Borde Barn och föräldraskap vara ett slutet forum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Mats » 2009-05-09 21:36:27

Titti:

När aliasFrollo skrev sitt inlägg var alla inlägg i den här tråden utom inledningsinlägget försvunna. Om man beaktar det blir hans uppmaning till moderatorerna begriplig.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Matulda » 2009-05-09 21:37:16

Och eftersom jag uppenbarligen har missat den informationen ber jag allra ödmjukast om att alla mina inlägg under föräldrar barn tas bort, måste jag skicka pm om det?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-09 23:14:26

Matulda skrev:Konstigt eftersom det var därför jag gick med i det forumet!


Jag förutsatte (silly me, mea maxima culpa osv) att man inte kunde läsa om man krävdes på särskilt medlemskap för att skriva. Dumt antagande. Ångrar grymt att jag inte läste det finstilta tillräckligt, såväl vad gäller det som att inte kunna avsluta sitt konto (vilket jag aldrig nånsin varit med om att inte kunna nån annanstans på nätet).
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-05-09 23:37:31

Matulda skrev:Och eftersom jag uppenbarligen har missat den informationen ber jag allra ödmjukast om att alla mina inlägg under föräldrar barn tas bort, måste jag skicka pm om det?


Admin:

Det spelar ingen roll om du ber mig i tråden eller i PM, svaret blir detsamma som andra har fått:

Vi tar inte bort inlägg utom i de fall vi själva anser att vi av något skäl bör göra det. Det har förekommit då tex någon spammat forumet. Vi tar inte bort inlägg som ingår i en diskussion, det vore att förfalska diskussionen. Den som läser den efteråt måste kunna lita på att det var så här diskussionen fördes då den var aktuell.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Miche » 2009-05-09 23:43:10

Det är kanske i så fall bättre att man ber (via utropstecknet) att texten ändras så att den blir anonymiserad, dvs kontexten finns kvar, men eventuella namn och uppgifter som kan spåras blir utbytta, eller?
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Inläggav Matulda » 2009-05-09 23:51:15

Kan man göra det? Och hur isåfall, måste jag gå in på varje inlägg jag har gjort och göra det då?

Märkligt ändå att jag inte får bestämma själv över min text. Undrar faktiskt om det är lagligt att inte upphovsmannen får bestämma över sin egen text?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav TK » 2009-05-10 0:03:51

Miche skrev:Det är kanske i så fall bättre att man ber (via utropstecknet) att texten ändras så att den blir anonymiserad, dvs kontexten finns kvar, men eventuella namn och uppgifter som kan spåras blir utbytta, eller?


Detta bör kunna vara genomförbart. Jag menar att man i avvägningen mellan begriplighet i efterhand av en diskussion i en tråd (dvs den överordnade forumaspekten) och önskemål om efterredigering av inlägg av forumdeltagare, som inte insett hur deras inlägg kan läsas av andra, bör visa största möjliga hänsyn till de sistnämnda.

Det är ju knappast en god reklam för forumet att människor lämnar det med känslan av att deras önskemål inte alls beaktats. Det må finnas hur goda "forumadministrativa skäl" som helst för en restriktiv hållning mot efterredigering. Trots allt har det ju betydelse för forumet att hålla nere antalet missnöjda före detta forumiter. Det är i vart fall min uppfattning av saken.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Titti » 2009-05-10 0:07:15

Matulda skrev:Kan man göra det? Och hur isåfall, måste jag gå in på varje inlägg jag har gjort och göra det då?

Märkligt ändå att jag inte får bestämma själv över min text. Undrar faktiskt om det är lagligt att inte upphovsmannen får bestämma över sin egen text?


Admin:

När du gick med här godkände du användarvillkoren och i de står det i klartext att vi inte tar bort inlägg (eller användarkonton).

Däremot kan jag tänka mig (och gör ibland så även på eget initiativ liksom på anmälan av andra än den som gjort inlägget) att redigera bort direkta personuppgifter som namn, adress, telefonnummer etc.

Har du skrivit något sådant i något inlägg tar jag gärna emot en anmälan för redigering. Men jag tar inte bort något för att du skrivit något du sedan ångrar. En grundregel på internet är att aldrig skriva något på ett forum som du inte kan tänka dig att ställa dig på torget och säga högt och tydligt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-05-10 0:10:39

TK

Onekligen en poäng.

Men det förutsätter, tycker jag, att reglerna görs mycket tydligare för den som registrerar sig. Kanske större stil och en "jag har läst och accepterar"-knapp efter varje enskilt stycke förutom den efter allihop?

Men risken är ändå att man bara får allt svårare att motivera ett avvisande av en begäran om ändringar i efterhand oavsett skäl.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Matulda » 2009-05-10 0:20:31

Det är inte det som är poängen att jag skrivit något jag ångrar. Poängen är att jag skrivit saker som jag inte vill att hela världen ska veta i tron att det endast var forumets medlemmar som kunde läsa det. Det stod ingenstans att det går att googla på inlägg som görs här, det stod heller inte att alla som kommer in på sidan kan läsa inläggen.

Och eftersom jag som förälder har skrivit saker som rör mitt barn så ska ni straffa mitt barn för det? Det ser inte jag som särskilt seriöst. Och jag undrar fortfarande om det inte strider mot upphovsrättslagen? Jag är upphovsman till mina texter och ni sprider dem mot min vilja.

Det som TK sa om att det inte kan vara bra för forumets överlevnad med dålig reklam kanske också kan vara ett gott skäl att faktiskt tillgodose medlemmarnas önskan?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Titti » 2009-05-10 0:24:24

Zombie skrev:TK

Onekligen en poäng.

Men det förutsätter, tycker jag, att reglerna görs mycket tydligare för den som registrerar sig. Kanske större stil och en "jag har läst och accepterar"-knapp efter varje enskilt stycke förutom den efter allihop?

Men risken är ändå att man bara får allt svårare att motivera ett avvisande av en begäran om ändringar i efterhand.


Admin:

Nu vet jag inte om jag ska ta ditt förslag på allvar eller om det var ett skämt? Detta är ett forum för vuxna människor. Innebär "Jag accepterar" att man godtar något som står strax innan/ovanför?
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-05-10 0:26:15

Matulda skrev:Det stod ingenstans att det går att googla på inlägg som görs här, det stod heller inte att alla som kommer in på sidan kan läsa inläggen.

Så det kanske bör påpekas i reglerna?

Titti

Improviserat förslag eller idéspån, men på allvar.

Uppenbarligen läses inte forumreglerna av alla som registrerar sig; en del som läser dem gör det summariskt eller missuppfattar dem; man kan tycka att det inte är vuxet att inte åtminstone ta eventuella konsekvenser av det, men tydligen kan folk som på andra sätt har visat sig vuxna nog göra de tabbarna.
Säkert kan man också vänta sig mer av det bland folk med AS och/eller AD(H)D och åtföljande svårigheter med koncentration, tålamod, tolkning, överblick, konsekvenstänkande, kanske också utmattningsproblematik eller annat.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 3 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Mats » 2009-05-10 0:33:33

Hur man än gör är det någon som blir missnöjd.

Tar man bort inlägg så att diskussionen i trådarna blir förstörd blir alla missnöjda utom den som får sina inlägg borttagna.

Dålig-reklam-argumentet är därmed vederlagt.

Och upphovsrätten till sina inlägg har man avtalat bort när man registrerade sig, så det är inte heller ett giltigt argument. Att hävda "Jag läste inte avtalet innan jag skrev på." håller liksom inte i domstol...
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5574
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Titti » 2009-05-10 0:36:08

Matulda skrev:Det är inte det som är poängen att jag skrivit något jag ångrar. Poängen är att jag skrivit saker som jag inte vill att hela världen ska veta i tron att det endast var forumets medlemmar som kunde läsa det. Det stod ingenstans att det går att googla på inlägg som görs här, det stod heller inte att alla som kommer in på sidan kan läsa inläggen.

Och eftersom jag som förälder har skrivit saker som rör mitt barn så ska ni straffa mitt barn för det? Det ser inte jag som särskilt seriöst. Och jag undrar fortfarande om det inte strider mot upphovsrättslagen? Jag är upphovsman till mina texter och ni sprider dem mot min vilja.

Det som TK sa om att det inte kan vara bra för forumets överlevnad med dålig reklam kanske också kan vara ett gott skäl att faktiskt tillgodose medlemmarnas önskan?


Admin:

Utgå från att allt som skrivs på öppna forum på internet är allmänt tillgängligt för hela världen i samma ögonblick som du trycker på knappen "Skicka". Så är det överallt, även här. Det går att googla på allt som finns öppet på internet, inte bara här. Vi kan inte ha en grundskola för internetanvändning här och forumet vänder sig till vuxna människor.

Om det är något man inte vet eller förstår är det naturligt att man tar reda på det på något sätt. Genom att fråga, tex. Mig veterligt har du inte frågat om vad som går att läsa utan inloggning, tex. Om du har skrivit saker om ditt barn så är det tyvärr så att det är ditt ansvar, ingen annans. Jag kan avidentifiera det om du anmäler inlägget om det förekommer namn etc.

Alla som skriver här har godkänt de regler som gäller både för forumet och i det användaravtal man skriver under för att alls kunna bli medlem och skriva här. Det gäller dig med. Du har samtyckt till att vi sparar dina inlägg.

De som lämnar forumet för att de är missnöjda med de regler som gäller här får naturligtvis lov att göra det. Det är tråkigt men man kan inte vara alla till lags. Reglerna ser ut som de gör och du har, liksom alla andra medlemmar här, godkänt dem frivilligt.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Titti » 2009-05-10 0:40:22

Zombie skrev:Titti

Improviserat förslag eller idéspån, men på allvar. Uppenbarligen läses inte forumreglerna av alla som registrerar sig; en del som läser dem gör det summariskt eller missuppfattar dem; man kan tycka att det inte är vuxet att inte åtminstone ta eventuella konsekvenser av det, men tydligen kan folk som på andra sätt har visat sig vuxna nog göra de tabbarna. Säkert kan man också vänta sig mer av det bland folk med AS och/eller AD(H)D och åtföljande svårigheter med koncentration, tålamod, tolkning, överblick, konsekvenstänkande.



Admin:


De finns både i en kort version och i en lång version för att tillgodose önskemålen om förenklade regler. Min erfarenhet säger mig att de som inte läser de långa inte heller tar till sig de korta. Vi kan ju knappast säga att "Tyvärr, vi inser att du inte förstår vad du godkänner eftersom du är aspergare", det vore att gravt underskatta oss själva och förvandla oss till mindre vetande.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav TK » 2009-05-10 0:52:25

Mats skrev:Hur man än gör är det någon som blir missnöjd.

Tar man bort inlägg så att diskussionen i trådarna blir förstörd blir alla missnöjda utom den som får sina inlägg borttagna.

Dålig-reklam-argumentet är därmed vederlagt.

Och upphovsrätten till sina inlägg har man avtalat bort när man registrerade sig, så det är inte heller ett giltigt argument. Att hävda "Jag läste inte avtalet innan jag skrev på." håller liksom inte i domstol...


Nu finns det ju olika utformningar av dålig-reklam-argumentet. Själv förespråkar jag inte borttagning av inlägg, utan en så långt gående anonymisering som möjligt utan att diskussionen i trådarna blir omöjlig att följa. Så helt vederlagt är inte det argumentet.

Liknande diskussioner om anonymisering har förts tidigare på forumet. I någon hävdades från några av debattörerna att det är högst ovanligt med sådant i efterhand, såsom att det ursprungliga användarnamnet ersätts med något slags anonymiserad men unik beteckning. Jag deltog inte i den diskussionen, men kunde konstatera att jag stött på sådana system på flera forum, så helt ovanligt är det inte.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav Matulda » 2009-05-10 0:54:13

Ja, alla andra forum jag har varit på har iaf tagit bort inlägg om användaren bett om det oavsett forumregler. Jag tycker att det är löjligt att påstå att det tar bort sammanhanget för läsaren. Det innebär alltså att högre hänsyn tas till läsaren än till upphovsmannen?

Och utgå från att allt är tillgängligt, ja, är man insatt i datavärlden så kan man utgå från det men medelsvensson är inte insatt i det.

Nähä, ni kan inte ha en grundskola för internetanvändning men andra forum kan ha det? På alla andra forum jag har varit på får man just en sådan varning innan man accepterar. Nu har jag den oturen att det här var det första forum jag blev medlem på så jag fick tyvärr den varningen försent. Eftersom ni inte kan ha den grundläggande infon som andra har.

Speciellt när det gäller sådant som föräldrar barn. Där tror jag i vilket fall som helst att det inte är lagligt oavsett jag har accepterat eller inte. Jag har gått med i god tro och bevisbördan faller nog på er i det fallet att bevisa att ni varit tillräckligt tydliga. Utöver det har jag heller inte skrivit under något. Var har ni det pappret?

Vad är naturligt? Det är väl en konstig sak att säga här? Det är naturligt att...och hur ska man kunna fråga om saker som man inte ens vet att det räknas som naturligt att fråga om?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-10 0:59:31

Nu sa TK något klokt igen! De flesta andra forum har en möjlighet att skriva anonymt. Varför finns inte det här? Likaså med sådana inlägg som ligger under känsliga bidrag, inte så svårt att anonymisera dem i efterhand, då behöver inte kontexten försvinna.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav jonsch » 2009-05-10 1:02:42

Matulda (m.fl.), det bästa du kan göra är nog att faktiskt gå igenom varje gammalt inlägg, välja det du vill ha ändrat (på ett enkelt, icke alltför tidsödande sätt) eller borttaget, anmäla inlägget och be moddarna att de gör dig den tjänsten.

Mod. & Adm.
Vi är väl något kort om moddar för tillfället; vill ni ha folk som kan tänka sig att åta sig tidsödande redigering av gamla inlägg så säg till!

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Matulda » 2009-05-10 1:13:07

Men de säger ju här att det är omöjligt...jag har inte i något inlägg lämnat ut namn eller personuppgifter.

Det jag menar är att folk faktiskt kan känna igen sig enbart på beskrivningen. Även om man har bytt ut namn och sådant så är ju händelserna de samma.

Jag kan stå på torget och skrika ut mina erfarenheter, det är inte det det handlar om för mig. Jag har skrivit till tidningar och TV, jag skäms inte ett dugg över vad jag skrivit. Mitt barn har läst det jag har skrivit och suttit tillsammans med mig på en tidningsredaktion.

Det är principen att personer inte har rätt att välja själva. Och det är lite surt att få veta i efterhand.
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav jonsch » 2009-05-10 1:30:15

Matulda skrev:...jag har inte i något inlägg lämnat ut namn eller personuppgifter.

Det jag menar är att folk faktiskt kan känna igen sig enbart på beskrivningen. Även om man har bytt ut namn och sådant så är ju händelserna de samma.

Jo, jag förstod det. Sånt är svårare att ändra på utan att göra inläggen oförståeliga men jag bara tänker att det nog går omman fuskar litet och anstränger sig en hel del. Ansträngningen får ju då förstås du och andra som vill ändra göra men jag tycker det borde gå.

Har någon verkligen skrivit att den typen av ändringar är otänkbara?

/ J
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Inläggav Matulda » 2009-05-10 1:33:33

Titti sa ganska nyss att det enda som går att få ändrat är om man lämnat ut personuppgifter eller namn...
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Alien » 2009-05-10 1:38:11

Matulda skrev:Och det är lite surt att få veta i efterhand.


Men det är ju ingen som har mörkat det för dig. Att du (och andra) har missförstått och trott att föräldraavd var dold för alla utom medlemmarna, kunde ju inte moderatorerna veta.

Jag tror att anledningen till missförståndet var just att de som ville skriva i FF förr måste ansöka om att bli medlem av FF. Men orsaken till det var att man ville förhindra sårande inlägg, eftersom föräldrar kan vara känsliga.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Inläggav jonsch » 2009-05-10 1:51:02

Matulda skrev:Titti sa ganska nyss att det enda som går att få ändrat är om man lämnat ut personuppgifter eller namn...

Sant men då hade min typ av förslag inte dykt upp att beakta än.

Även om svaret skulle bli "i princip nej" så tycker jag man kunde fundera på ett undantag åtminstone när barn blivit omskrivna. Inte för att det nödvändigtvis är bättre om folk pratar om deras föräldrar men nånstans måste man ju alltid dra gränsen. Skriver jag manipulativt, med snegling åt moddar och adminar.
Senast redigerad av jonsch 2011-05-04 19:26:30, redigerad totalt 1 gång.
jonsch
 
Inlägg: 4895
Anslöt: 2006-10-12
Ort: Hilbertrummet

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in