Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav Abbreviation » 2011-04-07 11:10:50

Inger skrev:Vad gör man när muspekaren (oavsett om man använder musen eller styrplattan) hoppar omkring över skärmen som en kanin på crack? Andra gången det händer den här veckan.

Får se om jag kan fånga den länge nog för att posta det här...

Kontrollera pekarhastigheten?
Senast redigerad av Abbreviation 2011-05-04 23:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-07 12:44:27

barracuber skrev:Paraply? När jag får det - då är det dags att rensa skräp och helst starta om.

(...)
Men varje gång jag kör CleanMyMac och sedan startar om blir den som ny igen! Jag har det lilla minnet (2 GB) så jag måste väl vänja mig vid att hålla på med detta. Så fort jag får råd att skaffa 4 GB RAM tänker jag göra det.


Jag har en fyra år gammal Macbook uppgraderad till 2GB Ram och kör system 10.4.11 och det går oftast alldeles utmärkt utan några "paraplyer". Skulle jag drabbas det är det om webbläsaren varit igång för länge. (Eller om hårddiskutrymmet börjar gå ner till 300 Mb och dylikt)
Oftast brukar det hjälpa att stänga av några program och eventuellt starta om Finder.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-07 13:36:04

Nu fick den vila ett tag och då har det normaliserats. Gick inte att göra något alls förut. Ringde mac-supporten men de ville ha 450:- för att ge tips. :(

Tror inte det är något med linsen för den här speciella mac-musen har liksom ingen lins utan bara ett hål med en diod i bakom. Dessutom kvarstod problemet på styrplattan även när jag stängt av musen.

Får se hur länge det funkar nu...
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:06, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav prodge64 » 2011-04-07 13:50:49

Även dioden innehåller dock en form av lins. Men eftersom den är utesluten med tanke på att problemet fortsätter även när musen inte är på. Det kan också vara så att styrplattan är smutsig, de blir ju lätt feta eftersom man petar på dom hela tiden. Prova att torka av den ordentligt och se om problemet kvarstår.
Senast redigerad av prodge64 2011-05-04 23:49:06, redigerad totalt 1 gång.
prodge64
 
Inlägg: 1246
Anslöt: 2008-10-31
Ort: Södermland

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-07 14:01:47

Bjäbbmonstret skrev:
barracuber skrev:Paraply? När jag får det - då är det dags att rensa skräp och helst starta om.

(...)
Men varje gång jag kör CleanMyMac och sedan startar om blir den som ny igen! Jag har det lilla minnet (2 GB) så jag måste väl vänja mig vid att hålla på med detta. Så fort jag får råd att skaffa 4 GB RAM tänker jag göra det.


Jag har en fyra år gammal Macbook uppgraderad till 2GB Ram och kör system 10.4.11 och det går oftast alldeles utmärkt utan några "paraplyer". Skulle jag drabbas det är det om webbläsaren varit igång för länge. (Eller om hårddiskutrymmet börjar gå ner till 300 Mb och dylikt)
Oftast brukar det hjälpa att stänga av några program och eventuellt starta om Finder.


Min Macbook är den serien som kom strax före sommaren 2010, också då när jag köpte den. Den serien hade en del förbättringar i grafik och lite annat jag inte minns. Eftersom min inte är Pro klarar den max 4 GB. Har sett flera macanvändare som numera kör 8 GB men då handlar det ofta om utvecklare, Tror dock att mer minne kan bli ett lyft.

Är inte alls särskilt inläst på OS X men min har just nu Snow Leopard 10.6.6. Tycker din version låter så "gammal" jämfört med min - har du Leopard eller Snow Leopard? Men jag har fått uppfattningen att Apple har gjort om en hel del förändringar på senare år både på hård och mjukvarusidan.

Webbläsarna är helt klart de jag använder mest och jag behöver bara starta Activity Monitor för att konstatera att de tar mest minne. Har pga alltför många bollar i luften/egna projekt i gång/krav o önskemål från omgivningen blivit tvingad att hitta ett system för att hantera alla mina öppna flikar. Testar just nu denna modell:

* Chrome är mitt Högkvarter/headquarter. Här ligger flikar för gmail, gcalendar, twitter, todo.ly (just nu - jag letar efter en ännu bättre todohantering) samt diverse tillfälliga saker som oväntat ploppar upp som jag måste smälta innan jag vet hur jag ska hantera dem.

* Firefox använder jag för mera djupdykningar, detalj- och grävarbete. Det räcker inte enbart med själva FF utan jag behöver en addon som heter Session Manager (som bara är halvbra) för att kunna samla ihop och hantera flikar inom samma "sak". Session Managers knasiga interface har redan lett till att jag flera gånger skrivit över och förlorat många viktiga flikar. Snart får man väl själv börja bygga det man behöver :roll:

Djupdykning kallar jag allt som kräver mer än en flik öppen ;) och som jag måste kunna ha något sätt att "komma tillbaka till där jag var". Pga eviga avbrott i vardagen.

Exempel på djupdykningar på senare tid:

* Pga ansträngd ekonomi har vi lagt ut minst 5 säljannonser bara senaste veckan. Varje enskild annons är en djupdykning och blir ett antal flikar som sparas under separata namn i Session Manager.

* Aspergerforum är en sak som tidigare "fick plats" i Chrome men som jag idag var tvungen att göra till en djupdykning och flytta till en egen session i Firefox, för att inte komma efter i trådar o inlägg.

* har hela tiden projekt att fixa med min egen Android, barnens androider och bekantas androider. Efter modellerna varierar så blir varje enskild telefon en egen "djupdykning".

EDIT: blev lite [OT] med allt hanteringssnack...
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:07, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-07 16:26:33

I Safari kan man ju också flytta ihop flikar som man vill ska höra ihop och helt bestämma ordningen mellan dem efter att de öppnats (alt att flytta en del till eget nytt fönster genom att klicka och hålla tills förslag på ny ruta dyker upp).

Oerhört praktiskt jämfört med Explorer och andra webläsare. Blev mycket glatt överraskad när jag upptäckte det eftersom jag tänker i platser och måste ha saker i en viss ordning för att inte klicka fel hela tiden. I Explorer fick jag stänga ner allt och börja om från början igen om jag råkade klicka bort en flik av misstag.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:07, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Mellanvärld » 2011-04-07 16:43:40

Inger skrev:I Safari kan man ju också flytta ihop flikar som man vill ska höra ihop och helt bestämma ordningen mellan dem efter att de öppnats (alt att flytta en del till eget nytt fönster genom att klicka och hålla tills förslag på ny ruta dyker upp).

Oerhört praktiskt jämfört med Explorer och andra webläsare. Blev mycket glatt överraskad när jag upptäckte det eftersom jag tänker i platser och måste ha saker i en viss ordning för att inte klicka fel hela tiden. I Explorer fick jag stänga ner allt och börja om från början igen om jag råkade klicka bort en flik av misstag.
Omflyttning av flikar fungerar även i eldräven och kromet.
Senast redigerad av Mellanvärld 2011-05-04 23:49:07, redigerad totalt 1 gång.
Mellanvärld
 
Inlägg: 1243
Anslöt: 2010-11-28
Ort: Göteborg

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-07 16:44:21

Inger skrev:I Safari kan man ju också flytta ihop flikar som man vill ska höra ihop och helt bestämma ordningen mellan dem efter att de öppnats (alt att flytta en del till eget nytt fönster genom att klicka och hålla tills förslag på ny ruta dyker upp).


Det visste jag inte om Safari. Jag gillar iofs Safari, den är framför allt snabb och effektiv. Enda anledningen till att jag inte kör den så mycket är att det inte verkar finnas lika mycket tillägg som till andra vävläsare (JORs uttryck :D). Exempelvis är jag beroende av att ha mina snabbknappar till delicious.com (där jag brukar lägga mina bokmärken) och liknande.

(EDIT: kom på att det visst finns deliciousknapp till Safari!)


Inger skrev:Oerhört praktiskt jämfört med Explorer och andra webläsare. Blev mycket glatt överraskad när jag upptäckte det eftersom jag tänker i platser och måste ha saker i en viss ordning för att inte klicka fel hela tiden. I Explorer fick jag stänga ner allt och börja om från början igen om jag råkade klicka bort en flik av misstag.


Vad det innan man kunde ångra stängda flikar?

Just när det gäller flikhantering så vimlar det att sådana tillägg till de flesta vävläsare. Många av dem suger rent ut sagt. Exempelvis testade jag en som heter TooManyTabsOpen för Chrome - jag vet inte hur många flikar som bara försvann ut i cyberrymden pga den >8(

Numera brukar jag alltid läsa recensionerna först, det är ofta bra info, så man slipper testa något i onödan.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav nallen » 2011-04-07 20:44:35

barracuber skrev:Tycker din version låter så "gammal" jämfört med min - har du Leopard eller Snow Leopard?

10.4.x = Tiger
10.5.x = Leopard
10.6.x = Snow Leopard
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-08 1:40:40

Det är korrekt som nallen säger jag kör fortfarande en uppdaterad variant av Tiger som levererades med datorn 2007. Jag har Snow Leopard installerad på en extern hårddisk men har ännu inte kunnat förmå mig till att gå över, dels för att jag inte hittat tillräckliga skäl till det, dels för att jag har en del gamla program som inte är anpassade och inte kan överblicka följderna om jag skulle våga mig på det. Tror dessutom inte att det är någon större vits med ett mer resurskrävande system på den här hårdvaran.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-13 23:25:36

Eftersom det var lite drygt med Parallells så provade jag istället ett annat program för att kunna köra Windows-program i Mac: http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Zombie, nu vet jag vad en emulator är. Mycket mer praktiskt än att ha en riktig Windows-partition installerad!

Nu kan jag äntligen köra min kära mp3tag i Mac:en. :D
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Aspie80 » 2011-04-27 20:58:36

Inger skrev:Eftersom det var lite drygt med Parallells så provade jag istället ett annat program för att kunna köra Windows-program i Mac: http://www.codeweavers.com/products/crossover/

Zombie, nu vet jag vad en emulator är. Mycket mer praktiskt än att ha en riktig Windows-partition installerad!

Nu kan jag äntligen köra min kära mp3tag i Mac:en. :D


Ett program som heter Virtualbox för Mac (http://www.virtualbox.org/) är ett program som är helt gratis för virtualisering (köra windows program på Macen), finns för de flesta plattformar. Är helt klart ett alternativ till Parallells eller VMware Fusion.

Kan laddas ner här:
http://download.virtualbox.org/virtualbox/4.0.6/VirtualBox-4.0.6-71344-OSX.dmg
Senast redigerad av Aspie80 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Aspie80
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2011-04-26
Ort: Stockholm

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-28 14:46:54

Tack för tipset.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-28 18:08:24

Ja fast virtualbox förutsätter också att man installerar Windows för att köra windows-program. Aningen mindre lätt att hantera än parallells är det också även om jag tycker att det brukar fungera..
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-28 18:45:00

Jaså man måste alltså installera hela Windows i virtuella boxen i OS X? Hm det låter som det kan bli ganska tungrott? Då tar jag nästan hellre en ombootning och kör Windows den vägen - det går ju rätt snabbt!

Men om man ändå inte vill boota om är inte Wine smidigt då? Har du kört Wine, Bjäbbis?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-28 20:16:05

Tungrott och tungrott. Det beror väl på hur ofta man öht vill köra Windows. . Men jag har mest använt det till Linux.

Jag känner till att Wine finns men har för lite intresse av att köra windowsprogram för att ha velat sätta mig in i det.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-28 21:35:23

Jag har inte fått något att funka med wine. Ett par ggr i början, sen inte alls. Kan verkligen rekommendera emulatorn om man bara har enstaka windowsprogram man vlll köra på macen och inte behöver windows i sig.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-28 21:50:41

Har en ny fråga:

Förra veckan försökte jag ju mejla ett par videofilmer från mobilen till syrran. Fick hjälp tips om en Dropbox som funkade perfekt. Allt gott och väl, trodde jag.

Men nu gnäller Mail över att maxutrymmet snart är nått. Bovarna i dramat är förstås de utrymmeskrävande videosnuttarna. Kopia av första hamnade i Skickat trots att den var för stor för att få iväg framgångsrikt. Den andra är kvar i Utkast. Inget av dessa mejl går att deleta eller slänga i papperskorgen, Mail säger att det inte finns tillräckligt med utrymme för att kunna göra det.

Så hur blir jag av med dem? Tacksam för tips.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav Miche » 2011-04-28 21:53:09

Inger skrev:Har en ny fråga:

Förra veckan försökte jag ju mejla ett par videofilmer från mobilen till syrran. Fick hjälp tips om en Dropbox som funkade perfekt. Allt gott och väl, trodde jag.

Men nu gnäller Mail över att maxutrymmet snart är nått. Bovarna i dramat är förstås de utrymmeskrävande videosnuttarna. Kopia av första hamnade i Skickat trots att den var för stor för att få iväg framgångsrikt. Den andra är kvar i Utkast. Inget av dessa mejl går att deleta eller slänga i papperskorgen, Mail säger att det inte finns tillräckligt med utrymme för att kunna göra det.

Så hur blir jag av med dem? Tacksam för tips.

Hur använder du Dropbox? Du mailar väl inte filmerna dit, eller???

Du ska ladda upp filmerna till Dropbox, antingen via programmet du laddar ner (vet inte om det finns till Mac) eller direkt på Dropbox sida. Mail finns ingen anledning att använda för ändamålet!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mac-frågor

Inläggav Inger » 2011-04-28 22:03:27

Neejdå, jag försökte mejla innan jag fick tipset om Dropbox. Så glöm Dropbox, det är de oslängbara mejlkopiorna jag har problem med, inget annat.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-28 22:50:16

Inger skrev:Har en ny fråga:

Förra veckan försökte jag ju mejla ett par videofilmer från mobilen till syrran. Fick hjälp tips om en Dropbox som funkade perfekt. Allt gott och väl, trodde jag.

Men nu gnäller Mail över att maxutrymmet snart är nått. Bovarna i dramat är förstås de utrymmeskrävande videosnuttarna. Kopia av första hamnade i Skickat trots att den var för stor för att få iväg framgångsrikt. Den andra är kvar i Utkast. Inget av dessa mejl går att deleta eller slänga i papperskorgen, Mail säger att det inte finns tillräckligt med utrymme för att kunna göra det.

Så hur blir jag av med dem? Tacksam för tips.


Vad är den engelska feltexten på det där felet "inte tillräckligt med utrymme"?

Har du testat att använda webbläsaren för att accessa mailen och pröva den vägen?
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Re: Mac-frågor

Inläggav Miche » 2011-04-28 22:59:22

Inger skrev:Så glöm Dropbox

För att citera nallen: Nej

Inger skrev:det är de oslängbara mejlkopiorna jag har problem med, inget annat.

Har du nära fullt på hårddisken?

Du kanske kan tömma eller radera hela Utkast-mappen och sen därifrån gå vidare (nu har inte jag bra pejl på Mac, men jag vet av gammal erfarenhet vad som kan strula och eventuella lösningar).

Går det att komprimera Mail-mapparna? Kan vara en lösning det med...
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mac-frågor

Inläggav Bjäbbmonstret » 2011-04-28 23:41:21

Det brukar ibland gå att lösa sånt bakvägen genom att leta upp den mapp där den bifogade filen ligger utan att öppna mailprogrammet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2011-04-29 0:44:02

Bjäbbmonstret skrev:Det brukar ibland gå att lösa sånt bakvägen genom att leta upp den mapp där den bifogade filen ligger utan att öppna mailprogrammet.


Jag grävde lite i min MCB. Inger, om jag antar att din Homekatalog (ikonen under PLACES som ser ut som ett hus) heter just 'Inger' så starta Finder och gå till

Kod: Markera allt
/Inger/Library/


Där under ligger en hel drös kataloger men den som är intressant för oss heter samma sak som appen - dvs kort o gott Mail.

Det finns även en som heter Mail Downloads men den används bara när man gör Save Attachment på bilagar man fått, inte sådana sådana bilagor man själv skickar, om jag fattat rätt)

Det är gmail du kör, va? Och är det IMAP eller POP3 (även om de flesta numera nog kör IMAP).

Själv kör jag gmail-IMAP och ser att det finns massvis med kataloger i hur många nivåer som helst. Kolla runt lite bland dina kataloger och se om du hittar det du söker.

Läste på en applesida att bilagor egentligen inte lagras på disken utan "ihop med mailen" vad nu det innebär. Men samtidigt var sidan omöjlig att begripa eftersom det inte framgick ifall de pratade om skickade eller mottagna mail, om det var imap eller pop osv. Så den sidan gav nada.

Men återigen: just för att få bort de där irriterande filerna så borde det vara enklare att göra det via vävläsare än att gräva bland lokala katalogerna. Dessutom så ligger filerna kvar på IMAP-servern även om man tar bort dom lokalt. GÖr man det via vävläsare går man direkt mot servern.
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 23:49:13, redigerad totalt 1 gång.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in