Körkort och bilkörning.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav animal » 2010-06-16 16:33:19

Heliora skrev:Jag har diskuterat saken med mamma nu också och hon menade att ett kvitto på betalningen inte är säkert nog när det inte är en STR-ansluten trafikskola. Stämmer detta?

Det stämmer att ett kvitto inte är skit värt. Ta kvittot från frisören till banken och fråga vad de är beredda att ge för din verifikation med motiveringen "i och med att jag inte anser att jag fått vad jag betalat för är beredd att lämna in en stämningsansökan mot frisören till tingsrätten".

Heliora skrev:Och om det där garantipaketet är för osäkert, hur skall jag då kunna få körkort? Det lär ju bli dyrare än 50 000 om jag skall betala allt separat.
Vad skall jag ta mig till??? :cry: :cry: :cry:

Jag har gett dig de bästa råd jag kan erbjuda. Oavsett vilken väg du väljer - ge inte upp! Att ge upp/acceptera misslyckanden urholkar självkänslan. Kom ihåg att det är en begränsning för resten av ditt liv du överväger att belasta dig med genom att välja bort körkort. Även om du måste betala 50 000 kr för att få körkortet, så är det en tämligen liten summa utslaget per år av ökad frihet. Det är < 100 kr per månad för friheten att kunna transportera sig själv vart man vill till en rimlig kostnad, utan att behöva vara orolig för att fastna i en poliskontroll.
Senast redigerad av animal 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav animal » 2010-06-16 16:54:47

Lakrits skrev:Djävlar, vad dyrt det har blivit att skaffa körkort! 50 000 kr.?

Jag tycker att du skall fortsätta om du har råd. STR för det goda med sig att alla anslutna företag ackrediteras och går med på en kvalitetsstandard som de måste följa. De har också en egen reklamationsnämnd om du blir felaktigt behandlad eller om du inte får den utbildning som körskolan har utlovat. Förutom den finns ju ARN och alla STR-anslutna företag lyder under konsumentlagstiftningen.

Problemet är inte vilken policy de har för att hantera reklamationer. Problemet är att utbildaren vill ha betalt i förskott - det stinker.

Lakrits skrev:Så jag skulle satsa på ett sådant. Svarta lösningar är billiga så länge inget går fel. När det gör det, så har man kastat pengarna i sjön.

Dumheter! Varje timme Heliora får öva bakom ratten i trafiken är en värdefull timme. Det är bara att öva, öva och öva. Jag menade definitivt inte att hon skulle betala någon svart i förskott heller.
Senast redigerad av animal 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 17:05:04

Varför inte hitta någon vän som kan vara handledare helt gratis? Vad jag menar är att när det kommer till att betala för professionell övning med körlärare, så är en ordentligt skött organisation att föredra. Annars går det utmärkt att köpa en stor, inhägnad tomt och köra där. Men det kostar ju det också.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav Heliora » 2010-06-16 18:42:05

Men du tror väl inte att jag skulle ens överlägga att betala 50 000 kr i förskott till någon som är halvprivat och inte tillhör STR om jag haft möjlighet att köra privat???

Jag har sökt med ljus och lykta, men det är ju helt omöjligt att hitta någon som vill köra med en! :cry:

Jag annonserar här ännu en gång:

Någon som kan tänka sig att övningsköra med mig? Jag är beredd att flytta vart som helst inom Sverige för att hitta någon att köra med!
Senast redigerad av Heliora 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Heliora
 
Inlägg: 1502
Anslöt: 2009-05-01

Inläggav Lakrits » 2010-06-16 19:04:58

Heliora skrev:Men du tror väl inte att jag skulle ens överlägga att betala 50 000 kr i förskott till någon som är halvprivat och inte tillhör STR om jag haft möjlighet att köra privat???

Inte fan vet jag. Folk gör så många underliga saker nuförtiden.

Men internetforum är ju inte till för att komma med goda råd som inte bottnar i paranoia och konspirationsteori, så jag får väl hålla mig borta från sådana.

Jag har tyvärr inte bil, så jag kan inte hjälpa dig med övningskörningen.
Senast redigerad av Lakrits 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Lakrits
 
Inlägg: 5469
Anslöt: 2008-10-15

Inläggav animal » 2010-06-16 20:36:47

Heliora skrev:Jag annonserar här ännu en gång:

Någon som kan tänka sig att övningsköra med mig? Jag är beredd att flytta vart som helst inom Sverige för att hitta någon att köra med!

Jag önskar att jag hade kunnat hjälpa dig. Jag gillar att vara till nytta för mina medmänniskor. Tyvärr förlorade jag körkortet i en rödljuskörning i höstas, så jag får inte handleda någon de närmaste ~4 åren. :(
Senast redigerad av animal 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
animal
 
Inlägg: 1029
Anslöt: 2010-05-02
Ort: On the side of the angels. ᶘ ᵒᴥᵒᶅ

Inläggav linek » 2010-08-20 0:00:36

linek skrev:För att se vad som skulle hända kryssade jag i AS och ADHD när jag sökte tillstånd för CE-behörighet nyligen, komplett med vanlig hälsoundersökning hos läkare förstås.

De hotar faktiskt med att rycka lappen om jag inte kommer in med ett psykiaterintyg inom tre månader.

»Lämnar du inte in läkarintyget till Länsstyrelsen kommer Länsstyrelsen att avvisa din ansökan om körkortstillstånd med behörighet CE enligt 3 kap 5 § körkortsförordningen och ditt körkort med behörighet B C och D kan komma att återkallas enligt 5 kap 3 § 8 p körkortslagen.«

Tillståndet kom slutligen, tre kvartal efter ansökodagen.

Först bad jag såklart min utredningspsykiater om ett intyg. Hon stånkade och stönade och fick slutligen ur sig ett omständligt papper med så många förbehåll - "Huruvida hans fastslagna diagnoser inverkar på förmågan att framföra fordon t.ex vid uttröttning har inte kunnat bedömas inom ramen för den kompletterande utredningen." - att det underkändes.

Tyvärr fattade jag inte omedelbart att intyget blev underkänt för ärendet togs under tiden över av den nystartade myndigheten Transportstyrelsen. De skickade mig ett likadant brev som det jag redan fått av Länstyrelsen några månader tidigare med åläggan om inkommande med psykiaterintyg. Eftersom där inte stod något om att de mottagit mitt redan insända intyg antog jag att det fladdrat bort längs Hantverkargatan i flytten mellan myndigheterna och skickade in en kopia.

Ytterligare månader senare ringer en handläggare och läser långsamt ur deras åläggande för min telefonsvarare och får också fram i en bisats att de underkände det intyg jag först skickade in. Hon ger den arme med diagnoserna förlängd tid att komma in med nytt intyg och lägger på.

Utredningspsykiatern vill inte befatta sig mer med ärendet eller mig utan hänvisar till öppenpsykiatrin. Med bara dagar tillgodo får jag tid hos en psykiater jag aldrig träffat och garderar med att uppdatera Transportstyrelsen brevledes om mina bekymmer med att finna ny intygsskrivare och be om respit.

Emellertid dikterar den nye ett alldeles tillräckligt bra intyg efter att ha skrockat litet åt det gamla och förhört sig en smula om hur jag upplever trafiksituationer. Jag upplyser om att ingen olycka kommit i min väg under sju år som busschaffis och försäkrar att jag lämnar all uppfostran och bestraffning av medtrafikanter till trafikpolisen. Han avrundar i mikrofonen - "Utifrån detta bedömer jag att det inte finns några hinder för att patienten kan betros med körkort enligt den klass han söker." - ber sekreteraren avskicka en kopia till mig och en till myndigheten och saken är biff.
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Tomtenissa » 2010-08-20 12:15:47

Heliora:

Jag tror inte att det finns något som kallas för "halvprivat"... =/ bara det verkar mysko tycker jag.

Att köra via en STR-ansluten körskola är det du borde göra enligt min uppfattning. Även om de vid första körningen bedömer 70+ lektioner.

Min körskolelärare kunde inte bedöma hur många lektioner jag behövde förrän vi hade kört tre gånger och då på alla olika vägar förutom landsväg. I och med att vi hade bestämt att jag skulle studera vid den körskolan behövde jag bara betala för den första prova-på-lektionen och ingenting för de nästkommande tills de kunde ge en uppgift om hur många lektioner jag skulle betala för i ett paket. Sedan drogs ju såklart de körda lektionerna av från det fulla priset.

Fördelen med en STR-ansluten körskola, förutom alla rättsliga saker och kvalitetsgarantin, är såvitt jag förstått det att de hjälper en att boka in och fixa allt med halkbanan. Samt att de har en "test-uppkörning" med en. Misslyckas man med den så bokar de om ens riktiga uppkörning och slipar på det man inte klarar av under en eller två extra körlektioner.

Jag tycker att du ska satsa på att köra automat. Det är en hel del stressmoment med kopplingen och uppmärksamheten som försvinner då.

Och ge inte upp!

Det tog väldigt lång tid för mig också, men jag lyckades och det kommer du också att göra!

^_^
Senast redigerad av Tomtenissa 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Tomtenissa
 
Inlägg: 622
Anslöt: 2007-06-08

Inläggav Alyona » 2010-08-23 15:39:23

Jag kämpade i ca 1,5 år med att ta körkort.Det krävdes 6 uppkörningar och mycket nötande..Hade störst problem med parkeringsreglerna och parkering.Teorin i sig var lätt men att koppla ihop den med praktiken var en annan sak.Många gånger höll jag på att ge upp med alla kuggningar.Jag övningskörde privat och nötte och nötte. Har nu haft mitt körkort sedan jag var 19 år och det har gått bra.Det blev troligen mer än 50 körlektioner..

Jobbar nu med att köra ut internpost och boklådor.Kontrasten med nya bilar mot volvo740 är rätt stor.Men har lärt mig dem vid det här laget.Mitt tips är att övningsköra mycket för att få in rutin.Växla,kolla bakåt och allt det där.Det var lite svårt i början men det fastnade även det.Lokalsinne är inte existerande men jag har accepterat det och skrattar numera åt det..

Med nya bilar får jag en del motorstopp innan jag vänt mig vid just kopplingen och gasen.
Senast redigerad av Alyona 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Alyona
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2010-08-23

Inläggav ¤Race_Chick¤ » 2010-08-26 10:34:10

Mitt körkort gick på 30,000 och en polare tog det för 6000kr :P
Summan blir utav hur du är på köra och tänka. Ta inte överdrivet många körlektioner,övningskör så mycket som möjligt istället för det är gratis.
Sen det som drog iväg för mig va uppkörningen (läraren är omtalad att vara jävligt med eleverna,vilket jag själv såg).
Senast redigerad av ¤Race_Chick¤ 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
¤Race_Chick¤
Ny medlem
 
Inlägg: 17
Anslöt: 2010-08-25
Ort: Skellefteå

Inläggav Torsdag » 2010-09-02 17:42:40

var på mint 12:e körlektion :(
Hemma när jag kör med pappa så tycker både han och jag det går bra och är bara lit små grejer som behöver fin slipas.

Nu har jag en kvinnlig lärare som tjatar om allt på en gång. Man ska köra lugnt. Vid körning tvärs över högerregel korsning ska man alltid sätta foten på bromsen. kolla ALLTID både mitten och sidobackspegeln före sväng. o.s.v. .

Ligger säkert en del i detta men marionetten av alla bilister kör inte så.


Sen har vi teorin. Alla små fakta och krusidul frågor som knappast mäter ens körförmåga. 75 frågor på en timme känns inte helt humant :roll:
Senast redigerad av Torsdag 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Torsdag
 
Inlägg: 383
Anslöt: 2006-01-19

Inläggav lollo_testar » 2010-09-18 20:44:06

för mig tog det 4 somrar med uppehåll fast tog det på första uppkörningen. dock hade jag sjukt mycket hjälp av min sista körskola. bytte 2,5 gång under alla körningar och vad det kostade totalt vågar jag inte tänka på men till skillnad från vad de andra säger kör inte för mycket privat utan att checka av med en körskola så att du lär dig rätt. för det är ett helvete att ändra sig.
Senast redigerad av lollo_testar 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
lollo_testar
 
Inlägg: 170
Anslöt: 2010-09-14

Inläggav linek » 2010-09-18 23:54:32

De nya körkortsbestämmelserna, Läkartidningen 2010-09-14 nummer 37 skrev:...

Beträffande ADHD, Aspergers syndrom och likartade tillstånd samt utvecklingsstörning har begreppet »likartade tillstånd« införts för att till ADHD närliggande tillstånd som ADD (attention deficit disorder) ska kunna inkluderas.

...

Lars Englund
leg läkare, MD, chefsläkare, Transportstyrelsens trafikmedicinska råd, Borlänge
lars.englund@transportstyrelsen.se
Senast redigerad av linek 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Körkort och asperger

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-20 21:19:17

Detta är en fråga jag ställer åt min pojkvän. Det är nämligen så att han misstänker att han kan ha AS men han vågar inte be om en utredning för att han är rädd att han inte ska få ha kvar sitt körkort då. Han har nämligen hört att man har tagit ifrån körkortet från folk som har AS och han utbildar sig till lastbilschaufför och det är verkligen det enda han vill. Skulle inte han få jobba som det så skulle han nog inte överleva.

Så hur ska han göra? Ska han be om en utredning? Hur stor är risken att de tar hans B.körkort och inte låter honom få fortsätta med sitt C-körkort?

(jag sökte först men hittade inget som verkade matcha detta)
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Inläggav Savanten Svante » 2010-10-20 21:25:26

Ingen har rört mitt körkort sen jag fick diagnosen, och det är rätt många år sen.
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Inläggav Miche » 2010-10-20 23:07:46

När det gäller icke yrkesmässig trafik är det knappast någon fara för körkortet, men... risken är att om man jobbar är att de ser mer allvarligt på en AS-diagnos... men jag vet inte säkert!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav andypandy » 2010-10-20 23:08:34

Samma här. Det som eventuellt kan hända är om något händer(en trafikolycka eller dylikt) och du bedöms som vållande till olyckan. De kan då försöka att ta upp AS, som möjlig orsak till att du pga detta bedöms som olämplig, men jag ser den risken som mycket liten.
Senast redigerad av andypandy 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
andypandy
 
Inlägg: 144
Anslöt: 2009-12-16
Ort: Borås

Inläggav Funderaren » 2010-10-20 23:31:37

Jag hade AS när jag tog både B och D (buss). Och jag bockade för rutan att jag hade AS. Krävdes läkarintyg för bil. För buss krävde de inget nytt intyg. Har inte blivit av med det heller.
Senast redigerad av Funderaren 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav jonsch » 2010-10-21 1:41:50

Låt mig bara dra mitt vanliga tjat: Genomgå bara AS-utredning om du (detta alltså riktat till trådskaparens pojkvän) behöver den hjälp du då kan få!

Och det man kan få är i första hand hjälp att klara vardagen (ni som har koll får gärna fylla i mina enorma luckor men handdator med vars hjälp man lättare kan hålla ordning är ett exemempel) och anpassade studier (detaljer kan jag inte här heller - mitt universitet hade faktiskt inget att erbjuda).

Och så förstås, när det är relevant, skyddad verkstad och dito boende, samt sjukskrivning (när det nu beviljas).

Trådskaparen hade kanske redan bättre koll än jag på det här men nu är tjatet inkladdat i.a.f..

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Sammet » 2010-10-21 10:37:37

Min man fick hyfsat nyligen sin diagnos och de var totalt ointresserade av hans körkort. Han hade då haft körkort ett antal år, även om han hade svårt att få godkänt så gick det till slut.

Om man klarat att övertyga uppkörningspersonalen att man är kapabel att hantera bilen säkert är det ju inget som ändras för att en AS-diagnos ställs.
Det känns verkligen orättvist om folk blivit av med körkortsmöjligheter pga det!

Kanske är det mer problematik om det behövs mediciner som inte går så bra ihop med bilkörning, men det är ju en helt annan sak.

Sen måste jag som en helt ovidkommande OT-kommentar säga att övningsköra med en äkta hälft inte alltid är att rekommendera , antingen det var hans AS eller annat, så visste han alltid bättre än jag (även om vi hamnade i diket..).8)
Sen fick en körskola ta över . :D
Senast redigerad av Sammet 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Sammet
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2010-10-15

Inläggav Kvasir » 2010-10-21 11:01:35

Vid förnyande av B-körkort ställs inga frågor alls. För vissa andra behörigheter krävs mera, men det finns ju åtskilliga på forumet som fått sådana behörigheter förnyade trots att de uppgett sina diagnoser.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Funderaren » 2010-10-21 11:12:55

Nu är väl "trots att" lite fel ord. Det är väl för att de uppgett dom som dom får behålla. Eftersom man på heder och samvete intygar på blanketten.
Annars har man ju undanhållit information och då kan man förlora körkortet pga det.

Sen finns det väl en del som har som villkor att de då och då måste skicka in ett nytt läkarintyg. En del med ADHD har krav på att de ska äta medicin för att få behålla körkort (de har alltså krav att de, till skillnad mot övriga förare, måste vara drogade). Om man inte uppfyller dessa krav kan man förlora körkortet. Men man kan alltså inte förlora körkortet bara för att man har AS om det inte sker en olycka som visar sig bero på det eller där man varit vårdslös. Man kan alltså inte, som min arbetsgivare tror, bli av med körkortet bara för att man är inblandad i en olycka.

Jag vet att det finns ett fall med någon som förlorade körkortet efter en olycka. Dock vet jag inte exakt vad som skedde där så jag kan inte uttala mig, men det berodde nog inte enbart på att han hade AS och var med i en olycka.
Senast redigerad av Funderaren 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Funderaren
 
Inlägg: 213
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Nära blocksignal 1L3/2L6

Inläggav Kvasir » 2010-10-21 11:20:31

Funderaren skrev:Nu är väl "trots att" lite fel ord. Det är väl för att de uppgett dom som dom får behålla. Eftersom man på heder och samvete intygar på blanketten.
Annars har man ju undanhållit information och då kan man förlora körkortet pga det.


Förutsatt de får reda på det. Det finns väl ingen anmälningsplikt för läkare vad gäller dessa diagnoser? Så är det inte heller självklart att man själv vet om sina diagnoser. Jag fick en ADHD-diagnos utan att läkaren talade om det för mig. Det var först när jag frågade om han trodde han kunde ställa diagnos så småningom som han sade att han redan hade gjort det. Samma sak har hänt andra.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav KaosPrinsessa » 2010-10-21 13:04:58

jonsch skrev:Låt mig bara dra mitt vanliga tjat: Genomgå bara AS-utredning om du (detta alltså riktat till trådskaparens pojkvän) behöver den hjälp du då kan få!

Och det man kan få är i första hand hjälp att klara vardagen (ni som har koll får gärna fylla i mina enorma luckor men handdator med vars hjälp man lättare kan hålla ordning är ett exemempel) och anpassade studier (detaljer kan jag inte här heller - mitt universitet hade faktiskt inget att erbjuda).

Och så förstås, när det är relevant, skyddad verkstad och dito boende, samt sjukskrivning (när det nu beviljas).

Trådskaparen hade kanske redan bättre koll än jag på det här men nu är tjatet inkladdat i.a.f..

/ J


Nej jag kan inget om vilken hjälp man kan få, vet inte ens vad jag har för rättigheter öht, nu har jag iof ingen AS diagnos men andra psykiska problem, är dock under utredning, men men nog om mig.

Han skulle vilja utredas just för att han har problem när det gäller studierna och studietakt och så. Vissa saker tar han mycket mer tid på sig att lära än alla andra, tex när han lär sig att köra. Han går nu om åk 3 för han har inte hunnit tagit C-kortet än och han är fortfarande lite nervös när han kör bil, iaf när någon utav lärarna är med, när han kör själv går det tydligen mkt bättre. Han är absolut inte dum bara lite seg i vissa fall när han ska lära sig och ingen vet ju liksom varför. Hmm vet inte om jag kan förklara bättre än så.
Senast redigerad av KaosPrinsessa 2011-05-04 10:27:53, redigerad totalt 1 gång.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in