Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

har ni körkort.??

Inläggav Hundralappen » 2013-09-08 17:47:38

App, app, app!

Jag skapade en gång en fet tråd om ämnet: har-du-korkort-omrostning-t20675.html
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

har ni körkort.??

Inläggav Trollmor » 2013-09-08 18:45:09

Ja, jag tog kortet så fort jag fick. Men sedan dess har trafiken hårdnat, och jag undviker vissa trafikmiljöer, där mitt långsamma sätt inte kommer till sin rätt. Kör gärna och ibland mycket, men helst på småvägar, där mitt sätt att vara passar. Jag tänker ett par steg före en del unga testosteronstinna virrpannor! ;)
Trollmor
 
Inlägg: 1460
Anslöt: 2010-08-01

har ni körkort.??

Inläggav MsTibbs » 2013-09-08 18:51:10

Jag tog körkort med egenhändigt ihopsparade pengar direkt efter lumpen, en 18-19 år var jag väl. Udda nog så GILLAR jag mitt körkortsfoto, det är nog ovanligt! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

har ni körkort.??

Inläggav manne » 2013-09-08 20:57:02

ända sedan jag började spela vice city vid 20 å´rs ålder så har jag velat ha körkort..



ville förut ha en cab där jag kan köra gasen i botten for nervevat som min polare patrik hade.
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

har ni körkort.??

Inläggav manne » 2013-09-08 21:06:05

MsTibbs skrev:Jag tog körkort med egenhändigt ihopsparade pengar direkt efter lumpen, en 18-19 år var jag väl. Udda nog så GILLAR jag mitt körkortsfoto, det är nog ovanligt! :)


en sådan dära bilk hade miun polare..!!

manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

har ni körkort.??

Inläggav Huggorm » 2013-09-08 22:04:39

Jeep Wrangler har jag också haft, en extremt opraktisk bil men ganska kul. Ångrar att jag sålde den :(
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

har ni körkort.??

Inläggav NIF » 2013-09-08 22:12:37

Håller på att ta det just nu.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

har ni körkort.??

Inläggav Charlie72 » 2013-09-08 22:36:38

Ja 16
Charlie72
 
Inlägg: 3698
Anslöt: 2012-10-11

har ni körkort.??

Inläggav beardy » 2013-09-08 23:00:14

Nä, har inte haft så stort behov av det innan, men börjar inse att det kan vara bra att ha möjligheten att kunna köra.
Hämta stora saker och storhandla t.ex, sen är det rätt bra att ha när man söker jobb också...

Borde få tummen ur och börja ta den där lappen, men det känns som att det är schweindyrt att ta körkort (speciellt eftersom jag inte har någon att övningsköra med).
beardy
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2013-01-11
Ort: :trO

har ni körkort.??

Inläggav manne » 2013-09-09 2:30:07

beardy skrev:Nä, har inte haft så stort behov av det innan, men börjar inse att det kan vara bra att ha möjligheten att kunna köra.
Hämta stora saker och storhandla t.ex, sen är det rätt bra att ha när man söker jobb också...

Borde få tummen ur och börja ta den där lappen, men det känns som att det är schweindyrt att ta körkort (speciellt eftersom jag inte har någon att övningsköra med).


jag har bara haft råd med det under ca 5 års tid nu..hade cike råd med det på förra boendet jag bodde på eftersom jag hade mindre pengar då så jag hade icke råd med det då under den tiden. :cry:
fick först råd med det under ca 28 års ålder eller så sent..
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

har ni körkort.??

Inläggav Huggorm » 2013-09-09 8:38:15

manne skrev:
beardy skrev:Nä, har inte haft så stort behov av det innan, men börjar inse att det kan vara bra att ha möjligheten att kunna köra.
Hämta stora saker och storhandla t.ex, sen är det rätt bra att ha när man söker jobb också...

Borde få tummen ur och börja ta den där lappen, men det känns som att det är schweindyrt att ta körkort (speciellt eftersom jag inte har någon att övningsköra med).


jag har bara haft råd med det under ca 5 års tid nu..hade cike råd med det på förra boendet jag bodde på eftersom jag hade mindre pengar då så jag hade icke råd med det då under den tiden. :cry:
fick först råd med det under ca 28 års ålder eller så sent..

Vill man ha körkort och bil kan man bli tvungen att spara pengar, för att anknyta till en annan tråd
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

har ni körkort.??

Inläggav manne » 2013-09-09 12:23:37

Huggorm skrev:
manne skrev:
beardy skrev:Nä, har inte haft så stort behov av det innan, men börjar inse att det kan vara bra att ha möjligheten att kunna köra.
Hämta stora saker och storhandla t.ex, sen är det rätt bra att ha när man söker jobb också...

Borde få tummen ur och börja ta den där lappen, men det känns som att det är schweindyrt att ta körkort (speciellt eftersom jag inte har någon att övningsköra med).


jag har bara haft råd med det under ca 5 års tid nu..hade cike råd med det på förra boendet jag bodde på eftersom jag hade mindre pengar då så jag hade icke råd med det då under den tiden. :cry:
fick först råd med det under ca 28 års ålder eller så sent..

Vill man ha körkort och bil kan man bli tvungen att spara pengar, för att anknyta till en annan tråd


alla vill ha körkort vi lever ju i ett rikgit land också..!
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

har ni körkort.??

Inläggav rapchic » 2013-09-09 14:08:35

manne skrev:
alla vill ha körkort vi lever ju i ett rikgit land också..!

jag vill ha 10 miljoner kronor men det betyder inte att jag får det.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

har ni körkort.??

Inläggav manne » 2013-09-10 6:34:32

rapchic skrev:
manne skrev:
alla vill ha körkort vi lever ju i ett rikgit land också..!

jag vill ha 10 miljoner kronor men det betyder inte att jag får det.


körkort är en vilsingelse man kan åka överallt i hela landet och se allt man vill se vill man åka till tiarp eller söder ut s¨å är det bara att tanka.. 8)
manne
 
Inlägg: 18539
Anslöt: 2007-08-23

har ni körkort.??

Inläggav Huggorm » 2013-09-10 10:44:04

manne skrev:körkort är en vilsingelse man kan åka överallt i hela landet och se allt man vill se vill man åka till tiarp eller söder ut s¨å är det bara att tanka.. 8)

Det går med cykel också. Man kan till och med ge sig ut på fotvandring om man vill.
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

har ni körkort.??

Inläggav rapchic » 2013-09-10 11:15:41

Huggorm skrev:
manne skrev:körkort är en vilsingelse man kan åka överallt i hela landet och se allt man vill se vill man åka till tiarp eller söder ut s¨å är det bara att tanka.. 8)

Det går med cykel också. Man kan till och med ge sig ut på fotvandring om man vill.

tyvärr inte alla, ok jag kan inte köra lika långt som alla andra pga min värk, men jag kan köra betydligt längre ä vad jag kan gå (ca 1 km på sommaren, under vintern mycket kortare).
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

har ni körkort.??

Inläggav slackern » 2013-09-10 14:33:59

rapchic skrev:
Huggorm skrev:
manne skrev:körkort är en vilsingelse man kan åka överallt i hela landet och se allt man vill se vill man åka till tiarp eller söder ut s¨å är det bara att tanka.. 8)

Det går med cykel också. Man kan till och med ge sig ut på fotvandring om man vill.

tyvärr inte alla, ok jag kan inte köra lika långt som alla andra pga min värk, men jag kan köra betydligt längre ä vad jag kan gå (ca 1 km på sommaren, under vintern mycket kortare).


Men för bövelen kvinna det är ju bara att sätta dig på sparken. Så får maken sköta resten.
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

har ni körkort.??

Inläggav rapchic » 2013-09-10 15:05:00

slackern skrev:
Men för bövelen kvinna det är ju bara att sätta dig på sparken. Så får maken sköta resten.

Tyvärr skulle det inte ens gå till brevlådan (nu är den i o för sig 3 km bort men vi har inget närmre heller). Men dom flesta har ju inte det så dåligt som jag så för dom flesta funkar det ju.
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Körkort och bilkörning.

Inläggav Indifference » 2013-09-19 19:25:44

Jag har körkort sedan 3 år tillbaka. Dock får jag ångest av bilkörning och undviker det, vilket mina närstående inte är särskilt nöjda över. De tjatar konstant om att jag borde köra oftare och menar att jag kommer känna mig tryggare i bilkörningen ju mer jag kör. Den första tiden efter att jag fått mitt körkort körde jag så ofta jag kunde för att bli av med ångesten, inget hände. Efter några månader gav jag upp och nu ligger det på is. Ibland blir jag tvingad att köra (på lugna ställen) och varje gång fattar jag helt puckade beslut i trafiken som resultat av att jag inte kan hantera stressen som uppstår.

Enligt mig borde jag inte ens vara ute i trafiken, samtidigt påstår mina närstående att "vem som helst kan lära sig att köra bra" och att jag har "tränat för lite". Av någon anledning tycks det vara viktigt för dem att jag ska kunna köra bil som vem som helst (antagligen för att de bryr sig om mig). Detta är enormt stressande. Jag känner mig själv och jag har otroligt svårt att ta mig förbi mina spärrar. Att jag har kämpat i flera år med att inte få ångest av ljudet av hårtorken är väldigt talande...

Hur som helst, till min poäng: Är det någon annan som har haft det som jag vad gäller bilkörningen och tagit sig över spärren? Är det någon som har lyckats bättre med en automatväxlad bil? Äh, vad tusan. Svara vad ni vill angående mitt inlägg. Jag är också bara intresserad av att få prata med människor som känner likadant eftersom ingen i min närhet har samma problem.
Indifference
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2013-09-19

Körkort och bilkörning.

Inläggav Extremofilen » 2013-09-21 4:53:52

Känner inte igen att det var svårt. Däremot var jag hutlöst nervös innan. Skakade utav rädsla.

Hade aldrig övningskört alls innan jag började med körkortet. Men jag satte mig i alla fall bakom ratten i trafikskolans gråa Volvo. Vet inte om körskoleläraren hjälpte till med sina pedaler, men jag tyckte det var förvånansvärt lätt. Inga kärringstopp eller rådjur på motorhuven...
Efter några lektioner så var jag redo för risktvåan tyckte min lärare. Jag klarade av risktvåan utan körläraren. Fixade även teorin och uppkörningen på första försöket, även där utan en lärare.

Min körskolelärare tyckte att jag var väldigt snabb på att lära mig. Jag antar att alla körskolelärare säger så till alla elever för att stötta dem.
Jag kände dock att det inte var något anmärkningsvärt att ta körkortet bara sådär. Jag tyckte att min körskolelärare var dunderbra och lugn som en koala.


Har kört bil 5 ggr efter att ha tagit mitt körkort för över 1,5 år sedan. Avskyr numera bilar och den ständiga pressen på när folk frågar om skjuts. Känns hur jobbigt som helst, vet bara inte varför... Nu får ni tycka och säga vad ni vill, men jag önskar att jag aldrig har tagit körkortet. Ville hellre spara pengarna till ett flygcertifikat fastän jag är hur dålig som helst på matematik och andra grundämnen i skolan som är behöriga för att ens kunna börja läsa till pilot. Men intresset för flygplan och helikoptrar sitter i än idag sen jag var liten.
Extremofilen
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2013-04-11

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in