Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-21 20:55:35

rdos skrev:
Toblerone skrev:Att man forskar mycket om ADHD beror på att det är så mycket mer invecklad än vad man trodde. Man trodde i början på ETT gen. Nu har man redan hittat ett hundratal som verkar vara involverade och det verkar finnas många fler och hur de sedan påverkar varandra, och om de kan aktiveras eller avaktiveras (epigenetik) - det är klart att det är mycket att forska om. Det var inte så enkelt som man trodde.


Fel slutsats. Om man finner att något är relaterat till 100-tals gener så kan man vara säker på att man definierat något på fel sätt. I det här fallet diagnosen ADHD.


Menar du att det inte är en dysfunktion utan en normalvariant då? Eller menar du att man har definerat ADHD för brett?

Det finns ju många andra möjliga förklaringar. Det är ju inte så att alla måste ha alla dessa gener. Kanske har man bara en mindre del. Kanske har flera exakt samma effekt och man har bara ett av dessa? Eller så måste man ha en kombination av flera. Eller så är många "sovande", inte aktiverade. Det finns ju oändligt många möjligheter. Generna kan påverka varandra. Jag kan tänka mig att man kanske hittar något om man i stor utsträckning kan undersöka i vilka kombinationer dessa gener förekommer hos folk och vilka symptom de har. Ett gen anses ju redan vara "novelty seeking gene". Att ett eller flera gener står för egenskaper - det är ju så med vissa gener, det skulle därför inte förvåna mig om det var så här.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-21 22:15:28

Om det är så jävla lätt att få medicin, varför får jag då inte mitt Ritalin, inte haft på 1,5 år!!! :-)Raging

Jag funkar mycket bättre på den än utan. Men nehej då. Man ska slå trettifyra baklängesvolter innan man kan få den medicinen i det här landet.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav rdos » 2015-12-21 22:38:31

Toblerone skrev:
rdos skrev:
Toblerone skrev:Att man forskar mycket om ADHD beror på att det är så mycket mer invecklad än vad man trodde. Man trodde i början på ETT gen. Nu har man redan hittat ett hundratal som verkar vara involverade och det verkar finnas många fler och hur de sedan påverkar varandra, och om de kan aktiveras eller avaktiveras (epigenetik) - det är klart att det är mycket att forska om. Det var inte så enkelt som man trodde.


Fel slutsats. Om man finner att något är relaterat till 100-tals gener så kan man vara säker på att man definierat något på fel sätt. I det här fallet diagnosen ADHD.


Menar du att det inte är en dysfunktion utan en normalvariant då? Eller menar du att man har definerat ADHD för brett?


Paradoxalt nog både ock. Vill man hitta gener / CNV som är kopplade till drag så måste dessa vara väldefinierade, och ADHD diagnosen (liksom autismdiagnoser) är alldeles för breda för sånt. Å andra sidan så omfattar neurodiversitet både ADHD och autism + en hel massa annat, så med det synsättet så är ADHD diagnosen alldeles för smal.

Toblerone skrev:Det finns ju många andra möjliga förklaringar. Det är ju inte så att alla måste ha alla dessa gener. Kanske har man bara en mindre del. Kanske har flera exakt samma effekt och man har bara ett av dessa? Eller så måste man ha en kombination av flera. Eller så är många "sovande", inte aktiverade. Det finns ju oändligt många möjligheter. Generna kan påverka varandra.


Möjligt, men det är bara spekulationer som inte går att reda ut med en ADHD diagnos som både är för diffus och för smal.

Toblerone skrev:Ett gen anses ju redan vara "novelty seeking gene". Att ett eller flera gener står för egenskaper - det är ju så med vissa gener, det skulle därför inte förvåna mig om det var så här.


Det är en CNV (Copy Number Variation), inte en gen. Men visst, "novely seeking" är ett hyfsat väldefinierat begrepp så det är möjligt att koppla till gener/CNVs. För ADHD vore nog det bästa att använda motivationströskel, som även det bör vara hyfsat väldefinierat.
rdos
 
Inlägg: 14158
Anslöt: 2005-10-14
Ort: Eslöv

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-25 18:30:15

rdos skrev:
Paradoxalt nog både ock. Vill man hitta gener / CNV som är kopplade till drag så måste dessa vara väldefinierade, och ADHD diagnosen (liksom autismdiagnoser) är alldeles för breda för sånt. Å andra sidan så omfattar neurodiversitet både ADHD och autism + en hel massa annat, så med det synsättet så är ADHD diagnosen alldeles för smal.



Jag förstår. Men det kan man inte så lätt ändra på. När man forskar, får man ofta fram gener som inte bara gäller för ADHD utan många kan finnas med i olika tillstånd. T.ex. både ADHD och bipolaritet. Att det finns gemensamma drag i olika diagnoser - det vet man ju. Att diagnoserna går in i varandra och överlappar, det vet man också. Det går inte att begränsa sig där. Psykiatriska diagnoser går ju inte ens att avgränsa exakt till "normalitet". Det gör ju vissa människor tokig. Många som är kritiska mot psykiatrin har just "fastnat" i det där. De VILL ha en exakt gräns. Men den kan ju inte finnas. Jag förstår ibland inte varför folk inte kan acceptera realiteten. Dvs. var "psykisk sjukdom" eller "funktionshinder" börjar, det beror ju på olika faktorer och är ganska subjektiv.

Det är en CNV (Copy Number Variation), inte en gen. Men visst, "novely seeking" är ett hyfsat väldefinierat begrepp så det är möjligt att koppla till gener/CNVs. För ADHD vore nog det bästa att använda motivationströskel, som även det bör vara hyfsat väldefinierat.[/quote]

Men om du i förväg definerar vad du vill få fram, då kanske man missar det som faktiskt finns där? Iofs kan man väl i förväg utreda det tillräckligt bra.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Firkraag » 2015-12-25 20:33:01

@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll. Grattis till pundarna antar jag? Ska vi riskera att folk som behöver medicinen går utan bara för att vissa utnyttjar det?
Firkraag
 
Inlägg: 553
Anslöt: 2010-06-10
Ort: Göteborg

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-25 20:34:48

Firkraag skrev:@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll. Grattis till pundarna antar jag? Ska vi riskera att folk som behöver medicinen går utan bara för att vissa utnyttjar det?


Jag tror att Wine förstorar upp situationen, klart att det finns folk som har "fuskat" till sig en diagnos men dom lär jag vara en pytteliten minoritet.
slackern
 
Inlägg: 43761
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-25 22:55:23

Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-26 0:53:34

Precis. Ni har så rätt så. Man märker att läkarna blir lite mera restriktiva med förskrivningarna och föräldrarna vill inte att deras barn utreds, när det har varit sånt tjafs, artiklar i tidningar och liknande. Och detta utan att det verkligen skulle ha hänt något i någon större utsträckning. Om någonting så kan det bara vara väldigt enstaka fall.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 9:54:02

kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

du får inte medicin för att du klagar för lite.

var glad att dom behandlar dig som en människa och inte som ett psykfall.

Edit:

måste bara tillägga att du har sunda läkare som inte introducerar dig till centralstimulerande medel, som faktiskt gör människor till drpgmissbrukare. vill du ha det ändå så finns det amfetamin i driver i varenda svensk småstad. kör på mikrodoser, som man gör vid medicinering, och det blir billigare än att köpa det på Apoteket.

Mvh /En som behöver opiater för att fungera i vardagen. tack vare imbecilla läkare.

Moderator Puzzle: Medlemmen har fått en varning se detta inlägg.
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav elle » 2015-12-26 12:46:44

Firkraag skrev:@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll.

Du förstår alltså inte problemet med fusk . Helt otroligt .

slackern skrev:Jag tror att Wine förstorar upp situationen, klart att det finns folk som har "fuskat" till sig en diagnos men dom lär jag vara en pytteliten minoritet.

Återigen när hon försöker uppmärksamma problem med missbruk eller fusk kring ADHD diagnosen blir det bara en massa missförstånd att hon " förstorar upp " situationen. Hur tänker ni egentligen ?
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav elle » 2015-12-26 12:54:21

kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Medicin är inte synonym med julgodis.
Vem har här påstått att ADHD inte finns ?! Att motionera och äta hälsosamt ( alltså undvika helt raffinerade produkter ) är alltid bra oavsett om man har ADHD eller inte. Tycker man ska först tänka igenom innan man börjar med medicinering .
Senast redigerad av elle 2015-12-26 12:56:07, redigerad totalt 1 gång.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-26 12:56:00

elle skrev:
Firkraag skrev:@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll.

Du förstår alltså inte problemet med fusk . Helt otroligt .

slackern skrev:Jag tror att Wine förstorar upp situationen, klart att det finns folk som har "fuskat" till sig en diagnos men dom lär jag vara en pytteliten minoritet.

Återigen när hon försöker uppmärksamma problem med missbruk eller fusk kring ADHD diagnosen blir det bara en massa missförstånd att hon " förstorar upp " situationen. Hur tänker ni egentligen ?

Det Wine verkar förespråka är ju att försvåra diagnossättningen och att alla med diagnosen ska få svårare att få rätt till medicinen vilket många inklusive mig själv tycker är fel väg att gå. Att en del fuskar är väl beklagligt men det ska inte försvåra för den majoritet som faktiskt har diagnosen och behöver hjälp för den.

Dessutom verkar Wine skeptisk till att diagnosen ens existerar eller är värt att fortsätta forska kring vilket även det är rätt absurt.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav elle » 2015-12-26 13:06:01

Puzzle skrev:Det Wine verkar förespråka är ju att försvåra diagnossättningen och att alla med diagnosen ska få svårare att få rätt till medicinen vilket många inklusive mig själv tycker är fel väg att gå. Att en del fuskar är väl beklagligt men det ska inte försvåra för den majoritet som faktiskt har diagnosen och behöver hjälp för den.

Klart att man blir skeptisk när man läser om fusk och missbruk kring ADHD. Jag har ADD och var själv ibland skeptisk när jag läste tidningsartiklar om ADHD och fick tankar att man kanske misstolkar diagnosen .
Puzzle skrev:Dessutom verkar Wine skeptisk till att diagnosen ens existerar eller är värt att fortsätta forska kring vilket även det är rätt absurt.

Man har väl rätt att ha åsikt om ADHD men det är tröttsamt med absurda anklagelser bara för att hon inte delar er åsikt.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-26 13:20:11

elle skrev:
Puzzle skrev:Det Wine verkar förespråka är ju att försvåra diagnossättningen och att alla med diagnosen ska få svårare att få rätt till medicinen vilket många inklusive mig själv tycker är fel väg att gå. Att en del fuskar är väl beklagligt men det ska inte försvåra för den majoritet som faktiskt har diagnosen och behöver hjälp för den.

Klart att man blir skeptisk när man läser om fusk och missbruk kring ADHD. Jag har ADD och var själv ibland skeptisk när jag läste tidningsartiklar om ADHD och fick tankar att man kanske misstolkar diagnosen .

Men vad många här försöker förklara är ju att fusket och missbruket kring diagnosen är en klar minoritet och att det i många fall är tvärtom och riktigt svårt att få ADHD/ADD-diagnoserna och att det fortfarande finns en viss stigma kring diagnoserna och att det finns föräldrar/anhöriga som inte har så lätt att acceptera diagnoserna som Wine verkar tro.

elle skrev:
Puzzle skrev:Dessutom verkar Wine skeptisk till att diagnosen ens existerar eller är värt att fortsätta forska kring vilket även det är rätt absurt.

Man har väl rätt att ha åsikt om ADHD men det är tröttsamt med absurda anklagelser bara för att hon inte delar er åsikt.

Man har rätt till en åsikt men man har också rätt till att ifrågasätta denna åsikt och de flesta absurda anklagelserna som jag ser är ju just från Wine mot alla dom som har ADHD/ADD som bland annat:

Wine skrev:Känns som att det är på ungefär samma sätt med vissa psykiatriska diagnoser, de är nästan som accessoarer, något ytterligare man kan "smycka" sin persona med.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-26 13:30:00

elle skrev:
kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

Medicin är inte synonym med julgodis.
Vem har här påstått att ADHD inte finns ?! Att motionera och äta hälsosamt ( alltså undvika helt raffinerade produkter ) är alltid bra oavsett om man har ADHD eller inte. Tycker man ska först tänka igenom innan man börjar med medicinering .

Kiddie pratar nog om sin läkare och som hon har skrivit tidigare i tråden så har hon ju haft rätt till medicinen tidigare och allt funkade bra i flera år tills dom plötsligt bara drog in medicinen utan någon vettig förklaring.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-26 15:43:25

ArgeAnkan skrev:
kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

du får inte medicin för att du klagar för lite.

var glad att dom behandlar dig som en människa och inte som ett psykfall.

Edit:

måste bara tillägga att du har sunda läkare som inte introducerar dig till centralstimulerande medel, som faktiskt gör människor till drpgmissbrukare. vill du ha det ändå så finns det amfetamin i driver i varenda svensk småstad. kör på mikrodoser, som man gör vid medicinering, och det blir billigare än att köpa det på Apoteket.

Mvh /En som behöver opiater för att fungera i vardagen. tack vare imbecilla läkare.


Du pratar om opiater och du pratar om drogmissbruk. Båda har inget som helst att göra med medicinering för folk med ADHD. Och medicinen förbättrar vår livskvalitet betydligt. Utan medicinen skulle jag säkert inte kunna jobba, inte min son heller. Och min dotter skulle inte kunna studera.

Det är jäkligt viktigt för vissa människor! Medans ni andra som inte har ADHD inte lider av att vi faktiskt får viss hjälp. Och jag reser igen frågan: Handlar det om avundsjuka här? Tänker du: Om jag inte får hjälp av medicin, så ska andra inte få det heller?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-26 15:46:02

elle skrev:
Firkraag skrev:@Wine sida 2:
Klart man kan fuska sig till diagnoser, jag ser dock inte varför det spelar någon roll.

Du förstår alltså inte problemet med fusk . Helt otroligt .

slackern skrev:Jag tror att Wine förstorar upp situationen, klart att det finns folk som har "fuskat" till sig en diagnos men dom lär jag vara en pytteliten minoritet.

Återigen när hon försöker uppmärksamma problem med missbruk eller fusk kring ADHD diagnosen blir det bara en massa missför

stånd att hon " förstorar upp " situationen. Hur tänker ni egentligen ?


Allvarligt? Några människor missbrukar en medicin, 10 000 tals bara i det här landet får en betydligt bättre livskvalitet av det. Vilket väger tyngre? Om folk skulle missbruka insulin, så skulle du också tycka att diabetikerna inte ska få det heller, eller?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-26 15:47:45

elle skrev:
Puzzle skrev:Det Wine verkar förespråka är ju att försvåra diagnossättningen och att alla med diagnosen ska få svårare att få rätt till medicinen vilket många inklusive mig själv tycker är fel väg att gå. Att en del fuskar är väl beklagligt med det ska inte försvåra för den majoritet som faktiskt har diagnosen och behöver hjälp för den.

Klart att man blir skeptisk när man läser om fusk och missbruk kring ADHD. Jag har ADD och var själv ibland skeptisk när jag läste tidningsartiklar om ADHD och fick tankar att man kanske misstolkar diagnosen .
Puzzle skrev:Dessutom verkar Wine skeptisk till att diagnosen ens existerar eller är värt att fortsätta forska kring vilket även det är rätt absurt.

Man har väl rätt att ha åsikt om ADHD men det är tröttsamt med absurda anklagelser bara för att hon inte delar er åsikt.


Om du t.o.m. själv har ADD så tycker jag att du ska läsa på lite bättre! Så att du inte går på missinformation som folk sprider som har en helt annan agenda.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav ArgeAnkan » 2015-12-26 17:12:52

Toblerone skrev:
ArgeAnkan skrev:
kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

du får inte medicin för att du klagar för lite.

var glad att dom behandlar dig som en människa och inte som ett psykfall.

Edit:

måste bara tillägga att du har sunda läkare som inte introducerar dig till centralstimulerande medel, som faktiskt gör människor till drpgmissbrukare. vill du ha det ändå så finns det amfetamin i driver i varenda svensk småstad. kör på mikrodoser, som man gör vid medicinering, och det blir billigare än att köpa det på Apoteket.

Mvh /En som behöver opiater för att fungera i vardagen. tack vare imbecilla läkare.


Du pratar om opiater och du pratar om drogmissbruk. Båda har inget som helst att göra med medicinering för folk med ADHD. Och medicinen förbättrar vår livskvalitet betydligt. Utan medicinen skulle jag säkert inte kunna jobba, inte min son heller. Och min dotter skulle inte kunna studera.

Det är jäkligt viktigt för vissa människor! Medans ni andra som inte har ADHD inte lider av att vi faktiskt får viss hjälp. Och jag reser igen frågan: Handlar det om avundsjuka här? Tänker du: Om jag inte får hjälp av medicin, så ska andra inte få det heller?
Toblerone skrev:
ArgeAnkan skrev:
kiddie skrev:Det är sådana som hon som gör att sådana som jag inte får medicin.

Men det är det vanliga... "Du har egentligen inga problem, ADHD finns inte, SKÄRP dig lite bara. Har du tänkt på att du kan SKÄRPA DIG BARA??? Motionera och äta rätt. Då blir du bra. Av meds blir du bara knarkare." :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging :-)Raging

du får inte medicin för att du klagar för lite.

var glad att dom behandlar dig som en människa och inte som ett psykfall.

Edit:

måste bara tillägga att du har sunda läkare som inte introducerar dig till centralstimulerande medel, som faktiskt gör människor till drpgmissbrukare. vill du ha det ändå så finns det amfetamin i driver i varenda svensk småstad. kör på mikrodoser, som man gör vid medicinering, och det blir billigare än att köpa det på Apoteket.

Mvh /En som behöver opiater för att fungera i vardagen. tack vare imbecilla läkare.


Du pratar om opiater och du pratar om drogmissbruk. Båda har inget som helst att göra med medicinering för folk med ADHD. Och medicinen förbättrar vår livskvalitet betydligt. Utan medicinen skulle jag säkert inte kunna jobba, inte min son heller. Och min dotter skulle inte kunna studera.

Det är jäkligt viktigt för vissa människor! Medans ni andra som inte har ADHD inte lider av att vi faktiskt får viss hjälp. Och jag reser igen frågan: Handlar det om avundsjuka här? Tänker du: Om jag inte får hjälp av medicin, så ska andra inte få det heller?

jag har ADHD. jag har opiater eftersom psykiatern skrev ut det mot ångest. du kanske inte visste det men det är så det funkar när inget annat fungerar. jag är inte avundsjuk på att du får amfetaminliknande preparat utskrivet(jag har fått det många gånger) utan snarare på att Kiddie har fått en läkare som ser till att inte skriva ut beroendeframkallande preparat till höger och vänster pga lathet.

blir trött på hela samhällsklimatet att droger ska fixa till människor och göra dom till zombies och endast rätta sig in i ledet. samt trött på människor som hävdar att dom behöver droger och trycker ner läkare som försöker sig på andra progressiva metoder för att komma till bukt med vad fan det är som pågår i våra hjärnor.

men sure, kräv droger.


PS:
många människor går till psyket/läkare för att få en adhd diagnos för att få tillgång till dessa läkemedel. ni om några bör förstå detta. människor utnyttjar systemet för att bli höga. klaga på dessa människor i stället för mig och rikta er jävla ilska mot en boxningssäck i stället. lär göra mer för er än amfetamin.

helvete
ArgeAnkan
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 258
Anslöt: 2015-07-11

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav elle » 2015-12-26 19:15:55

Puzzle skrev:Men vad många här försöker förklara är ju att fusket och missbruket kring diagnosen är en klar minoritet och att det i många fall är tvärtom och riktigt svårt att få ADHD/ADD-diagnoserna och att det fortfarande finns en viss stigma kring diagnoserna och att det finns föräldrar/anhöriga som inte har så lätt att acceptera diagnoserna som Wine verkar tro.

Jag har varken barn eller jobbar med barn men om det finns förskollärare som tycker att det ökade antal ADHD diagnosen bör ifrågasättas så betyder det inte att det är en klar minoritet som inte ska låtsas om .

Tyvärr är det alltför många som vinner på en diagnos: föräldrar som fritas från ansvar för barnets beteende och får medicin som gör barnet lugnare, förskola och skola som satsar resurser som annars inte skulle satsats på dessa barn samt läkemedelsbolag som får sälja dyra mediciner

Det mest tragiska är att barnet kanske istället för att arbeta med sina svårigheter accepterar omgivningens förväntningar och skapar sig en självbild i sjuk-/offerrollen utan personligt ansvar.

http://www.lararnasnyheter.se/forskolan ... -diagnoser

Puzzle skrev:Man har rätt till en åsikt men man har också rätt till att ifrågasätta denna åsikt och de flesta absurda anklagelserna som jag ser är ju just från Wine mot alla dom som har ADHD/ADD som bland annat:


H[*]n har redan tidigare blivit anklagad och det hjälper inte vad än man säger. Vissa verkar ha bestämt sig och basta .
Jag blir bara förvånad hur lätt man dömer ut andra pga.åsikter.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-26 19:26:10

Ser du dig som ett offer till följd av din diagnos?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-26 19:28:26

ArgeAnkan skrev:du får inte medicin för att du klagar för lite.

var glad att dom behandlar dig som en människa och inte som ett psykfall.

Edit:

måste bara tillägga att du har sunda läkare som inte introducerar dig till centralstimulerande medel, som faktiskt gör människor till drpgmissbrukare. vill du ha det ändå så finns det amfetamin i driver i varenda svensk småstad. kör på mikrodoser, som man gör vid medicinering, och det blir billigare än att köpa det på Apoteket.


Jag gick igenom en stor utredning för ADHD som jag fick vänta på i två år. Jag hade Ritalin som funkade bra. Jag blev inte knarkare. Men min psykklinik är en lekstuga där man gjort det till en grej att fucka upp för varenda patient.

Så därför får jag inte den medicinen mer.

OCH JAG TÄNKER FAN INTE KÖPA NGT ILLEGALT.

Jag har testat en medicin som är samma som Dexamfetamin, och kan bara konstatera att jag TÅL INTE AMFETAMINER ALLS. Tror inte detta blir bättre för att de är illegala.

Och jag har blivit horribelt behandlad av psykiatrin. Av galna läkare. Elaka eller okunniga människor. En del rena sadister. Så du ska faan inte komma och påstå att jag har blivit behandlad så bra så av så jättebra läkare.

Du ska inte komma och hitta på lögner och sagor om människor du inte känner. Läs fan mina inlägg om du vill lära känna mig, men hitta faan inte på massa lögner.

Det är faan inte mitt fel att du varit så korkad att du gått och blivit knarkare på utskrivna meds. Ta ut det på ngn annan.

Moderator Alien: Se påpekande här post1357367.html#p1357367
Senast redigerad av kiddie 2015-12-26 19:28:55, redigerad totalt 1 gång.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-26 19:28:32

För mig ser texten ut som skriven av någon som i grunden anser att diagnoser är påhitt, att allt beror på föräldrarna och att skolan inte ska behöva lägga ned tid och pengar på annat än reguljär verksamhet.

Den attityden är inte ovanlig, tyvärr.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-26 19:40:06

elle skrev:Jag har varken barn eller jobbar med barn men om det finns förskollärare som tycker att det ökade antal ADHD diagnosen bör ifrågasättas så betyder det inte att det är en klar minoritet som inte ska låtsas om .

Vart riktigt ser du att det är en lärare (som för den delen vet vad denne talar om) som har skrivit det där? Ett anonymt inlägg på en sida ser jag inte riktigt som något särskilt pålitlig källa och som många redan sagt så om det är något län eller kommun som har ovanligt många med ADHD/ADD diagnoser så är det ju då just den delen av landet som ska kontrolleras noggrannare och fortfarande inte dom med diagnosen som ska få det svårare.


elle skrev:H[*]n har redan tidigare blivit anklagad och det hjälper inte vad än man säger. Vissa verkar ha bestämt sig och basta .
Jag blir bara förvånad hur lätt man dömer ut andra pga.åsikter.

Som sagt så anser inte jag att Wine har blivit särskilt anklagad eller utdömd men att ifrågasätta diagnoser på ett forum där många har just dom diagnoserna så får man nog räkna med att ett antal reagerar och motsätter sig det.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Återgå till Aspergare och vården



Logga in