Mac-frågor

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2011-11-17 1:03:44

:wink: :-)Happy
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav nallen » 2011-11-17 2:09:25

Iridia skrev:[...] såg för mitt inre öga nallen banka skiten ur sin stackars dator.

Sånt har förvisso hänt också (planerat).

...och förresten är singularis inte tillämpligt på mitt datorinnehav ;-)
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Mac-frågor

Inläggav Zombie » 2011-11-21 15:22:02

nallen skrev:Förr höll man nere musknappen när man slog på maskinen för att den skulle mata ut skivor som blivit kvar. Jag är inte säkre på om det funkar på Intel Mac:ar.

Tack. Fick liknande besked i ett annat pm. Borde förstås själv ha tänkt på att söka rätt på något kortkommando. :oops: Nåja, kanske nöter det in ett spår i huvudet.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Mac-frågor

Inläggav Zombie » 2011-11-21 16:42:24

Jaha. Få ut skivan gick bra med ett finger på glasskivan också.

Däremot går den inte längre att starta ens i säkert läge, allt som kommer är en mapp med frågetecken. Antingen är väl det gamla OS:et raderat (jag hade en förhoppning att det av säkerhetsskäl var det sista installationsdisken gjorde) eller så har den förlorat sin preferens för hårddisken.

Så jag försöker med starthanteraren (Startup Manager). Då kommer ett hänglås och krav på lösenord. Mitt användarlösenord underkänns; jag gissar att det som krävs är det hårdvarulösenord (Firmware password) datorn påstod redan fanns när jag försökte skapa en rotanvändare. (Antar att den där "hårdvaruanvändaren" är samma sak som rotanvändare?) Och någon sådan användare har jag alltså aldrig skapat!

Finns det någon annan rimlig hypotes än att datorn är kapad med en rotanvändare som någon annan har skapat - via "barracubers" netbot eller liknande?

Och kan det vara den främmande rotanvändaren som hindrar ominstallationen av OS?
En sak jag hade tänkt göra, om jag hade kommit åt datorn, var att ta bort ett par mappar där en sådan kapare lär kunna sitta...

Hittade den här sidan om sådana där hänglås, men dels begriper jag inte terminologin, dels verkar de förutsätta att man har tillgång till datorn i normalt modus.

Vet inte om någon har någon kommentar eller annat klargörande så långt. Vore förstås tacksam om så skulle vara fallet. Nu ska jag läsa på om felsökning och se vart jag kan komma. Och om jag kommer förbi hänglåset.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-01-23 15:21:57

Hej ni som har Voddler på mac kanske upptäkt att maskinen blir slöare när voddler är igång. För den som vill fortsätta titta på Voddlers gratisfilmer fins ett enklare sätt att stänga ner voddler tillfälligt.
Gå in i systeminställningar klicka på voddler och kicka på Stop. vill du tiita igen så är det nog inte så svårt att räkna ut hur du gör.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-07-12 16:16:41

Hittade en massa bra tips för dom som har mac med lion.
Eftersom min shift gick automatiskt i caps lock, men nu fick jag möjlighet att stänga av även den ordinarie caps lock, den brukar jag trycka på allt som oftast, till stort förtret.
Men dessutom massa andra bra tipps. Bland annat en extra cut and paist funtion kill and yank, så då har man två.
Här är länken. 40-super-secret-os-x-lion-features-and-shortcuts
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-07-19 12:11:23

Tack för tipsen, lasse!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-07-23 21:21:21

Mera tipps till Mac användare.

För er som har Lion 10.7.4 och har problem med farten. Det fins en känd bugg i AppleSMC.kext
någon hjälpfil (fråga mig inte). Man får byta ut den filen till versionen i 10.7.3.
Det fins en fix beskriven på följande sidor.
Problemet uppenbarar sig om man kör Consolen som fins i utillitys. hur det ser ut syns bra i båda länkaren. Problemet återskapas flera gånger i minuten, så det borde suga en hel del CPU.

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57432796-263/tackling-smc-console-errors-after-os-x-10.7.4-update/
Men här har dom glömt skriva in att man skall ta bort filen AppleSMC.kext somm ligger i Macintors HD/System/Library/Extension/
Bara att följa instruktionerna, Däremot heter det inte Permissions fix det heter Repair Disk Permissions i Disk Utility.app fins i Utility

Verkar som det blivit lite mer snurr på burken nu.
https://discussions.apple.com/thread/3940135?start=0&tstart=0
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-07-31 18:15:46

Grrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Forumets sökmotor säger att den här tråden inte finns. :x icon

Nu är det en funktion i Pages som vägrar funka (att kunna ändra Legend-rubrikerna i en Pie chart). Den goda nyheten är ett det finns en update på Pages (som jag hoppas löser problemet - eller är det optimistiskt att hoppas?

Den dåliga nyheten är att jag måste ha Montain Lion för att kunna ladda ner uppdateringen. :(

Är det nån idé att punga ut med 149:- för ML att få uppdateringen till Pages, och utan garantier för att det löser just mitt problem?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Miche » 2012-08-01 0:24:22

Prova med " runt ord när du ska söka på forumet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-01 0:41:14

Det funkade bättre.

Men vad tror ni som vet nåt om Mac om Mountain Lion? Är det nån poäng med att upgradera?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-01 1:06:58

En fråga till:

Bytte nyligen från ADSL till mobilt bredband. Vilket innebar att mina mejlkonton raderades. Jag trodde naivt att mina lokala kopior skulle finnas kvar på i Mac Mail, och det gjorde de också - tills jag återskapade mejladresserna via mobila bredbandet. Lyckades lyckligtvis bara aktivera de tre minst aktiva kontona och i samma sekund raderades alla sparade mejl i resp kontos inkorg. :shock:

Finns det något sätt att förhindra att mejlen försvinner från de två andra när jag får igång dem? Har redan provat att "arkivera", men vet inte hur man öppnar det arkivet sen, och får bara upp att det innehåller "0 KB". Vad göra?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-01 12:09:56

Nu chansade jag och beställde Montain Lion. Hoppas bara att det löser problemet och jag inte får mer strul nu. Verkar som om de stoppat in en oherrans massa nytt skit i ML som jag är 0% intresserad av. Borde läst länken innan jag beställde. Vill bara att det basala ska funka.

http://www.engadget.com/2012/02/16/appl ... h-preview/

Nu håller den på att ladda ner och det verkar ta hela dan. Törs jag öppna den sen? Den kommer inte trolla bort funktioner som redan finns?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Mac-frågor

Inläggav Pieohpah » 2012-08-01 18:18:47

Iridia skrev:Nu chansade jag och beställde Montain Lion. Hoppas bara att det löser problemet och jag inte får mer strul nu. Verkar som om de stoppat in en oherrans massa nytt skit i ML som jag är 0% intresserad av. Borde läst länken innan jag beställde. Vill bara att det basala ska funka.

http://www.engadget.com/2012/02/16/appl ... h-preview/

Nu håller den på att ladda ner och det verkar ta hela dan. Törs jag öppna den sen? Den kommer inte trolla bort funktioner som redan finns?


Jag tycker du gör rätt i att uppgradera! Dels är det den versionen som får uppdateringar, dels är den väldigt billig för att vara ett operativsystem.

Jag är partisk för jag är mac-programmerare, men alla program fungerar lika bra för mig nu som innan uppgraderingen.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-01 22:43:26

Efter alla problem vid uppgradering till Lion 10.7.4, tvekar jag att skaffa Montain Lion.
Dom kanska har fixar vissa buggar, men efter att ha blivit tvungen att nergradera AppleSMC.kext till 10.7.3's version tvekar jag, kan möjligen tvinas uppgradera flera program.Tar bara massa tid, inga av de nya finesserna verkar särskilt lockande. Jag vänta nog tills 11 kommer, förhoppningsvis till hösten.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav nallen » 2012-08-01 22:50:56

Det lilla jag följt med så verkar Mountain Lion har fått bra kritik som att den löst en massa strul som Lion skapade. Men, det är inte så många jag pratat med över huvud taget.
nallen
 
Inlägg: 19464
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-01 23:50:14

Tack för er feedback! :-)154
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-02 10:26:48

Hittade en ordbehandlare som det verkar enkel och snabb funkar på Mac från Leopard 10.5.
Den heter Bean, kanska ingen nyhet för andra, men för mig en hit.
Tror inte jag sett ett Mac-program som startar så snabbt. Inte massa onödiga finesser, bara dom nödvändiga.
Dessutom Feware
Bean
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-02 12:02:34

Efter att ha skrivit lite i Bean är jag nog frälst.
Programmet är inte bara snabbt, dessutom har det finesser som saknad i t.ex. OOo-dev.
Otroligt lättanvänt.

Tror jag även skall leta rätt på ett bra fristående spreadsheet och slänga ut OOo-dev, som känns ganska segt och har flera delar jag aldrig använder.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-02 12:44:40

I alla fall så laddade jag som sagt ner det. Det löste inte mitt problem med diagrammen i Pages. :(

Däremot kom Mail med en helt ny look! (En överraskning till som jag inte uppskattar alls.) Inte en förbättring, bara mer rörigt och svårnavigerat. :x icon ("If it ain't broken, don't fix it!")

Men ok, lite mindre seg verkar den trots allt. (Har skrikit mig hes över segheten senaste månaderna och fått reboota titt som tätt för att få den att vakna till lite.)

Vi får se vad mer de hittat på under huven... det mest enkla och uppenbara problemet har de tyvärr inte fixat: att kunna navigera mellan sidor på ett lika smidigt sätt som i Windows. Windows har ju inte precis dragit sig för att sno idéer av Apple, kunde inte Apple snegla lite på Windows ibland också?

*******

Tack för tipset om Bean, får se om det går lättare att göra diagram i den.

Edit: Nähä, inga diagram alls. :( Nå, om man bara ska skriva ett enkelt dokument så blir det finfint med den här föredömliga enkelheten utan massa krafs som bara förvirrar och är i vägen. :-)Happy

*sparar Bean för framtida behov*
Senast redigerad av Iridia 2012-08-02 12:54:56, redigerad totalt 1 gång.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav aspiemelly » 2012-08-02 12:48:18

lånar tråden lite, är ju ändå "mac" relaterat hehe.... Hur sjutton frigör man minne i icloud??? I iphonen/ipaden osv hittar jag "icloud-hantera lagring" men inte ett skrutt händer när jag trycker på det! Synkar (vad jag vet) kalendrar och kontakter, så hur det kan vara 5GB fattar jag inte.
aspiemelly
 
Inlägg: 1813
Anslöt: 2008-12-03

Re: Mac-frågor

Inläggav lasseivägen » 2012-08-02 13:06:33

Iridia skrev:I alla fall så laddade jag som sagt ner det. Det löste inte
Tack för tipset om Bean, får se om det går lättare att göra diagram i den.

Tror inte diagram ingår i OOo-devs ordbehandlare, har helt slutat göra diagram sedan jag slutade jobbet, där gjorde jag dom i excel och satt in i word. Beans har inte tabeller, så det går nog inte göra diagram. Men suverän som vanlig ordbehandlare.
Håller på leta spreadsheets. men har själv ingen användning av diagram, så jag vill nog ha ett rent calkylarkprogram.
aspiemelly skrev:lånar tråden lite, är ju ändå "mac" relaterat hehe.... Hur sjutton frigör man minne i icloud??? I iphonen/ipaden osv hittar jag "icloud-hantera lagring" men inte ett skrutt händer när jag trycker på det! Synkar (vad jag vet) kalendrar och kontakter, så hur det kan vara 5GB fattar jag inte.


Fick just igång icloud p Fånen, men behöver nog sätta mig in mer i det.
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Mac-frågor

Inläggav Iridia » 2012-08-02 14:39:55

Uppgraderingen till Mountain Lion förde i alla fall det positiva med sig att man fick 90 dagars fri Apple-support på köpet. :D

Men de kunde inte heller lösa mitt paj-problem... :-)Crying
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Mac-frågor

Inläggav barracuber » 2012-08-02 18:20:53

lasseivägen skrev:Efter att ha skrivit lite i Bean är jag nog frälst.
Programmet är inte bara snabbt, dessutom har det finesser som saknad i t.ex. OOo-dev.
Otroligt lättanvänt.

Tror jag även skall leta rätt på ett bra fristående spreadsheet och slänga ut OOo-dev, som känns ganska segt och har flera delar jag aldrig använder.

@lasseivägen & iridia

Kolla ifall här är något (obs oavsett OS). Verkar ha kommit en del nytt man inte känner till vad gäller officepaket o liknande...
9 Of The Best Free & Low-Cost Alternatives To Microsoft Office

Själv är jag lite nyfiken på Zoho som jag aldrig prövat. Även om jag stortrivs med GDocs (Drive). Om dessa har diagram (tänker på iridia) vet jag dock inte.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Återgå till IT-forum



Logga in