devices. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-02 16:26:22

Kolla efter inställningar i library/preferences?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-02 16:56:17

OK, hittade något som innehåller musnamnet där. Vad gör jag med den?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-02 21:48:25

Lägger den någonstans utanför inställningarna startar om och ser vad som händer.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-03 7:51:26

Tack för tipsen!

Provade det. Ingen effekt. Vet iofs inte varför det skulle funka, det var bara muspreferenserna, inte musen i sig. Verkar snarare vara själva Bluetooth-programmet som hängt sig.

Kanske vore bäst att börja om från scratch igen? (Vad det nu heter och hur man nu gör det.) Gjorde lyckligtvis en time machine backup innan strulet började.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-03 9:48:32

När man ska ominstallera någon mjukvara bör man radera samtliga preferencesfiler som finns på datorn. Testa att ta bort dem helt från lib/pref, fast om du testat att flytta är jag osäker på om det gör skillnad. Sök även efter övriga filer (använd den del av filnamnet som består av musens namn för att söka).

Har du gjort en TM-backup precis innan och inte förlorar någonting viktigt på att köra från den backupen, tycker jag att du ska göra det. Verkar lättast. Kvarstår problemet då är det nog fel på musen. Om problemet ligger i Bluetooth borde samma problem uppstå med annan hårdvara. Har du annan hårvara du kan testa?
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-03 12:34:16

Abbreviation skrev:När man ska ominstallera någon mjukvara bör man radera samtliga preferencesfiler som finns på datorn. Testa att ta bort dem helt från lib/pref, fast om du testat att flytta är jag osäker på om det gör skillnad. Sök även efter övriga filer (använd den del av filnamnet som består av musens namn för att söka).

Jag sparade en kopia på extern hårddisk och provade att radera helt. Ingen effekt. Hittar inga andra filer med musnamnet.

Har du gjort en TM-backup precis innan och inte förlorar någonting viktigt på att köra från den backupen, tycker jag att du ska göra det. Verkar lättast.

Frågan är om jag vågar göra det själv utan att ställa till med något ännu värre. Har inte precis flyt på tekniken just nu.

Har köpt ett par program sedan jag gjorde backupen, kan man spara dem på en extern hårddisk eller måste man ladda ner dem från App Store igen sen?

Kvarstår problemet då är det nog fel på musen.

Bluetoothmusen funkade på PCn, förutom att man fick ominstallera efter varje liten datorvila för att PCn skulle hitta den. Till slut tröttnade jag på att slösa bort så mycket tid och köpte en sladdmus till PCn istället. Så kanske det är Bluetooth-musen som börjar bli trött fast den bara är nåt år gammal? Eller är det Bluetooth-funktionerna som inte är helt vakna? Hade samma strul på Mac:en i början, innan den accepterade musen för gott.

Om problemet ligger i Bluetooth borde samma problem uppstå med annan hårdvara. Har du annan hårvara du kan testa?

Vad betyder annan hårdvara? En annan Bluetoothprodukt? Har jag ingen, utom mobilen och hörsnäckan, och mobilen synkar sig nog direkt via gmail-konton över nätet snarare än i rummet. Har inte fått upp någon mobilikon på datorn. Bluetooth verkar som sagt ha gått i baklås av chocken över att jag ville stänga av den ett tag.

Provade förresten om det gick att synka datorerna via Bluetooth men de ville föga förvånande inte kännas vid varandra. Vet inte om det ens är meningen att det ska gå, tyckte bara det hade varit praktiskt att kunna föra över filer från den ena till den andra trådlöst.

Verkligen tacksam att någon orkar svara på detta! :-)154
Blir helt ställd när saker strular och känner mig helt hjälplös. :(
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-03 14:27:43

Ibland kan man ha nytta av program som Appcleaner som letar rätt på vad som hör ihop med ett visst program och föreslår det för radering.

Annars funderar jag på om du har något ligger kvar och spökar som startobjekt. Kommer tyvärr inte ihåg hur man kollar det just nu men det är trasslat till det för mig när det gäller mina modeminställningar och borde kunna påverka en mus också.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-03 21:26:26

Du kan göra en ny TM-backup för idag. Sedan kan du återställa hela hårddisken till läget innan du installerade musen, varefter du även återställer de program du har tankat efter det. Du behöver inte återställa hela backupen utan kan själv välja vilka mappar som ska återställas till läget som det var vid olika datum.

Men du, har du testat att byta batteri i musen? Kan ju faktiskt vara så att det är musen eller batteriet det är fel på och då är det dumt att börja återställa datorn.

Bjäbbmonstret: Menar du startobjekt som i program som dras igång automatiskt när man loggar in? Dessa kommer man åt via System preferences -> Accounts -> Login items.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-03 21:43:25

Abbreviation skrev:Du kan göra en ny TM-backup för idag. Sedan kan du återställa hela hårddisken till läget innan du installerade musen, varefter du även återställer de program du har tankat efter det. Du behöver inte återställa hela backupen utan kan själv välja vilka mappar som ska återställas till läget som det var vid olika datum.

Jaha, det hade jag ingen aning om. Så praktiskt!

Men du, har du testat att byta batteri i musen? Kan ju faktiskt vara så att det är musen eller batteriet det är fel på och då är det dumt att börja återställa datorn.

Ja, byta batterier var det första jag provade. Den blinkar grönt som den ska och funkade ju med PCn, så det är inte batterierna. Det är nåt som hängt sig helt enkelt.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-10-04 0:44:12

Abbreviation skrev:Bjäbbmonstret: Menar du startobjekt som i program som dras igång automatiskt när man loggar in? Dessa kommer man åt via System preferences -> Accounts -> Login items.


Ja just ja. Jag hade hjälp av att rensa en del som var svårt att bli av med där för ett tag sen. Men jag kör med svenskt system.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-04 17:27:48

Heh, nu blev jag nyfiken och gick in och kollade vad som startar upp automatiskt enligt förslaget ovan. Det var bara ett par program som jag sällan använder. Klickade ur dem och nu går plötsligt Safari som blixten också! :D

Kan en sån liten skitsak verkligen göra så otroligt stor skillnad??
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-04 18:57:28

Ja, login items gör väldigt stor skillnad. Det är ju program som sätts igång och ligger och drar ram i bakgrunden, helt i onödan.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-10-04 19:36:39

Jaha. Tusen tack för tipset då, den har varit irriterande seg de senaste månaderna utan att jag kunnat lista ut vad det beror på. Nu känns den som ny. :)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-10-04 22:31:47

Härligt! Älskar känslan efter att man har rensat och fått saker att fungera smidigt. Du kanske borde kolla lite på olika underhållsprogram? Det finns viss mjukvara som samlar olika rensningsfunktioner så att man slipper kolla igenom manuellt för att hitta allt överflöd man samlar på sig.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2011-10-04 22:38:55

Snow Leopard Cache Cleaner fixar ganska många problem, optimerar cache'rna Hårddisk och ränsar diverse annat. Man kan få en "familjelicens" kommer inte ihåg prisskillnaden. Jag delade ut den till döttrarna som båda kör mac. Det gör betydligt mer än tex CleanMyMAC
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Återgå till IT-forum



Logga in