Ju längre frånvaro, desto lyckligare hund vid återföreningen

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-10-04 11:24:00

Kan tyckas självklart, men ibland sägs ju att hunden är lika glad om husse/matte kommer tillbaka efter 5 min som efter 5 timmar.

Nu har man på SLU mätt upp oxytocinhalten, så nu vet vi på riktigt.

Genom att mäta nivån på ett särskilt hormon hos hunden har forskaren Therese Rehn vid SLU i Uppsala kunnat avgöra hur glad hunden blir när den återförenas med sin matte eller husse. Studien visade att hunden blev gladare vid återföreningen ju längre ägaren hade varit borta, rapporterar Vetenskapsradion.

Drygt 50 hundar har ingått i studien. Forskarna har mätt halten av hormonet oxytocin i hundarnas blod.
---
Dessutom visar studien att hunden blir ännu gladare om ägaren inte bara klappar den. Ägaren bör interagera med hunden på fler sätt än så.

– Effekten var starkast när personen både klappade och pratade med hunden, säger Therese Rehn till Vetenskapsradion.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hund ... id-samtal/

Och jag som fått lära mig att man ska ignorera den tokskällande hunden när man kommer hem för att inte uppmuntra skällandet. När hunden tystnat ska man belöna den med uppmärksamhet, fast vid det laget har min hund tappat intresset. I stället ska man alltså prata med hunden, trots att man inte ens hör vad man själv säger.

Här är ett klipp där hunden får träffa husse igen efter att han varit borta i sex månader (soldat). Hunden är toklycklig:

http://tammybruce.com/2013/07/possibly- ... -ever.html

Klippet finns inte längre men här är några andra: https://www.tiktok.com/@stardustsnug/vi ... 2894270775

Mer om avhandlingen (sammanfattning på engelska och abstract på svenska): http://pub.epsilon.slu.se/10793/
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-04 12:13:27

Intressant :D . Min gammelhund är en riktig mattegris och kan deppa en kvart efter jag gått när jag lämnar honom hos hundvakt. Men sedan verkar han glömma mig, tills jag kommer tillbaka. Har det gått en vecka eller så blir han nästan förvånad över att jag dyker upp :P .
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav gadas » 2013-10-04 12:38:09

Det minns jag mycket väl - hundkännaren som sa att "en hund har ingen uppfattning om tid" - och att det inte alls stämmer! Det var nog bara ytterligare en förhastad slutsats om individer av andra arter som vi knappt ens kan kommunicera med - men att de inte har någon uppfattning om än det ena än det andra, det vet vi tydligen - säger väl mer om människan?
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Inläggav Alien » 2026-09-25 0:05:51

Mera undersökningar om människan och hunden

Männniskan och hunden är bägge flockdjur, därför fungerar de så bra ihop.

Människan vet att hunden är människans bästa vän, känner hunden att människan är hundens bästa vän?

UNT 16.8.2026 skrev:Varför säger man att hunden är människans bästa vän? Just den frågan var utgångspunkten för forskaren och husdjursagronomen Therese Rehns avhandling "Best of Friends?", där hon studerade relationen människor och hundar emellan ur hundens perspektiv.

I sin avhandling applicerade Therese Rehn teorier från psykologin på våra fyrbenta vänner, teorier som i sin tur baseras på hur nära relationer mellan unge och moder fungerar hos andra däggdjur. Barnet anpassar sitt sätt att söka närhet, trygghet och stöd utifrån erfarenheter av hur föräldern brukar svara på dess behov.

– Något liknande ser vi i relationen mellan hund och människa, där hundens sätt att söka stöd och trygghet hos oss delvis formas av hur vi brukar svara och interagera med den.
Relationen har utvecklats länge. Hunden är det första djuret som människan domesticerade. Det skedde för ungefär 15 000 år sedan.
– Exakt var, när och hur vet man inte. Men en teori är att vissa vargar började söka sig närmare människan och dra nytta av de resurser som fanns där.
---
Genom den förhistoriska aveln har vi tagit fram en hund ur vargarna som är högst beroende av oss människor. En stor anledning till att relationen fungerat så bra är att vi har mycket gemensamt i form av sociala strukturer. Vi är båda flockdjur.
Det samarbetet gynnar oss än i dag genom assistans- och arbetshundar. Men även genom deras roll som sällskapsdjur.
– Så vi får både nytta och kärlek från dem.

Hur är det då för hundarna genom all den förändring de gått igenom från vargarna, behöver de i dag oss människor för att må bra?
Det har gjorts några studier där man försökt undersöka vilken betydelse människor har för hunden som källa till trygghet och stöd, jämfört med andra hundar.
Therese Rehn poängterar dock att det finns flera aspekter som är svåra att mäta och därför också går att ifrågasätta.
– Man har försökt jämföra om hunden ser sin ägare som en större trygghet än en annan hund i en utmanande situation. Då har man sett att hunden verkar föredra att söka sig till trygghet hos ägaren i en sådan situation. Så där vinner människan.

I en annan studie placerade man en hund i ett främmande rum med en känd hund och såg då att hundens kortisolnivåer, alltså stress, ökade. En sådan ökning sågs inte om man istället placerade en människa i tillsammans med hunden i rummet.
Under tusentals år tillsammans med hunden har deras sociala liv blivit allt mer fokuserat på oss människor.
– Och det är därför man kan säga att hunden är vår bästa vän.
https://etidning.unt.se/p/upsala-nya-ti ... 4/75812836

Hunden känner sig inte bara tryggare med sin ägare än med en annan hund. Det blir också midre stressad av en okänd människa än av en känd hund. Något liknande gäller människan. I en sressad situation, t ex under ett rv så bur den lugnare av en hund i rummet än av en mänsklig vän.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in