Leg på systemet och bemötande på AF...

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav KalleKus » 2012-06-10 23:42:00

Det har väl vart uppe förut men:
Får ni visa leg på Systemet?

Jag är 32 år snart och fick snällt bevisa att jag är över 20 i fredags... :mrgreen:
Ta det som en komplimang! :D
Men blir ändå lite förvånad varje gång.

Mindre roligt dock på AF i veckan..
Pratade med handläggare om att jag nu fått diagnos osv.
Plötsligt var jag tydligen ett barn med förståndshandikapp... :roll:
Han satt sig på huk (visserligen var enda stolen upptagen av en annan) och pratade till mig ungefär som till ett barn! :shock: :lol:
Jag skrattar för det blev bara så komiskt.
Vet att jag ser yngre ut :wink: och att jag kan verka osäker i vissa sammanhang men...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav KalleKus » 2012-06-10 23:44:54

Någon som vet om det gjorts någon forskning på AS och biologiskt åldrande??
Är lite intressant.
Vad beror det på eg att vi ofta ser yngre ut?
Är det enbart pga mindre mimik eller...?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Choklad » 2012-06-10 23:51:25

KalleKus skrev:Vad beror det på eg att vi ofta ser yngre ut?
Är det enbart pga mindre mimik eller...?

Gissar på det, sedan kanske de flesta håller sig inomhus och inte solar och då blir huden inte lika skadad. Kvinnor verkar inte ha lika mycket smink på sig enligt det jag läst (har inte träffat många aspergare) och det gör också på sig när det gäller hudens åldrande.

KalleKus skrev:Han satt sig på huk (visserligen var enda stolen upptagen av en annan) och pratade till mig ungefär som till ett barn!

Händer det igen så prata likadant till honom och fråga sedan om han önskar sig en ny snuttefilt när han fyller år. Verkar han ställd så säg att du gjorde likadant mot honom som han gjorde mot dig och att du är 32 år gammal och har intelligens på normal nivå.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav matterik » 2012-06-11 4:17:53

Jovisst jag har varit med om både och själv. Dvs dåligt bemötande på AF och jag hade problem att komma in på uteställen när jag var yngre och andra som var lika gamla som mig kom in.
matterik
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2085
Anslöt: 2010-01-17

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-06-11 11:53:19

Vad gäller Systemet ska man inte bli för smickrad. De har order om att kolla alla som ser yngre ut än 30, för säkerhets skull.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav slackern » 2012-06-11 14:16:12

Angelic Fruitcake skrev:Vad gäller Systemet ska man inte bli för smickrad. De har order om att kolla alla som ser yngre ut än 30, för säkerhets skull.


Ohh har dom höjt åldern? För när jag jobbade där var det att man skulle kolla alla under 25.
slackern
 
Inlägg: 43767
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav marxisten » 2012-06-11 14:18:34

Hehe. Och folk har gissade jag var omkring 25 när jag var 20. :P
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Kostymhippie » 2012-06-11 18:59:51

Har, som tur är, inte varit med om något större idiotbeteende från af's sida, inte mer än dom flesta råkar ut för oavsett funktionsnedsättning.
På systemet har jag fått visa leg ibland ja.
Det roliga med det är att jag flera gånger sluppit när jag köpt 6-8 burkar cider för raggarbilscruising, men när jag köper deras minsta flaska Svensk Flaggpunsch får jag ALLTID visa leg, utan undantag.
Rätt komiskt i och med att första gången dom gick ut med att det skulle bli hårdare kontroller på leg var för att förhindra langning.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Ugglan » 2012-06-11 19:52:27

Jo, Attwood har skrivit nåt om att många med AS ser påfallande unga ut för sin ålder. Och visst, undvikande av sol kan vara en bit, sen behöver inte ansiktsmimiken vara mindre, däremot kan jag tänka mig att det faktum att många inte gillar att "klä sig alltför stelt" kan göra att man tenderar att se yngre ut än man faktiskt är. Nu syftar jag på pärlor och guld och högklackat som lägger på ett antal år på vem som helst.

Själv såg jag länge mycket yngre ut, säg tio år yngre. Nu får jag vara glad om jag nån gång ser yngre ut, för ofta är jag så trött att jag snarare ser äldre ut.
Ugglan
 
Inlägg: 578
Anslöt: 2011-12-03

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Wine » 2012-06-11 20:43:20

Jag tror att smink förstör huden en hel del och gör att man snabbare ser "sliten" ut men jag är inte helt säker eftersom det bara är vad jag själv tycker att jag har observerat.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Peace » 2012-06-11 22:09:58

När jag var barn trodde ofta folk att jag var äldre än vad jag var pga att jag var ganska lång och kom tidigt i puberteten. Sen vände det nån gång i högstadiet. De andra började komma i kapp mig och flera blev längre än mig. Nu verkar det som att folk ganska ofta tror jag är yngre. Fick t.ex inte gå in på en bio med 15-årsgräns när jag var 18, lol.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Kostymhippie » 2012-06-12 14:01:43

För mej kom vändningen när jag träffade min nuvarande kvinna, tappade en massa övervikt och blev mycket mer glad och positiv.

Sen barnsben har jag alltid fått höra, liksom Peace, att jag ser äldre ut. Detta berodde såklart på att även jag var lång och tidigt utvecklad. Men för mej har som sagt var vändningen när jag träffade min nuvarande flickvän. Detta var för ett år sen och nu ser jag plötsligt ett par år yngre ut istället för flera år äldre än min biologiska ålder.
Kostymhippie
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2573
Anslöt: 2011-10-12

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav KalleKus » 2012-06-12 14:11:07

Kostymhippie skrev:För mej kom vändningen när jag träffade min nuvarande kvinna, tappade en massa övervikt och blev mycket mer glad och positiv.

Sen barnsben har jag alltid fått höra, liksom Peace, att jag ser äldre ut. Detta berodde såklart på att även jag var lång och tidigt utvecklad. Men för mej har som sagt var vändningen när jag träffade min nuvarande flickvän. Detta var för ett år sen och nu ser jag plötsligt ett par år yngre ut istället för flera år äldre än min biologiska ålder.

Men det var väl trevligt antar jag. :D
Grattis till flickvännen! :-)154
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav Thurizas » 2012-06-12 14:25:39

Jag fick visa legg förra sommaren på Bolaget. Då 31 år gammal. Tippar dock på att det berodde på att jag hade en keps på mig och undvek ögonkontakt som gjorde att dom blev lite misstänksamma.

När jag var yngre trodde folk jag var äldre än vad jag var. Som vuxen tror folk jag är yngre än vad jag är. Min utveckling går baklänges :wink:
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Leg på systemet och bemötande på AF...

Inläggav slackern » 2012-06-12 14:40:42

Thurizas skrev:
När jag var yngre trodde folk jag var äldre än vad jag var. Som vuxen tror folk jag är yngre än vad jag är. Min utveckling går baklänges :wink:


Samma här bara att tacka och ta emot antar jag ;)
slackern
 
Inlägg: 43767
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm


Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in