Vad betyder det här? (Aspie-quiz)

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Vad betyder det här? (Aspie-quiz)

Inläggav Broberg88 » 2010-04-11 20:44:58

Tjena Man på 21 185 cm lång välbyggd? Hehe, Jag Har ADHD,Touretts syndrom samt bipolär sjukdom sen innan, scorade även högt på de där "intelligens" testet eller vad det var WAIS hette det tror jag (Testet gjordes unnder ADHD utredningen och tog Ca: 2-3 veckor)

Jaja nu till frågan-
Jag snurrade in på en sida av en ren slump faktiskt (var på jakt efter nya drivrutiner till styrenheten på moderkortet igentligen) och hittade ett test (tror det var det officiella). Fyllde i de 150 frågorna och fick sedan 2 st olika poäng och det visade i sin tur att jag har-

Din Aspie poäng: 129 av 200
Din neurotypiska (icke-autistiska) poäng: 109 av 200
Du verkar ha både Aspie och neurotypiska drag

Skulle någon kunna förklara vad det betyder på ren svenska?

Sista frågan hur "säkra" är dessa testen? har redan 3 diagnoser Proffesionellt diagnostiserade av läkare samt psykologer, om jag nu skulle ha Asbergers varför ska jag igentligen utreda det? Måste man verkligen veta alla "åkommor" man har, eller kan man faktiskt leva sitt liv genom att ensam bara ta tag i problemet? Problemet blir väll varesig synligare eller enklare att göra något åt bara för att man får det på papper? Möjligen att medecinen kan påverka "tillfrisknings processen" (för vissa). Kan man ens enligt vetenskapliga studier (om det nu finns några) återhämta sig från en psykisk sjukdom, dvs kan man bli fri ifrån sin diagnos så som en förkyld människa blir av med nysningarna när han/hon blir frisk? Vad känar det anars till att veta vad man har om det enligt studierna inte går att fixa?

Mvh ATB

(Den här kan kanske funka det är länken till testet)
http://www.rdos.net/sv/poly12c.php?p1=8 ... =59&p12=37
Senast redigerad av Broberg88 2011-05-05 2:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Broberg88
Ny medlem

Anslöt: 2010-04-11

Inläggav MsTibbs » 2010-04-11 21:50:06

rdos finns här på forumet, så du kan ju fråga honom.

Kort: Neurotypisk kallas dem som inte har asperger/autism eller annat NPF, neuropsykiatriskt funktionshinder; "normal", altså poäng som visar på att du inte skulle ha asperger/autism.
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-05 2:28:28, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Alien » 2010-04-11 22:11:56

Det är inget officiellt test. Här är en hel tråd om aspiequiz: https://www.aspergerforum.se/aspie-quiz-t5208.html

Du kan ha aspiga drag utan att ha tillräckligt för att få AS-diagnos.

Mot ADHD kan du få mediciner, mot AS finns inga mediciner. Så känner du inte behov av någon diagnos, så behöver du inte göra en ny undersökning (som inte heller nödvändigtvis resulterar i AS-diagnos).

Däremot kan du läsa mer här på AF för att se vad AS är och vad som ev stämmer in på dig.
Senast redigerad av Alien 2011-05-05 2:28:28, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Assistent

Anslöt: 2007-08-13

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in