Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: mnordgren, atoms

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav Darth Vader » 2011-05-13 22:52:24

pinbott skrev:Men AS eller ADHD är ju inga sjukdomar. Jag börja undra vad är det för läkare och de på Transportsstyrelsen som sitter där.. Verka vara virrpannor allihop, Och det går våra skattepengar till, dåligt dåligt.

Det ligger nog mycket byråkrati bakom det hela. Förmodligen är dessa nya regler/påhitt en överreaktion till följd av vansinnesdåden 2003.
Det stod breda rubriker om hur föraren som mejade ned x antal personer med sin bil i gamla stan i sthlm minsann led av ADHD. Nu var ju detta ingen trafikolycka utan ett dåd av en psykiskt sjuk man, dessvärre så skrev ju tidningar bara en notis om dom 50-11 andra diagnoser han hade. Att han flippat ur och med FLIT kört på en massa folk med sin bil är ingalunda något symptom på vare sig ADHD eller AS. Men det var ADHD media fokuserade på.
Självklart så vill ju då svenssons/breda massan se "krafttag" mot alla dessa psykfall som färdas på våra vägar, varpå politikerna såklart vill göra sina väljare till viljes. Nu generaliserar jag en hel del, men det är nog mycket så det är. Tänk er isf hur det borde ha sett ut förr, när ingen ADHD/AS fanns, måste ju ha varit livsfarligt på våra vägar då, varför har detta helt plötsligt blivit ett problem idag? Tror det är ett välfärdsyndrom, vi måste hitta faror och oroa för allt= trygghetsnarkomani, ja sen så är ju folk med ADHD/AS den sista gruppen människor det fortfarande är PK att diskriminera.
Tänk vilka rubriker det blev om alla svarta from nu inte får cykla utomhus nattetid eftersom dom syns sämre då det är mörkt, eller att alla män 18-24 skall tvingas till extra "undersökningar" eller bara få köra bilar med viss motokapacitet( max 100 hk). Det är precis samma sak man gör mot dom människor med dessa problem men det anses av någon anledning ok..
Tyvärr har det som var tänkt att vara en hjälp för dessa människor i en del avseenden blivit ett vapen andra kan gagna emot dom. Detta påhitt med körkort är en sak. Tyvärr så har samhället inte kommit därhän ännu att man nog inte bör vara så öppen med sin diagnos.
Darth Vader

Anslöt: 2011-05-13

Re: Körkort och bilkörning.

Inläggav carolina » 2011-05-13 23:44:52

Jag har inte lyckats ta körkort... Vet inte riktigt om jag vågar heller. Skulle inte ha några problem alls med teorin, den sitter redan i huvudet då jag har varit inskriven på körskola och tagit körlektioner. Men slutade pga att själva körningen inte funkade. :( Och för att det blev för jobbigt att sitta och kallprata med kör-läraren som jag samåkte med hem...

Vissa säger att det kanske krävs mer tid och övning för mig och andra med AS men jag har en släkting med AS som kör bil felfritt och är otroligt säker i trafiken.
Jag har ju t o m problem med att cykla på en trafikerad väg, brukar gå med cykeln istället. Så jag är inte säker på att det är någon bra idè för mig att ta körkort.

Men det vore ju bra med körkort, lättare att få jobb t ex.
carolina

Anslöt: 2010-08-07

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in