Borde Barn och föräldraskap vara ett slutet forum?

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Sam » 2009-05-10 18:29:52

JOR skrev
Besvärligaste är nämligen det att det är så otroligt många som inte verkar bry sig om att läsa ens.


Tror att detta är väldigt nära sanningen. Och är en stor grund för att det uppstår den här typen av sk missförstånd.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nallen » 2009-05-10 18:31:57

Det är väl OK som det är. Folk som inte orkar läsa eller på andra sätt ta reda på hur saker funkar här har ingen rätt att komma och gnälla i efterhand.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 18:34:32

nallen skrev:Det är väl OK som det är.

Folk som inte orkar läsa eller på andra sätt ta reda på hur saker funkar här har ingen rätt att komma och gnälla i efterhand.


Att man inte har rätt att komma i efterhand och gnälla (vilket man kan hålla med om, som princip) betyder väl på intet vis att det är OK som det är? Varför skulle vi vara flera bland de aktiva att tycka att det är åt fanders fel?

Och vi är väl mycket mer berörda än folk som inte är föräldrar och inte t ex har talat om känsliga saker, bland som svar på nån annans angelägna fråga (och inte bara för att lätta sitt hjärta på ett kanske alltför distanslöst sätt)?
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Sam » 2009-05-10 18:37:58

Nallen skrev
Det här är ju en del av det som jag och Liebert diskuterade i tråden om Uttryck och åsiktsfrihet. Han har en uttalad idé om att det är viktigare att utomstående trivs med forumet än att vi som är aktiva här gör det.


Även jag är för öppna forum, men där det är uppenbart att det kommer att skrivas om andra i detta fall våra barn så tycker jag att det är befogat att det är insynsskyddat. Om vi nu vill att ämnena ska hamna under rätt avdelniing

Vill man skriva frågor som rör en partner/vän så finns det den privata avdelningen, som jag har uppfattat det är insynsskyddad och bara synlig för medlemar. Eller är det också ändrat?
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav nallen » 2009-05-10 18:39:36

alfapetsmamma skrev:Att man inte har rätt att komma i efterhand och gnälla (vilket man kan hålla med om, som princip) betyder väl på intet vis att det är OK som det är? Varför skulle vi vara flera bland de aktiva att tycka att det är åt fanders fel?

Jag pratade egentligen specifikt om texten vid registreringen, men sak samma... Poängen är väl att det inte spelar nån roll vad vi tycker, Liebert gär ju som han vill, det är hans forum.

alfapetsmamma skrev:Och vi är väl mycket mer berörda än folk som inte är föräldrar och inte t ex har talat om känsliga saker, bland som svar på nån annans angelägna fråga (och inte bara för att lätta sitt hjärta på ett kanske alltför distanslöst sätt)?

Nu är jag inte med ö.h.t. Om du menar nåt om majoritetens diktatur så borde vi väl snarast stänga det underforumet eftersom de flesta av oss här är ensamma killar som aldrig kommer få chansen att yngla av oss om vi inte är lagda så att vi skapar möjligheterna med våld.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Zombie » 2009-05-10 18:39:47

Folk läser de facto inte regler och liknande om man kan komma undan utan det. Även mogna vuxna i normala fall ansvariga människor gör det inte. Man kan sucka så mycket man vill över det, det är motsägelsefullt, men så är det. Inte bara här, utan i allmänhet.
Själv anser jag inte att forumet har råd att avvara dessa människor.

Villkoren för Föräldraforum måste det, på medlemsnivån, vara föräldrarna som har förtur att bestämma.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:45:55

Och nu blir jag fruktansvärt nyfiken på Liebert. Är han något slags diktator bara för att han råkar äga forumet? Det hänvisas till Liebert hit och Liebert dit, han bestämmer. Oavsett det formella ägarskapet är det väl ändå medlemmarna som bestämmer i en demokrati? Eller är inte det här ett demokratiskt forum?
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:47:56

Att man inte har rätt att komma i efterhand och gnälla (vilket man kan hålla med om, som princip) betyder väl på intet vis att det är OK som det är? Varför skulle vi vara flera bland de aktiva att tycka att det är åt fanders fel?


Bra sagt!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:35, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:50:19

Folk läser de facto inte regler och liknande om man kan komma undan utan det. Även mogna vuxna i normala fall ansvariga människor gör det inte. Man kan sucka så mycket man vill över det, det är motsägelsefullt, men så är det. Inte bara här, utan i allmänhet.
Själv anser jag inte att forumet har råd att avvara dessa människor.

Villkoren för Föräldraforum måste det, på medlemsnivån, vara föräldrarna som har förtur att bestämma.


Och ännu en gång zombie, tack! du är också en klok person!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav nallen » 2009-05-10 18:54:27

Matulda skrev:... är inte det här ett demokratiskt forum?

Nej, självklart inte. Forumägaren kan göra precis som han behagar. Vill han ersätta hela forumet med en bukett petunior så är det inget vi kan säga nåt om.

EDIT: jag formulerade mig dumt. Självklart kan vi säga precis vad vi vill om det, men han har ingen som helst skyldighet att lyssna på det som sägs. Även om han ibland gör det.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19462
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Inläggav Matulda » 2009-05-10 18:57:26

Ok,resonerar han verkligen så kanske han verkligen borde ersätta forumet med en bukett petunior ;)
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav Sam » 2009-05-10 19:06:23

Några skyldigheter att ta alla beslut om forumet tillsammans med oss medlemarna finns inte och är en orimlighet. För det kommer alltid att finnas några som har en annan mening.
Att lyssna in synpunkter, är inte samma sak som att ta alla beslut ska tas tillsammans.

Vårt val som medlemmar ligger i att vi har en möjlighet att välja vad vi ska skriv inom regelverket och om vi vill gå med på forumet.

Även om det just nu inte finns ett aktivt sätt att tas bort från forumet så har vi ändå valet att sluta skriva här. Ganska snabbt tror jag att de flesta trådar hamnar som inaktiva.

En nackdel med att bygga vidare på befintliga gamla trådar, är att saker som bord få försvinna lyfts upp till ytan igen. Och att en del av de som skrivit inlägg har lämnat forumet för länge sedan
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Matulda » 2009-05-10 19:21:50

Näe, givetvis inte men är man inte en diktator borde man väl ändå lyssna på medlemmarna? Som zombie sa så borde det väl ändå vara föräldrarna som skriver på föräldraforum som bestämmer om de vill att det ska vara dolt eller inte?

Det du säger om att vi medlemmar ändå kan påverka genom vårt val att skriva tror jag är väldigt viktigt. Men vilken forumägare vill ha ett dött forum? Föräldrar är en stor grupp som är viktigt att värna om. Men det kanske inte Liebert, den allsmäktige håller med om?

'Förlåt Liebert! Nu ironiserar jag fast jag inte ens vet om det är du som har de åsikter som gör gällandes för dig. HAR du de åsikterna förtjänar du ironin men har du dem inte är jag skyldig dig en ursäkt!
Senast redigerad av Matulda 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Matulda
 
Inlägg: 187
Anslöt: 2007-11-04

Inläggav stenbock66 » 2009-05-10 20:30:38

*jösses* vad har hänt här, skulle in och kolla om jag fått nått vettigt svar på min tråd, den var inte kvar och blev en ny tråd med en massa bra svar, bra diskution osv.

Vet inte riktigt vad jag ska svara, har just suttit oinloggad och läs igenom allt och kan ju bara tala för mig själv...Och jag gick med i föräldrarforumet, fick göra mig medlem där, för att kunna vara där...trodde att då är detta bara för medlemmar, stod ingenstans något om nått annat och absolut inget om att forumet var "öppet" för omvärlden...Det var ett skyddat forum, och med det trodde jag att man kunde skriva, utan att vem som helst kunde läsa, bara medlemmar!

*sorry* jag är dum och naiv...och då jag är medlem på olika forum, där man blir medlem på det sättet att det är skyddat, så innebär det att ingen som inte är medlem kan läsa, hur som helst...

Hoppas någon förstår...för mig just nu flyter allt ihop, har sådan smärta och värk idag så jag borde inte sitta här men jag vill få säga vad jag tycker...Håller med alla andra om att det numera nya föräldrar/barn forumet skall var låst, skyddat för insyn...punkt slut, jag gick med där av den orsaken, då jag trodde det pga. hur jag fick söka medlemskap där...
Och jag hade aldrig gått med där om jag vetat att det var helt öppet.
Jag trodde man såg för att man var medlem i själva forumet och fick söka medlemskap för att kunna vara aktiv där också...

Mitt fel, *sorry* men då man varit med i andra forum före, där man inte kan läsa, se eller göra nått utan medlemskap så var jag i tron att det var så här också...Nu ska jag vila men jag vill fortfarande ha bort mina inlägg och mitt konto, jag vill inte överhuvudtaget vara med här längre...

Men tas inte mina inlägg, trådar bort så vill jag inte tas bort som medlem, för mina ord som jag är upphovsman till, ska inte vara här utan mig!
Utan då slutar jag bara skriva helt enkelt...

Jag har på sistonen skrivit PM till personer jag ansett mig kunna hjälpa med mina kunskaper...och jag måste kolla om jag här också lagt ut alla fonder jag införskaffat mig, som jag med glädje delar med mig av...då det alltid kan hjälpa någon annan...För i den tråden kan jag skriva in flera...och dela med mig av i sådana fall...Annars så slutar jag nu att skriva trådar, inlägg och håller mig till PM om jag ser någon jag kan dela med mig till av mina erfarenheter...

Tack för mig!

Ps. jag har aldrig haft min mail synlig här men efter ändringen av forumet vart den det, jag fick gå och bocka bort den som synlig då...
Senast redigerad av stenbock66 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
stenbock66
 
Inlägg: 103
Anslöt: 2007-12-02

Inläggav Kvasir » 2009-05-10 21:04:34

Matulda skrev:Ok,resonerar han verkligen så kanske han verkligen borde ersätta forumet med en bukett petunior ;)


Då skulle hela internet bli en enda stor blomrabatt, eftersom de flesta internetforum fungerar på samma sätt som detta.

Varför uppstår ständigt och jämt dessa diskussioner där folk börjar klaga på detta forum för att de just har upptäckt att det fungerar just precis som alla andra internetforum? Varför skulle just detta forum vara annorlunda?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Titti » 2009-05-10 21:13:46

Sam skrev:Vill man skriva frågor som rör en partner/vän så finns det den privata avdelningen, som jag har uppfattat det är insynsskyddad och bara synlig för medlemar. Eller är det också ändrat?


Admin:

Den Privata Avdelningen är helt skyddad så att bara den som är medlem där kan läsa och skriva i den. Så har det varit hela tiden ända sedan den skapades.

Att skriva Eller är det också ändrat? ger det felaktiga intrycket att det är ändrat beträffande någon avdelning men så är inte fallet. Det enda som ändrats är att man tidigare måste vara speciellt registrerad för att kunna skriva i FöräldraForum och i NFD, det krävs inte i deras efterföljare. Allt annat är precis som förut vad gäller möjligheten att kunna läsa/skriva.

Ändrat är också att numera är det bara Privata Avdelningen som har hårdare moderering, det gällde tidigare även Föräldraforum. Och NFD var i stort sett omodererad, efterföljaren AOT är modererad men det tolereras att trådarna går Off Topic på ett helt annat sätt än i resten av forumet.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav alfapetsmamma » 2009-05-10 21:20:40

Nu är jag trött och skriver ofokuserat, men att skydda ANDRAS integritet (som ens barn) tycker jag är ännu viktigare än att vara hemlig kring sig själv. Därför känns det befängt att det ska finnas en Privat avdelning och att Föräldradelen av forumet inte ligger där, t ex, eller är allmänt insynsskyddad.

Man - eller jag och många med mig- skriver om sina barn på ett sånt här forum för att man är illa tvungen att söka råd, stöttning, hjälp osv. Och man svarar andra för att man känner igen deras vanmakt, villrådighet osv. Fär att man vill finnas där när ingen eller få andra gjort det. Vet man nåt om hur det är för många föräldrar till barn med npf så vet man vad jag talar om här. Det är inget Jag är så stolt över hans första bajskorv på pottan vi pratar om!

Och då är det, som jag ser det, inget som ska kunna funka som socialporr för vem som helst, eller användas emot en av nån tant som varit uppmärksam och noterat att man rekommenderar Aspergerforum till nån...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Titti » 2009-05-10 21:26:27

Zombie skrev:
JOR skrev:Besvärligaste är nämligen det att det är så otroligt många som inte verkar bry sig om att läsa ens.

Det var ju därför jag föreslog en "jag har läst och godtar"-knapp efter varje punkt i reglerna när man reggar sig.

Inget optimalt förslag, nog vet jag det, men bör väl vara mindre dåligt än det nuvarande tills någon kläcker en bra idé?


Admin:

Nu kopierar jag in det avtal alla medlemmar måste godta för att registrera sig här (det finns här):

AspergerForum - Registreringsavtal

Korta versionen:


• Du åtar dig att följa forumets regler.
• Du åtar dig att inte bryta mot svensk tillämplig lag.
• Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.
• Forumet använder cookies och sparar din IP-adress.
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.
• Du avråds starkt från att använda ditt riktiga namn som användarnamn på forumet!

Långa versionen:

Fastän administratörer och moderatorer på det här forumet försöker att ta bort eller ändra allt störande eller stötande material så fort som möjligt, är det omöjligt att gå igenom alla meddelanden. Vi vill därför meddela dig om att alla inlägg som skrivits på detta forum uttrycker vad författaren tänker och tycker, och administratörer eller moderatorer skall inte stå till ansvar för det (förutom då för de meddelanden som de själva skrivit).

Du går med på att inte posta något störande, stötande, vulgärt, hatiskt, hotande eller något annat material som kan tänkas bryta mot forumreglerna eller någon tillämplig lag. Om du bryter mot detta kan det leda till att du blir permanent avstängd från forumen (och din internetleverantör kontaktas). Varje meddelandes IP-adress sparas för att stärka de här vilkoren. Du går med på att webmaster, administratör och moderatorer har rätt att ta bort, ändra, flytta eller stänga vilka inlägg som helst, när som helst.

Observera att du som användare går du med på att all information som du skrivit in sparas i databasen. Om du lämnar forumet kan du ta bort information om dig själv ur din profil, men vi kommer inte radera dina inlägg eller ditt användarnamn.

Den information du bidrar med till forumet kommer inte att distruberas till någon tredje part utan ditt samtycke. Webmastern, administratören eller moderatorer kan dock inte hållas ansvariga vid intrångsförsök som kan leda till att data stjäls.

Det här forumsystemet använder cookies till att spara information på din dator. Desssa cookies används endast för att göra din användning av forumet bättre som exempelvis automatisk login. E-postadressen används bara för att aktivera din registrering (och för att skicka ett nytt lösenord till dig om du råkar glömma det).

Genom att klicka på "Jag accepterar villkoren..." nedan går du med på att bindas till dessa villkor.


Jag accepterar villkoren och är över eller exakt 15 år

Jag går inte med på de här vilkoren


Min undran är på vilket sätt det kan skrivas klarare än ovan? Det finns en lång version med en mer utförlig text och en kort version för den som inte vill/orkar läsa så mycket. Jag kan inte se att vi vinner något på att ha en "klicka för att godkänna" efter varje rad. Läser man inte ens den korta versionen så spelar det ingen roll.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-05-10 21:50:53

Ledsen, jag orkar inte gå igenom texten och se om jag kan kläcka förtydliganden.
Men det var inte det jag föreslog heller, åtminstone inte som jag avsåg det - det var att vi lägger till separata texter, typ "skyltar" inom egna ramar, som klart uppger vad i forumet som kan läsas av vem (och om det nu var något mer Matulda eller jag föreslog, ursäkta men orkar inte rota i tråden nu). Och kanske att också informationen om att man lämnar bort rätten att spara sina texter, och göra det under sitt användarnamn, framhävs på samma sätt.

Min poäng med en knapp under varje stycke var att även om man naturligtvis kan bara scrolla och trycka av dem (och bli irriterad, om man är ung och född på nätet och inte kan förstå äldre, eller yngre socialt funktionshindrade, som inte är det) - så blir det svårare i förhållande till att faktiskt läsa åtminstone litet; och man får svårare att svära sig fri i efterhand med att det var något man inte visste, om administrationen har en så detaljerad godkännandeprocedur att hänvisa till.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav weasley » 2009-05-10 22:08:51

Moderator:

Zombie skrev:Ledsen, jag orkar inte gå igenom texten och se om jag kan kläcka förtydliganden.
Men det var inte det jag föreslog heller, åtminstone inte som jag avsåg det - det var att vi lägger till separata texter, typ "skyltar" inom egna ramar, som klart uppger vad i forumet som kan läsas av vem (och om det nu var något mer Matulda eller jag föreslog, ursäkta men orkar inte rota i tråden nu). Och kanske att också informationen om att man lämnar bort rätten att spara sina texter, och göra det under sitt användarnamn, framhävs på samma sätt.


Zombie, jag är ledsen att behöva säga det, men allt det du efterfrågar finns klart och tydligt i den korta versionen:

AspergerForum - Registreringsavtal

Korta versionen:


• Du åtar dig att följa forumets regler.
• Du åtar dig att inte bryta mot svensk tillämplig lag.
• Vi kan komma att radera, ändra, flytta eller låsa dina inlägg.
• Forumet använder cookies och sparar din IP-adress.
• Vi raderar inte ditt konto eller dina inlägg om du vill gå ur forumet.
• Du avråds starkt från att använda ditt riktiga namn som användarnamn på forumet!


I reglerna kan man inte ha skrivet vilka forum som är öppna eller inte; det är något som måste informeras om på annan plats. Ett bra tips är att läsa de klistrade trådar som inleder varje forumdel. Där står sådana saker.

Som moderator kan man bara göra -så- mkt för att få ett lättfattligt regelverk och överskådlig information. När man försökt göra det så bra som möjligt ligger det sedan på individen att faktiskt tillgodogöra sej den.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Sam » 2009-05-10 23:11:39

Så nu en direkt fråga till moderatorer och forumsägare, finns det en möjlighet att Föräldrar och barn kan få samma förutsättningar och status som Privata avdelningen och Aspergare off-topic?

Så slipper man kanske en del av dessa missförstånd om hur öppet Föräldrar och barn är.
Jag tycker att den här avdelningen är viktig och behöver få en chans att finnas kvar och överleva.

Så som jag ser det har det inget med registrerings avtalet att gör. Som jag tycker är tydligt, om man nu har läst det.

Här handlar det mer om att skydda sina barns integritet i första hand.

Kan man försvåra lite gran för att få tillgång till det som skrivs, så är det en storvinst. Dock ska man vara medveten om att man aldrig är helt säker på att det man skriver det inte läsesav "fel personer" eller att man blir identifierad.

Så att tro att man är skyddad, bara för att det är för "endast medlemar" kan också vara en falsk trygghet.
Senast redigerad av Sam 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Sam
 
Inlägg: 1503
Anslöt: 2007-04-07

Inläggav Titti » 2009-05-10 23:21:11

Sam skrev:Så nu en direkt fråga till moderatorer och forumsägare, finns det en möjlighet att Föräldrar och barn kan få samma förutsättningar och status som Privata avdelningen och Aspergare off-topic?


Admin:

Utan att besvara din fråga i övrigt vill jag bara åter påpeka att det INTE ÄR SAMMA REGLER för Privata Avdelningen och Aspergare off-topic.

Den förstnämnda kräver särskild ansökan, är läsbar endast för medlemmar, endast medlemmar kan skriva där och den är hårdare modererad än resten av forumet.

Den sistnämnda kräver inloggning för att kunna läsa och där tillåts trådar att gå off-topic mer än i resten av forumet. Inga specialregler utöver det.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Zombie » 2009-05-10 23:28:10

weasley, du missade kanske att det var grafiska förtydliganden jag efterlyste - inte textliga.

Och vilka forumdelar som har exakt vilken grad av öppenhet - nej, inte där man reggar sig i forumet, men där man reggar sig i dem, kanske den informationen också (på den här förekomna anledningen) kunde vara grafiskt framhävd.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Titti » 2009-05-10 23:35:28

Zombie skrev:Och vilka forumdelar som har exakt vilken grad av öppenhet - nej, inte där man reggar sig i forumet, men där man reggar sig i dem, kanske den informationen också (på den här förekomna anledningen) kunde vara grafiskt framhävd.


Admin:

Man reggar sig bara separat i Privata Avdelningen och där finns informationen tydligt i text. Jag vet inte att någon missat innebörden av specialreglerna där. För resten av forumet gäller de allmänna reglerna som jag citerade ovan.

Tidigare reggade man sig separat för att skriva men inte för att läsa i FF och NFD men så sker inte längre.

(är inte weasley men svarar ändå på den här punkten)
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 19:26:36, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in