Besikta eller besiktiga?

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Besikta eller besiktiga?

Inläggav Titti » 2008-11-22 15:38:07

Jag har en annan fråga av mer trivial art, men nog så irriterande och vanligen sammanfallande med bilens besiktningstermin.

På Bilprovningens hemsida kan man numera beställa tid direkt för att besikta bilen... medan jag i min (eventuella) enfald har tänkt mig att besiktiga densamma.

Sen, när det är gjort, är bilen - besiktad? Besiktigad?

Tänkte att ni lärde här i "Fråga Språkspalten" kunde hjälpa mig att bringa lite klarhet i detta...
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 18:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav HGJ » 2008-11-27 9:48:55

Titti skrev:Jag har en annan fråga av mer trivial art, men nog så irriterande och vanligen sammanfallande med bilens besiktningstermin.

På Bilprovningens hemsida kan man numera beställa tid direkt för att besikta bilen... medan jag i min (eventuella) enfald har tänkt mig att besiktiga densamma.

Sen, när det är gjort, är bilen - besiktad? Besiktigad?

Tänkte att ni lärde här i "Fråga Språkspalten" kunde hjälpa mig att bringa lite klarhet i detta...

Båda varianterna förekommer. Exakt hur de hänger samman har jag inte klart för mig nu. Jag är nog själv mest van att höra den kortare varianten, besikta, åtminstone när det gäller bilar.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 18:52:27, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Inläggav Alien » 2008-11-27 14:10:40

HGJ skrev:
Titti skrev:Jag har en annan fråga av mer trivial art, men nog så irriterande och vanligen sammanfallande med bilens besiktningstermin.

På Bilprovningens hemsida kan man numera beställa tid direkt för att besikta bilen... medan jag i min (eventuella) enfald har tänkt mig att besiktiga densamma.

Sen, när det är gjort, är bilen - besiktad? Besiktigad?

Tänkte att ni lärde här i "Fråga Språkspalten" kunde hjälpa mig att bringa lite klarhet i detta...

Båda varianterna förekommer. Exakt hur de hänger samman har jag inte klart för mig nu. Jag är nog själv mest van att höra den kortare varianten, besikta, åtminstone när det gäller bilar.


En parallell är ju "förpliktiga/förplikta". Som i "jag känner mig förpliktigad/förpliktad att ..." Antar att bägge är rätt nu men att den kortare formen kommer att vinna och den längre försvinna.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:52:27, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Inger » 2008-11-27 14:15:26

Jag har inte hört 'besikta' eller 'förplikta' förut, i mina öron låter det som en talspråksförkortning man säger av ren lättja.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Språket



Logga in