Borde Barn och föräldraskap vara ett slutet forum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav earlydayminer » 2009-05-10 2:01:33

Ibland har jag velat skriva till föräldrar vars barn befinner sig i en liknande livssituation jag själv en gång i tiden befunnit mig i. (Har en känsla av att man kan korta ner den meningen på ett snyggare sätt.) Men i det stora hela ser jag en liten säkerhetsrisk med att låta just den delen vara öppen. Så jag skulle helst se den sluten.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Inläggav jonsch » 2009-05-10 2:13:38

jonsch skrev:Sant men då hade min typ av förslag inte dykt upp att beakta än.

...påstod jag nyss. :oops:

Inte helt korrekt, fick jag en känsla av nu men jag förtydligade väl förslaget, i alla fall.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Mats » 2009-05-10 9:54:41

TK skrev:Liknande diskussioner om anonymisering har förts tidigare på forumet. I någon hävdades från några av debattörerna att det är högst ovanligt med sådant i efterhand, såsom att det ursprungliga användarnamnet ersätts med något slags anonymiserad men unik beteckning. Jag deltog inte i den diskussionen, men kunde konstatera att jag stött på sådana system på flera forum, så helt ovanligt är det inte.

Om jag minns rätt gick det förslaget ut på att man skulle byta ut t.ex. "Matulda" mot typ "Användare 11868". Varför det senare är mer anonymt än det förra övergår mitt förstånd.


Matulda skrev:Det jag menar är att folk faktiskt kan känna igen sig enbart på beskrivningen. Även om man har bytt ut namn och sådant så är ju händelserna de samma.

Om det är problemet räcker det väl inte med att byta ut "Matulda" mot ett anonymt användarnummer?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Matulda » 2009-05-10 10:26:31

Faktum är att det gör det eftersom jag använder samma nick på fler forum. Man skriver olika saker på olika forum och pusslar man ihop det så går det faktiskt att ta reda på vem jag är IRL. Nu är jag en person som är försiktigt med att visa min riktiga identitet så jag är inte speciellt orolig. Men man vet aldrig vem som läser ändå. Eftersom någon hittat min mail härinne så undrar man ju vad mer de kan hitta.

Som jag sa tidigare är det principen, man går med i ett forum där det är ett underforum som underförstått är dolt. Jag har för mig att det stod något om känsligt ämne osv och att det var därför man var tvungen att kontakta mod för att komma in där. Även om det inte stod öppet att alla kan läsa så har många tydligen tolkat det så. Har man då ett sådant forum med känsliga ämnen anser jag att man måste vara extra tydlig med att det är öppet för alla att läsa. Det ska finnas en varning om det. Och då tycker jag att forumet brister i respekt för människor genom att vara så rigida i sina regler.

Nu ska jag åka bort idag så jag blir tyst en stund, skönt va ;)
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Sam » 2009-05-10 10:37:26

Jag tycker att föräldrar och barn ska vara en sk osynlig dela av forummet. För att det som skrivs inte bara handlar om oss själv, utan även om våra barn.

Jag tänker att när man skriver på detta forum och ställer frågor som rör ens barn så är det delvis för att få hjälp i något man kanske undrar över som förälder. här inne finns det en unik möjlighet att få ett inifrånperspektiv på sina funderingar och frågor.
Dock finns det ingen säkerhet bakom ett insynsskyddad del av forummet, för det finns ingen kontroll över hur ens inlägg kan spridas vidare eller vilka de läses av.

Jag vet att på vissa forum som har man valt att ta bort trådar på trådstartarens begäran, vid enstaka tillfällen och man har också gjort så att man har släckt ner hela trådar när de har spårat ur, istället för att bara låsa dem.

När det gäller medlemskap och att avsluta det tänker jag att det vore bra om det gick att få sitt nick borttaget och ersatt med Okänd och avslutat medlemskap Vinsten skulle vara att den som vill svara vet att den här personen inte kan svara, och att inlägget ändå finns kvar för helheten men blir än mer anonymt

Jag håller med om att man har en skyldighet att sätt sig in vilka regler som man godkänner när man går med.

Det som förvånar mig är att omedvetenheten är så stor, om hur synlig man är som skribent på Internet
Även andra sk föräldraforums inlägg är sökbara på google, så de är inte unikt för detta forum.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mats » 2009-05-10 11:09:48

Fördelen med ett öppet forum som är söklbart på Google är att fler kan hitta det när de letar svar på sina frågor. Nackdelen är att folk som skriver på ett öppet och sökbart forum kan känna sig utlämnade.

Liebert har gjort bedömningen att forumet har större chans att växa och leva vidare om det är öppet för alla att läsa vad som står här. (Och att det även gäller föräldrar-och-barn-avdelningen.) Rätt eller fel? Jag vet inte. Det är ju inte en orimlig tanke att många avstår från att skriva här på forumet just för att det är öppet för Google.

I alla fall jag får intrycket att det är ett "strategiskt beslut" Liebert har tagit att hålla forumet öppet och sökbart och att han inte tänker ändra sig på den punkten. Om det är så är det bara att gilla läget. Men jag tycker ändå det är bra att diskussionen förs - så att man/jag/vi blir påminda om vad som gäller.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Mats » 2009-05-10 11:15:57

Sam skrev:När det gäller medlemskap och att avsluta det tänker jag att det vore bra om det gick att få sitt nick borttaget och ersatt med Okänd och avslutat medlemskap

Jag tycker det borde räcka med att det står "avslutat medlemsskap" under nicket, på samma sätt som det står "moderator". Om man ersätter nicket med "okänd" blir det problem med citeringar och att folk skriver "jag håller med XXX om att...". Det kan bli mycket text att gå igenom...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav TK » 2009-05-10 11:19:11

Mats skrev:
TK skrev:Liknande diskussioner om anonymisering har förts tidigare på forumet. I någon hävdades från några av debattörerna att det är högst ovanligt med sådant i efterhand, såsom att det ursprungliga användarnamnet ersätts med något slags anonymiserad men unik beteckning. Jag deltog inte i den diskussionen, men kunde konstatera att jag stött på sådana system på flera forum, så helt ovanligt är det inte.

Om jag minns rätt gick det förslaget ut på att man skulle byta ut t.ex. "Matulda" mot typ "Användare 11868". Varför det senare är mer anonymt än det förra övergår mitt förstånd.


Det övergår i vart fall inte mitt förstånd. :wink:

Ett på det sättet anonymiserat användarnamn ger nämligen inga som helst ledtrådar, vilket däremot ett självvalt användarnamn kan göra, allt beroende på hur väl eller illa valt det är ur just anonymitetshänsyn. En analys av sistnämnda variation ligger utanför min argumentation. Jag nöjer mig med att konstatera att det finns en skillnad, om än i de flesta fall tämligen hårfin.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Sam » 2009-05-10 12:42:29

Mats skrev:
Om man ersätter nicket med "okänd" blir det problem med citeringar och att folk skriver "jag håller med XXX om att...". Det kan bli mycket text att gå igenom...


I princip har det ingen betydelse vem som skrev det som är citerat. För det är texten i citatet som man svarar på eller kommenterar. Vem som skrev det ser jag mer som ett förtydligande var man hämtade citatet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Mats » 2009-05-10 13:10:11

Sam skrev:I princip har det ingen betydelse vem som skrev det som är citerat. För det är texten i citatet som man svarar på eller kommenterar. Vem som skrev det ser jag mer som ett förtydligande var man hämtade citatet.

Javisst. Och då blir det problem om XXX inte vill ha sitt nick på forumet längre. Man måste hitta alla inlägg där någon annan har hänvisat till XXX.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Sam » 2009-05-10 13:34:56

Javisst. Och då blir det problem om XXX inte vill ha sitt nick på forumet längre. Man måste hitta alla inlägg där någon annan har hänvisat till XXX.


Visst är det troligen så, om man ska byta ut allt. Men varför inte låta regeln gälla för egna inlägg, Vilka troligen är mer utlämnade isf än vad ett citat är, som ändå ofta bara är en del av ett inlägg och sitt sammanhang. Om man nu ska försöka hitta en lösning.

I princip så tycker jag att man har ett eget ansvar för vad man skriver och om man väljer att använda samma "nick" på flera forum. Det är nog ganska vanligt att samma personer finns på flera forum iaf om det handlar om nischade sammanhang.

I dagsläget så vore nog den bästa lösningen att göra Föräldrar och barn insynsskyddat, genom att kräva att man ska vara inloggad, kanske till och med ett eget medlemskap för att minimera en igenkännings risk och begränsa spridningen.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Alien » 2009-05-10 13:36:29

Matulda skrev:Faktum är att det gör det eftersom jag använder samma nick på fler forum. Man skriver olika saker på olika forum och pusslar man ihop det så går det faktiskt att ta reda på vem jag är IRL. Nu är jag en person som är försiktigt med att visa min riktiga identitet så jag är inte speciellt orolig. Men man vet aldrig vem som läser ändå. Eftersom någon hittat min mail härinne så undrar man ju vad mer de kan hitta.


Men för att ens mailadress ska vara synlig så måste man ha kryssat i Ja på "Visa alltid min e-postadress" i sin inställning av profil. Har man inte det så kommer följande text när man klickar på "e-post":
Den här användaren vill inte ta emot e-post. Försök att skicka ett personligt meddelande istället.


Så har du verkligen fått mail härifrån, är det inte pm du menar?

Däremot kan förstås moderatorerna skicka till allas e-mailadresser, men så är det ju på alla forum. Man kan inte registrera sig utan att uppge sin e-mailadress. Och massmailet som skickades ut, skickades förstås med en knapptryckning till "alla", inte enskilt till var och en.

Du behöver alltså inte vara rädd för att någon vanlig medlem ska hitta din e-postadress.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav Mats » 2009-05-10 13:52:32

Sam skrev:
Javisst. Och då blir det problem om XXX inte vill ha sitt nick på forumet längre. Man måste hitta alla inlägg där någon annan har hänvisat till XXX.


Visst är det troligen så, om man ska byta ut allt. Men varför inte låta regeln gälla för egna inlägg, Vilka troligen är mer utlämnade isf än vad ett citat är, som ändå ofta bara är en del av ett inlägg och sitt sammanhang. Om man nu ska försöka hitta en lösning.

Det tycker jag är en lösning som blir sämre för alla. Om någon vill snoka går det fortfarande att pussla ihop inlägg med ursprungligt nick med hjälp av citerade inlägg, samtidigt som det försvårar för den som bara vill följa en diskussion i ett ämne som intresserar.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5576
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 17:01:27

Sam skrev:
I dagsläget så vore nog den bästa lösningen att göra Föräldrar och barn insynsskyddat, genom att kräva att man ska vara inloggad, kanske till och med ett eget medlemskap för att minimera en igenkännings risk och begränsa spridningen.


Ja tack!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Miche » 2009-05-10 17:10:42

Jag håller med, alternativt att det finns en underavdelning som är skyddad!

När det gäller de nuvarande trådarna i Föräldrar och barn så tycker jag att det anordnas en omröstning bland de aktiva i tråden om de vill ha den skyddad eller ej!
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 17:38:39

Miche skrev:
När det gäller de nuvarande trådarna i Föräldrar och barn så tycker jag att det anordnas en omröstning bland de aktiva i tråden om de vill ha den skyddad eller ej!


Bra förslag, hoppas det hörsammas!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:02:49

*håller med om ovanstående*...miche är klok!

Nu är jag hemma igen och måste ju då lägga mig i igen. Ja, det är möjligt att jag tillhör den korkade skara som inte fattat att föräldraforum var öppet för alla. Poängteras bör dock att det gjorde intryck av att vara en låst avdelning. Så jag tycker inte att det är konstigt att vi är flera som missuppfattat det. Där menar jag fortfarande att när det gäller känsliga områden (inte bara föräldrar-barn) SKA det TYDLIGGÖRAS att det ÄR öppet för alla!

Jag har fått mail från utomstående som hävdar att de fått min adress härifrån. Dessutom står det som standard att mailadressen ska vara synlig för alla, det kanske borde ändras eftersom det är lätt att missa? Dessutom lätt tolkat som att det är MEDLEMMAR som kan se den, inte ALLA.

Jag tycker också att det är på ens eget ansvar det man skriver. MEN forumet behöver ju inte försvåra för människor. Det är lätt att missuppfatta och missförstå forumregler i minimal text. Ett forum som riktar sig till gruppen Aspergare borde rimligtvis vara extra tydliga! Visst är vi alla vuxna men hur det än är har merparten av oss föräldrar inte vuxit upp med internet så det är inte lika givet för oss med netikett! Vi vet inte samma saker som är självklara för er yngre användare.

Problemet som jag ser det är att det finns en risk att vissa avdelningar kommer att dö ut för att folk inte vågar skriva saker av rädsla för att utomstående ska läsa det. Då blir det istället en massa flum som ingen förstår. Ingen vill skriva ärligt utan försöker istället gå runt saker och hur förståeligt är det? Åtminstone tänker jag så, att nu tänker jag inte skriva något personligt inne på ex. föräldrar-barn utan kommer att hålla mig till det som är mer allmängiltigt. Jag kommer inte att dela med mig av mina erfarenheter utan istället mer "flumma runt" med lagar och allmänt prat om problemet. Hur många hjälps av det? Jag trodde ett forum var till för att stötta och hjälpa andra. Att man ska kunna diskutera olika saker öppet utan rädsla för att andra kan läsa det.

För mig innebär faktiskt ett medlemsskap att jag tror att det endast är medlemmar som kan läsa och skriva. Varför annars tvinga folk att regga sig? Då är ju den funktionen meningslös. Vissa delar kan vara öppna för att få medlemmar men i den här behöver du ju inte ens betala medlemsavgift för att komma in. Likadant med att det inte går att avsluta sitt medlemsskap.

Det blir ju en löjlig grej att det ser ut som att aspergerforum har 1800 medlemmar fast det i själva verket är kanske hälften eftersom en del frivilligt lämnat och en del blivit bannade. Varför vill man ha kvar bannade medlemmar? Om inte för att det ska se ut som att forumet har fler medlemmar än det faktiskt har? Såg som exempel att eddie är kvar som medlem rots att han är bannad. Efter sin banning har han haft ett antal nick här, vilket i praktiken innebär att han upptar ett flertal av medlemsantalet.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Zombie » 2009-05-10 18:06:26

edit: korsade Matuldas inlägg ovanför. Tar alltså inte ställning till det.

Sedan skulle jag vilja tjata ;) om att göra regelinskärpningen tydligare och tillfoga varningsskyltar (ungefär) som jag och Matulda har föreslagit.

Vuxendaddning eller ej, nätundervisning eller ej, hur många ytterligare skärmcentimeter blir det jämfört med chansen att slippa sådant här i framtiden eller åtminstone ha mycket mer att hänvisa till om det ändå händer?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 18:07:53

Matulda skrev:
Problemet som jag ser det är att det finns en risk att vissa avdelningar kommer att dö ut för att folk inte vågar skriva saker av rädsla för att utomstående ska läsa det. Då blir det istället en massa flum som ingen förstår. Ingen vill skriva ärligt utan försöker istället gå runt saker och hur förståeligt är det? Åtminstone tänker jag så, att nu tänker jag inte skriva något personligt inne på ex. föräldrar-barn utan kommer att hålla mig till det som är mer allmängiltigt. Jag kommer inte att dela med mig av mina erfarenheter utan istället mer "flumma runt" med lagar och allmänt prat om problemet. Hur många hjälps av det? Jag trodde ett forum var till för att stötta och hjälpa andra. Att man ska kunna diskutera olika saker öppet utan rädsla för att andra kan läsa det.


Kunde inte sagt det bättre själv!
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:13:21

Tack zombie för tillägget!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav JOR » 2009-05-10 18:17:52

Ett par extra centilong info är inte direkt det största problemet.

Besvärligaste är nämligen det att det är så otroligt många som inte verkar bry sig om att läsa ens.
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker
 
Inlägg: 1891
Anslöt: 2005-10-11
Ort: Göteborg

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 18:22:55

JOR skrev:Ett par extra centilong info är inte direkt det största problemet.

Besvärligaste är nämligen det att det är så otroligt många som inte verkar bry sig om att läsa ens.


Jag tar gärna åt mig det att jag inte läst tillräckligt, men ser inte på vilket sätt det som vi tydligen är flera att önska oss skulle vara orimligt eller stå i konflikt med nån policy. Och om det går stick i stäv med nåt så undrar jag varför man vill ha det på ett sätt som användarna är många, eller flera, att vilja ha bort.

Ska alltså föräldraforumets lästillgänglighet för kreti och pleti vara viktigare än användarnas relativa känsla av "trygghet"? Det känns jäkligt konstigt. Och som Matulda sa, man tappar all lust att skriva i det. I alla fall gör jag det.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav nallen » 2009-05-10 18:27:02

Det här är ju en del av det som jag och Liebert diskuterade i tråden om Uttryck och åsiktsfrihet. Han har en uttalad idé om att det är viktigare att utomstående trivs med forumet än att vi som är aktiva här gör det.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-05-10 18:28:00

Tack för tacket, Matulda!
Även som barnlös medlem har jag ju intresse av det här...

JOR skrev:Besvärligaste är nämligen det att det är så otroligt många som inte verkar bry sig om att läsa ens.

Det var ju därför jag föreslog en "jag har läst och godtar"-knapp efter varje punkt i reglerna när man reggar sig.

Inget optimalt förslag, nog vet jag det, men bör väl vara mindre dåligt än det nuvarande tills någon kläcker en bra idé?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in