Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 1:42:32

Tantaly skrev:
Puzzle skrev:
Wine skrev:"Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte.


Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.


Alla blir mer skärpta av metylfenidat och liknande stimulanter. Det är så dess farmakologi yttrar sig.
Det gör att det kan bli svårt att urskilja vilka som verkligen är i behov av medicinen när man göra nytta/risk-bedömning.


Nej, det blir de just inte. Får man bara en aning för mycket, så blir man okoncentrerad, rastlös och farig. Jag själv märkt det igen nyligen när jag började med ett annat preparat, Attentin. Det ska ju vara exakt samma ämne som i Metamina. Så jag tog samma dos och märkte till min förvåning att det nästan var värre än utan medicin - okoncentrerad, ostrukturerad, svårt att avsluta saker. Sedan kom jag på att det bara kunde vara för mycket medicin, så illa var det ju inte med för lite medicin. Så jag sänkte med en halv tablett och då var det bra.

Alla som inte har ADHD får ju för hög halt av dopamin i hjärnan då om de skulle ta medicinen. Och då får de samma symptom som jag fick. Man får alltså ADHD-symptom då. Det ska finnas folk som reagerar tvärtom också, som blir trötta. Men det finns ju alltid folk som reagerar annorlunda. Men att man skulle förbättra sin prestation - nej, det stämmer inte. Däremot ska det också hända att studenter tar centralstimulerande för att kunna plugga natten igenom före tenta. DET kan funka. Men det är ju ingen bra idé i längden.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-29 2:09:05

Skulle heller inte berätta. Också fått jävligt mkt svårare för att folk fått veta (ofta ngn annan som berättat, suck).

Man kan sitta på nätet och låtsas, men i verkligheten så är det som Alien nästan säger att det är bara i vissa kretsar man kan "smycka sin persona" med AS eller ADHD. Om det är en grupp människor som redan är fjärmade samhället. Då skulle det vara mer OK att berätta.

Men i en vardagssituation eller jobb eller liknande... nej aldrig. Folk blir ofta extremt misstänksamma. Som om de gillat en innan men börjar fundera på om de missbedömt, börjar fundera på om man bara har en bra period men kommer flippa ut snart och FRAMFÖRALLT att man fråntas ansvar.

Jag brukar anses väldigt pålitlig. Så det svider rätt rejält när någon får veta och så blir det typ Nej förresten vi har ändrat oss du ska inte göra detta. :-)003
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-29 2:23:17

Sen så är det ju inte så enkelt som att alla stimulantia är samma, alla reagerar samma, eller att nej NT reagerar på ett sätt och ADHD på ett annat.

Själv reagerar jag bra på Ritalin men dåligt på dexamfetaminpreparat. De gör bara att jag inte vet vad jag håller på med riktigt, känns lite som jag tappar greppet. Sa en del knäppa saker då jag tog den som jag tyckte var roliga men som egentligen bara var trista och irriterande för andra. Har även träffat de med ADHD som inte fått någon hjälp alls vare sig av Ritalin eller amfetaminpreparat, de har typ känt sig likadan.

Man får ta det för vad det är på något sätt, att det kan vara mer komplext i praktiken än i teorin.

Sedan handlar det ju om vad man anser är en diagnos. Klart det blir fler som har ADHD/ADD än DAMP, eftersom DAMP är ett smalt begrepp. De som inte kom med i DAMP var de som hade ADHD men som typ var superbra på någon sport, och de som inte hade hyperaktivitet. På den tiden skulle jag aldrig trott att jag hade något ditåt eftersom jag var helt jävla kolugn i skolmiljön. Men det var jätteskönt faktiskt sedan när man "fick" ha problem fastän man var lugn och att detta kallades ADD. Självklart uppmärksammades de som var hyperaktiva först, det är ju så folk funkar. Man undrar mer över en unge som inte sitter still än en som bevisligen är intelligent men ständigt underpresterar.

Att vara hypoaktiv i skolan, tycker det är skönt att det får vara en "grej" numera. Att man faktiskt kanske behöver någon form av anpassning, och inte det som jag växte upp med, att, "Du kan om du vill". Jag ryser fan fortfarande när jag hör det. Jag minns hur jag försökte läsa text som var skriven på ett jättetråkigt sätt så att jag läste orden men inte förstod meningen. "Kom igen, du är ju inte dum, unge!" Nä jag var ju inte det. På min tid hade vi något som kallades välskrivning. Jag blev om och om inkallad till samtal med fröken och mina föräldrar om den dära jävla välskrivningen. Jag hade bra handstil bara jag skrev saker som var viktiga. Välskrivningen skulle man skriva så fint man kunde, skriva av en trist text. Jag försökte skriva fint, men min välskrivningsbok såg hemsk ut. Jag kunde inte. Även i de fall jag ville kunna, kunde jag inte tvinga mig.

"Du kan om du vill, unge!"

Meh.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-29 2:29:53

Precis! Och varför tror en massa folk att folk med ADHD är aggressiva, opålitliga osv? För att folk som Wine inte har något bättre att göra än att sprida såna dumheter, istället för att först läsa på vad som ingår i ADHD!

Jag har t.o.m. haft en rektor en gång som 1. påstod att elever med AS inte behövde ha kontakt med jämnåriga, för att de inte bryr sig om det. :evil: 2. att en viss elev i skolan var såå typisk ADHD. Det var han inte! Han var aggressiv och saboterade för att han hade trotssyndrom.

Precis! Jag är också den pålitliga typen. Och jag har inte alls någon aggressiv sida. Jag kan bli ganska arg om folk blir illa behandlade, men annars brukar jag vara så lugn så.

Min dotter berättade för vår nya granne (som är lärare, förresten) att hon har ADHD. Det tyckte jag inte hon borde ha gjort. Senare berättade hon också för grannen att hon har fått en studieplats och är glad för det. Och så säger grannen till mig: "Jag sa till henne att hon ska vara glad för det och uppskatta det. Det är inte alla som får den chansen!" Och jag tänkte: Varför? Får inte alla chansen som har tillräckligt bra betyg för att komma in? Vad tänkte grannen på? Hennes ADHD eller? Vad har det med saken att göra? Hon hade bra betyg och hon kom in! :-)Raging
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 10:28:41

Puzzle skrev:
Wine skrev:"Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte.


Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.


Du ser med andra ord inga större problem med att individer som inte ens har ADHD missbrukar eller använder narkotikaklassade preparat, subventionerade av staten? Är du medveten om att koncentrationssvårigheter kan ha sin orsak i exempelvis utmattningsdepression, depression, missbruk m.m. som det finns andra behandlingsalternativ för än narkotikaklassade läkemedel.

Jag undrar om du överhuvudtaget har tänkt till innan du skriver eller tycker du på riktigt att det är helt ok att människor ska kunna nyttja narkotikaklassade läkemedel för att få bättre koncentrationsförmåga även då det inte ens finns en korrekt ställd ADHD-diagnos?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 10:36:16

Toblerone skrev:Det du säger nu är en förolämpning för alla med ADHD-diagnos. Läs på ordentligt istället för att vräka ur dig något sånt! Varken jag eller mina två barn med ADHD-diagnos har varit aggressiva under skoltiden. Och alla har gått i vanlig klass, förutom sonen så länge han inte fick medicin. Han kunde alltså först vara i vanlig klass när han fick medicin. Inte för att han störde andra - okej han sprang runt en del - men framför allt för att de andra störde honom.

Vad du pratar om är INTE ADHD utan TROTSSYNDROM/UPPFÖRANDESTÖRNING. Det finns ibland med i bilden, dvs. en del barn som har ADHD har även trotssyndrom. Men långt ifrån alla. Du vet inte vad du snackar om!


Jag tror att det är du själv som behöver läsa ordentligt och fundera över vad det är jag skriver samt den information, studier m.m. jag hänvisar till. Jag skrev inte att alla med ADHD är så men det finns ju trots allt en anledning till att man överhuvudtaget kvalificerar sig för en ADHD-diagnos eller hur? Har man inga större problem eller svårigheter, vad är det i så fall som motiverar en ADHD-diagnos?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-29 11:08:54

Wine skrev:
Puzzle skrev:
Wine skrev:"Vi känner att dessa resultat är mycket viktiga eftersom de visar att människor som har svårt att koncentrera sig/dålig koncentrationsförmåga förbättras av behandling med metylfenidat (Ritalin) oavsett om de har en ADHD diagnos eller inte.


Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.


Du ser med andra ord inga större problem med att individer som inte ens har ADHD missbrukar eller använder narkotikaklassade preparat, subventionerade av staten? Är du medveten om att koncentrationssvårigheter kan ha sin orsak i exempelvis utmattningsdepression, depression, missbruk m.m. som det finns andra behandlingsalternativ för än narkotikaklassade läkemedel.

Jag undrar om du överhuvudtaget har tänkt till innan du skriver eller tycker du på riktigt att det är helt ok att människor ska kunna nyttja narkotikaklassade läkemedel för att få bättre koncentrationsförmåga även då det inte ens finns en korrekt ställd ADHD-diagnos?

Ja jag menar precis vad jag skriver. Som så många nu redan har förklarat för dig så är det ju en medicin och inte någon form av dopingpreparat eller ens droger med drogliknande "skoj-effekt" (man blir inte hög på medicinen). Alltså det fungerar inte på alla och om det är ett preparat som man inte behöver så mår man många gånger dåligt istället eller får konstiga biverkningar.

Dessutom så brukar dom flesta mottagningar ha regelbundna kontroller för personer med denna typ av mediciner för att se så dom funkar och om dom behöver ökad/minskad dos. Så låt säga att det är någon som har utmattningsdepression och det är det som ställer till det med koncentrationen så lär det ju förr eller senare märkas och yttra sig på andra sätt och då har dom redan kontakt och medicineringen kan avbrytas och bytas ut till något som passar bättre för den nya situationen.

Det finns slarv kring psykiatrin, så mycket kan jag ge dig, men det är inte värre för ADD/ADHD. Man kan nog aldrig bara valsa in och få sitt recept på denna typ av medicin.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 12:34:33

Puzzle skrev:
Wine skrev:
Puzzle skrev:
Jaha? Alltså att personer som har nedsatt koncentrationsförmåga blir hjälpa av ADHD-medicin även om dom inte har diagnosen ser jag inget större problem med. Det är ju inte direkt så att någon är lat och "dopar sig" med medicinen utan dom har ju uppenbarligen problem då även om dom inte har ADD/ADHD.


Du ser med andra ord inga större problem med att individer som inte ens har ADHD missbrukar eller använder narkotikaklassade preparat, subventionerade av staten? Är du medveten om att koncentrationssvårigheter kan ha sin orsak i exempelvis utmattningsdepression, depression, missbruk m.m. som det finns andra behandlingsalternativ för än narkotikaklassade läkemedel.

Jag undrar om du överhuvudtaget har tänkt till innan du skriver eller tycker du på riktigt att det är helt ok att människor ska kunna nyttja narkotikaklassade läkemedel för att få bättre koncentrationsförmåga även då det inte ens finns en korrekt ställd ADHD-diagnos?

Ja jag menar precis vad jag skriver. Som så många nu redan har förklarat för dig så är det ju en medicin och inte någon form av dopingpreparat eller ens droger med drogliknande "skoj-effekt" (man blir inte hög på medicinen). Alltså det fungerar inte på alla och om det är ett preparat som man inte behöver så mår man många gånger dåligt istället eller får konstiga biverkningar.


Vilken märklig inställning du har Puzzle, är du inte medveten om att det är knark det handlar om, narkotikaklassade läkemedel, amfetaminderivat samt i vissa fall rent amfetamin som skrivs ut? T.o.m. läkare som arbetar med detta säger ju rent ut att det är knark det handlar om, varför tror du annars att det finns restriktioner kring förskrivning av ADHD-läkemedel?

Det handlar om narkotikaklassade läkemedel som sprids och säljs på gatan och används av missbrukare, det du skriver ovan stämmer inte överhuvudtaget. Det är ju dessutom ett välkänt faktum att studenter m.m. dopar sig med narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du kanske borde ta reda på lite mer om detta?

Puzzle skrev:Dessutom så brukar dom flesta mottagningar ha regelbundna kontroller för personer med denna typ av mediciner för att se så dom funkar och om dom behöver ökad/minskad dos. Så låt säga att det är någon som har utmattningsdepression och det är det som ställer till det med koncentrationen så lär det ju förr eller senare märkas och yttra sig på andra sätt och då har dom redan kontakt och medicineringen kan avbrytas och bytas ut till något som passar bättre för den nya situationen.

Det finns slarv kring psykiatrin, så mycket kan jag ge dig, men det är inte värre för ADD/ADHD. Man kan nog aldrig bara valsa in och få sitt recept på denna typ av medicin.


Här kan du läsa lite om polisens arbete:

Dagens Medicin - Polisen beslagtar mer adhd-medicin
Publicerad: 2015-08-27 07:56

Polisens beslag av läkemedel som används mot adhd eller add har mer än fördubblats på fem år.

Förskrivningen har ökat i samma takt, och polisen misstänker att det är lagligt utskrivna mediciner som hamnar på svarta marknaden, rapporterar Ekot i Sveriges Radio.


Tror du att polisen överhuvudtaget skulle prioritera och lägga sina resurser på detta om det handlade om harmlösa "mediciner".
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 12:49:17

Puzzle skrev:Ja jag menar precis vad jag skriver. Som så många nu redan har förklarat för dig så är det ju en medicin och inte någon form av dopingpreparat eller ens droger med drogliknande "skoj-effekt" (man blir inte hög på medicinen). Alltså det fungerar inte på alla och om det är ett preparat som man inte behöver så mår man många gånger dåligt istället eller får konstiga biverkningar.


Nej, det stämmer inte.

Har du inte läst vad jag länkat till tidigare, artiklar och studier om ADHD-läkemedel och hur de påverkar?

Här kan du läsa mer om studenter som hjärndopar sig med ADHD-läkemedel:

SVT - Studenter dopar sig för att få toppbetyg
7 mars 2013

Trenden från USA sprider sig till Sverige visar SVT:s undersökning. Studenter tar narkotikaklassade mediciner för att förbättra minnet.

Fenomenet kallas för hjärndopning och är välkänt bland studenter i USA. Genom att äta olika narkotikaklassade läkemedel försöker studenterna förbättra sina chanser att få toppbetyg. Det handlar främst om olika amfetaminliknande adhd-mediciner som alltså tas illegalt, utan att studenterna har någon adhd-diagnos.

Fred Nyberg, professor i beroendeforskning vid Uppsala universitet förklarar hur det fungerar.

– Det är den centralstimulerande effekten som de söker, det vill säga, frisättningen av signalsubstanser som noradrenalin och dopamin som stimulerar hjärncellerna och ger en ökad vakenhet, minskat sömnbehov och skärpt koncentrationsförmåga.


SVT - Han tar adhd-medicin för att höja betygen
7 mars 2013

Det är lätt att få tag på narkotikaklassade mediciner, enligt Kalle som har tagit preparaten i två år i tron att förbättra betygen.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-29 17:51:55

Wine skrev:Vilken märklig inställning du har Puzzle, är du inte medveten om att det är knark det handlar om, narkotikaklassade läkemedel, amfetaminderivat samt i vissa fall rent amfetamin som skrivs ut? T.o.m. läkare som arbetar med detta säger ju rent ut att det är knark det handlar om, varför tror du annars att det finns restriktioner kring förskrivning av ADHD-läkemedel?

Det handlar om narkotikaklassade läkemedel som sprids och säljs på gatan och används av missbrukare, det du skriver ovan stämmer inte överhuvudtaget. Det är ju dessutom ett välkänt faktum att studenter m.m. dopar sig med narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du kanske borde ta reda på lite mer om detta?

Vad jag säger är att man inte får någon "hög-effekt" på medicinerna om man inte överdoserar eller blandar ut med något annat och att anledningen till att det finns flera olika är ju just för att alla människor inte tål eller reagerar som man ska på medicinen. Så nej, det är ingenting som "alla" kan ta och utnyttja.

Även om man har medicin så är det svårt att överdosera för då lär det ju ta slut i förtid för man får det ju inte i vilka mängder man vill när som helst.

Och som du till och med säger själv så finns det ju restriktioner så man kan som sagt inte bara valsa in och få ut ett recept hur som helst.

Att jämföra Sverige med USA funkar dessutom inte heller då vi har ett helt annat system med medicinerna och det är långt i från lika lätt att få ut mediciner.

Du borde kanske kolla lite mer hur det faktiskt funkar i praktiken i Sverige och inte enbart vad medicinen innehåller och hur den verkar.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 18:16:23

Puzzle skrev:
Wine skrev:Vilken märklig inställning du har Puzzle, är du inte medveten om att det är knark det handlar om, narkotikaklassade läkemedel, amfetaminderivat samt i vissa fall rent amfetamin som skrivs ut? T.o.m. läkare som arbetar med detta säger ju rent ut att det är knark det handlar om, varför tror du annars att det finns restriktioner kring förskrivning av ADHD-läkemedel?

Det handlar om narkotikaklassade läkemedel som sprids och säljs på gatan och används av missbrukare, det du skriver ovan stämmer inte överhuvudtaget. Det är ju dessutom ett välkänt faktum att studenter m.m. dopar sig med narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du kanske borde ta reda på lite mer om detta?

Vad jag säger är att man inte får någon "hög-effekt" på medicinerna om man inte överdoserar eller blandar ut med något annat och att anledningen till att det finns flera olika är ju just för att alla människor inte tål eller reagerar som man ska på medicinen. Så nej, det är ingenting som "alla" kan ta och utnyttja.

Även om man har medicin så är det svårt att överdosera för då lär det ju ta slut i förtid för man får det ju inte i vilka mängder man vill när som helst.

Och som du till och med säger själv så finns det ju restriktioner så man kan som sagt inte bara valsa in och få ut ett recept hur som helst.

Att jämföra Sverige med USA funkar dessutom inte heller då vi har ett helt annat system med medicinerna och det är långt i från lika lätt att få ut mediciner.

Du borde kanske kolla lite mer hur det faktiskt funkar i praktiken i Sverige och inte enbart vad medicinen innehåller och hur den verkar.


Dessutom är det inte knark som Wini påstår om det används till medicinering.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 19:52:50

Puzzle skrev:
Wine skrev:Vilken märklig inställning du har Puzzle, är du inte medveten om att det är knark det handlar om, narkotikaklassade läkemedel, amfetaminderivat samt i vissa fall rent amfetamin som skrivs ut? T.o.m. läkare som arbetar med detta säger ju rent ut att det är knark det handlar om, varför tror du annars att det finns restriktioner kring förskrivning av ADHD-läkemedel?

Det handlar om narkotikaklassade läkemedel som sprids och säljs på gatan och används av missbrukare, det du skriver ovan stämmer inte överhuvudtaget. Det är ju dessutom ett välkänt faktum att studenter m.m. dopar sig med narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du kanske borde ta reda på lite mer om detta?


Vad jag säger är att man inte får någon "hög-effekt" på medicinerna om man inte överdoserar eller blandar ut med något annat och att anledningen till att det finns flera olika är ju just för att alla människor inte tål eller reagerar som man ska på medicinen. Så nej, det är ingenting som "alla" kan ta och utnyttja.


Du verkar ju inte veta vad du snackar om Puzzle, det är nog bäst att du tar reda på lite mer om amfetaminderivat och amfetamin. Du kan ju börja med att söka på Wikipedia.

Puzzle skrev:Även om man har medicin så är det svårt att överdosera för då lär det ju ta slut i förtid för man får det ju inte i vilka mängder man vill när som helst.


Men inser du inte att det är möjligt att gå till flera läkare samtidigt och/eller så går det ju att sälja läkemedlet för att tjäna pengar eller så kan man som sagt nyttja det för att förbättra sin koncentration m.m. vid studier men du ser förstås inga problem med att folk gör så om jag har förstått det rätt?

Puzzle skrev:Och som du till och med säger själv så finns det ju restriktioner så man kan som sagt inte bara valsa in och få ut ett recept hur som helst.

Att jämföra Sverige med USA funkar dessutom inte heller då vi har ett helt annat system med medicinerna och det är långt i från lika lätt att få ut mediciner.


Det är som sagt möjligt att simulera och få en ADHD-diagnos, dessutom finns det mindre nogräknade läkare som är kända bl.a. inom missbrukarkretsar. Missbrukare är kända för att vara manipulativa.

Puzzle skrev:Du borde kanske kolla lite mer hur det faktiskt funkar i praktiken i Sverige och inte enbart vad medicinen innehåller och hur den verkar.


Är det någon som inte är påläst här så är det ju du. Du verkar ju inte särskilt insatt, inte mycket av det du skriver stämmer.

slackern skrev:Dessutom är det inte knark som Wini påstår om det används till medicinering.


Det blir inte mindre knark eller narkotikaklassat läkemedel för att man rationaliserar eller gör omskrivningar och kallar det för "medicin" hur mycket du och andra än vill det.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:04:45

Wine skrev:
slackern skrev:Dessutom är det inte knark som Wini påstår om det används till medicinering.


Det blir inte mindre knark eller narkotikaklassat läkemedel för att man rationaliserar eller gör omskrivningar och kallar det för "medicin" hur mycket du och andra än vill det.


Stämmer inte, får du det förskrivet och tar det i den ordinerade mängden du har fått utskrivet är det inte knark utan medicin. Utav den dygnsdos jag har går det inte att bli påverkad som utav knark. Så det beror på hur du tar dina mediciner om du tar dom som det är ordinerat medicinering, om du tar dom på ett annat sätt blir det missbruk.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:07:39

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Dessutom är det inte knark som Wini påstår om det används till medicinering.


Det blir inte mindre knark eller narkotikaklassat läkemedel för att man rationaliserar eller gör omskrivningar och kallar det för "medicin" hur mycket du och andra än vill det.


Stämmer inte får du det förskrivet och tar det i den ordinerade mängden du har fått utskrivet är det inte knark utan medicin. Utav den dygnsdos jag har går det inte att bli påverkad som utav knark. Så det beror på hur du tar dina mediciner om du tar dom som det är ordinerat medicinering om du tar dom på ett annat sätt blir det missbruk.


Även om du personligen inte missbrukar läkemedlet så är det fortfarande ett narkotikaklassat preparat=knark.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:10:02

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:

Det blir inte mindre knark eller narkotikaklassat läkemedel för att man rationaliserar eller gör omskrivningar och kallar det för "medicin" hur mycket du och andra än vill det.


Stämmer inte får du det förskrivet och tar det i den ordinerade mängden du har fått utskrivet är det inte knark utan medicin. Utav den dygnsdos jag har går det inte att bli påverkad som utav knark. Så det beror på hur du tar dina mediciner om du tar dom som det är ordinerat medicinering om du tar dom på ett annat sätt blir det missbruk.


Även om du personligen inte missbrukar läkemedlet så är det fortfarande ett narkotikaklassat preparat=knark.


Så kan det vara bra att läsa på innan man yttrar sig.

I dagligt tal innefattar narkotika oftast alla icke socialt accepterade rusmedel, oavsett legal status eller medicinsk effekt (såvida de inte används som läkemedel), och då används ofta istället det besläktade slanguttrycket knark.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:17:30

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Stämmer inte får du det förskrivet och tar det i den ordinerade mängden du har fått utskrivet är det inte knark utan medicin. Utav den dygnsdos jag har går det inte att bli påverkad som utav knark. Så det beror på hur du tar dina mediciner om du tar dom som det är ordinerat medicinering om du tar dom på ett annat sätt blir det missbruk.


Även om du personligen inte missbrukar läkemedlet så är det fortfarande ett narkotikaklassat preparat=knark.


Så kan det vara bra att läsa på innan man yttrar sig.

I dagligt tal innefattar narkotika oftast alla icke socialt accepterade rusmedel, oavsett legal status eller medicinsk effekt (såvida de inte används som läkemedel), och då används ofta istället det besläktade slanguttrycket knark.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika


Du försöker ju bara försköna det hela fast det egentligen handlar om knark, det spelar ju ingen roll vad du länkar till när t.o.m. läkare kallar narkotikaklassade ADHD-läkemedel för knark, rakt upp och ner. Känns det bättre för dig själv kan du ju fortsätta se det som en "medicin".
Senast redigerad av Wine 2015-12-29 20:19:05, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:18:58

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Även om du personligen inte missbrukar läkemedlet så är det fortfarande ett narkotikaklassat preparat=knark.


Så kan det vara bra att läsa på innan man yttrar sig.

I dagligt tal innefattar narkotika oftast alla icke socialt accepterade rusmedel, oavsett legal status eller medicinsk effekt (såvida de inte används som läkemedel), och då används ofta istället det besläktade slanguttrycket knark.


https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika


Du försöker ju bara försköna att det handlar om knark, det spelar ju ingen roll vad du länkar till när t.o.m. läkare kallar narkotikaklassade ADHD-läkemedel för knark, rakt upp och ner. Känns det bättre för dig själv kan du ju fortsätta se det som en "medicin".


Vad är det du inte förstår? Knark=missbruk. Lär dig skilja på termer innan du skriver något.

Tills du lär dig rätt kommer du att uppfattas som en suspekt sektmedlem.
Senast redigerad av slackern 2015-12-29 20:19:54, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:19:52

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Så kan det vara bra att läsa på innan man yttrar sig.



https://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika


Du försöker ju bara försköna att det handlar om knark, det spelar ju ingen roll vad du länkar till när t.o.m. läkare kallar narkotikaklassade ADHD-läkemedel för knark, rakt upp och ner. Känns det bättre för dig själv kan du ju fortsätta se det som en "medicin".


Vad är det du inte förstår? Knark=missbruk. Lär dig skilja på termer innan du skriver något.


Så du menar att läkare inte vet vad de snackar om?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:21:21

Ingen idé att diskutera med suspekt sektmedlemmar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:24:05

slackern skrev:Ingen idé att diskutera med suspekt sektmedlemmar.


Du drar dig verkligen inte för att ljuga och smutskasta när det behagar, det har jag sett tidigare, du borde kanske fundera över ditt uppförande.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:26:40

Wine skrev:
slackern skrev:Ingen idé att diskutera med suspekt sektmedlemmar.


Du drar dig verkligen inte för att ljuga och smutskasta när det behagar, det har jag sett tidigare, du borde kanske fundera över ditt uppförande.


Läs igen det jag skrev i detta inlägg.

post1358168.html#p1358168
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:31:20

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:Ingen idé att diskutera med suspekt sektmedlemmar.


Du drar dig verkligen inte för att ljuga och smutskasta när det behagar, det har jag sett tidigare, du borde kanske fundera över ditt uppförande.


Läs igen det jag skrev i detta inlägg.

post1358168.html#p1358168


Ok, så du redigerade i inlägget vad du först skrev?

Men du verkar ju inte förstå själv vad det är du länkar till och det spelar ju som sagt inte heller någon roll när läkare som jag skrev tidigare själva använder ordet knark om narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du får väl själv välja vilket begrepp du vill använda om dina läkemedel, vad du själv tycker passar bäst så kan andra använda de begrepp de tycker passar i sammanhanget.
Senast redigerad av Wine 2015-12-29 20:37:28, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-29 20:34:37

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Du drar dig verkligen inte för att ljuga och smutskasta när det behagar, det har jag sett tidigare, du borde kanske fundera över ditt uppförande.


Läs igen det jag skrev i detta inlägg.

post1358168.html#p1358168


Men du verkar ju inte förstå själv vad det är du länkar till och det spelar ju som sagt inte heller någon roll när läkare som jag skrev tidigare själva använder ordet knark om narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du får väl själv välja vilket begrepp du vill använda om dina läkemedel, vad du själv tycker passar bäst.


1+1=?

Knark=missbruk. Lär dig dom korrekta begreppen så kan vi diskutera som två vuxna människor.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-29 20:36:50

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Läs igen det jag skrev i detta inlägg.

post1358168.html#p1358168


Men du verkar ju inte förstå själv vad det är du länkar till och det spelar ju som sagt inte heller någon roll när läkare som jag skrev tidigare själva använder ordet knark om narkotikaklassade ADHD-läkemedel. Du får väl själv välja vilket begrepp du vill använda om dina läkemedel, vad du själv tycker passar bäst.


1+1=?

Knark=missbruk. Lär dig dom korrekta begreppen så kan vi diskutera som två vuxna människor.


Du fattar ju inte vad jag skrev ovan, du kan ju använda begreppet "medicin" bäst du vill om det känns bättre för dig.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in