Den vänliga språkpolistråden

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Miche » 2014-06-02 20:28:32

nescio skrev:
Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).
"norra delen" kan tolkas som halvan norr om Riddarfjärden.
Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Geastrum » 2014-06-02 23:21:07

Miche skrev:
nescio skrev:
Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).
"norra delen" kan tolkas som halvan norr om Riddarfjärden.
Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.

Ännu mera OT. Norrtälje kommuns (och Stockholms läns) yttersta utpost är den lilla ön Märket som är delad mellan Sverige och Finland (Åland). Genom den svenska delen går gränsen mellan Stockholms och Uppsala län.

http://www.fyr.org/TD_market.htm
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav slackern » 2014-06-02 23:36:06

Geastrum skrev:
Miche skrev:
nescio skrev:"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).
"norra delen" kan tolkas som halvan norr om Riddarfjärden.
Off topic men Norrtälje kommun är Stockholms läns nordligaste kommun som sträcker sig långt norrut längs Östersjökusten. När du befinner dig i orten Norrtälje så är du fortfarande långt ifrån den nordligaste delen av kommungränsen.

Ännu mera OT. Norrtälje kommuns (och Stockholms läns) yttersta utpost är den lilla ön Märket som är delad mellan Sverige och Finland (Åland). Genom den svenska delen går gränsen mellan Stockholms och Uppsala län.

http://www.fyr.org/TD_market.htm


Tack intressant läsning. :)
slackern
 
Inlägg: 43751
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Alien » 2014-06-03 0:25:29

Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.


"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Sv: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Julianus » 2014-06-03 0:29:33

Alien skrev:
Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.


"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html


Kan stämma att bessad är just slang men det låter så fult. Besikta är ju också fel, jag säger besiktiga.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-03 14:09:19

nescio skrev:
Tor_och_i2p skrev:Går det att säga nordligaste delen av Stockholm
"nordligaste" låter som så långt norrut som möjligt (Märsta?).
"norra delen" kan tolkas som halvan norr om Riddarfjärden.

Ok, då var nordligaste det ord jag sökte efter. Tack! :-)Happy
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-06-03 14:16:11

Ser någon vad jag gjort för fel i det här inlägget(stavning och/eller grammatik)? att-badda-in-filmklipp-fran-tex-youtube-i-foruminlagg-t16500.html#p1164014
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Re: Sv: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Moggy » 2014-06-03 14:16:38

Julianus skrev:
Alien skrev:
Julianus skrev:Jag är motorintresserad och ofta hör man folk säga "bessad" eller "besiktad" men båda alternativen är fel. Det heter besiktigad.


"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html


Kan stämma att bessad är just slang men det låter så fult. Besikta är ju också fel, jag säger besiktiga.



Ungefär som beggad istället för begagnad.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Sv: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Julianus » 2014-06-08 4:11:43

Moggy skrev:
Julianus skrev:
Alien skrev:
"Bessad" låter som slang. Men betr just besiktiga-besikta finns faktiskt en särskild tråd om det: besikta-eller-besiktiga-t9396.html


Kan stämma att bessad är just slang men det låter så fult. Besikta är ju också fel, jag säger besiktiga.



Ungefär som beggad istället för begagnad.


Har hört det ordet, men det låter också fel. Jag säger begagnad.
Julianus
 
Inlägg: 9396
Anslöt: 2013-11-03
Ort: Recóncavo Baiano

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Tor_och_i2p » 2014-07-29 11:18:45

Spelad av en Amerikansk orkester eller
Spelad av en amerikansk orkester?

och varför? Jag saknar nog grunderna i Svenska. Borde gå och lära mig dem igen på nytt. Någon rekommendation? Eller så är jag perfektionist utan att jag vet om det :D
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Chrilleb » 2014-07-29 11:25:40

Den här då:



Vart ska du gå ?


(eller ) Var ska du gå ?
Chrilleb
 
Inlägg: 6393
Anslöt: 2008-11-14
Ort: Sollentuna

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Miche » 2014-07-29 11:52:45

Chrilleb skrev:Vart ska du gå ?
Enda gången man använder vart är när man frågar om plats som objektet (i det här fallet du) ska till.

Ett påpekande, inget mellanslag innan frågetecknet, frågan ska alltså se ut så här: Vart ska du gå?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-29 14:10:10

Tor_och_i2p skrev:Spelad av en Amerikansk orkester eller
Spelad av en amerikansk orkester?

och varför? Jag saknar nog grunderna i Svenska. Borde gå och lära mig dem igen på nytt. Någon rekommendation? Eller så är jag perfektionist utan att jag vet om det :D


Litet a. Nationaliteter stavas med liten bokstav i svenska.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-29 14:12:11

Chrilleb skrev:Den här då:



Vart ska du gå ?


(eller ) Var ska du gå ?


"Var ska du gå?" betyder "var kommer du att befinna dig när du går?" (T.ex. på en gångstig)
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Kahlokatt » 2014-07-29 14:17:20

Skall jag ha punkt efter en mening som slutar med parentes frågetecken/utropstecken?
Alltså, skall det se ut så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?).
Eller så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?)

Skall skiljetecken vara innanför eller utanför citationstecknen i ett citat? Heter det
"Enighet ger styrka." eller "Enighet ger styrka".
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Sjuckert » 2014-07-29 15:16:16

Kahlokatt skrev:Skall jag ha punkt efter en mening som slutar med parentes frågetecken/utropstecken?
Alltså, skall det se ut så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?).
Eller så här:
Jag gick dit i alla fall (fast i efterhand kanske det var ett dåligt beslut, vad tror ni?)

Det förstnämnda är rätt, punkt efter parentesen. (Om det som står inom parentes däremot är en hel, separat mening sätts punkten också inom parentes. Som i den här.)

Kahlokatt skrev:Skall skiljetecken vara innanför eller utanför citationstecknen i ett citat? Heter det
"Enighet ger styrka." eller "Enighet ger styrka".

Hm, det beror på. Om citatet utgör en egen mening sätts skiljetecknet inom citattecken, men annars utanför. Alltså:

Som X sa: "Enighet ger styrka."

eller

Ja, det sägs ju att "enighet ger styrka".

Det sista kanske var ett lite krystat exempel, hehe, men jag utgick från förklaringen i Svenska skrivregler.
Sjuckert
 
Inlägg: 1164
Anslöt: 2013-05-11

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Alien » 2014-07-29 15:34:35

Tor_och_i2p skrev:Spelad av en Amerikansk orkester eller
Spelad av en amerikansk orkester?

och varför? Jag saknar nog grunderna i Svenska. Borde gå och lära mig dem igen på nytt. Någon rekommendation? Eller så är jag perfektionist utan att jag vet om det :D


Det ska stå "amerikansk", det är ju ett adjektiv och inget egennamn.

Det är på engelska man skriver "American".
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Alien » 2014-07-29 15:42:26

Tor_och_i2p skrev:Ser någon vad jag gjort för fel i det här inlägget(stavning och/eller grammatik)? att-badda-in-filmklipp-fran-tex-youtube-i-foruminlagg-t16500.html#p1164014

Tor_och_i2p skrev:Det jag sätt i trådar är att det krävs Adobe Flash för att se på video. Har ni något sätt så det går att göra en embed med HTML5 video?


Det heter "sett i trådar", inte "sätt". Alltså sett kommar av verbet "se": att se, jag ser, jag såg, jag har sett. Medan "sätt" är ett substantiv som betyder "vis": Så "på något sätt" (el "på något vis") är rätt.

För övrigt så ska det vara ett mellanslag före och efter varje parants. Förutom om parantesen avslutar en mingen, det ska inte vara något mellanrum före skiljetecken som avslutar en mening (punkt, frågetecken, utropstecken).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Geastrum » 2014-07-29 18:11:26

En del skriver: "i stort sätt". Det är fel. Det ska naturligtvis vara: "i stort sett".

Ett annat vanligt skrivfel (som påminner lite om det ovanstående) är: "i så motto". "I så måtto" skall det vara!
Geastrum
 
Inlägg: 1500
Anslöt: 2014-05-08
Ort: Roslagen

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav kiddie » 2014-07-29 18:44:05

Ibland tror folk man säger Var ska du gå? När man säger vars för att ska flyter ihop pga s:et. Vars är dialektalt och inte "fel" i sig.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2014-11-25 2:03:19

Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Re: Den vänliga språkpolistråden

Inläggav troglodyten » 2014-11-25 2:07:54

Har precis uppdaterat min data om detta ord.
troglodyten
 
Inlägg: 284
Anslöt: 2013-03-31

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav Dagobert » 2015-01-05 15:01:08

Det heter institution, inte instution eller instutition.
Dagobert
 
Inlägg: 14132
Anslöt: 2010-11-30

Den vänliga språkpolistråden

Inläggav kiddie » 2015-01-05 21:33:15

Förvirrande saker jag säkert gjort fel på:

bohuslänsk, men flamländsk (egentligen självklart eftersom det första är ett län, skulle inte reagera på bohusländsk)

kanadensare och mexikan, men jamaican, inte canadensare eller jamaikan

rooibos, inte roiboos (rött te)

lamning, inte lammning (lamning är korrekt men känns för mig som det är om man blir gjort lam, inte att det föds ett lamm)

mobbing (hette det på min tid), ska nu vara mobbning

pistagenöt, ska tydligen vara pistaschnöt, va, helt seriöst???

ecstasy, drogen, tog ett bra tag innan alla bokstäverna hamnade rätt...

Något som jag ofta ser på kommunala och liknande hemsidor är arrangeman som t ex är mellan 10-12 januari. Skriver man det formatet ska man ju inte skriva mellan.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Återgå till Språket



Logga in