Vad läser du för bok/böcker just nu?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Ignatius » 2025-10-26 23:01:32

Fortsatte direkt med Odysseus av James Joyce. Wow! Vilken bok! Jag hann tio sidor innan jag körde fast. Texten är fullständigt packad med metaforer och symboler: Stephen Dedalus = helgon St Stephan, uppfinnare Daidalos. Massa syftningar på Grekland var väntat, men så mystiska! Buck Mulligan gör en ateistisk excorcism över Stephen Dedalus. Osv osv. Det kommer att ta flera år att läsa och reda ut alla samband, liknelser och metaforer. Och inledningsscenen handlar bara om två snubbar som för ett helt vardaglig samtal medan den ene rakar sig! Vilket konstverk! Språket är underbart vackert. Högtidligt och samtidigt vardagligt och mystiskt. Och boken, 750 sidor med extremt liten text, utspelar sig under en enda dag!
Experter är tämligen överens om att James Joyce hade Aspergers syndrom. Ingen normal människa kan skriva en sådan bok. Frågan är om en normal människa klarar av att läsa den? Då jag läste Litteraturvetenskap sa läraren ungefär: att boken inte är särskilt bra, att den är ett misslyckat experiment, att den innehåller en massa dunkla metaforer som ingen förstår osv. Det är väl så normala människor uppfattar Aspergerkultur.
Ignatius

Anslöt: 2019-05-05

Inläggav atoms » 2025-11-05 14:07:05

Ignatius skrev:Fortsatte direkt med Odysseus av James Joyce. Wow! Vilken bok! Jag hann tio sidor innan jag körde fast. Texten är fullständigt packad med metaforer och symboler: Stephen Dedalus = helgon St Stephan, uppfinnare Daidalos.....

Jag tror att jag läste två och en halv sjundedel av den innan jag bara gav upp, och de sista åren läste jag den bara på Blooms dag. Är det den senaste översättningen som du läser?
atoms
Moderator

Anslöt: 2009-05-05

Inläggav atoms » 2025-11-05 14:09:19

Sara Lövestam, En bit av Bodil (2025)
atoms
Moderator

Inläggav Ignatius » 2025-11-05 14:58:10

atoms skrev:
Ignatius skrev:Fortsatte direkt med Odysseus av James Joyce. Wow! Vilken bok! Jag hann tio sidor innan jag körde fast. Texten är fullständigt packad med metaforer och symboler: Stephen Dedalus = helgon St Stephan, uppfinnare Daidalos.....

Jag tror att jag läste två och en halv sjundedel av den innan jag bara gav upp, och de sista åren läste jag den bara på Blooms dag. Är det den senaste översättningen som du läser?

Ja, det är den senaste översättningen. För mig har boken blivit kodknäckning snarare än skönlitteratur. Ytligt sett beskriver Joyce ytterst triviala saker och diverse privata funderingar. MEN! Handlingen korresponderar mot Odysséen på de mest märkliga sätt. Jag anar också att det finns ett slags alkemisk kod samt religiösa syftningar. Man kan inte läsa den som en vanlig bok utan antingen som ett slags poesi eller som kod. Oerhört märklig bok!
Ignatius

Inläggav atoms » 2025-11-05 15:21:26

Ignatius skrev:
atoms skrev:

Ja, det är den senaste översättningen. För mig har boken blivit kodknäckning snarare än skönlitteratur. Ytligt sett beskriver Joyce ytterst triviala saker och diverse privata funderingar. MEN! Handlingen korresponderar mot Odysséen på de mest märkliga sätt. Jag anar också att det finns ett slags alkemisk kod samt religiösa syftningar. Man kan inte läsa den som en vanlig bok utan antingen som ett slags poesi eller som kod. Oerhört märklig bok!

Jag fick mitt ex av en vän som hade läst den när den först gavs ut på svenska, det är ju mycket sex i den. Han slängde boken ifrån sig i ungdomlig vrede.
atoms
Moderator

Inläggav Ignatius » 2025-11-05 21:17:49

atoms skrev:
Ignatius skrev:
atoms skrev:

Jag fick mitt ex av en vän som hade läst den när den först gavs ut på svenska, det är ju mycket sex i den. Han slängde boken ifrån sig i ungdomlig vrede.

Alltså... jag börjar lessna på alla oväsentligheter. Antingen får jag läsa Ulysses som ren kodbok och försöka hitta metaforerna mening för mening, ord för ord, eller lägger jag ner efter några hundra sidor. Boken är inte njutbar som skönlitteratur.
Det fanns mycket snusk i 1920-talets kultur. Jag har precis läst en bok om ett lesbiskt kollektiv i Paris som sammanstrålade i Natalie Clifford Barneys hus för att dansa, läsa grekisk poesi (Lesbia) och diskutera kultur. Alla knäppgökar kom givetvis dit: Marcel Proust, Ezra Pound och givetvis James Joyce. Salongen var en motor för modernismen. Kopplingarna till snusk, perversion och det gamla Grekland (Ulysses) är spännande.
Ignatius

Inläggav Alien » 2025-11-11 14:59:24

Biografi:
Gunnar Bolin: Hovjuvelerarnens barn. En berättelse om en släkt i skuggan av tre diktaturer.

Roman:
Dorrit Rabinyan: Alla floder flyter mot havet
En israelisk kvinna som tillfällligt bor i USA som stipendiat träffar där en palestinier som hon inleder ett förhållande med. Boken förbjöds i israeliska skolor.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav nescio » 2025-11-11 15:59:34

Nybyggarna av Vilhelm Moberg.
nescio

Anslöt: 2009-03-12

Inläggav Ignatius » 2025-11-14 11:35:00

Jag fortsätter plöja Ulysses i makligt tempo. Den är knappt läsbar men vilka insikter man får! En stor svårighet är att Joyce skriver huvudpersonernas medvetandeström, det vill säga allt "ovidkommande" de råkar tänka på. Plötsligt insåg jag att Stephen Dedalus och Leopold Bloom har olika medvetanden. Dedalus medvetande styrs av hans inre grubbel. Blooms av yttre faktorer, det han ser eller känner. Om man läser noga inser man att det är två helt olika medvetanden som Joyce beskriver mästerligt. Ulysses är stor litteratur. Men njutbar går inte att applicera på boken.
Ignatius

Inläggav antonius » 2025-11-14 17:24:35

Ingen - av Pascal Engman

"en hemsk historia om vår nutid, där trafficking har blivit en stor inkomstkälla för gangsterväldet i paritet med narkotika smuggling och vapenhandel"
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav Kidzi » 2025-12-05 8:30:55

Läste Harlan Cobens den enda lögnen, ansedd som en av hans bra. Den var asdålig.

Läser sanningen nu, den är lite bättre. Men har nog läst hans bästa, resten är bara som hopplockad smutstvätt.

Började läsa skuggserien av Maria Gripe, har 2 kvar som jag måste beställa från bibblan, men just nu jobbar min kompis extrapass hela tiden, så finns ingen som kan skjutsa mig. Men de springer inte bort.
Kidzi

Anslöt: 2019-12-31

Återgå till Intressanta intressen

Logga in