Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 20:10:34

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Det där du tar upp sker ju i USA, helt ovidkommande för Sveriges del i och med att det verkar vara betydligt bättre kontroll i Sverige.


Nej, det är inte alls ovidkommande för Sveriges del, det är inte särskilt svårt att räkna ut att det även förekommer här, hur mycket du än vill förneka det. ADHD-läkemedel nyttjas även här av individer som inte har ADHD och det vet du mycket väl om.



Nej det vet jag inte mycket om. Du kanske syftar på missbrukare som tar vilken psykostimulatia dom kan komma över? Men visa mig gärna konkreta uppgifter på hur pass vanligt det är i Sverige?


Du framstår verkligen som oseriös slackern, du har själv medgivit detta tidigare. Tycker att du bara gör dig löjlig som håller på som du gör och det gäller inte bara ämnet för diskussionen i denna tråd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 20:15:01

Toblerone skrev:När dottern började med medicin, var det nog också det, det sociala. Eftersom hon började LYSSNA på vad folk sa, så slapp hon bråka med alla om saker som de inte ens hade sagt. Bra i skolan var hon också utan medicin.

När jag började med medicin blev jag mindre trött i huvud, för att jag kunde utestänga alla ljud bättre. Jag tror inte jag presterade bättre.


Toblerone skrev:
plåtmonster skrev:
alixha skrev:Barn 2 som inte har ADHD blir då hyperaktiv på grund av medicinen.
Mamman och pappan tar honom till doktorn, pumpad på ADHD-medicin för att få diagnosen ADHD.
Man blir väl lugn av ADHD medicin. Inte hyperaktiv?
Annars är ju godis med azo färger och socker en effektiv möjlighet :P.


Nej, nej. Det är så här: Medicinen är stimulerande, inte lugnande. Men om man har ADHD så har man för lite aktivitet i den delen av hjärnan (frontalloben) som styr "kontroll av beteende". Dvs. om man sätter fart där så kan man styra sig bättre. Både för låg och för hög aktivitet i frontalloben ger hyperaktivitet. Barn som inte har ADHD och ändå tar medicin bör då bli hyperaktiva. Barn med ADHD som får för hög dos blir också hyperaktiva, precis som de är om de inte får medicin eller för lite.


alixha skrev:
plåtmonster skrev:
alixha skrev:Barn 2 som inte har ADHD blir då hyperaktiv på grund av medicinen.
Mamman och pappan tar honom till doktorn, pumpad på ADHD-medicin för att få diagnosen ADHD.
Man blir väl lugn av ADHD medicin. Inte hyperaktiv?


Ja man blir lugn av ADHD-medicin om man har ADHD.
Har man inte ADHD kan effekten bli motsatt, som i detta fall.


En del resonerar som så att om man svarar positivt på läkemedelsbehandlingen så bekräftar det ADHD diagnosen trots att man inte kan dra någon sådan slutsats.

Man får bättre koncentration med centralstimulantia/metylfenidat oavsett om man har ADHD eller inte, det är därför studenter använder ADHD läkemedel och ibland t.o.m. fejkar sig till en ADHD diagnos för att få tillgång till läkemedlen. Här är en studie som visar att både barn och vuxna, med eller utan ADHD svarar ungefär likadant eller får samma effekter:

The Royal College of Psychiatrists - Stimulant medication for the treatment of attention-deficit hyperactivity disorder: evidence-b(i)ased practice?
Stimulant medication is not a specific treatment for ADHD

Rapoport et al (1980) studied the cognitive and behavioural effects of dextroamphetamine in boys with hyperactive behaviour and control boys and men. In a superb piece of research using a double-blind drug versus placebo with crossover methodology, they examined the effects of a single dose of dextroamphetamine sulphate on motor activity, vigilance, learning, and mood in three groups: prepubertal boys with hyperactive behaviour, control prepubertal boys and control men of college age. After taking the stimulant drug 'both groups of hyperactive and non-hyperactive boys and men showed decreased motor activity, increased vigilance and improvement on a learning task'. 'While there were some quantitative differences in drug effects on motor activity and vigilance between these different groups, stimulants appear to act similarly on normal and hyperactive children and adults'. Stimulant medication appears to decrease motor activity and increase vigilance of any child and therefore cannot be used as a form of diagnostic test: clinicians cannot say the child has ADHD because stimulant medication calms them down.

After taking the stimulant the men reported euphoria. The boys reported only feeling 'tired' or 'different'. It is not clear whether this difference in effect on mood between adults and children was due to 'differing experience with drugs, ability to report affect or pharmacologic age-related effect' (Rapoport et al, 1980). Considering the drug's potential for addiction, the possibility of an age-related effect is worrying, because it would mean that in their teens, youngsters treated with stimulant would start to experience euphoria.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 20:31:52

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Nej, det är inte alls ovidkommande för Sveriges del, det är inte särskilt svårt att räkna ut att det även förekommer här, hur mycket du än vill förneka det. ADHD-läkemedel nyttjas även här av individer som inte har ADHD och det vet du mycket väl om.



Nej det vet jag inte mycket om. Du kanske syftar på missbrukare som tar vilken psykostimulatia dom kan komma över? Men visa mig gärna konkreta uppgifter på hur pass vanligt det är i Sverige?


Du framstår verkligen som oseriös slackern, du har själv medgivit detta tidigare. Tycker att du bara gör dig löjlig som håller på som du gör och det gäller inte bara ämnet för diskussionen i denna tråd.


Nej jag har medgivit att en person jag känner fekade till sig en diagnos, men det var inte för att få tillgång till mediciner utan pga andra orsaker, men nu har personen i fråga gjort en kompliterande NPF utredning via landstinget där diagnosen har fastställts, så personen i fråga jag känner har verkligen i diagnos. Så ditt argument håller inte längre där jag själv känner personer som har gjort det.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 20:42:39

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Nej det vet jag inte mycket om. Du kanske syftar på missbrukare som tar vilken psykostimulatia dom kan komma över? Men visa mig gärna konkreta uppgifter på hur pass vanligt det är i Sverige?


Du framstår verkligen som oseriös slackern, du har själv medgivit detta tidigare. Tycker att du bara gör dig löjlig som håller på som du gör och det gäller inte bara ämnet för diskussionen i denna tråd.


Nej jag har medgivit att en person jag känner fekade till sig en diagnos, men det var inte för att få tillgång till mediciner utan pga andra orsaker, men nu har personen i fråga gjort en kompliterande NPF utredning via landstinget där diagnosen har fastställts, så personen i fråga jag känner har verkligen i diagnos. Så ditt argument håller inte längre där jag själv känner personer som har gjort det.


Ja som du själv erkänner ovan så går det ju alltså att fuska sig till en ADHD diagnos i Sverige om man vill det, även om orsaken i just detta fall kanske inte var att få tillgång till ADHD-läkemedel så måste ju även du kunna begripa att det finns individer som fejkar ADHD symtom för att få en ADHD diagnos av olika anledningar, däribland att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 20:44:48

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Du framstår verkligen som oseriös slackern, du har själv medgivit detta tidigare. Tycker att du bara gör dig löjlig som håller på som du gör och det gäller inte bara ämnet för diskussionen i denna tråd.


Nej jag har medgivit att en person jag känner fekade till sig en diagnos, men det var inte för att få tillgång till mediciner utan pga andra orsaker, men nu har personen i fråga gjort en kompliterande NPF utredning via landstinget där diagnosen har fastställts, så personen i fråga jag känner har verkligen i diagnos. Så ditt argument håller inte längre där jag själv känner personer som har gjort det.


Ja som du själv erkänner ovan så går det ju alltså att fuska sig till en ADHD diagnos i Sverige om man vill det, även om orsaken i just detta fall kanske inte var att få tillgång till ADHD-läkemedel så måste ju även du kunna begripa att det finns individer som fejkar ADHD symtom för att få en ADHD diagnos av olika anledningar, däribland att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.


Men hur kan man fuska till sig en diagnos om det sedan visar sig att den är ställd korrekt genom att utföra en kompliterande utredning?
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 20:48:17

Här kan man läsa om studenter som använder ADHD-läkemedel i syfte att förbättra studieresultaten:

Accent - Studenter använder narkotika för bättre studieresultat
2013-03-08 | 11:17 Av: Eva Ekeroth

SVT har gjort en undersökning som visar att svenska studenter använder narkotikaklassade läkemedel för att orka plugga mer och förbättra minnet.

SVT gjorde en enkät bland 6 268 studenter vid jurist- och läkarprogram i Stockholm och Göteborg. Av dem besvarade 57 procent enkäten.

Resultatet blev att 33 personer uppgav att de använde ADHD-läkemedel utan att ha diagnosen och 36 personer uppgav att de använt efedrin för att prestera bättre.
Senast redigerad av Wine 2015-12-13 20:53:09, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 20:49:18

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Nej jag har medgivit att en person jag känner fekade till sig en diagnos, men det var inte för att få tillgång till mediciner utan pga andra orsaker, men nu har personen i fråga gjort en kompliterande NPF utredning via landstinget där diagnosen har fastställts, så personen i fråga jag känner har verkligen i diagnos. Så ditt argument håller inte längre där jag själv känner personer som har gjort det.


Ja som du själv erkänner ovan så går det ju alltså att fuska sig till en ADHD diagnos i Sverige om man vill det, även om orsaken i just detta fall kanske inte var att få tillgång till ADHD-läkemedel så måste ju även du kunna begripa att det finns individer som fejkar ADHD symtom för att få en ADHD diagnos av olika anledningar, däribland att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.


Men hur kan man fuska till sig en diagnos om det sedan visar sig att den är ställd korrekt genom att utföra en kompliterande utredning?


Jag kommer ihåg att du själv har uppgett att det handlade om att fejka sig till en diagnos och det var också det du själv skrev precis ovan men hur det nu än var i det fallet så spelar det ingen roll för faktum är att det går att fuska sig till en diagnos och att de tester och instrument som används vid diagnostisering av ADHD inte är tillförlitliga, något som jag redan tidigare har hänvisat till.
Senast redigerad av Wine 2015-12-13 20:52:52, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 20:52:22

Wine skrev:Här kan man läsa om studenter som använder ADHD-läkemedel i syfte att förbättra studieresultaten:

Accent -
Studenter använder narkotika för bättre studieresultat

2013-03-08 | 11:17 Av: Eva Ekeroth

SVT har gjort en undersökning som visar att svenska studenter använder narkotikaklassade läkemedel för att orka plugga mer och förbättra minnet.

SVT gjorde en enkät bland 6 268 studenter vid jurist- och läkarprogram i Stockholm och Göteborg. Av dem besvarade 57 procent enkäten.

Resultatet blev att 33 personer uppgav att de använde ADHD-läkemedel utan att ha diagnosen och 36 personer uppgav att de använt efedrin för att prestera bättre.


Det låter som att dom har köpt det svart. Alltså så är det någon som säljer eller ger bort sina mediciner, vilket jag antar att vi bägge tycker är förkastligt.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 20:53:44

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Ja som du själv erkänner ovan så går det ju alltså att fuska sig till en ADHD diagnos i Sverige om man vill det, även om orsaken i just detta fall kanske inte var att få tillgång till ADHD-läkemedel så måste ju även du kunna begripa att det finns individer som fejkar ADHD symtom för att få en ADHD diagnos av olika anledningar, däribland att få tillgång till narkotikaklassade läkemedel.


Men hur kan man fuska till sig en diagnos om det sedan visar sig att den är ställd korrekt genom att utföra en kompliterande utredning?


Jag kommer ihåg att du själv har uppgett att det handlade om att fejka sig till en diagnos och det var också det du själv skrev precis ovan men hur det nu än var i det fallet så spelar det ingen roll för faktum är att det går att fuska sig till en diagnos och att de tester och instrument som används vid diagnostisering av ADHD inte är tillförlitliga, något som jag redan tidigare hänvisat till.


Då kan man ju hävda att alla kliniska diagnoser går att fuska sig till och inte är tillförlitliga.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 21:33:41

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Men hur kan man fuska till sig en diagnos om det sedan visar sig att den är ställd korrekt genom att utföra en kompliterande utredning?


Jag kommer ihåg att du själv har uppgett att det handlade om att fejka sig till en diagnos och det var också det du själv skrev precis ovan men hur det nu än var i det fallet så spelar det ingen roll för faktum är att det går att fuska sig till en diagnos och att de tester och instrument som används vid diagnostisering av ADHD inte är tillförlitliga, något som jag redan tidigare hänvisat till.


Då kan man ju hävda att alla kliniska diagnoser går att fuska sig till och inte är tillförlitliga.


Ja, det är väl ganska självklart och det borde du väl ändå känna till, undrar varför du stretar emot och inte verkar vilja kännas vid att det skulle kunna gå, det är givetvis även möjligt att fuska sig till andra psykiatriska diagnoser men även somatiska diagnoser där man inte kräver objektiva undersökningsfynd.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 21:37:38

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Jag kommer ihåg att du själv har uppgett att det handlade om att fejka sig till en diagnos och det var också det du själv skrev precis ovan men hur det nu än var i det fallet så spelar det ingen roll för faktum är att det går att fuska sig till en diagnos och att de tester och instrument som används vid diagnostisering av ADHD inte är tillförlitliga, något som jag redan tidigare hänvisat till.


Då kan man ju hävda att alla kliniska diagnoser går att fuska sig till och inte är tillförlitliga.


Ja, det är väl ganska självklart och det borde du väl ändå känna till, undrar varför du stretar emot och inte verkar vilja kännas vid att det skulle kunna gå, det är givetvis även möjligt att fuska sig till andra psykiatriska diagnoser men även somatiska diagnoser där man inte kräver objektiva undersökningsfynd.


Kan du inte ägna din uppmärksamhet dit istället för att alltid peka ut ADHD? För du verkar ha något emot just ADHD och ifrågasätter den diagnosen vid minsta lilla tillfälle du kan få.
Så jag börjar nästan tro att Flawed har rätt angående dig och din agenda.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 21:46:29

slackern skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Då kan man ju hävda att alla kliniska diagnoser går att fuska sig till och inte är tillförlitliga.


Ja, det är väl ganska självklart och det borde du väl ändå känna till, undrar varför du stretar emot och inte verkar vilja kännas vid att det skulle kunna gå, det är givetvis även möjligt att fuska sig till andra psykiatriska diagnoser men även somatiska diagnoser där man inte kräver objektiva undersökningsfynd.


Kan du inte ägna din uppmärksamhet dit istället för att alltid peka ut ADHD? För du verkar ha något emot just ADHD och ifrågasätter den diagnosen vid minsta lilla tillfälle du kan få.
Så jag börjar nästan tro att Flawed har rätt angående dig och din agenda.


Och jag undrar över din egen "agenda".

Varför stör det just dig att jag ifrågasätter hur nödvändig behandling med narkotikaklassade läkemedel vid ADHD är eller att jag postar information om skadliga och negativa effekter av behandling med ADHD-läkemedel samt att det faktiskt förekommer missbruk av dessa läkemedel samt att det går att fuska sig till en diagnos för att få tillgång till amfetamin/narkotikaklassade preparat?

Känns inte riktigt lika angeläget heller att posta info om fusk med andra diagnoser som ej har att göra med varken neuropsykiatri eller psykiatri på detta forum och det har jag också fått påpekat för mig tidigare.

Annars har jag även postat om andra läkemedel som också kan orsaka skador och ge negativa bieffekter vid användning men det har du kanske inte uppmärksammat?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav slackern » 2015-12-13 21:50:47

Wine skrev:Annars har jag även postat om andra läkemedel som också kan orsaka skador och ge negativa bieffekter vid användning men det har du kanske inte uppmärksammat?


Jo du har tydligen länkat väldigt mycket material från den här organisationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C ... 4ttigheter

På senare tid har man propagerat mot sjukdomsklassificeringen av barn med DAMP och ADHD och kritiserar att dessa barn medicineras till exempel med metylfenidat och atomoxetin. Alla läkemedel som påverkar psyket är enligt KMR droger, inkluderat alla antidepressiva, antipsykotika och lugnande-/sömnmedel.
slackern
 
Inlägg: 43731
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 22:02:13

slackern skrev:
Wine skrev:Annars har jag även postat om andra läkemedel som också kan orsaka skador och ge negativa bieffekter vid användning men det har du kanske inte uppmärksammat?


Jo du har tydligen länkat väldigt mycket material från den här organisationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C ... 4ttigheter

På senare tid har man propagerat mot sjukdomsklassificeringen av barn med DAMP och ADHD och kritiserar att dessa barn medicineras till exempel med metylfenidat och atomoxetin. Alla läkemedel som påverkar psyket är enligt KMR droger, inkluderat alla antidepressiva, antipsykotika och lugnande-/sömnmedel.


slackern, nu ljuger du ju igen, du beter dig bara mer och mer oseriöst.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-13 22:30:24

rdos skrev:
Toblerone skrev:Min dotter fick ADHD-diagnos i 16-års-åldern och vågade inte riktigt lita på medicin, för att hon hade för sig att det förändrar personlighet. Varpå hon sedan också inbillade sig att den gjorde det. Det är förstås också en tolkningssak. Är det en personlighetsförändring att koncentrationen blir bättre? Det är ju i alla fall vitsen med medicinen. I alla fall känner dottern inte någon personlighetsförändring numera. Inte jag eller sonen heller. Det där ryktet har börjat spridas av scientolog-sekten sedan ungefär 15 - 20 år tillbaka. DÅ var det ingen som trodde sånt. Då har de ju lyckats! :-)Raging Kom ihåg, det är främst DE som vill åt era pengar! Mer än läkemedelsindustrin. Eller i alla fall får man mindre för pengarna av denna sekt.


Det är bara trams. Läkemedelsindustrin är 1000-tals gånger större än "scientologisekten", så det råder ingen som helst tvekan om vem som tjänar pengar på det här. Det var väldigt bekvämt för psykiatrin att vältra över problemet på scientologin för att få bort fokus på psykiatrins helt kassa kunskapsläge om ADHD. Och visst lyckades de. Nästan alla npfare blev duperade av deras skitsnack.


Javisst är det så, det är väl även här så att grupptrycket spelar in, det har jag ju själv fått erfara tidigare. Det är ingen tvekan om att det finns mäktiga krafter bakom och att läkemedelsbolagen har mycket att förlora så att de samt alla som är angelägna om att uprätthålla den allmänt vedertagna uppfattningen om diagnosens validitet samt nyttan av behandling med ADHD-läkemdel kommer att göra allt de kan för att försöka flytta fokus från hur kunskaps- och forskningsläget egentligen ser ut, om det så innebär att använda sig av rena lögner och på olika sätt smutskasta, demonisera o.s.v. Att insinuera att kritiker av läkemedelsbranschen och psykiatrin är scientologer är något som är iscensatt av läkemedelsbranschen, en effektiv metod som används för att avfärda all form av kritik mot deras verksamhet, forskningsfusk och andra tveksamheter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 0:54:32

alixha skrev:
Toblerone skrev:Det är klart, att det kan finnas knäppa föräldrar. Men det funkar INTE! Man får inte bättre betyg för att man har medicin, om man inte ens har ADHD.


Nej, poängen var att han skulle få mer hjälp och längre tid på proven för att förhoppningsvis kunna få bättre betyg, jag förstår att man inte får bättre betyg automatiskt.


Det som stod i det han citerade - ja. Om man har ADHD (inte bara vid ADHD förstås, det finns ju andra diagnoser också) kan man få olika insatser/anpassningar enligt PYS-paragrafen. Vilka det är beror lite på vad som ska göras. T.ex. vid nationella prov kan det vara längre tid på proven. Jag har genomfört nationella prov med elever i 9:an i snart 20 år och min erfarenhet är att tiden i regel räcker mycket väl. Dvs. en genomsnittlig elev lär inte få bättre om hen också fick mera tid. De flesta lämnar in långt innan och även elever med ADHD gör ofta det. Men några få kan behöva längre tid. Och om man som lärare har en elev som man vet är jätte-långsam, men som inte har någon diagnos, så kan man visserligen inte låta den eleven ha längre tid, men hur mycket man räknar in resultatet av nationella proven i terminsbetyget - det avgör ju läraren.

Man kan göra en hel del efter behov som lärare, så att de eleverna som har behov av det, få extra hjälp. Oavsett om de har diagnos eller inte. Man gör helt enkelt så att det funkar bäst för alla.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 0:57:23

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:Annars har jag även postat om andra läkemedel som också kan orsaka skador och ge negativa bieffekter vid användning men det har du kanske inte uppmärksammat?


Jo du har tydligen länkat väldigt mycket material från den här organisationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C ... 4ttigheter

På senare tid har man propagerat mot sjukdomsklassificeringen av barn med DAMP och ADHD och kritiserar att dessa barn medicineras till exempel med metylfenidat och atomoxetin. Alla läkemedel som påverkar psyket är enligt KMR droger, inkluderat alla antidepressiva, antipsykotika och lugnande-/sömnmedel.


slackern, nu ljuger du ju igen, du beter dig bara mer och mer oseriöst.


Vad ljuger HAN om ? Det är du som har länkat till scientolog-propaganda! Du får lära dig att skilja mellan sekt-propaganda och saklig information.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 8:48:51

Toblerone skrev:
Wine skrev:
slackern skrev:
Jo du har tydligen länkat väldigt mycket material från den här organisationen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommitt%C ... 4ttigheter



slackern, nu ljuger du ju igen, du beter dig bara mer och mer oseriöst.


Vad ljuger HAN om ? Det är du som har länkat till scientolog-propaganda! Du får lära dig att skilja mellan sekt-propaganda och saklig information.


Nej, jag har inte alls länkat till scientologpropaganda, det är det han ljuger om och även du ifall du nu påstår detta, jag har i huvudsak länkat till studier om ADHD-läkemedel, vad effekterna kan bli av behandling med ADHD-läkemedel o.s.v.

Det är nog snarare ni som inte vet vad ni pratar om och det blir lite löjligt att påstå att någon annan ska lära sig skilja mellan sekt-propaganda och sedan själv ta upp scientologsekten i sammanhanget när det i första hand är läkemedelsbolagen som propagerar för dessa läkemedel och vill sälja och givetvis maximera vinsterna. Tror du att läkemedelsbolagen tillhandahåller saklig information i alla lägen?

Varför fokuserar ni inte på att istället bemöta argument samt den information som framkommer i de studier jag har hänvisat till istället för att börja prata om scientologisekten? Jag tycker att bl.a. du och slackern framstår som desperata när ni inte har någonting annat att komma med och framförallt känns det som ren desperation när man t.o.m. går så långt att man inte längre drar sig för att sprida rena lögner.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 9:48:05

Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:

New Republic - Did Ritalin Make Kids in Quebec Dumber?
June 14, 2013 By Jeff Guo

ADHD meds like Ritalin, Adderall, Concerta, and Vyvanse have been called "smart pills" for their ability to bestow superhuman powers of concentration. In the U.S. especially, where about 11 percent of schoolchildren have an ADHD diagnosis, parents and teachers embrace the drugs as a way to get kids to sit still and pay attention.

Which makes it all the stranger that there has never been proof that ADHD meds make you smarter or more likely to succeed in school. And a new study that looks at the rise of Ritalin use in Quebec suggests exactly the opposite.


Because they had more access to drug insurance, children with ADHD symptoms in Quebec were more likely to be on medication than their counterparts in other provinces. But when researchers compared educational records, test scores, teacher evaluations, they didn't see any improvement. In fact, the ADHD Quebec children seemed to be worse off in several ways. In the short term, they had lower math scores and were more likely to repeat a grade. In the long term, the boys continued to struggle with math and were more likely to drop out, while the girls were more likely to have been diagnosed with a psychological disorder.


Tyvärr tror jag inte att personerna själva som tar dessa läkemedel ser sitt förändrade beteende men mest troligt märker observanta människor i omgivningen detta. En effekt som uppnås av att ta dessa läkemedel men även vissa andra droger, som exempelvis den vanligaste, alkohol, är ju att de boostar självförtroendet men sannolikt är det så att det brister när det kommer till performance även om tron på den egna förmågan kan vara jättehög.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 11:00:08

[quote="Wine"]Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:

[quote]New Republic - Did Ritalin Make Kids in Quebec Dumber?
June 14, 2013 By Jeff Guo
quote]

Total oväsentlig artikel. Den handlar bara om situationen i Kanada, som verkar skilja sig mycket från den i Sverige. Och personen som skrivit den är inte insatt i ämnet. Det är bara nån random person som tycker något. Varför länkar du till sånt skräp?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 11:05:21

Wine skrev:Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:

New Republic - Did Ritalin Make Kids in Quebec Dumber?
June 14, 2013 By Jeff Guo

ADHD meds like Ritalin, Adderall, Concerta, and Vyvanse have been called "smart pills" for their ability to bestow superhuman powers of concentration. In the U.S. especially, where about 11 percent of schoolchildren have an ADHD diagnosis, parents and teachers embrace the drugs as a way to get kids to sit still and pay attention.

Which makes it all the stranger that there has never been proof that ADHD meds make you smarter or more likely to succeed in school. And a new study that looks at the rise of Ritalin use in Quebec suggests exactly the opposite.


Because they had more access to drug insurance, children with ADHD symptoms in Quebec were more likely to be on medication than their counterparts in other provinces. But when researchers compared educational records, test scores, teacher evaluations, they didn't see any improvement. In fact, the ADHD Quebec children seemed to be worse off in several ways. In the short term, they had lower math scores and were more likely to repeat a grade. In the long term, the boys continued to struggle with math and were more likely to drop out, while the girls were more likely to have been diagnosed with a psychological disorder.


Tyvärr tror jag inte att personerna själva som tar dessa läkemedel ser sitt förändrade beteende men mest troligt märker observanta människor i omgivningen detta. En effekt som uppnås av att ta dessa läkemedel men även vissa andra droger, som exempelvis den vanligaste, alkohol, är ju att de boostar självförtroendet men sannolikt är det så att det brister när det kommer till performance även om tron på den egna förmågan kan vara jättehög.


Du ser inte hur dumt det är att påstå något sånt? Det är idiotiskt! Pojkar har problem med matte och gör inte klart skolan, och flickor har psykologiska problem (jag antar att de menar sånt som ångest, depression eller ätstörningar). Det är just det som folk med ADHD oftast har! Det kommer inte från medicinen, utan från ADHDn, förstår du?

Det finns hur många undersökningar (seriösa forskningsstudier, inte tyckande av nån gubbe) som helst som visar att just såna sekundära problem av ADHD blir MINDRE vid medicinering. Dvs. färre får såna problem. Jämfört med de som inte medicinerar.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Kanin » 2015-12-14 11:39:57

Tantaly skrev:Vid längre tids bruk av metylfenidat och dexamfetamin har man funnit negativa effekter på det manliga könet. Dess fertilitet och testosteronproduktion.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4215747/

Du hänvisar till studie av ett enskilt fall med ovanlig medicineringshistorik.

Här är resultatet från en större studie (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24488239):
Children with or without ADHD did not differ in Tanner stages at the 3-year follow-up assessment, and exposure to stimulant medication does not appear to affect sexual development within this age range.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Kanin » 2015-12-14 11:56:48

Metastudier visar att läkemedelsbehandlingen är säker och effektiv även för relativt långa perioder:

"Long-Term Outcomes with Medications for Attention-Deficit Hyperactivity Disorder" (http://link.springer.com/article/10.216 ... 0000-00000)
Evidence has shown that stimulants, along with the non-stimulants atomoxetine and extended-release guanfacine, are continuously effective for 24-month treatment periods with few and tolerable adverse effects.

En metastudie visar positiva effekter även på längre sikt (två år eller mer):

A systematic review and analysis of long-term outcomes in attention deficit hyperactivity disorder: effects of treatment and non-treatment (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3520745/).
Outcomes from 351 studies were grouped into 9 major categories: academic, antisocial behavior, driving, non-medicinal drug use/addictive behavior, obesity, occupation, services use, self-esteem, and social function outcomes. The following broad trends emerged: (1) without treatment, people with ADHD had poorer long-term outcomes in all categories compared with people without ADHD, and (2) treatment for ADHD improved long-term outcomes compared with untreated ADHD, although not usually to normal levels.


Det tycks råda lite tvivel om att medicinering av ADHD på kort och medellång sikt ger positiva effekter. Resultaten från studier på längre sikt varierar dock och generellt är effekterna små eller obefintliga. Det krävs fler studier för att säkert avgöra effekten på längre sikt.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 12:12:28

Toblerone skrev:
Wine skrev:Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:



Total oväsentlig artikel. Den handlar bara om situationen i Kanada, som verkar skilja sig mycket från den i Sverige. Och personen som skrivit den är inte insatt i ämnet. Det är bara nån random person som tycker något. Varför länkar du till sånt skräp?


Tror du att människorna i Kanada är annorlunda funtade än i Sverige så att ADHD-läkemedlen påverkar människor på ett annat sätt där eller vad menar du egentligen, förklara gärna hur du resonerar.

Det är inte alls bara någon random person som tycker något och som inte är insatt i ämnet, artikeln refererar till en undersökning som har gjorts av professor Janet M. Currie, Princeton University, professor Mark Stabile, University of Toronto samt professor Lauren Jones, Cornell University, och undersökningen är gjord i samarbete med bl.a Uppsala Universitet, här kan du läsa mer om den:
Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?

Draft: December 2013
Janet Currie, Princeton University and NBER
Mark Stabile, University of Toronto and NBER
Lauren Jones, Cornell University

We are grateful to the Canadian Institutes of Health Research for financial support and to seminar participants at the Aarhus Work shop on Children’s Human Capital, Uppsala University, Sciences-Po, McGill, UCLA and Columbia for helpful comments.

Abstract:

We examine the effects of a policy change in the province of Quebec, Canada which greatly expanded insurance coverage for prescription medications. We show that the change was associated with a sharp increase in the use of stimulant medications commonly prescribed for ADHD in Quebec relative to the rest of Canada. We ask whether this increase in medication use was associated with improvements in emotional
functioning or academic outcomes among children with ADHD. We find little evidence of improvement in either the medium or the long run. Our results are silent on the effects on optimal use of medication for ADHD, but suggest that expanding medication in a community setting had little positive benefit and may have had harmful effects given the average way these drugs are used in the community.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in