Microsoft OneDrive privat?

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav manne » 2026-04-17 0:15:16

jag har one drive privat :-)Happy är mina filer skyddade :o :-)063 :?:

https://www.microsoft.com/en-us/microso ... ud-storage

jag har detta program privat men det står att mina filer är skyddade där :o :-)063 :?:

kan obehöriga komma åt mina filer på ONE drive eller är bara jag som kan se filerna :o :-)063 :?:

jag vill inte att obehöriga läser mina dokument och filer där :cry:

men filerna skyddas väl automatiskt eller behöver jag krångla med konto inställningarna för att skydda filerna.?

https://www.microsoft.com/en-us/microso ... ud-storage

det jag vill veta är om vem som helst kan se mina filer :cry:

jag har tappat bort lösenordet till det programmet går nog att skicka det lösenordet via telefon till mig :o :-)063 :?:
Men ONE drive arbetar i bakgrunden sedan så lägger ONE drive upp automatiskt upp filer hela tiden till molnet till molnet hela tiden.
Men är dessa filer skyddade från obehöriga hela tiden :o :-)063 :?:
jag har viktiga saker på ONE drive lösenord mm och jag vill inte att obehöriga skall få ta del av dessa.

skall i morgon be One drive att SMSA huvud lösenordet till mig så att jag kan använda programmet och alla funktioner på nytt.
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Skogkatt » 2026-04-17 15:11:53

Jag skulle rekommendera Proton Drive. Jag tror det är bättre. :-)063

Det borde finnas inställningar i OneDrive där du kan avgöra vem som har tillgång och se till att ingen annan har tillgång. Du behöver titta på menyerna och hitta inställningarna.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav manne » 2026-04-17 15:33:10

Skogkatt skrev:Jag skulle rekommendera Proton Drive. Jag tror det är bättre. :-)063

Det borde finnas inställningar i OneDrive där du kan avgöra vem som har tillgång och se till att ingen annan har tillgång. Du behöver titta på menyerna och hitta inställningarna.

jag har kollat inställningarna nu tror jag förstår lite :o :-)063

jag vill inte ladda ner andra okända program då det är för svårt och för komplicerat för mig :cry: :oops: :-)Crying
manne

Inläggav Ignatius » 2026-04-17 22:21:13

One Drive är gratis.
Det innebär att Microsoft måste tjäna pengar på något annat för att ha råd att ha en server dit dina filer laddas upp.
De tjänar pengar på dig. De skannar dina filer, kartlägger dig och säljer uppgifter om dig.
Microsoft är ett amerikanskt företag.
Dina filer laddas upp till en server i USA.
Microsoft lyder under Patriot Act.
Det innebär att NSA och i förlängningen FBI, CIA, FRA och SÄPO har fri tillgång till alla dina filer.
Eftersom det mesta du laddar upp är skräp bryr de sig inte.
Men plötsligt en dag...
Det minsta man ska göra är att kryptera allt man laddar upp. Man kan använda program som Cryptomator: https://cryptomator.org/ Det gör det lite svårare för alla som vill en väl.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav manne » 2026-04-17 22:31:38

Ignatius skrev:One Drive är gratis.
Det innebär att Microsoft måste tjäna pengar på något annat för att ha råd att ha en server dit dina filer laddas upp.
De tjänar pengar på dig. De skannar dina filer, kartlägger dig och säljer uppgifter om dig.
Det innebär att NSA och i förlängningen FBI, CIA, FRA och SÄPO har fri tillgång till alla dina filer.
Men plötsligt en dag...
Det minsta man ska göra är att kryptera allt man laddar upp. Man kan använda program som Cryptomator: https://cryptomator.org/ Det gör det lite svårare för alla som vill en väl.

Ingen fara alls jag har inget att dölja alls jag litar på Microsoft och Bill Gates :-)049 :-)Happy :D
jag ser dessa som mina vänner :-)049 :-)Happy

jag tror knappast att de jagar gröna socialdemokrater i världen :o :-)063
manne

Inläggav manne » 2026-04-21 12:55:15

Men plötsligt en dag...

Men grundinställningen är väl privat inställningen så att bara jag ser filerna på datorn :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Ignatius » 2026-04-21 20:13:02

manne skrev:
Men plötsligt en dag...

Men grundinställningen är väl privat inställningen så att bara jag ser filerna på datorn :o :-)063 :?:

Ja, du och alla de andra. Men de är ju dina vänner. Ingen jagar ju gröna socialdemokrater (utom i tredje riket, Sovjet och några ställen till).
Ignatius

Inläggav manne » 2026-04-21 20:24:40

Ignatius skrev:NSA och i förlängningen FBI, CIA, FRA och SÄPO har fri tillgång till alla dina filer.

inga förutom dessa då jag menar att inga vanliga datoranvändare kan väl inte se mina filer :o :-)063 :?:

inga vanliga internet personer kan väl inte se filerna då :o :-)063 :?:

jag delar väl inte offentligt mina filer med andra vanligt folk på internet :o :-)063 :?:
manne

Inläggav Ignatius » 2026-04-22 12:44:30

manne skrev:
Ignatius skrev:NSA och i förlängningen FBI, CIA, FRA och SÄPO har fri tillgång till alla dina filer.

inga förutom dessa då jag menar att inga vanliga datoranvändare kan väl inte se mina filer :o :-)063 :?:

jag delar väl inte offentligt mina filer med andra vanligt folk på internet :o :-)063 :?:

Men det vet inte jag. Det får du fråga Microsoft om. De kommer säkert att säga att deras tjänst är helt säker och att du inte ska vara orolig. Tills... deras server blir hackad, ditt lösenord läcker eller servern går sönder eller någon anställd gör fel. Kom ihåg att det är du och dina filer som köps och säljs. Vad är du värd? Det är därför man ska använda program som Cryptomator och kryptera allt man laddar upp. Dina filer är dina och dina åsikter är dina egna.
Ignatius

Inläggav manne » 2026-04-23 11:07:51

Ignatius skrev:
manne skrev:

Men det vet inte jag. Det får du fråga Microsoft om. De kommer säkert att säga att deras tjänst är helt säker och att du inte ska vara orolig. Tills... deras server blir hackad, ditt lösenord läcker eller servern går sönder eller någon anställd gör fel. Kom ihåg att det är du och dina filer som köps och säljs. Vad är du värd? Det är därför man ska använda program som Cryptomator och kryptera allt man laddar upp. Dina filer är dina och dina åsikter är dina egna.

Tack så mycket för hjälpen jag kan inget om datorer eller it :cry: :oops: :-)Crying
manne

Återgå till IT-forum

Logga in