Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-30 0:06:53

Wine skrev:Jag har också haft ångestproblematik sedan barndomen
(...)
Har man ångest får man det svårare med koncentrationen, det säger ju sig självt.


Så du är genom ett mirakel ångestfri nu då? Eller har du det fortfarande? Hur hanterar du isåfall den?

Jag hade inte konstant ångest som barn utan paniksyndrom som innebär att man är lugn men sedan så får man en sk panikattack och då blir man så "berörd" att man känner att man själv och världen går under i detta nu. Jag kan inte påstå att jag rekommenderar paniksyndrom till någon. Så när jag inte hade panik var jag lugn så kan inte alls skylla dålig koncentration, dålig planering och dålig struktur på detta.

Du tycker alltså helt enkelt att alla elever går igenom att inte klara skolan, det är inget syndrom eller något. Alla har alltså detta. Då undrar jag varför de flesta faktiskt tar sig igenom skoltiden. De borde ju alla utmattas långt innan det är klart då. Vad var fel på mig då, om inget var fel?

Det var väl det gamla vanliga då. Lättja.

Hå och hej.

Visst, man kan normalisera och säga att alla har samma, alla har vi aspergers, alla har vi lite psykos och depression osv, och visst är det sant. Men är ju en viss gradskillnad tycker jag bara sådär spontant.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:08:44

slackern skrev:
Wine skrev:Jag har också haft ångestproblematik sedan barndomen och i skolan hade jag det också lätt för mig och behövde spendera väldigt lite tid på att göra läxor men klarade mig ändå och gled igenom grundskolan, dagdrömde ofta på lektionerna och satt i min egen "bubbla".



Här beskriver du ju att du har haft ångest sedan barndomen det kan ju säkert vara ångest istället för autism som har gjort att du har suttit i din egen bubbla, ännu en orsak till att du ska ifrågasätta om din diagnos är rätt satt, lika bra att du ber om den där andra utredningen för att bekräfta din diagnos. Det skulle jag göra om jag var så osäker på dig om diagnoserna är slarvigt utförda.


Du läste inte vad jag skrev tidigare eller du förstår fortfarande inte?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-30 0:10:54

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Jag har också haft ångestproblematik sedan barndomen och i skolan hade jag det också lätt för mig och behövde spendera väldigt lite tid på att göra läxor men klarade mig ändå och gled igenom grundskolan, dagdrömde ofta på lektionerna och satt i min egen "bubbla".



Här beskriver du ju att du har haft ångest sedan barndomen det kan ju säkert vara ångest istället för autism som har gjort att du har suttit i din egen bubbla, ännu en orsak till att du ska ifrågasätta om din diagnos är rätt satt, lika bra att du ber om den där andra utredningen för att bekräfta din diagnos. Det skulle jag göra om jag var så osäker på dig om diagnoserna är slarvigt utförda.


Du läste inte vad jag skrev tidigare eller du förstår fortfarande inte?


Vadå tycker du helt plötsligt inte om, om någon ifrågasätter om din diagnos är rätt satt?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:17:17

kiddie skrev:
Wine skrev:Jag har också haft ångestproblematik sedan barndomen
(...)
Har man ångest får man det svårare med koncentrationen, det säger ju sig självt.


Så du är genom ett mirakel ångestfri nu då? Eller har du det fortfarande? Hur hanterar du isåfall den?


Jag har lärt mig att leva med den, jag medicinerar inte.

kiddie skrev:Jag hade inte konstant ångest som barn utan paniksyndrom som innebär att man är lugn men sedan så får man en sk panikattack och då blir man så "berörd" att man känner att man själv och världen går under i detta nu. Jag kan inte påstå att jag rekommenderar paniksyndrom till någon.


Jag vet precis vad det är, har också haft det sedan barndomen fast då visste jag inte vad det var. Nu har jag dock inte haft någon panikattack på länge, har lärt mig att leva med detta också samt att hantera det när jag får en panikattack.

kiddie skrev:Så när jag inte hade panik var jag lugn så kan inte alls skylla dålig koncentration, dålig planering och dålig struktur på detta.

Du tycker alltså helt enkelt att alla elever går igenom att inte klara skolan, det är inget syndrom eller något. Alla har alltså detta.


Det har jag väl inte skrivit?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-30 0:19:26

Jag kan förklara för-, under- och efterarbetet vid diagnos och medicinering. Utöver utredning och sedvanlig läkarundersökning så tillkommer ett flertal läkarbesök och hälsokontroller (främst blodtryck) när du medicineras för ADHD. Detta för att ställa in dosen samt hålla ett öga på hur kroppen reagerar på preparatet. Så länge du medicineras så har du kontinuerlig läkarkontakt och även regelbundna besök.
Brorsan är i den cirkusen och har varit sedan han äntligen fick diagnos och för första gången även en medicin som förbättrar hans livskvalitet. De har varit och är mycket noggranna med hans kontroller och doser.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:20:57

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Här beskriver du ju att du har haft ångest sedan barndomen det kan ju säkert vara ångest istället för autism som har gjort att du har suttit i din egen bubbla, ännu en orsak till att du ska ifrågasätta om din diagnos är rätt satt, lika bra att du ber om den där andra utredningen för att bekräfta din diagnos. Det skulle jag göra om jag var så osäker på dig om diagnoserna är slarvigt utförda.


Du läste inte vad jag skrev tidigare eller du förstår fortfarande inte?


Vadå tycker du helt plötsligt inte om, om någon ifrågasätter om din diagnos är rätt satt?


Du hittar ju på och svamlar hit och dit, du påstår att jag skriver saker som jag ej har skrivit, du påstår att jag tycker saker som jag ej gör, insinuerar att jag tillhör olika sekter o.s.v kan du inte försöka bete dig lite seriöst?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-30 0:21:37

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Du läste inte vad jag skrev tidigare eller du förstår fortfarande inte?


Vadå tycker du helt plötsligt inte om, om någon ifrågasätter om din diagnos är rätt satt?


Du hittar ju på och svamlar hit och dit, du påstår att jag skriver saker som jag ej har skrivit, du påstår att jag tycker saker som jag ej gör, insinuerar att jag tillhör olika sekter o.s.v kan du inte försöka bete dig lite seriöst?


Just för att inte du gör det. Jag har bara apat efter ditt beteende med att komma med motfrågor och att undvika att svara på frågor, vist är det irriterande?
Senast redigerad av slackern 2015-12-30 0:23:00, redigerad totalt 1 gång.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:22:24

tahlia skrev:Jag kan förklara för-, under- och efterarbetet vid diagnos och medicinering. Utöver utredning och sedvanlig läkarundersökning så tillkommer ett flertal läkarbesök och hälsokontroller (främst blodtryck) när du medicineras för ADHD. Detta för att ställa in dosen samt hålla ett öga på hur kroppen reagerar på preparatet. Så länge du medicineras så har du kontinuerlig läkarkontakt och även regelbundna besök.
Brorsan är i den cirkusen och har varit sedan han äntligen fick diagnos och för första gången även en medicin som förbättrar hans livskvalitet. De har varit och är mycket noggranna med hans kontroller och doser.


Men är det så svårt att förstå att det inte alltid är så det går till som du beskriver?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-30 0:23:14

Är det så svårt att förstå att det oftast går till så?
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:25:17

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Vadå tycker du helt plötsligt inte om, om någon ifrågasätter om din diagnos är rätt satt?


Du hittar ju på och svamlar hit och dit, du påstår att jag skriver saker som jag ej har skrivit, du påstår att jag tycker saker som jag ej gör, insinuerar att jag tillhör olika sekter o.s.v kan du inte försöka bete dig lite seriöst?


Just för att inte du gör det.


Nu projicerar du, som sagt försök att inte hitta på och ljuga så mycket slackern, försök att komma med någon trovärdig information istället.
Senast redigerad av Wine 2015-12-30 0:26:08, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-30 0:27:11

Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 0:28:41

Toblerone skrev:Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.


Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-30 0:45:16

Wine skrev:
Toblerone skrev:Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.


Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?


Men du tar ju upp första bästa tråd om ADHD och sprider en massa nyheter från USA som den här tråden. Du tar första bästa tillfälle i akt du kan ta för att misskreditera diagnosen ADHD, du verkar ha ett religiöst hat mot ADHD ett korståg att misskreditera diagnosen och medicinerna.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-30 0:48:00

Wine:

Du upprepar ju mest det du säger så jag orkar ärligt talat inte läsa igen allt så noga för tillfället men:

1. Oftast går det rätt till, du hakar som sagt upp dig på den minoritet som på ett eller annat sätt lyckas fula sig runt systemet. Jaha? Det finns kriminella som slipper undan straff, läkare som felbehandlar andra typer av patienter, för att inte tala om riktig narkotika som smugglas in i Sverige och det du verkar störa dig mest på av att döma vad du skriver på forumet är den yttepytte-lilla minoritet som lyckas lura till sig ADHD/ADD medicin av oseriösa läkare.

Att du verkar vilja motarbeta något som faktiskt hjälper människor med diagnoser och sprida en vriden bild kring sjukvården/medicinerna är tragiskt. Kanske särskilt på ett forum som det här där många har just ADHD/ADD.

2. Som många redan har förklarat så mår inte alla bra av medicinen och alla klarar inte av att "dopa sig" med den. Biverkningarna är en "trevlig" lista att läsa på vad som kan hända med folk, bodde med och kanske särskilt utan ADHD/ADD. I och med att dom inte har något behov av det så mår dom oftast sämre.

3. Att du har lyckats gräva fram enstaka artiklar från olika länder under en 10 års period innebär inte att det är många fall som rapporteras eller gås igenom eller ens existerar.

4. Det är inte svart och vitt tänk som i "narkotikaklassade läkemedel är knark som missbrukas och ADHD är något att smycka personligheten med".

5. De flesta källor du har länkat till handlar om att det har ökat med ADHD/ADD-diagnoser vilket är fullt normal när en diagnos är relativt ny.

Hitta en seriös källa som säger något om att statistiken av hur många som "missbrukar" ADHD/ADD-medicin, har lurat till sig diagnosen eller läkare som skriver ut mediciner till höger och vänster är högre än de gånger som personen har verkliga problem så kan det vara värt att oroa sig men tills dess, och jag kan inte upprepa det här nog, så handlar det om en minoritet.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-30 1:11:34

Wine skrev:
Toblerone skrev:Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.


Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?


Det är inget fel på källorna. Det är att du missförstår dem eller drar fel slutsatser. Och framför allt förstorar du upp problemet. Det är enskilda personer som missbrukar en medicin. Sånt händer med dem flesta medicinerna. Även de inte narkotika-klasserade.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-30 1:19:47

Treo är något som många blir beroende av och det är det inte ens recept på utan det är fritt fram att köpa hur mycket som helst. Säljs till och med i "storpack" med 6 såna där rullar.

Wine, är det att folk far illa eller presterar bättre som stör dig så ofantligt? Jag kan rabbla minst 100 grejer som är betydligt mycket värre och vanligare i Sverige än att en och annat efter mycket om och men lyckas få tag på "laglig" medicin på svarta marknaden eller av skumma läkare.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-30 3:28:11

Jag är iallafall testad inom psykiatrin och har såledeles inte köpt mig en diagnos på en privat klinik. Undersökningen kändes seriös.

Därför har jag ADD. Jag kan säga att jag förstår att mina problem i skolan var ganska mycket ADD-relaterade.

Det där med "Så har alla det i skolan" är alltså inte sant. Jag har en diagnos. Alla har det alltså inte som jag hade det i skolan.

ADD utan extra stöd gjorde att skolgången blev svår för mig.

End of fucking story?
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 9:52:39

Puzzle skrev:Wine:

Du upprepar ju mest det du säger så jag orkar ärligt talat inte läsa igen allt så noga för tillfället men:


Du orkar inte läsa för att jag mest upprepar mig? Vilket konstigt argument? Låter mest som en ursäkt, du verkar ju inte ha läst någonting eller så förstår du inte, det är det intrycket jag får när jag läser vad du skriver i denna tråd. Att du har dålig koll. Jga har kommit med källor från flera håll men du läser inte eller begriper inte.

Puzzle skrev:1. Oftast går det rätt till, du hakar som sagt upp dig på den minoritet som på ett eller annat sätt lyckas fula sig runt systemet. Jaha? Det finns kriminella som slipper undan straff, läkare som felbehandlar andra typer av patienter, för att inte tala om riktig narkotika som smugglas in i Sverige och det du verkar störa dig mest på av att döma vad du skriver på forumet är den yttepytte-lilla minoritet som lyckas lura till sig ADHD/ADD medicin av oseriösa läkare.


Hur vet du att det är en yttepytte-liten minoritet? I vilket fall så undrar jag snarare vad du/ni har för problem med att jag och flera tar upp hur ADHD-läkemedel påverkar, att det går att fuska sig till en diagnos o.s.v. Varför stretar ni emot när problemet uppenbarligen finns, vad har ni för intresse av att förminska problemet eller låtsas om att det inte finns, komma med märkliga omskrivninar o.s.v. Ska detta inte gå att diskutera och i så fall varför kan man inte diskutera detta eller varför är just detta så känsligt?

Puzzle skrev:Att du verkar vilja motarbeta något som faktiskt hjälper människor med diagnoser och sprida en vriden bild kring sjukvården/medicinerna är tragiskt. Kanske särskilt på ett forum som det här där många har just ADHD/ADD.


På vilket sätt hjälper "medicinen" människor? Kan du ge några trovärdiga källor på detta, jag är inte intresserad av dina åsikter.

Puzzle skrev:2. Som många redan har förklarat så mår inte alla bra av medicinen och alla klarar inte av att "dopa sig" med den. Biverkningarna är en "trevlig" lista att läsa på vad som kan hända med folk, bodde med och kanske särskilt utan ADHD/ADD. I och med att dom inte har något behov av det så mår dom oftast sämre.


Här ser man ju tydligt igen att du inte läst det jag länkat till tidigare i tråden, du bara mal på om vad du personligen tycker och om vad du tror.

Puzzle skrev:3. Att du har lyckats gräva fram enstaka artiklar från olika länder under en 10 års period innebär inte att det är många fall som rapporteras eller gås igenom eller ens existerar.


Vilka artiklar är det du syftar på som jag har hänvisat till?

Puzzle skrev:4. Det är inte svart och vitt tänk som i "narkotikaklassade läkemedel är knark som missbrukas och ADHD är något att smycka personligheten med".


Är du helt verklighetsfrånvänd? Menar du på allvar att problemet inte existerar, narkotikaklassade läkemedel missbrukas inte? Du borde nog prata med läkare och vårdpersonal, polis m.m. så kanske du får lite mer kött på benen, du framstår inte som särskilt trovärdig Puzzle.

Med ovanstående visar du återigen att du inte läser vad jag och andra har hänvisat till.

Puzzle skrev:5. De flesta källor du har länkat till handlar om att det har ökat med ADHD/ADD-diagnoser vilket är fullt normal när en diagnos är relativt ny.


Förklara för mig hur det kan vara fullt normalt och vad menar du med att diagnosen är relativt ny? Hur länge kan en diagnos anses vara relativt ny? Vet du hur länge man har använt diagnosen inom psykiatrin?

Puzzle skrev:Hitta en seriös källa som säger något om att statistiken av hur många som "missbrukar" ADHD/ADD-medicin, har lurat till sig diagnosen eller läkare som skriver ut mediciner till höger och vänster är högre än de gånger som personen har verkliga problem så kan det vara värt att oroa sig men tills dess, och jag kan inte upprepa det här nog, så handlar det om en minoritet.


Men problemet existerar fortfarande, oavsett vad du personligen anser och tycker.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 10:48:51

Puzzle skrev:Treo är något som många blir beroende av och det är det inte ens recept på utan det är fritt fram att köpa hur mycket som helst. Säljs till och med i "storpack" med 6 såna där rullar.

Wine, är det att folk far illa eller presterar bättre som stör dig så ofantligt? Jag kan rabbla minst 100 grejer som är betydligt mycket värre och vanligare i Sverige än att en och annat efter mycket om och men lyckas få tag på "laglig" medicin på svarta marknaden eller av skumma läkare.


Varsågod att starta en egen tråd och rabbla upp, jag har inga problem med att varken diskutera eller erkänna att det finns problem inom många andra områden.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 11:16:36

slackern skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:Det ÄR ju inte seriöst. Och du har inga argument. Men det här börjar bli tråkigt.


Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?


Men du tar ju upp första bästa tråd om ADHD och sprider en massa nyheter från USA som den här tråden. Du tar första bästa tillfälle i akt du kan ta för att misskreditera diagnosen ADHD, du verkar ha ett religiöst hat mot ADHD ett korståg att misskreditera diagnosen och medicinerna.


:?:

Religiöst hat?

Hur har du kommit fram till den slutsatsen? För att jag postar studier och artiklar om negativa konsekvenser av att medicinera med ADHD-läkemedel samt att det förekommer att människor feldiagnostiseras och att ADHD-läkemedel används felaktigt och missbrukas av olika anledningar? Det är ju något som faktiskt existerar i verkligheten.

Dessutom, har du glömt vad du själv tidigare har postat på detta forum?

Re: EEG för att upptäcka autism:

slackern skrev:
Zombie skrev:
slackern skrev:Jag säger bara Mangs.

Det har också varit på tapeten förr och behöver antagligen upprepas ett oändligt antal gånger: ett enstaka fall säger ingenting. Det finns alltid folk till allt. Frågan är hur många de är. Statistik.

Fortsätter upprepa mig: här i forumets trådar finns massor med indicier på att också underdiagnosticering är en realitet.


Jag har inte sagt ett skit om under eller överdiagnostisering. Det ända jag påpekade var att det går att fuska till sej en diagnos. Med ett tydligt exempel.


Re: Dåliga npf-utredningar av privata aktörer? Debattartikel:

slackern skrev:Inget nytt under tappeten det här har väll dom flesta känt till? Det kan väll inte ha undgått någon?


Re: Kan utredarna ha fel?:

slackern skrev:
Bror Duktig skrev:
Jag har inget problem för egen del och det är inte p.g.a. mig själv som jag skriver här i tråden. Jag skrev i tråden för att det diskuteras om ifall utredare kan ha fel, vilket jag menar att de kan. Sedan diskuterades de som kompetens och ifall den kan brista hos NPF-experterna, vilket jag också menar att det kan.


Vad bra då har vi nog samma syn på det hela jag håller med om att utredarna kan ha fel. Men inte att de konsikvent har fel om en person inte får en diagnos att de är stolpskott och klåpare och inte har kunskap.

Jag tror att de som utreder NPF har en väldigt stor kunskap i att utreda NPF och vilka diagnoser som kan misstas för NPF. Och jag inser att de inte kan förstå hur det är att leva med ett NPF. Men jag förstår också att de har den kunskap vilka problem det kan ställa till med.

Jag läste om ett skräckexempel med NPF utredningar som hände i Norrköping. För att korta ner köerna för att göra NPF utredningar via BUP så köpte de in utredningar från en privat firma som gjorde undermåliga utredningar. Och där berättar en familj att deras son fick diagnosen ADHD men pga att de som genomförde utredningen fuskade. Så måste den pojken göra om sin utredning för att den inte gällde. Det är sammanlagt 90 barn som måste göra om sina utredningar. Jag vet inte hur många som fick en diagnos men det är ju skrämmande om 90 barn skulle få felaktiga diagnoser. Och vissa av dom kanske har börjat att medicinera utan att egentligen behöva det.

Där är ett exempel på hur fel det kan gå genom att inte göra ordentliga utredningar. Eller att dom som gör dom fuskar.

http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/?articleid=6486051


Det finns fler inlägg men dem kan jag inte hänvisa till eftersom de ligger i off-google.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 11:20:39

Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-30 11:20:49

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Men läs vad jag har postat tidigare i tråden. Eller har du redan glömt detta?

Tycker det är en mycket märklig inställning många har här, ni anser inte att Socialstyrelsen, SBU, polisen, forskare, läkare med mera är trovärdiga, deras arbete betyder ingenting för er?

Ni vet bäst?


Men du tar ju upp första bästa tråd om ADHD och sprider en massa nyheter från USA som den här tråden. Du tar första bästa tillfälle i akt du kan ta för att misskreditera diagnosen ADHD, du verkar ha ett religiöst hat mot ADHD ett korståg att misskreditera diagnosen och medicinerna.


:?:

Religiöst hat?



Det var en beskrivning utav din besatthet kring diagnosen ADHD.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Puzzle » 2015-12-30 11:26:14

Wine skrev:Du orkar inte läsa för att jag mest upprepar mig? Vilket konstigt argument? Låter mest som en ursäkt, du verkar ju inte ha läst någonting eller så förstår du inte, det är det intrycket jag får när jag läser vad du skriver i denna tråd. Att du har dålig koll. Jga har kommit med källor från flera håll men du läser inte eller begriper inte.


Som många uttryckligen sa till dig i en av dina andra trådar så är det många som inte orkar traggla igenom dina texter med gigantiska "relevanta" citat som du postar lite överallt på forumet.

Wine skrev:Hur vet du att det är en yttepytte-liten minoritet? I vilket fall så undrar jag snarare vad du/ni har för problem med att jag och flera tar upp hur ADHD-läkemedel påverkar, att det går att fuska sig till en diagnos o.s.v. Varför stretar ni emot när problemet uppenbarligen finns, vad har ni för intresse av att förminska problemet eller låtsas om att det inte finns, komma med märkliga omskrivninar o.s.v. Ska detta inte gå att diskutera och i så fall varför kan man inte diskutera detta eller varför är just detta så känsligt?

Förminskar? Det är ju snarare du som förstorar problemet. Som sagt, många av artiklarna och källorna du hänvisar till har några år på nacken eller handlar om andra länder.

Wine skrev:På vilket sätt hjälper "medicinen" människor? Kan du ge några trovärdiga källor på detta, jag är inte intresserad av dina åsikter.

Skämtar du? Tror du på fullaste allvar att medicinen inte hjälper dom med ADHD/ADD alls?

Läkemedelsverket: ADHD
LuL: Medicinering ved ADHD
Netdoktor: ADHD hos vuxna

Där kan du ju läsa på lite om behandlingarna och dom positiva effekterna på medicinen.

Wine skrev:Är du helt verklighetsfrånvänd? Menar du på allvar att problemet inte existerar, narkotikaklassade läkemedel missbrukas inte? Du borde nog prata med läkare och vårdpersonal, polis m.m. så kanske du får lite mer kött på benen, du framstår inte som särskilt trovärdig Puzzle.

Ironiskt att du precis där fastnar än en gång i ditt svart och vitt tänk. Jag har inte sagt att problemet inte existerar men det är några få fall i Sverige som du förstorar upp. Och som sagt, det finns betydligt mycket större problem än att några få lyckas ta tag på "lagliga" preparat på olagliga/diskutabla sätt.

Som jag har sagt flera gånger nu så ska man inte försvåra för majoriteten för en minoritets skull.

Wine skrev:Förklara för mig hur det kan vara fullt normalt och vad menar du med att diagnosen är relativt ny? Hur länge kan en diagnos anses vara relativt ny? Vet du hur länge man har använt diagnosen inom psykiatrin?

ADHD/ADD är ju inte direkt de ändå diagnoserna som har ökat på senare tid om du har märkt det. Samhället förändras, större press på individer samtidigt som man måste vara mer som en specifik grupp, dom "neurotypiska" så därför ökar diagnoserna. ADD är relativt ny eftersom man tidigare trodde att personerna behövde vara hyperaktiva för att klassas in och även jag har träffat på jämnåriga som fortfarande blev diagnostiserade med föregångaren DAMP.

Wine skrev:Men problemet existerar fortfarande, oavsett vad du personligen anser och tycker.

Som sagt, du har hakat upp dig och tänker för lite nyanserat på saken. Varför detta är ett så stort problem för dig vore ju intressant att veta.
Puzzle
 
Inlägg: 4114
Anslöt: 2014-05-28
Ort: Shivering Isles

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-30 11:27:56

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Men du tar ju upp första bästa tråd om ADHD och sprider en massa nyheter från USA som den här tråden. Du tar första bästa tillfälle i akt du kan ta för att misskreditera diagnosen ADHD, du verkar ha ett religiöst hat mot ADHD ett korståg att misskreditera diagnosen och medicinerna.


:?:

Religiöst hat?



Det var en beskrivning utav din besatthet kring diagnosen ADHD.


I dina ögon är det en besatthet för att du tål inte att vare sig diagnosen eller läkemedlen diskuteras eller kritiseras, och du tar varje chans du kan att göra ner på personer som du anser har "fel" åsikter.

Fundera på själv hur mycket du har postat om SD, kritik mot SD, både politiker och sympatisörer samt alla dina försök att misstänkliggöra, håna och förlöjliga andra medlemmar på detta forum. Jag har nog bara postat en bråkdel om ADHD och läkemedel om man nu skulle ta och jämföra med hur mycket du har postat negativt om exempelvis SD. Det hedrar dig i alla fall att du numera låter Alien vara ifred.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in