Välfungerande neurotypiker?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2013-10-13 2:37:01

Jag tror många NT fuskar med theory of mind dock. Vi som är mer för detaljer skulle inte acceptera att de känner likadant som någn annan för att de har i deras ögon likartade situationer men i våra ögon är de vitt skilda så de kan omöjligen känna samma. Men de skippar gärna detaljerna för en gemenskap vare sig den är sann eller inte. Dessutom är det många som förutsätter att alla är som de. Haft många boendestödjare som berättat om sitt liv och förutsatt att jag har precis samma liv som de.

Typ: Ja man kan ju inte gå förbi godishyllan utan att köpa ngt. Det kan inte du heller.

Eh. Det kan jag visst det. Gör det hela tiden.

Eller, de säger att de skulle vilja kunna lösa korsord men det är ingen som kan det för det är för svårt.

Eh. Än en gång. Jag löser de fyr- och femstjärniga.

Eller, boendestödjaren (när vi är i klubbhuset) som tittar maniskt på ett skitprogram säger, att "vi" inte kunde slita oss från det, trots att jag satt och läste en tidning.

De skulle säkert ha väldigt bra theory of mind om de blev utmanade ibland. I deras värld behöver man inte ha rätt om sådana här saker, det ingår i pjosket med NT:are.

Däremot så verkar de som de oftast kan läsa kroppspråk och ansiktsuttryck bättre och om någon gråter blir de ledsna själva. Men det är mer en reflex tycker jag.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav plåtmonster » 2013-10-13 2:46:13

@earlydayminer, Det svaret kommer för att det är en omedveten process som de inte har insikt i. Det bara fungerar.

kiddie skrev:Typ: Ja man kan ju inte gå förbi godishyllan utan att köpa ngt. Det kan inte du heller.

Eh. Det kan jag visst det. Gör det hela tiden.

Typ! ;)
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in