Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 12:40:48

Toblerone skrev:
Wine skrev:Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:

New Republic - Did Ritalin Make Kids in Quebec Dumber?
June 14, 2013 By Jeff Guo

ADHD meds like Ritalin, Adderall, Concerta, and Vyvanse have been called "smart pills" for their ability to bestow superhuman powers of concentration. In the U.S. especially, where about 11 percent of schoolchildren have an ADHD diagnosis, parents and teachers embrace the drugs as a way to get kids to sit still and pay attention.

Which makes it all the stranger that there has never been proof that ADHD meds make you smarter or more likely to succeed in school. And a new study that looks at the rise of Ritalin use in Quebec suggests exactly the opposite.


Because they had more access to drug insurance, children with ADHD symptoms in Quebec were more likely to be on medication than their counterparts in other provinces. But when researchers compared educational records, test scores, teacher evaluations, they didn't see any improvement. In fact, the ADHD Quebec children seemed to be worse off in several ways. In the short term, they had lower math scores and were more likely to repeat a grade. In the long term, the boys continued to struggle with math and were more likely to drop out, while the girls were more likely to have been diagnosed with a psychological disorder.


Tyvärr tror jag inte att personerna själva som tar dessa läkemedel ser sitt förändrade beteende men mest troligt märker observanta människor i omgivningen detta. En effekt som uppnås av att ta dessa läkemedel men även vissa andra droger, som exempelvis den vanligaste, alkohol, är ju att de boostar självförtroendet men sannolikt är det så att det brister när det kommer till performance även om tron på den egna förmågan kan vara jättehög.


Du ser inte hur dumt det är att påstå något sånt? Det är idiotiskt! Pojkar har problem med matte och gör inte klart skolan, och flickor har psykologiska problem (jag antar att de menar sånt som ångest, depression eller ätstörningar). Det är just det som folk med ADHD oftast har! Det kommer inte från medicinen, utan från ADHDn, förstår du?


Nej, minst en tidigare studie har också visat att medicinering med centralstimulantia/ADHD-läkemedel som exempelvis Ritalin förändrar kemin i hjärnan, och vid medicinering med ADHD-läkemedel så ökar risken att drabbas av annan psykisk ohälsa.

Dina argument ovan håller inte heller för om nu läkemedlen skulle vara så effektiva, varför sjönk då betygen för de som behandlades med ADHD-läkemedel samt varför blev det mer sannolikt att elever som behandlades med ADHD-läkemedel fick gå om en årskurs eller att de helt enkelt hoppade av skolan?

Toblerone skrev:Det finns hur många undersökningar (seriösa forskningsstudier, inte tyckande av nån gubbe) som helst som visar att just såna sekundära problem av ADHD blir MINDRE vid medicinering. Dvs. färre får såna problem. Jämfört med de som inte medicinerar.


Du missar att många av resultaten från de studier som har gjorts om ADHD och om effekterna av läkemedelsbehandling har vederlagts i efterhand, artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier.

En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD:

ADHD and the practice of science journalism as a deficit disorder
October 2, 2012

About two weeks ago, the journal PLoS ONE published an article titled "Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder."



After selecting the condition Attention Deficit Hyperactivity Disorder as a focus, the researchers searched databases that archived both medical research and newspaper publications during the 1990s. They found 47 papers in high-profile journals on ADHD and 347 resulting English language newspaper stories. They then selected the 10 papers that had received the most coverage. Of those papers, seven were based on new hypotheses about ADHD. Gonon's analysis of later papers found that six of those seven hypotheses were either refuted by other scientists or found to be flawed. The seventh received poor reviews. The remaining three were designed to confirm existing theories. Two held up well, one, as the literature showed, did not.


Dessutom så är det ju känt att många läkemedelsstudier finansieras av läkemedelsbolagen själva och att man systematiskt manipulerar och mörklägger.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 13:01:18

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:



Total oväsentlig artikel. Den handlar bara om situationen i Kanada, som verkar skilja sig mycket från den i Sverige. Och personen som skrivit den är inte insatt i ämnet. Det är bara nån random person som tycker något. Varför länkar du till sånt skräp?


Tror du att människorna i Kanada är annorlunda funtade än i Sverige så att ADHD-läkemedlen påverkar människor på ett annat sätt där eller vad menar du egentligen, förklara gärna hur du resonerar.

quote]

"the fascinating consequences of a 1997 law that made prescription drug insurance mandatory for all of Quebec—but nowhere else in Canada. In the decade after the law kicked in, the number of children on ADHD medication tripled."

Vi har inte dessa förändringar när det gäller förskrivning av mediciner i Sverige. Det här gäller Kanada. I Sverige är man så mycket mer restriktiv- det går knappt att jämföra med Kanada.

"Because they had more access to drug insurance, children with ADHD symptoms in Quebec were more likely to be on medication than their counterparts in other provinces."

Samma sak där.

"ADHD meds like Ritalin, Adderall, Concerta, and Vyvanse"

Adderall har inte godkänts i Sverige.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 13:03:14

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:Att medicinera med centralstimulantia preparat förändrar hjärnan på olika sätt negativt, bl.a. verkar det som att behandling med läkemedlen på sikt leder till fördumning:



Total oväsentlig artikel. Den handlar bara om situationen i Kanada, som verkar skilja sig mycket från den i Sverige. Och personen som skrivit den är inte insatt i ämnet. Det är bara nån random person som tycker något. Varför länkar du till sånt skräp?


Tror du att människorna i Kanada är annorlunda funtade än i Sverige så att ADHD-läkemedlen påverkar människor på ett annat sätt där eller vad menar du egentligen, förklara gärna hur du resonerar.

Det är inte alls bara någon random person som tycker något och som inte är insatt i ämnet, artikeln refererar till en undersökning som har gjorts av professor Janet M. Currie, Princeton University, professor Mark Stabile, University of Toronto samt professor Lauren Jones, Cornell University, och undersökningen är gjord i samarbete med bl.a Uppsala Universitet, här kan du läsa mer om den:
quote]

Jag pratar om personen som har skrivit artikeln, självklart. Vems studie hon citerar är en helt annan sak. Personen som skrivit artikeln har ingen aning om ämnet.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 13:12:36

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Total oväsentlig artikel. Den handlar bara om situationen i Kanada, som verkar skilja sig mycket från den i Sverige. Och personen som skrivit den är inte insatt i ämnet. Det är bara nån random person som tycker något. Varför länkar du till sånt skräp?


Tror du att människorna i Kanada är annorlunda funtade än i Sverige så att ADHD-läkemedlen påverkar människor på ett annat sätt där eller vad menar du egentligen, förklara gärna hur du resonerar.

Det är inte alls bara någon random person som tycker något och som inte är insatt i ämnet, artikeln refererar till en undersökning som har gjorts av professor Janet M. Currie, Princeton University, professor Mark Stabile, University of Toronto samt professor Lauren Jones, Cornell University, och undersökningen är gjord i samarbete med bl.a Uppsala Universitet, här kan du läsa mer om den:


Jag pratar om personen som har skrivit artikeln, självklart. Vems studie hon citerar är en helt annan sak. Personen som skrivit artikeln har ingen aning om ämnet.


Ärligt talat, vad vet du om det egentligen? Sedan förstår jag faktiskt inte din poäng, resultatet av studien är ju det väsentliga?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 13:18:47

Wine skrev:Nej, minst en tidigare studie har också visat att medicinering med centralstimulantia/ADHD-läkemedel som exempelvis Ritalin förändrar kemin i hjärnan, och vid medicinering med ADHD-läkemedel så ökar risken att drabbas av annan psykisk ohälsa.

EN studie? Wow! Det har gjorts minst 10 om dem flesta viktiga frågorna runt ADHD. Och jag vet själv att det finns fler om det här också. Det förändrar något i hjärnan. Ytterligare wow - vad jag menar med det: Jag är INTE imponerad. Det allra mesta ändrar något i hjärnan. Om du tittar på en läskig film och blir rädd, så ändras också något i hjärnan. Poängen är att vetenskapen har inte kommit så långt för att verkligen kunna tolka vad det är som händer. Förändringar i hjärnan sker i alla fall hela tiden. Om vi pratar kemin. Om vi pratar struktur - det skulle kunna vara mera allvarligt. Men det har man inte kunnat påvisa. Och det är svårt att göra också. Ett tag fanns det en teori att ena halvan av hjärnan skulle krympa av medicinen. Men numera utgår man ifrån att det är vanligt att folk med ADHD har lite skillnad i storlek mellan hjärnhalvorna. Oavsett om de har ätit medicin eller inte.

Dina argument ovan håller inte heller för om nu läkemedlen skulle vara så effektiva, varför sjönk då betygen för de som behandlades med ADHD-läkemedel samt varför blev det mer sannolikt att elever som behandlades med ADHD-läkemedel fick gå om en årskurs eller att de helt enkelt hoppade av skolan?

Det har jag väl sagt förut? Det är ADHD-typiska svårigheter! Och nej, medicinen löser inte alla problem. Symptomen minskas kanske till hälften. Att det blev MER sannolikt är deras tolkning, jag tror inte på den. Det finns ungefär ett dussintal studier som visar motsatsen. Alltså att det går bättre för folk som ätit medicin.

Toblerone skrev:Det finns hur många undersökningar (seriösa forskningsstudier, inte tyckande av nån gubbe) som helst som visar att just såna sekundära problem av ADHD blir MINDRE vid medicinering. Dvs. färre får såna problem. Jämfört med de som inte medicinerar.


Du missar att många av resultaten från de studier som har gjorts om ADHD och om effekterna av läkemedelsbehandling har vederlagts i efterhand, artiklar som följer upp forskning och tidigare publicerade vetenskapliga artiklar om ADHD och ofta vederlägger eller visar att det saknas bevisning för tidigare påståenden blir sällan uppmärksammade och publicerade i medier.

En neurobiolog vid namn François Gonon har gått igenom en databas med vetenskapliga artiklar om ADHD:

ADHD and the practice of science journalism as a deficit disorder
October 2, 2012

About two weeks ago, the journal PLoS ONE published an article titled "Why Most Biomedical Findings Echoed by Newspapers Turn Out to be False: The Case of Attention Deficit Hyperactivity Disorder."



After selecting the condition Attention Deficit Hyperactivity Disorder as a focus, the researchers searched databases that archived both medical research and newspaper publications during the 1990s. They found 47 papers in high-profile journals on ADHD and 347 resulting English language newspaper stories. They then selected the 10 papers that had received the most coverage. Of those papers, seven were based on new hypotheses about ADHD. Gonon's analysis of later papers found that six of those seven hypotheses were either refuted by other scientists or found to be flawed. The seventh received poor reviews. The remaining three were designed to confirm existing theories. Two held up well, one, as the literature showed, did not.


Dessutom så är det ju känt att många läkemedelsstudier finansieras av läkemedelsbolagen själva och att man systematiskt manipulerar och mörklägger.


Jag ska titta på det närmare. Men de studierna som jag tänker på var inte finansierade av läkemedelsbolagen, vad jag vet. Det var i alla fall de mest kända forskarna. Jag brukar gå lite efter det också. Christopher Gillberg har ju också gjort en studie i Sverige, och det var verkligen en långtidsstudie. Dessa korta studier kan inte visa hur det går långfristigt.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 13:21:27

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Tror du att människorna i Kanada är annorlunda funtade än i Sverige så att ADHD-läkemedlen påverkar människor på ett annat sätt där eller vad menar du egentligen, förklara gärna hur du resonerar.

Det är inte alls bara någon random person som tycker något och som inte är insatt i ämnet, artikeln refererar till en undersökning som har gjorts av professor Janet M. Currie, Princeton University, professor Mark Stabile, University of Toronto samt professor Lauren Jones, Cornell University, och undersökningen är gjord i samarbete med bl.a Uppsala Universitet, här kan du läsa mer om den:


Jag pratar om personen som har skrivit artikeln, självklart. Vems studie hon citerar är en helt annan sak. Personen som skrivit artikeln har ingen aning om ämnet.


Ärligt talat, vad vet du om det egentligen? Sedan förstår jag faktiskt inte din poäng, resultatet av studien är ju det väsentliga?


Enkelt: Om man själv är väldigt insatt i ämnet - jag har följt utvecklingen i drygt 20, så märker man om någon inte vet vad de snackar om.

Och om du tyckte att det var studien som var det väsentliga, varför länkade du inte direkt till den då? Då hade vi sluppit den dåliga artikeln.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 13:23:49

Toblerone skrev:Jag ska titta på det närmare. Men de studierna som jag tänker på var inte finansierade av läkemedelsbolagen, vad jag vet. Det var i alla fall de mest kända forskarna. Jag brukar gå lite efter det också. Christopher Gillberg har ju också gjort en studie i Sverige, och det var verkligen en långtidsstudie. Dessa korta studier kan inte visa hur det går långfristigt.


Den här studien från Kanada, Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?, är ingen korttidsstudie:

It's hard to square these results with the mountain of evidence that ADHD meds improve attention and performance on classroom tasks. But those were all relatively brief studies, while Currie’s is one of the first to look at years of school records.


https://newrepublic.com/article/113505/ ... bec-dumber
Senast redigerad av Wine 2015-12-14 13:25:52, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-14 13:24:49

Toblerone skrev:
Wine skrev:
Toblerone skrev:
Jag pratar om personen som har skrivit artikeln, självklart. Vems studie hon citerar är en helt annan sak. Personen som skrivit artikeln har ingen aning om ämnet.


Ärligt talat, vad vet du om det egentligen? Sedan förstår jag faktiskt inte din poäng, resultatet av studien är ju det väsentliga?


Enkelt: Om man själv är väldigt insatt i ämnet - jag har följt utvecklingen i drygt 20, så märker man om någon inte vet vad de snackar om.

Och om du tyckte att det var studien som var det väsentliga, varför länkade du inte direkt till den då? Då hade vi sluppit den dåliga artikeln.


Vet du, jag undrar om du ens har läst hela artikeln med tanke på vad du har uttryckt om den samt artikelförfattaren i olika inlägg.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 14:09:32

Wine skrev:
Toblerone skrev:Jag ska titta på det närmare. Men de studierna som jag tänker på var inte finansierade av läkemedelsbolagen, vad jag vet. Det var i alla fall de mest kända forskarna. Jag brukar gå lite efter det också. Christopher Gillberg har ju också gjort en studie i Sverige, och det var verkligen en långtidsstudie. Dessa korta studier kan inte visa hur det går långfristigt.


Den här studien från Kanada,
Do Stimulant Medications Improve Educational and Behavioral Outcomes for Children with ADHD?, är ingen korttidsstudie:

It's hard to square these results with the mountain of evidence that ADHD meds improve attention and performance on classroom tasks. But those were all relatively brief studies, while Currie’s is one of the first to look at years of school records.


https://newrepublic.com/article/113505/ ... bec-dumber


När det gäller hur en medicin verkar - där kan vi tänka internationellt. Och det må vara en längre studie när det gäller skolresultat, men det säger inte mycket. Jag är själv lärare och vet att det är så mycket som kan påverka. Du behöver bara titta på Pisa-resultaten i olika länder och du kan säkert tolka in alla möjliga sammanhang där. Kanske har man fått en ny läroplan och allt har blivit sämre? Det är ju det som hänt i Sverige nu. Det kommer vi också att se negativa förändringar av. Och det finns många andra faktorer som kan påverka.

Jag tycker det är mer övertygande när man tittar på hur det har gått generellt. I andra undersökningar har man ju undersökt hur det har gått efter skolan. Om folk har blivit kriminella, drogberoende och liknande. Eller om de har hittat sin nisch, har ett jobb och lever ett skötsamt liv. Detta visar mycket mer "hur det har gått". Om du däremot bara tittar på att pojkar har mer svårigheter i matte - det är ju också ganska vanligt att man har svårigheter med ABSTRAKT matte när man har NPF. Och då vore det ju inte konstigt att det "blir sämre". För mig blev det också mycket sämre med matte i gymnasiet.

Och som jag sa tidigare: Jag tycker inte att det påverkar skolprestationer så mycket. Det gör det visserligen när det gäller barn som är så hyperaktiva att de annars inte får mycket gjort alls. Men de övriga, de som någorlunda hänger med - jag ser ingen större skillnad där. Har själv haft bra betyg i skolan och tror inte att de hade varit så mycket bättre med medicin. Och samma sak gäller min dotter. Sonen tillhör dem barnen som annars är för hyperaktiva, dessutom fick han medicin sen 5:an och betyg först i 8:an så jag vet inte.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 14:11:54

Wine skrev:
Toblerone skrev:
Wine skrev:
Ärligt talat, vad vet du om det egentligen? Sedan förstår jag faktiskt inte din poäng, resultatet av studien är ju det väsentliga?


Enkelt: Om man själv är väldigt insatt i ämnet - jag har följt utvecklingen i drygt 20, så märker man om någon inte vet vad de snackar om.

Och om du tyckte att det var studien som var det väsentliga, varför länkade du inte direkt till den då? Då hade vi sluppit den dåliga artikeln.


Vet du, jag undrar om du ens har läst hela artikeln med tanke på vad du har uttryckt om den samt artikelförfattaren i olika inlägg.


Vad du slösar bort din tid på att undra såna saker! Jag är van att läsa mycket. Och jo, jag har läst hela. Tyvärr. Jag skulle förstås kunna plocka sönder den, men den tiden lägger jag inte ner nu. Det har jag sysslat med i så många år. Jag vill inte slösa bort min tid.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 14:21:41

En sak som är ganska intressant: Wine, tror du verkligen att barn med ADHD uppför sig som ouppfostrade barn eller som barn från konfliktladdade familjer? För det är det du utgår ifrån. Min erfarenhet efter nästan 20 år som lärare är en helt annan.

Och dem senaste åren har jag dessutom mest jobbat med ungdomar som har ADHD eller AS, eller båda. Jag har snarare tyckt att de som jävlats mest var barn/ungdomar utan NPF från problemfamiljer. Ibland förstås också barn med NPF från problemfamiljer. Eller odiagnosticerade barn som har en NPF-problematik som föräldrarna inte vill veta av. Barn med diagnos där det funkar med familjen och övriga hjälpinsatser (inte alla har medicin), brukar inte vara så värst problematiska. Kanske orkar de inte alla lika mycket men de förstör inte heller för andra. Inte oftare än andra barn. Och det är minst lika ofta de med AS som uppvisar problematisk beteende som de med ADHD.

Detta bara för att jag tycker det är orättvist att stämpla barn med ADHD som ouppfostrade (eller att de åtminstone beter sig så). De flesta uppvisar inte sånt beteende.
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-14 16:49:49

Men herregud, hur många gånger ska vi ha exakt samma diskussion typ kolla på USA, så är det nog i Sverige med, Ritalin är knark, bla bla.

Själv fick jag vänta i TVÅ ÅR på utredning och jag har ADD. Skulle vara väldigt glad om de fortsatt skriva ut Ritalin till mig men det gör de inte.

Vi har fått en läkare på vår mottagning som gjort det till sin livsuppgift att ta bort mediciner för folk, hon tycker allt kan behandlas med antihistaminer. Eller att man bara slutar att ha problem. Då blir det så bra så.

Eller inte.

Sådana människor är fan livsfarliga. Först kämpar man i flera år för att få något som gör att man fungerar. Sedan kommer det en jävla galning och tar bort allt. Som tycker att man tramsar när man då slutar fungera. Varför ska man vara rädd för en medicin som ökar ens livskvalitet? Har helt klart ett kortare liv om det är det som händer, där jag får LEVA, än 80 år av ren jävla plåga dag efter dag.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-14 20:07:36

Håller helt med dig, Kiddie. Allt jag vill är att försörja mig själv med eget arbete och att klara vardagen utöver det dessutom. Men vad händer om man tar ifrån en medicinen? Då äventyras allt detta. Som sagt, det är tredje gången som jag fått avslag på licensansökan. Nu är det Attentin jag ska ta istället.

Förresten, varför får du inte Ritalin? Kanske av samma anledning som jag inte längre ska få Metamina. För att man ska ta Concerta eller Elvanse eller Attentin istället? Funkar inte nån av dessa för dig? Tyvärr så har jag också hört av många som tål Ritalin bra, men inte Concerta.

Jag fattar inte varför folk som Wine ska gnälla över användningen av en medicin som gör så mycket nytta för många med ADHD. Kanske av ren avundsjuka, för att det inte finns en medicin som biter på AS?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-15 2:20:33

Jag får den inte för att de strular på mottagningen (med flit kanske vad vet jag?) och när jag rett upp DERAS strul så börjar de om tills jag ger upp. De för inga anteckningar av vad som blivit bestämt. Jag skulle få medicinen. Men nu är detta borta ur min journal. Jag tror den där antimedicindoktorn sitter och raderar.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Toblerone » 2015-12-15 11:30:14

Just det, nu kommer jag ihåg att du skrev något om det förut. Fast jag förstår inte helt. Antigen har de ansökt om licens och då kan du få medicinen om det beviljas. Eller så har de inte gjort det än, då är det förstås sämre för dig. Får man sin licens och därmed medicin, då skulle jag inte bry mig så mycket om detaljerna. Men det kanske inte kom så långt?
Toblerone
 
Inlägg: 6366
Anslöt: 2010-11-19
Ort: Stockholm

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav kiddie » 2015-12-15 14:45:21

Jag behöver inte ens ett licenspreparat, så det skulle kunna vara enkelt i mitt fall. Efter att de tog Ritalinet blev jag helt plötsligt av med två andra mediciner, som jag tagit länge men i mycket låg dos, som alla andra läkare tyckte jag skulle ha pga hur bra de funkade på mig (en benso och en bensosömnis). Varför? Ny skräckpropaganda om hur farligt det är. Ritalin kan jag tydligen bara lära mig leva utan och de andra kan jag byta mot antihistamin och neuroleptika.

ELLER INTE.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav misshopeless » 2015-12-15 15:35:58

Toblerone skrev:Håller helt med dig, Kiddie. Allt jag vill är att försörja mig själv med eget arbete och att klara vardagen utöver det dessutom. Men vad händer om man tar ifrån en medicinen? Då äventyras allt detta. Som sagt, det är tredje gången som jag fått avslag på licensansökan. Nu är det Attentin jag ska ta istället.

Förresten, varför får du inte Ritalin? Kanske av samma anledning som jag inte längre ska få Metamina. För att man ska ta Concerta eller Elvanse eller Attentin istället? Funkar inte nån av dessa för dig? Tyvärr så har jag också hört av många som tål Ritalin bra, men inte Concerta.

Jag fattar inte varför folk som Wine ska gnälla över användningen av en medicin som gör så mycket nytta för många med ADHD. Kanske av ren avundsjuka, för att det inte finns en medicin som biter på AS?


Jag tar Elvance och det funkar okej, skulle dock behöva Metamina då jag inte kan kontrollera effekten på samma sätt med Elvance.
Men jag vågar inte fråga eftersom jag kanske förlorar den medecineringen jag redan har...suck
misshopeless
 
Inlägg: 320
Anslöt: 2013-06-17
Ort: Upprorsmakare

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Wine » 2015-12-21 11:42:38

alixha skrev:
Toblerone skrev:Det är klart, att det kan finnas knäppa föräldrar. Men det funkar INTE! Man får inte bättre betyg för att man har medicin, om man inte ens har ADHD.


Nej, poängen var att han skulle få mer hjälp och längre tid på proven för att förhoppningsvis kunna få bättre betyg, jag förstår att man inte får bättre betyg automatiskt.


Ja, en lärare på en skola i Djursholm uttrycker sig på detta sätt angående användningen av neuropsykiatriska diagnoser:

”Vi slår i taket med diagnostiserade elever. ’Varför blir det inte MVG?’ I stället för att säga som det är, att eleven inte är begåvad nog eller inte arbetar hårt nog, ger man honom eller henne en diagnos”. En dyslexidiagnos, till exempel, ger den enskilde eleven fördelar i form av förlängd provtid och möjlighet till att göra prov muntligt. På en av toppskolorna i Djursholm hade man länge till och med en dyslexikvot, som till slut blev så populär bland föräldrar och elever att man var tvungen att ta bort den.


En annan lärare:

”Om man sätter fel betyg i elevens ögon kommer först gråtattacken, sedan föräldraattacken.” Det handlar om att föräldrar och elever försöker förmå enskilda lärare att sätta höga betyg, även om sakliga skäl talar för att de inte är värda det.


http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdeba ... h-meriter/

Hos många föräldrar verkar det vara en utväg att försöka få till en neuropsykiatrisk diagnos till ett barn som inte har den mentala och intellektuella kapaciteten de önskar att barnet hade.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-21 12:29:07

Wine skrev:
Hos många föräldrar verkar det vara en utväg att försöka få till en neuropsykiatrisk diagnos till ett barn som inte har den mentala och intellektuella kapaciteten de önskar att barnet hade.


Väldigt sant. Så fort någon är lite dålig i skolan ska man genast utredas, få en snabbt ihopslängd diagnos och medicinering direkt. ADHD/ADD har blivit en trendig diagnos och jag är övertygad om att många är feldiagnostiserade.

Det är lärarnas, föräldrarnas och skolverkets ansvar att se till att miljön i skolan är bra och att eleverna tar till sig det som skall läras. Disciplin måste komma från start.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-21 12:43:34

Det där låter som något rikemanstjafs.
Inom öppenvården (vilket är vad de flesta har råd med) är köerna för utredning långa så det är knappast bara att valsa in efter ett dåligt betyg för att få en diagnos.
Utredningen är rätt maffig också. Läser alla dessa föräldrar på om ADHD för att sedan själva ljuga och tvinga barnet att ljuga under utredningen?

De flesta har inte möjlighet att köpa en diagnos till sina barn.

Ni glömmer ytterligare en aspekt: föräldrar tenderar att innerligt önska att inget ska vara fel med deras barn. Vissa så innerligt att de väljer att ignorera signaler och tecken. Andra så mycket att de vägrar acceptera diagnosen.

Så att det jagas diagnos så snart ett barn har lite sämre betyg känns som rent skitsnack eller begränsat till få, tämligen avvikande, individer.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-21 12:49:54

tahlia skrev:Det där låter som något rikemanstjafs.
Inom öppenvården (vilket är vad de flesta har råd med) är köerna för utredning långa så det är knappast bara att valsa in efter ett dåligt betyg för att få en diagnos.
Utredningen är rätt maffig också. Läser alla dessa föräldrar på om ADHD för att sedan själva ljuga och tvinga barnet att ljuga under utredningen?

De flesta har inte möjlighet att köpa en diagnos till sina barn.

Ni glömmer ytterligare en aspekt: föräldrar tenderar att innerligt önska att inget ska vara fel med deras barn. Vissa så innerligt att de väljer att ignorera signaler och tecken. Andra så mycket att de vägrar acceptera diagnosen.

Så att det jagas diagnos så snart ett barn har lite sämre betyg känns som rent skitsnack eller begränsat till få, tämligen avvikande, individer.


Man söker orsaker till att deras barn inte blev som det är tänkt för att lätta på det dåliga samvetet. "jaha phew, tänkte väl att det var adhd".
Har pratat lite med min LSS-psykolog om detta som har samma uppfattning. Alldeles för många får dessa diagnoser i onödan och det krävs faktiskt inte speciellt mycket för att få en ADD-diagnos.
Det har blivit långa väntetider ja. Vet inte hur det är i barnpsykiatrin.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-21 12:58:42

Lite snabba källor:

http://www.doktorn.com/artikel/omognad- ... hd-diagnos
Ekots granskning visar på en viss överdiagnostisering och Socialstyrelsen konstaterar att det på vissa håll i landet är fler barn som får adhd-diagnoser än den uppskattade förekomsten i befolkningen.

Det tyder på att att det är fler barn som får diagnosen än vad som kanske borde vara rimligt.

En förklaring menar man kan vara att barn med relativ omognad i vissa fall diagnostiseras med adhd, något också tidigare genomgång av statistik har kunnat visa på.

I sin kommentar säger Peter Salmi att det kan vara så att vi snarare medicinerar omogenhet. Ekots granskning bygger på ny statistik ur Socialstyrelsens patientregister som Ekot har tagit del av.


http://www.lakartidningen.se/Opinion/De ... mstorning/
Eftersom det råder stor brist på erfarna läkare är det svårt för barn- och vuxenpsykiatrin att följa SBU:s rekommendationer. Administratörer tycks anse att alla läkare är utbytbara ,och det förekommer att läkare i utredningar av autismspektrumstörningar inte ens har fullgjort sin AT, och att en specialist får ställa diagnos på grundval av andras uppgifter, utan möjlighet att göra en egen bedömning. Dessutom är i praktiken de utredningsteam och enheter som ger insatser (habiliteringen) helt separata i många landsting.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Re: Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav tahlia » 2015-12-21 13:03:45

Krävs inte så mycket... Torde åtminstone krävas att du uppfyller kriterierna, visst?
Dessutom utreder man i regel inte bara för ADHD. En korrekt utredning utesluter andra förklaringar samt utreder för att se om där finns någon diagnos öht. Det letas inte punkter för att bekräfta någon förutfattad mening.

Att många får diagnos kam vara så enkelt som att många faktiskt har diagnos. Innan diagnoserna uppmärksammats och kunskapen om dem spridits är siffrorna över hur många som har diagnos felaktiga. Det är först när det uppmärksammas som de reella siffrorna börjar visa sig.
Att människor retar sig på att de inte längre alltid kommer undan med att se ned på föräldrarna och mumla nåt om "dålig uppfostran" när barn är utagerande får de lära sig att leva med istället för att krampaktigt hålla fast vid det. De får hitta andra sätt att skaffa sig en upphöjd självbild.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Konsekvenserna av läkemedelsbehandling mot ADHD

Inläggav Tantaly » 2015-12-21 13:20:25

SBU har även gjort en rapport om ämnet. Kanske är postat redan.
http://www.sbu.se/upload/publikationer/ ... lltext.pdf

Slutsatser: http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Gul/ADH ... laktighet/

Instrumenten för diagnostik av ADHD bör undersökas bättre liksom hela den diagnostiska processen. Användandet av diagnostiska instrument bör ske på ett strukturerat och utvärderingsbart sätt.


Många olika insatser och behandlingar, förutom läkemedel, används idag, men kunskapen om deras nytta, risker och kostnader måste förbättras. Vi har identifierat 30 olika behandlingsmetoder som används vid ADHD. Det vetenskapliga underlaget för att bedöma effekterna av samtliga dessa är otillräckligt.


Står även i den fullständiga rapporten att det sker både över och underdiagnostisering idag och att metoderna som används inte är speciellt bra.
Tantaly
Inaktiv
 
Inlägg: 432
Anslöt: 2014-11-13

Återgå till Aspergare och vården



Logga in