Borde Barn och föräldraskap vara ett slutet forum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Zombie » 2009-05-10 23:41:21

Förlåt, jag vet att man numera bara reggar sig i Privata. Hade i åtanke den här begäran att göra Föräldraforum slutnare, samtidigt som jag är trött, samtidigt som...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-05-11 1:58:18

Måste erkänna att det är något i den här diskussion som jag inte riktig förstår. Flera argument för att dölja avdelningen handlar om att skydda barnens integritet. Så länge avdelningen indexeras av Google går det inte att tala om personliga händelser då detta kan innebära nackdelar för barnen, korrekt?

Men - om det krävs inloggning för att läsa i avdelningen, då är det alltså riskfritt att skriva om relativt personliga detaljer, om än avidentifierade? Då är alltså integriteten säkrad? Då kommer ni känna er tillräckligt trygga för att skriva på ett mer än marginellt annorlunda sätt i avdelningen?

Eller för att uttrycka det så här: Texter som ni postar idag, och som enligt er egen bedömning skulle vara till nackdel för barnens integritet, skulle inte vara till nackdel för barnens integritet om det krävdes en vanlig medlemsregistrering för att läsa dem?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Sam » 2009-05-11 5:39:44

Liebert skrev:
Men- om det krävs inloggning för att läsa i avdelningen, då är det alltså riskfritt att skriva om relativt personliga detaljer, om än avidentifierade? Då är alltså integriteten säkrad? Då kommer ni känna er tillräckligt trygga för att skriva på ett mer än marginellt annorlunda sätt i avdelningen?


Det är aldrig riskfritt att skriva i ett forum oberoende av hur medlemsregistreringen ser ut eller hur läsbart avdelningen är utan att vara inloggad.

Så i princip så anser jag att man ska vara lika försiktig, vad man skriver oavsett var man än skriver på nätet.

Möjligen kan den här frågan blivit mer aktuell, för att detta scenario har uppstått på ett annat forum, där ett "barn" har känt igen sig och tog upp det som ett ämne på detta forum.
Detta var på ett öppet form som bara kräver inloggning för att skriva.

kan man minska risken så att ev "barnen" genom en slump ser och läser det som skrivits, så tror jag att det är en vinst. Inloggning och separat registrering gör det i alla fall lite besvärligare. Föräldrar och barn som ämne kanske inte är det första ämne man söker sig till som barn/tonåring.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Miche » 2009-05-11 7:12:44

Att avdelningen är sökbar med Google känns som ett integritetshot eftersom man omedvetet kan komma in på trådar som är avslöjande för alla möjliga personer som inte registrerat sig, och alltså kan råka läsa något som uppenbart handlar om sig själv eller en person som man känner igen.
Om man bara kan läsa i avdelningen efter en registrering tyder detta ändå på ett specifikt intresse för ämnet (även om detta intresse kan vara i "spionsyfte"), men ger ändå ett stort skydd mot planlöst Googlande samt ett litet skydd mot illasinnade!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav KrigarSjäl » 2009-05-11 7:33:14

Jag rekommenderar samtliga att inte skriva för mycket om andra, särskilt inte om anhöriga. Det går faktiskt att diskutera problem på det abstrakta planet.
Man behöver inte delge sitt allra mest privata för att göra sin poäng hörd.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Matulda » 2009-05-11 9:31:44

Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.

Den information du bidrar med till forumet kommer inte att distruberas till någon tredje part utan ditt samtycke.


Var står det att det är läsbart för alla? Här står det att det sparas i DATABASEN, inte att den har full insyn.

Andra stycket här kan lätt missförstås eftersom många tolkar den information jag BIDRAR med inkluderar det jag skriver på forumet.

Så, det kan helt klart bli tydligare formulerat!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-11 9:40:34

Då skulle hela internet bli en enda stor blomrabatt, eftersom de flesta internetforum fungerar på samma sätt som detta.

Varför uppstår ständigt och jämt dessa diskussioner där folk börjar klaga på detta forum för att de just har upptäckt att det fungerar just precis som alla andra internetforum? Varför skulle just detta forum vara annorlunda?


Jag har då aldrig varit på ett internetforum där ägarna inte bryr sig om vad medlemmarna tycker. I ärlighetens namn tror jag inte att det är så här heller. Jag blir bara irriterad då folk försöker få det att framstå så. Men JAG VET INTE då jag inte sett att Liebert deltar i diskussionen. Han har inte visat sin ståndpunkt tydligt än, när han gör det kanske jag instämmer i det andra säger.

Det som är annorlunda är informationen om att det man skriver är fullt synlig för andra. Det har de haft en särskild varning för på andra forum. Där står det klart och tydligt att "TÄNK PÅ ATT...det du skriver i detta forum är läsbart även för övriga användare av internet"

Och eftersom det inte har funnits någon sådan varning här så har folk missförstått just föräldraforum för att det var en underavdelning som krävde inloggning. De som har skrivit där har fått uppfattningen att det varit dolt för allmänheten. Varför ska man då platta till dem och säga att skyll dig själv din dumme j-l? Är det då inte schysstare att låta det vara dolt i framtiden?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-11 9:59:32

Liebert skrev:Måste erkänna att det är något i den här diskussion som jag inte riktig förstår. Flera argument för att dölja avdelningen handlar om att skydda barnens integritet. Så länge avdelningen indexeras av Google går det inte att tala om personliga händelser då detta kan innebära nackdelar för barnen, korrekt?

Men - om det krävs inloggning för att läsa i avdelningen, då är det alltså riskfritt att skriva om relativt personliga detaljer, om än avidentifierade? Då är alltså integriteten säkrad? Då kommer ni känna er tillräckligt trygga för att skriva på ett mer än marginellt annorlunda sätt i avdelningen?

Eller för att uttrycka det så här: Texter som ni postar idag, och som enligt er egen bedömning skulle vara till nackdel för barnens integritet, skulle inte vara till nackdel för barnens integritet om det krävdes en vanlig medlemsregistrering för att läsa dem?


Kul att se dig! Den hemske mannen som styr med järnhand härinne (ironi) ;)

Delvis, det går ALDRIG att skydda sig fullt ut. Hur det än är så finns det idioter som är ute efter vissa personer. Då letar de rätt på allt och använder det. MEN är det inte sökbart på ex google krävs det mer arbete för en person att leta efter det.

Är det dolt innebär det till viss del en falsk trygghet. Samtidigt som det kräver en större insats att få läsa det. Måste man regga sig på ett ställe för att kunna läsa förutsätter det ett engagemang och intresse i frågan. Jag tror exempelvis inte att en sur granne som vill sätta dit mig skulle registrera sig på aspergerforum bara för chansen att hitta information om mig och mitt barn. Men är det helt öppet kan han/hon gå in på google och få fram saker på två sekunder. (Obs, endast ett exempel, kan vara ett dåligt sådant men det var vad jag kom på i en hast)
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Liebert » 2009-05-11 10:31:03

Sam skrev:Så i princip så anser jag att man ska vara lika försiktig, vad man skriver oavsett var man än skriver på nätet.

Så i princip kommer du inte att skriva på ett annorlunda sätt om avdelningen blir sluten?

Miche skrev:Att avdelningen är sökbar med Google känns som ett integritetshot eftersom man omedvetet kan komma in på trådar som är avslöjande för alla möjliga personer som inte registrerat sig, och alltså kan råka läsa något som uppenbart handlar om sig själv eller en person som man känner igen.

Så om avdelningen kräver medlemsregistrering är det ok att skriva inlägg "som är avslöjande för alla möjliga personer som inte registrerat sig"?

Miche skrev:Om man bara kan läsa i avdelningen efter en registrering tyder detta ändå på ett specifikt intresse för ämnet (även om detta intresse kan vara i "spionsyfte"), men ger ändå ett stort skydd mot planlöst Googlande samt ett litet skydd mot illasinnade!

Kan du ge exempel på hur "planlöst Googlande" kan leda in i avidentifierade trådar på detta forum? Eller syftar du just på dessa "avslöjande" trådar i föregående stycke?

Matulda skrev:Är det dolt innebär det till viss del en falsk trygghet.

Ett understatment. Risken är uppenbar att de mer forumovana medlemmarna tror att de är skyddade och kan skriva på ett utlämnande sätt.

Matulda skrev:Jag tror exempelvis inte att en sur granne som vill sätta dit mig skulle registrera sig på aspergerforum bara för chansen att hitta information om mig och mitt barn.

En naiv tro med förlov sagt.

Matulda skrev:Men är det helt öppet kan han/hon gå in på google och få fram saker på två sekunder. (Obs, endast ett exempel, kan vara ett dåligt sådant men det var vad jag kom på i en hast)

Återigen, hur går detta till? Om vi nu är överens om det olämpliga i att skriva inlägg som kan skada barnens integritet, hur kan en Googlesökning peka på trådar i detta forum? Ge exempel tack.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Sam » 2009-05-11 10:36:19

Matulda skrev:Det som är annorlunda är informationen om att det man skriver är fullt synlig för andra. Det har de haft en särskild varning för på andra forum. Där står det klart och tydligt att "TÄNK PÅ ATT...det du skriver i detta forum är läsbart även för övriga användare av internet"


För mig är det en självklarhet med att ta ställning till om jag kan stå för det jag skriver och om jag är bered på att det i princip kan läsas av vem som helst innan jag skickar iväg det jag skrivit.

Eftersom jag har valt att vara öppen om vem jag är. Då jag även figurer i andra sammanhang inom AST, För mig är det ett självklart val att inte skriva om mina anhöriga eftersom det är väldigt lätt att de blir igenkända.

Fortfarande så skulle jag gärna se att Föräldrar och barn blir en avdelning som både kräver en egen registrering och att man är inloggad, för att kunna läsa och skriva.

Vad skulle forumet förlora på att låta Föräldrar och barn bli insynskyddat?
Miche skrev:Om man bara kan läsa i avdelningen efter en registrering tyder detta ändå på ett specifikt intresse för ämnet (även om detta intresse kan vara i "spionsyfte"), men ger ändå ett stort skydd mot planlöst Googlande samt ett litet skydd mot illasinnade!


För övrigt så håller jag med K.S.

KrigarSjäl skrev:Jag rekommenderar samtliga att inte skriva för mycket om andra, särskilt inte om anhöriga. Det går faktiskt att diskutera problem på det abstrakta planet.
Man behöver inte delge sitt allra mest privata för att göra sin poäng hörd
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Sam » 2009-05-11 10:55:10

Liebert skrev:
Sam skrev:Så i princip så anser jag att man ska vara lika försiktig, vad man skriver oavsett var man än skriver på nätet.


Så i princip kommer du inte att skriva på ett annorlunda sätt om avdelningen blir sluten?


Mitt sätt kommer inte att ändras eftersom jag har valt att inte skriva om mina anhöriga. Vilka de är, är i och för sig ingen hemlighet, men de ska känna sig trygga med att jag inte diskuterar dem på nätet.

Liebert skrev:Så om avdelningen kräver medlemsregistrering är det ok att skriva inlägg "som är avslöjande för alla möjliga personer som inte registrerat sig"?


Även om det är insynsskydddat så är det inte ok att skriva avslöjande.
När det nu helt klart finns en sådan stor okunskap om hur internet fungerar och hur allt finns att läsas för vem som helst, så tycker jag att man kan hjälpa till att minimera risken för spridning i sökmotorer och direkt läsning i forumet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Matulda » 2009-05-11 11:22:09

Bra talat Sam!

Liebert, nu plockar du ut enstaka meningar som tar bort sammanhanget i texten. Men du tror alltså att en sur granne skulle regga sig här? Jag som trodde det var jag som var paranoid ;)

Och jag vet inte för vilken gång i ordningen jag säger det här. Jag personligen står för vad jag har skrivit här och på andra ställen. Mitt barn har läst och godkänt det mesta jag har skrivit. Problemet är ännu en gång att jag har trott i min enfald att endast medlemmar har kunnat läsa och även att jag står för det så vill jag inte att det ska vara så lättillgängligt som det tydligen är. Naivt och korkat ja, det har jag inga problem med att erkänna. Jag tröstar mig med att jag helt klart inte är ensam om de egenskaperna. Just nu är jag mest tacksam för att jag faktiskt har haft ett visst mått av försiktighet ändå i det jag har skrivit. För när man tror att det är ett slutet forum är det väldigt lätt att skriva saker mer öppet än annars, där har du helt rätt Liebert.

Om jag tolkar dig rätt så tänker du att det spelar ingen roll om det är öppet eller låst för att ett låst forum inbjuder till mer öppenhet i personliga frågor? Vilket är negativt för personen i fråga som skriver, då det endast ger denna falska trygghet vi har pratat om?

Är det så har du en klar poäng. Då behövs istället den förtydlingen vi också har diskuterat här. Det ska inte gå att misstolka att det är ett öppet forum. Men är det ett öppet forum löper man ändå risken att folk inte vågar skriva någonting istället av rädsla för vem som kan läsa det. Då blir det luddigt och suddigt utan sammanhang. För då tar man bort saker som kan vara relevanta ex ålder på barnen. Man vågar heller inte skriva om händelser mer än väldigt ytligt. Man aktar sig för citat.

Dessutom tycker jag faktiskt att de som tidigare har skrivit här isåfall borde få sina inlägg borttagna. Eftersom de skrivit dem i tron att det var ett slutet rum. Sedan kan man tycka vad som helst om att de inte kollat forumregler och sådant innan. Det är inte så relevant i frågan. Vi har varit korkade, ska vi då straffas för vår dumhet?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2009-05-11 12:23:31

Matulda skrev:
Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.

Den information du bidrar med till forumet kommer inte att distruberas till någon tredje part utan ditt samtycke.


Var står det att det är läsbart för alla? Här står det att det sparas i DATABASEN, inte att den har full insyn.

Andra stycket här kan lätt missförstås eftersom många tolkar den information jag BIDRAR med inkluderar det jag skriver på forumet.

Så, det kan helt klart bli tydligare formulerat!

Matulda skrev:Det som är annorlunda är informationen om att det man skriver är fullt synlig för andra. Det har de haft en särskild varning för på andra forum. Där står det klart och tydligt att "TÄNK PÅ ATT...det du skriver i detta forum är läsbart även för övriga användare av internet"

På de här båda ställena håller jag faktiskt med om att texten kan förbättras.

Som internetnybörjare rätt nyligen kan jag också intyga att risken för missförstånd här är stor även för en person som inte är korkad.

Ni som är internetvana sedan länge, var snälla och var litet öppna för att alla inte är det och att ni kanske har svårt att se saker ur deras synvinkel.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Liebert » 2009-05-11 12:55:30

Zombie skrev:Som internetnybörjare rätt nyligen kan jag också intyga att risken för missförstånd här är stor även för en person som inte är korkad.

Ett ytterst elegant sätt att hävda din icke-korkade natur Z. :wink:

Zombie skrev:Ni som är internetvana sedan länge, var snälla och var litet öppna för att alla inte är det och att ni kanske har svårt att se saker ur deras synvinkel.

Jag är definitivt mer öppen för att informera mer än att dölja avdelningar på relativt ogrundade argument. Men det är en balansgång: att skriva fakta på näsan, om sådant som är självklart för 99 av 100 kan också uppfattas som överbeskyddande och klapp-på-huvudet-mentalitet. Alltså sådant ni brukar beskylla AspergerKontakt och liknande ställen för.

Jag menar, det här med att internetforum i normalfallet kan läsas av alla, är det en stor överraskning? Majoriteten av de som reggar sig här har läst en del först och uppenbarligen gillat vad de sett. Hur hade det varit möjligt om AspergerForum hade varit dolt för omvärlden?
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Zombie » 2009-05-11 13:08:53

Nåja, vill man minska risken att någon bara avfärdar dem man talar om som korkade så...

Balansgången förstår jag. Å andra sidan, hur mycket tar "flertalet" internetvana åt sig av att få läsa ännu litet tydligare sådant som de förmodligen ändå redan vet? (Eller kanske bara tror sig veta, men möjligen har i fingertopparna?) Är inte det som skrivs i trådarna mycket mer avgörande? (Frågorna är inte retoriskt menade.)
Om jag får tro Matulda m.fl. (har inte lagt märke till det själv) så verkar ju den här tydligheten duga åt vuxna människor på andra fora.

Att det som är öppet kan läsas av alla får man väl antas inse (om man inte är "korkad" :P ). Men insikten att storebror Google (och hans bröder) söker även i forumtrådar sjunker ofta inte in förrän efter ett bra tag - där kan jag sälla mig själv och en del irl-bekanta till dem som har vittnat om det här.

Har inte orkat plöja allt som har tillkommit här idag, men för min del är det inte mer än "Barn och föräldraskap" jag lutar åt skulle stängas.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2009-05-11 13:55:44

Matulda skrev:
Då skulle hela internet bli en enda stor blomrabatt, eftersom de flesta internetforum fungerar på samma sätt som detta.

Varför uppstår ständigt och jämt dessa diskussioner där folk börjar klaga på detta forum för att de just har upptäckt att det fungerar just precis som alla andra internetforum? Varför skulle just detta forum vara annorlunda?


Jag har då aldrig varit på ett internetforum där ägarna inte bryr sig om vad medlemmarna tycker. I ärlighetens namn tror jag inte att det är så här heller. Jag blir bara irriterad då folk försöker få det att framstå så. Men JAG VET INTE då jag inte sett att Liebert deltar i diskussionen. Han har inte visat sin ståndpunkt tydligt än, när han gör det kanske jag instämmer i det andra säger.

Det som är annorlunda är informationen om att det man skriver är fullt synlig för andra. Det har de haft en särskild varning för på andra forum. Där står det klart och tydligt att "TÄNK PÅ ATT...det du skriver i detta forum är läsbart även för övriga användare av internet"

Och eftersom det inte har funnits någon sådan varning här så har folk missförstått just föräldraforum för att det var en underavdelning som krävde inloggning. De som har skrivit där har fått uppfattningen att det varit dolt för allmänheten. Varför ska man då platta till dem och säga att skyll dig själv din dumme j-l? Är det då inte schysstare att låta det vara dolt i framtiden?


Men nu var det i första hand frågan om att du förutsatte att forumet fungerar som en demokrati och blev arg när du upptäckte att så inte är fallet. Få, om några, internetfora fungerar som demokratier. Däremot hindrar det naturligtvis inte att forumägare och forumadministration lyssnar på medlemmars förslag. Så sker även här. Det finns t.o.m. en hel avdelning för det ändamålet.

Detta forum fungerar ungefär som de flesta andra forum på intenet. Att plötsligt komma och förfasa sig över det är ungefär som att titta åt fel håll vid övergångsstället, bli påkörd och sedan anklaga bilisten för att ha kört högertrafik. Att klaga på forumet och dess ledning för att det inte är som man själv trodde är inte meningsfullt.

Om det däremot är så att du anser att aspergare har så svåra funktionshinder att ett sådant forum måste fungera annorlunda än andra fora, så kan du naturligtvis framföra den åsikten och konkreta förslag på förändringar.

Att komma med förslag är en helt annan sak än att klaga på hur det faktiskt är. Att föreslå att göra en avdelning skyddad är ett förslag, och ett fullt rimligt sådant. Att klaga på att avdelningen inte är skyddad fast man själv trodde det är enbart dumt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Matulda » 2009-05-11 14:11:16

Kvasir, i vilket inlägg har jag klagat på forumledningen? Jag har kommit med förslag, konstruktiva eller inte, det avgör inte jag. Till förslagen har jag kommit med förklaringar till VARFÖR jag tycker som jag gör.

Zombie, jag känner mig faktiskt korkad :D som inte förstått det som man tydligen ska förstå som internetanvändare. Jag läste forumreglerna innan jag gick med och jag tolkade dem uppenbarligen fel.

Till Kvasir igen, jag har ingen diagnos men uppenbarligen är jag betydligt mer dum i huvudet än ni som har det eftersom jag inte tolkat reglerna som ni andra. Sedan om det beror på att även jag behöver en diagnos eller inte låter jag vara osagt ;)

Och som jag sade så HAR andra forum en text som påtalar just synligheten för andra internetanvändare. Så isåfall borde resonemanget vändas på, att det istället är merparten utanför asperger som har svåra funktionshinder eftersom de inte har förstått det.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-11 14:22:12

Ett tillägg också bara för att förtydliga. Jag har inte i något inlägg varit arg. Har ni uppfattat det så ber jag om ursäkt! Jag tycker att det här är en diskussion som alla andra, faktiskt kanske med mer substans i för den handlar ändå om något viktigt. Det handlar om ansvar både från medlemmars och forumlednings sida.

Vem vet, i framtiden kommer sådana här saker att kunna bli föremål för rättsfall (hade vi bott i USA hade det säkert redan varit möjligt). Då är det bra att forumet har haft en diskussion om det innan och låtit medlemmarna komma till tals. Det är viktigt att tydliggöra saker både för sig själv och andra. Annars finns det en stor risk för att det blir toppstyrt.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav weasley » 2009-05-11 14:44:27

Moderator:

Tack Matulda för klargörandet att du inte varit arg! Jag uppfattade det så, personligen. Jag kan inte svara för de andra moderatorerna eller admin dock. Hur du har uppfattats av dem får de själva svara på.

Generellt svar till alla deltagande i diskussionen:

Ja, det är bra att det tas upp till diskussion. Många kloka saker har kommit till ytan under trådens gång och vi för en intern diskussion om hur det kommer att bli. Värt att poängtera är att man som moderator och admin även försöker se visioner med forumet, vad man vill att det ska vara och vilken sorts dynamik som önskas. Därför finns det ibland saker som kan verka självklara för den enskilde användaren som är svårare att uppfylla från administrativt håll, ibland av tekniska skäl, ibland av skäl som beror på nämnda visioner och önskemål från forumadministratör och -ägare. Eventuella beslut i frågan kommer dock att meddelas forumet och forumisterna precis som det alltid har gjort!

Liebert har en önskan att forumet ska vara välkomnande för alla nya. Dessutom bör forumet sprida kunskap om AS och det myller av personligheter som finns inom spektrat. Ibland är det en svår och fin balansgång däremellan: att bevara personlig integritet kontra den önskade öppenheten inför omvärlden. Men som sagt. Vad som kommer ur den här diskussionen är ännu för tidigt att säga. Tänk på att även vi som modererar behöver tid på oss för att ta in argument och reflektera över dem, så försök tona ner eventuella förväntningar om "omedelbara förändringar" är ni snälla?

Sedan har jag två saker att säga som tål att upprepas:

1) Ett internetforum är ingen demokrati. Det är per definition toppstyrt. Detta borde inte vara förvånande för någon. Det är admin och ägaren (oftast samma person men inte nödvändigtvis) som tillsammans bestämmer regler och utformning av forumet. Detta gäller för ALLA forum på internet och är alltså inte alls begränsat bara till AspergerForum.
Naturligtvis blir det mer användarvändligt när användarna får vara lite delaktiga i en del beslut, men kom alltid ihåg att admin och/eller ägaren inte har någon skyldighet att följa användarnas önskemål!

2) Ett internetforum är otroligt sällan en hemlig klubb. Det går att registrera sej på alla möjliga forum om man vill. Och även utan att registrera sej kan man oftast läsa flera avdelningar. Att skriva på ett forum är alltså inte ett enda dugg säkrare än att man har en egen blogg. Därför måste man ALLTID ALLTID ALLTID fråga och undersöka hur pass privat forumet är! Jag kan inte nog understryka vikten av att ALLTID ta det säkra före det osäkra när det gäller internet! Räkna ALLTID med att det du skriver kan snappas upp av obehörig!

På AspergerForum finns det enbart en avdelning som är helt stängd och det är PA. Detta för att svåra livsfrågor ska kunna diskuteras där, under så stor trygghet som möjligt.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:26:41, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Liebert » 2009-05-11 14:49:36

Med moderatorer som Weasley är det svårt att känna någon som helst oro för det här forumets framtid.

För övrigt är mindre förtydliganden i registreringsavtalet inget att tjafsa om. Den korta versionen av avtalet ser följaktligen ut så här nu:

• Du åtar dig att följa forumets regler.
• Du åtar dig att inte bryta mot svensk tillämplig lag.
• Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.
• Forumet använder cookies och sparar din IP-adress.
• Tänk på att de flesta avdelningar är öppna att läsas av alla och även indexeras av sökmotorer.
• Du har 15 minuter på dig att editera texten i ett inlägg efter postning, därefter tillåts inga ändringar.
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.
• Du avråds starkt från att använda ditt riktiga namn som användarnamn på forumet!
• Tänk även över det lämpliga i att avslöja till synes harmlösa personliga detaljer om dig själv eller andra.
Senast redigerad av Liebert 2011-05-04 19:26:41, redigerad totalt 1 gång.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Inläggav Titti » 2009-05-11 14:56:58

Matulda skrev:Det som är annorlunda är informationen om att det man skriver är fullt synlig för andra. Det har de haft en särskild varning för på andra forum. Där står det klart och tydligt att "TÄNK PÅ ATT...det du skriver i detta forum är läsbart även för övriga användare av internet"

Och eftersom det inte har funnits någon sådan varning här så har folk missförstått just föräldraforum för att det var en underavdelning som krävde inloggning. De som har skrivit där har fått uppfattningen att det varit dolt för allmänheten.


Admin:

Återigen: Föräldraforum har aldrig krävt inloggning för att läsa.

Även jag läste på forumet innan jag registrerade mig, även Föräldraforum. Själva vitsen med Internet ÄR just att det är läsbart för människor som surfar runt. Hittar man något intressant stannar man till och kanske läser man mer, kanske återvänder man, kanske registrerar man sig för att kunna skriva själv där. Om man gör delar oläsbara för nytillkomna och tillfälliga gäster stannar de inte till för de kan inte se att här finns något som har något att ge dem själva. Vi missar dem kanske som nytillkomna forumister, vi missar det de har att bidra med och de missar oss och det vi kan ge dem. Själva syftet med ett internetforum är just att utbyta tankar, åsikter, information och i någon mån att bara "prata" med varandra.

Det som finns på internet ÄR synligt för alla. Det är utgångsläget överallt och i den mån något avviker så framgår det tydligt genom att det tex krävs inloggning för att kunna läsa. Så har det aldrig varit i "FöräldraForum" och så är det inte i "Barn och föräldraskap". Det gäller att väga olika intressen mot varandra och hur skulle ni som klagar på att föräldraavdelningen är öppen alls ha hittat den om den varit stängd för läsning?

Sökmotorerna på internet hittar mycket men de hittar definitivt inte allt. Namn och platser tillhör det som är enkelt att hitta. Resonemang i principfrågor eller i specifika frågor där man ändrat eller tagit bort personlig information är svårare att hitta och om man lägger ner lite möda på att skriva så att det inte skall gå att identifiera minskar risken ytterligare.

För mer personliga frågor finns här en hel avdelning. Den är mer skyddad men inte heller den är en säker plats, det finns helt enkelt inga sådana på internet. Det måste man vara medveten om.

Jag och de andra moderatorerna redigerar gärna bort personnamn etc om någon har skrivit ut det. Det gör vi redan nu i den mån vi får anmälningar eller ser det själva.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:42, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Matulda » 2009-05-11 15:06:59

*skrattar*...den sista punkten var bra!

Tack, jag är nöjd med den förtydlingen! Måste bara säga det med toppstyrt, det kanske ÄR så men jag har faktiskt inte uppfattat det här forumet som ett sådant! Vilket ni tydligt bevisar nu genom att ni lyssnar på medlemmarnas förslag och önskemål.

Och weasley, säg till mig om jag verkar arg, jag vet att jag har en sådan tendens muntligt, men visste inte att den kommer fram även skriftligt! Ska jag göra fler glada gubbar eller? Vad är det i min text som får mig att framstå som arg?

:P :lol: :D :) :wink: :P :lol: 8) :D
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:42, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav weasley » 2009-05-11 15:35:57

Matulda skrev:Och weasley, säg till mig om jag verkar arg, jag vet att jag har en sådan tendens muntligt, men visste inte att den kommer fram även skriftligt! Ska jag göra fler glada gubbar eller? Vad är det i min text som får mig att framstå som arg?


Jag är inte riktigt säker, så det här blir bara gissningar från min sida... men jag tror att en orsak till att jag uppfattade dej som arg var att du postade så väldigt många inlägg så snabbt efter varandra. Får be att återkomma i den här frågan, kanske bäst att vi tar det via PM också, så inte tråden spårar ur.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:26:42, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Matulda » 2009-05-11 15:49:44

:) Jag tänker snabbare än min hjärna hinner med så då måste jag skicka fler inlägg bara för att jag kommer på saker vartefter. Och då kollar jag inte vad jag skrivit utan bara skickar. Då hörs vi via pm då! Fler som tycker så, hör gärna av er! Alltid bra med lite självkännedom. Sedan om jag kan åtgärda det är en annan femma ;)

Nu anstränger jag mig verkligen...! :P Vet ju inte vilka gubbar jag ska använda bara... :roll:

Sorry, lite OT här, scrolla förbi!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:42, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in