Verkställa LSS-beslut, hur fort?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Verkställa LSS-beslut, hur fort?

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 9:36:00

Jag har fått positivt besked om kontaktperson. Nu har det gått över tre månader sedan jag blev beviljad kontaktperson. Jag hade också en person som förslag.

Jag har inte hört ett ord från de som ska verkställa.

Eftersom jag fick kontaktperson, drog de in ledsagningen som jag hade för samma syfte. Den drogs in omedelbart, så jag hade varit utan i över tre månader.

Finns det några regler om hur fort de måste verkställa? De har alltså förslag på person, och kan ju bara helt enkelt godkänna, eller höra av sig om de inte vill att jag ska träffa den personen jag vill träffa (det finns ett litet problem i den här kommunen, och det är att de anser att LSS är till för att träna och tvinga personer, t.ex. kontaktperson ska INTE vara någon man känner, för kontaktperson ska vidga sociala kretsarna o.s.v., men då borde de ju höra av sig och påtala om det är problem med mitt val - och det känner säkert förstås till att jag inte ger mig utan bråk, och kommer att dra in SoS eftersom LSSs värdegrund INTE är att träna och rehabilitera).

Jag har hört om att det är vite om man inte verkställer inom en viss tid, är det så? Jag tänker inte förhandla med dem eller ringa och tjata, utan går tiden ut, så gör jag som myndigheter själva gör om någon privatperson gör en miss, anmäler dem till SoS eller JO eller vad som gäller.
Bror Duktig

Anslöt: 2008-07-18

Re: Verkställa LSS-beslut, hur fort?

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 9:55:30

Hittade info på SoS: http://www.socialstyrelsen.se/ejverkstalldabeslut

Men det står att kommunen ska anmäla sig själva om de ej verkställer beslut inom tre månader :D Det har de ju inte gjort precis.

Jag skrev och frågade SoS också om vad jag ska göra. Om det inte händer något väldigt snart, så får jag väl anmäla kommunen för två saker, missat att verkställa beslut, och missat att anmäla sig själva för att få ett vite. (Vad dumt det låter att anmäla sig själv... klart det fungerar dåligt.)

Jag tänker INTE förhandla och tjafsa med kommunen, då mår man bara dåligt.
Bror Duktig

Inläggav Parvlon » 2011-09-09 9:58:48

Tänkte precis råda dig till att ringa och höra men så såg jag detta:
Bror Duktig skrev:Jag tänker INTE förhandla och tjafsa med kommunen

Är det att tjaffsa MINDRE genom att anmäla dem?
Parvlon
Inaktiv

Anslöt: 2006-07-28

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 14:53:12

Parvlon skrev:Tänkte precis råda dig till att ringa och höra men så såg jag detta:
Bror Duktig skrev:Jag tänker INTE förhandla och tjafsa med kommunen

Är det att tjaffsa MINDRE genom att anmäla dem?

Ja, då får någon annan ta tjafset. Eller ska jag skita i att få den där jäkla kontaktpersonen?

När privatpersoner gör fel, så är det inga myndigheter som ringer och förhandlar och går till mötes. De sätter åt en. Myndigheterna bör ha ännu bättre koll på reglerna, och de privatpersoner som råkar ut för det borde ha ännu mindre anledning att ha överseende, ta emot, jämka, gå till mötes, böja sig, tjata och hålla på.
Bror Duktig

Inläggav treeman » 2011-09-09 21:42:32

För mig tog det 4-5 månader från min ansökan om kontaktperson till jag fick en.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-09 22:46:04

treeman skrev:För mig tog det 4-5 månader från min ansökan om kontaktperson till jag fick en.

Hade de ingen redo då? Jag har ju redan en som ställer upp. Bara väntar på verkställande.
Bror Duktig

Inläggav treeman » 2011-09-09 22:47:36

Bror Duktig skrev:
treeman skrev:För mig tog det 4-5 månader från min ansökan om kontaktperson till jag fick en.

Hade de ingen redo då? Jag har ju redan en som ställer upp. Bara väntar på verkställande.

Det låter konstigt att du behöver vänta på "verkställandet". Mitt verkställande tog 1-2 veckor efter att jag fått reda på att det dykt upp en som ville ställa upp.
treeman
Inaktiv

Anslöt: 2009-04-07

Inläggav aspiemelly » 2011-09-09 22:55:20

Jag har motsatt problem, och det som retar mig är lögnerna (att det skulle vara test period på 1 mån, sen möte för att se om det funkat) och att hon fått betalt gissar jag trotts att vi sågs EN gång. Det räckte, blåstare finns inte. Höll på att tjafsa om sånt hon inte visste nåt om och var så "klapp på huvudet lilla vän" hela tiden. Har vägrat svara på hennes sms/mail osv.
aspiemelly

Anslöt: 2008-12-03

Inläggav nano » 2011-09-09 23:04:32

Kan man inte be en förvaltningsdomstolom ett klargörande om ifall de verkligen skulle ha dragit in ledsagaren omedelbart o skapat det där glappet.
Sedan stämma för allt trassel det skapat, behöver nog kvantifiera det till en summa bara.
Kan ju alltid be kontaktpersonen att hjälpa till med det :)

Finns en advokat som heter Mathias Blomberg som skrivit ett antal artiklar där han resonerar vettigt och beskriver ett antal fel handläggare ofta gör, tex att de utgår från hur funktionshindrade ofta har det medans lagen talar om att utgå från vad normala människor gör och att det är det som ska uppnås.
Tror han jobbar på VH assistans nu.
http://www.vhassistans.se

Vad jag hör förstått på det som skrivits om honom så är han topp topp duktig, fast jag vet ju inte varför artiklarna skrevs, de kan ju ha varit delvis skrivna av honom själv, som alltid egentligen.
Hans resonemang och förmåga med ord i artiklarna är iaf mycket bra enligt mig.
nano

Anslöt: 2008-06-20

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-10 14:30:46

aspiemelly skrev:Jag har motsatt problem, och det som retar mig är lögnerna (att det skulle vara test period på 1 mån, sen möte för att se om det funkat) och att hon fått betalt gissar jag trotts att vi sågs EN gång. Det räckte, blåstare finns inte. Höll på att tjafsa om sånt hon inte visste nåt om och var så "klapp på huvudet lilla vän" hela tiden. Har vägrat svara på hennes sms/mail osv.

Hur menar du? Att de inte följt upp som de sade? Jag är också livrädd för att behöva testa en massa personer och behöva säga till dem att jag inte gillar dem o.s.v.

Men nu har jag ju en person redo som kan ställa upp. De som verkställer beslutet kan ha synpunkter och sätta sig på tvären, men det är ju bara varsågod och börja göra det nu då. De har inte gjort något alls. Inte hört av sig eller något.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-10 14:38:19

nano skrev:Kan man inte be en förvaltningsdomstolom ett klargörande om ifall de verkligen skulle ha dragit in ledsagaren omedelbart o skapat det där glappet.
Sedan stämma för allt trassel det skapat, behöver nog kvantifiera det till en summa bara.
Kan ju alltid be kontaktpersonen att hjälpa till med det :)

Nja, det orkar jag inte hålla på med. Men att de inte följer det de ska (och som är glasklart och tydligt) kan jag allt sätta dit dem för, särskilt om det bara krävs en enkel anmälan. Det gjorde jag när de struntade i att bokföra och utreda en ansökan en gång. Skickade till JO direkt. Enkelt och bra, och kommunen fick en stor knäpp på nosen. Och det var också då den grava vuxenmobbingen avslöjades, så kommunen fick dubbla knäppar på nosen, och den som mobbats fick rejäl upprättelse.

Finns en advokat som heter Mathias Blomberg som skrivit ett antal artiklar där han resonerar vettigt och beskriver ett antal fel handläggare ofta gör, tex att de utgår från hur funktionshindrade ofta har det medans lagen talar om att utgå från vad normala människor gör och att det är det som ska uppnås.
Tror han jobbar på VH assistans nu.
http://www.vhassistans.se

Ja, så jämför de med mig också. Fast ofta verkar de dra upp det ekonomiska och mena att jag bara är ute efter pengar, eller att de själva "minsann betalar som alla andra och inte låter kommunen betala". Jag undrar om de säger detta till superrika familjen med handikappat barn, när barnet får assistent eller liknande. "Det är fan bara pengar ni är ute efter, vi andra betalar hushållsnära tjänster själva, och ni är ju rika som bara den". Nä, knappast va? Men till mig går det bra att säga så. Eller när de vill bevisa att de går på tvärs mot LSS: "du har bil och kan åka själv på rekreation" när LSS skriver att behovet måste VARA tillgodosett, inte "skulle kunna tillgodoses".

De glömmer också att LSS är tillf ör stöd och absolut inte rehabilitering/habilitering, när de kräver att kontaktperson ska leda till något, eller måste utöka antalet sociala kontakter. Kontaktpersonen ska bara vara till för att tillgodose ett socialt behov, ett behov som man själv styr över. Kommunen får inte bestämma att det ska leda till framgång. Sådant gör man på hab.

Därför är det nog också bra om boendestöd får ingå i LSS, eftersom jag nu fick reda på att jag måste jobba mot målet att klara mig utan boendestöd. Jag vill kunna slå mig till ro med att veta att de är där när jag behöver, inte att de följer upp mig oavbrutet för att se om jag gör framsteg och kan minska. Men trygghet är väl inget som man vill att vi lata parasiter ska ha.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2011-09-11 1:28:20

Undrar just vad som får dem att göra så, de jobbar ju med LSS lagen dagligen, de kan ju inte vara okunniga i vad som står, skulle det vara så så har ju chefen inte givit tillräckligt med utbildning till personalen och jag minns att jag läste i någon lag som sade att chefen är skyldig att se till att personalen har tillräcklig utbildning.
Förvaltningslagen tror jag det var, kan ha varit en föreskrift från socialstyrelsen men föreskrifter är bindande regler och inte bara riktlinjer, står i alla föreskrifter jag läst att de är bindande.
nano

Inläggav Zombie » 2011-09-11 1:41:08

Har inget tips att komma med, men jag säger en massa jättestora lycka till. :-)122

Bror Duktig skrev:Eftersom jag fick kontaktperson, drog de in ledsagningen som jag hade för samma syfte. Den drogs in omedelbart, så jag hade varit utan i över tre månader.

Bara en sån sak. Som de också borde anmälas för. (Men orkar man inte så orkar man inte. Det är bara att det är det sådana lever på...) Mot bakgrund av allt annat du har skrivit här genom åren tycker jag det låter som om de passar på att djävlas.

Bror Duktig skrev:Men det står att kommunen ska anmäla sig själva om de ej verkställer beslut inom tre månader :D

Så naivt så det är inte klokt. Och det värsta av allt är att det är svensk förvaltningstradition. När det gäller sådant är allt som rimligen kan sägas om "die dummen Schweden" sant.

nano skrev:Undrar just vad som får dem att göra så, de jobbar ju med LSS lagen dagligen, de kan ju inte vara okunniga i vad som står, skulle det vara så så har ju chefen inte givit tillräckligt med utbildning till personalen och jag minns att jag läste i någon lag som sade att chefen är skyldig att se till att personalen har tillräcklig utbildning.

Folk kan vara så dumma. :( Och jag tror faktiskt risken att det slår igenom är större i en liten kommun.

Förutom då vad de kan göra sig dumma i för att lyda överordnade och "spara pengar". Skulle inte förvåna mig om det är båda delarna här.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav kullan » 2011-09-12 4:33:07

Jag försökte ansöka om kontaktperson och bostöd sist jag träffade min LSS-Handläggare. Hons sa sig inte vara villig att påbörja en sådan utredning då en sådan tar 4 mån här i Mora och jag söker mig härifrån. hon tyckte att det rent av var onödigt. Så då står jag på samma nivå fortfarande. Det ska va fan och ha kontakt med myndigheterna. :evil:
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-12 6:49:20

Kullan, eftersom du inte har en aning om exakt när du ska flytta (du har väl bara sagt att du försöker flytta, och vet inte exakt när?) så har de nog ingen rätt att agera så.

Du kan skriva en fråga till Socialstyrelsen om det här. Fråga om kommunen har rätt att neka utredning om/och stöd om du planerar att flytta men inte vet när. Fråga också vart du ska vända dig ifall du behöver gå vidare och anmäla på något sätt.

Är man med i AAF så kan man också rådfråga deras jurist.

Även om du bara har bostöd några månader, så hinner ni ju (börja) ta reda på vad du behöver, och sedan kan de ju vara med och förmedla.

Jag skrev SoS och frågade om det här som jag tar upp i tråden.

Om du ändå ska flytta, så kan det kanske vara onödig energi att lägga, om man inte vet med sig att man i längden mår bättre av upprättelse.

Jag själv mår väldigt dåligt av att vara i behovssituation och bli behandlad som rena skräpet av de som ska HJÄLPA. Jag mår bättre av att få upprättelse, än när jag går runt och ältar hur de som skulle HJÄLPA, kränkte, förolämpade, skrattade åt mig och såg till att jag fick gå utan stöd.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2011-09-12 7:22:59

Zombie skrev:Folk kan vara så dumma. :( Och jag tror faktiskt risken att det slår igenom är större i en liten kommun.

Förutom då vad de kan göra sig dumma i för att lyda överordnade och "spara pengar". Skulle inte förvåna mig om det är båda delarna här.
Jag lärde mig på ett jobb att "som företag kan man inte gömma sig bakom att man inte vet", det gällde en diskussion om lagar och regler.
Tycker det låter högst rimligt att kunna kräva det av ett företag, detsamma av en myndighet, eller bättre, de ska ju hålla på rättsäkerhet rimligen.
kullan skrev:Hons sa sig inte vara villig att påbörja en sådan utredning då en sådan tar 4 mån här i Mora och jag söker mig härifrån. hon tyckte att det rent av var onödigt.

Nu ska vi se här, står det inte i lagen att man har rätt till bla kontaktperson eller vad det nu var.
Ska hon utreda om du har rätt till kontaktperson skulle jag vilja att hon redogör för hur hon kunnat bli så löjeväckande ineffektiv den delen är ju en fråga om ett konstaterande, ett uppfyllande av lag.
Att hitta kontaktperson kan ta sin tid eftersom de troligen måste annonsera för o hitta den o så ska någon höra av sig.
Personligen skulle jag kunna sätta in en annons i valfri tidning följande dag, slår vad om att hon kan det hon med.
nano

Inläggav kullan » 2011-09-12 11:33:46

nano:

När jag berättade att det tar två veckor på vissa håll i landet att utreda en kontaktperson så svarade hon att då slarvar dom. En utredning var mer omfattande än att det tog " bara" två veckor. Så hon vart i sin tur chockad över att det gick så fort på vissa håll.
kullan

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-12 11:40:36

kullan skrev:nano:

När jag berättade att det tar två veckor på vissa håll i landet att utreda en kontaktperson så svarade hon att då slarvar dom. En utredning var mer omfattande än att det tog " bara" två veckor. Så hon vart i sin tur chockad över att det gick så fort på vissa håll.

:lol: "Slarvar". Den effektiva tiden för att utreda en sådan sak ska inte ta lika lång tid som en NPF-utredning. När min handläggare väl utreder, så går det fort som tusan. Det är väntetiderna som gör att det dröjer.

Fast det är klart, när de letar efter halmstrån att ta i för att slippa bevilja, så tar det kanske lite längre tid.
Bror Duktig

Inläggav kullan » 2011-09-12 11:43:54

Bror Duktig skrev:
kullan skrev:nano:

:lol: "Slarvar". Den effektiva tiden för att utreda en sådan sak ska inte ta lika lång tid som en NPF-utredning. När min handläggare väl utreder, så går det fort som tusan. Det är väntetiderna som gör att det dröjer.

Fast det är klart, när de letar efter halmstrån att ta i för att slippa bevilja, så tar det kanske lite längre tid.

Fast Bror Duktig, nu bor jag i Mora och här är dom inte kloka någonstans inom myndigheterna. När hon sa det hon sa så mer eller mindre lade jag mig och gav upp.
kullan

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-12 11:54:08

Ja, min kommun är inget vidare den heller. De tar också evigheter på sig att utreda (fast det är mycket av väntetider eller att de utreder ett fragment denna vecka, ett annat i nästa vecka) men framför allt är de snåla som bara den, och drar sig inte för att ljuga, kränka och förolämpa för att ge avslag. De ger också avslag på grunder som Sos och AAFs jurist påpekat är felaktiga.

Min kommun blev "känd från TV" när de drog in de där 30 kr/dag som man gav till folk som hade daglig verksamhet. de har dock återinfört den ersättningen igen. Annars har de också dragit in musikskolan för barnen, öppna förskolan, aktiviteter för långtidssjuka (sjukersatta) o.s.v. Samt struntar i att underhålla sin fästning.
Bror Duktig

Inläggav Bror Duktig » 2011-09-16 8:55:44

Fick svar från Socialstyrelsen att kommunen varje kvartal ska rapportera in beslut som ej verkställts inom tre månader. Jag misstänker att detta inte sker.

Fick också veta att om jag undrar över saker, så är det kommunen jag ska fråga, men också att det finns en vetskap om att det inte låter sig göras om kommunen konstrar liksom. Det GÅR ju inte att fråga kommunen om varför de gör felaktiga saker t.ex. och få vettiga svar. Det går inte heller att fråga kommunen om vad som egentligen gäller för kortis om kommunen satt upp påhittade egna kriterier. Samma person kommer ju liksom inte att säga något annat plötsligt.

Men då kan man maila socialstyrelsen@socialstyrelsen.se och tydligt ange i rubriken att det gäller LSS, så hamnar man hos den som brukar hjälpa mig med saker och som har hand om sådana frågor.

Den personen tycker att jag ska fråga handläggaren eller dennes chef om varför verkställandet dröjer. Om inget händer då, så kan man själv anmäla. Se http://www.socialstyrelsen.se/omsocials ... vdelningen.

Min boendestödjare börjar också undra vad det är som pågår och varför inget händer när det finns ett beslut.

Jag tycker att det är jävligt naivt av tillsyningsmyndigheter att tro att om en person har problem med kommunen, så är KOMMUNEN rätt instans att fråga om ifall det går fel till och vad som egentligen gäller. Förstår inte varför det är "fråga kommunen om de gjorde fel" som gäller enligt reglerna. Likadant tycker jag det är fel att jag ska behöva fråga och hålla på om insatser som ej verkställs. Hårt mot hårt är deras egen paroll. Gör jag fel, så tar de tillfället i akt att ge mig en näsknäpp. De skulle ALDRIG I HELVETE (rent ut sagt) hålla på och fråga och tjata och hoppas på det bästa. De skulle direkt dra in en insats, anmäla mig, använda mitt misstag för att slippa utreda/verkställa/förnya o.s.v. Varför ska jag ringa och tjata och hålla på? Det gagnar ju ingen annan heller om de slipper undan, så är det NÅGON som ska anmälas, så är det kommunen. Får de en näsknäpp, så sköter de sig troligen bättre med nästa person i stället för att fortsätta ha lekstuga i nämndhuset.
Bror Duktig

Inläggav nano » 2011-09-16 17:21:22

kullan skrev:När jag berättade att det tar två veckor på vissa håll i landet att utreda en kontaktperson så svarade hon att då slarvar dom. En utredning var mer omfattande än att det tog " bara" två veckor. Så hon vart i sin tur chockad över att det gick så fort på vissa håll.

Fråga om de slarvar när de omhändertar barn på en förmiddag också.
Tycker man ser sådant i tidningen ibland, någon socialsekreterare som fått för sig att ett barn far illa men inte kollat upp saken utan bara gått på ett rykte.

Bror Duktig skrev:Fast det är klart, när de letar efter halmstrån att ta i för att slippa bevilja, så tar det kanske lite längre tid.

Haha, bra sagt BD :D

BD, om du mailar till dem ibland typ för o hålla dem uppdaterade om att du inte fått det som beslutats så syns det i journalen de har och skulle det bli att det undersöks senare så får de bekymmer att bortförklara, bäst är om det går o visa att det kostat dig pengar, då är det lätt att stämma dem på det du förlorat :)
Det om något kommer o ge dem en näsknäpp och faktiskt tror jag det är det enda den typen av komuner förstår sig på i längden.
nano

Inläggav Lilla Gumman » 2011-09-16 21:57:30

Hej!

Den första gången som jag ansökte om kontaktperson (i min förra kommun) frågade de om jag kände någon som kunde bli kontaktperson, då hade det gått snabbare. Det tog tid för kommunen att hitta en kontaktperson. Sedan, när de väl hittat en, gick det fort.

När jag flyttat hit träffade vi efter några år på en kvinna som frågade om hon fick bli min och makens kontaktperson. Kvinnan är kontaktperson åt flera, och det gick relativt fort att få en kontaktperson. Min erfarenhet är att om man redan har en kontaktperson på förslag, så går det rätt fort att få det beviljat.

Hälsningar

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Inläggav marxisten » 2011-09-20 21:15:10

Varför ska du har kontaktperson istället för ledsagare?

Av dessa två är ju som jag förstått det ledsagare en fördel då du får träffa ledsagaren fler timmar i veckan än en kontaktperson. Därför står det ledsagare istället för kontaktperson på den jag träffar via LSS, trots jag träffar han för den sociala kontakten och ingenting annat.
marxisten

Anslöt: 2010-01-12

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in