Utveckla hyperaktivitet vid ADD

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Allvitr » 2012-10-21 12:54:53

Hej!
Jag försökte febrilt hitta ett ADHD-forum, men det verkade svårare än att hitta tillbaka hit så jag hoppas ni kan hjälpa mig ändå även om detta inte är en fråga om autism egentligen.
Jag har fått diagnosen AS och ADD ganska nyligen. Jag har alltid varit lite "borta" och suttit i min egna lilla värld så att jag hade ADD är inte jätteförvånande även om jag inte hade tänkt på det när jag påbörjade utredningen. Hur som helst, sen jag var 20 ungefär har jag haft krypningar i kroppen, vilket gjort att jag har haft svårt att sitta still och dessutom gjort mig väldigt trött (det tar en hel del energi att försöka sitta still när det känns som man har ett myrbo i vardera benet och händerna). Det kommer och går i perioder och jag trodde från början att det var järn- eller b-vitaminbrist. Jag kollade dock upp det för ett år sen och så verkade inte vara fallet. Det är som värst när jag sitter still och försvinner i princip helt när jag rör på mig.
Så, min fråga är nu, om man har ADD kan man då utveckla hyperaktivitet? Jag vet att de som varit hyperaktiva i barndomen ofta lärt sig hantera det i vuxen ålder, även om det bara är på utsidan som man är lugnare. Och jag vet att man i olika perioder i livet påverkas mer eller mindre av sina små egenheter, men jag var utan tvekan kvarterets lugnaste unge när jag var liten och inte det minsta hyperaktiv, så i så fall har jag gått åt andra hållet. Är det ens möjligt?
Jag är tacksam för all form av förslag på vad det kan vara.
Allvitr

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav Zima33 » 2012-10-21 21:58:33

Ja man kan ha hyperaktivitet vid ADD/ADHD-I.
Annars kan ju krypningar bero på medicinbiverkningr också, om du tar nån medicin.
Zima33

Anslöt: 2011-05-09

Inläggav Miche » 2012-10-21 22:03:31

@Allvitr, kan det vara kolhydratförgiftning?

Många barn blir väldigt hyper av socker (dvs kolhydrater), på sätt och vis är det ett förgiftningssymptom, för att bli av med kolhydraterna så snabbt som möjligt så måste man röra på sig (de som inte gör det går ofelbart upp i vikt)!

Har du funderat på hur mycket kolhydrater då får i dig och hur mycket du förbränner?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zombie » 2012-10-21 22:10:49

Miche skrev visst utförligare om en sida av saken. Nåja, det får vara.

Här finns ett ADHD-forum. Annars hänger ju AS och ADHD (och fler saker) ihop i ett kontinuum så att det är nödvändigt att kunna ta upp både ADHD här och AS på ADHD-forum – vilket också sker. Det är ju de "prydliga" etiketterna som är konstgjorda, inte vi.

Trådfrågan: Bra fråga. Undrar själv. Det vanliga tycks ju vara att man blir lugnare eller tröttare med åren. Det stämmer ju också med annat åldrande. Sedan kan kostvanor spela in – börjar man äta mer socker kanske det speedar upp en, slutar man äta gluten kanske man upptäcker att man var överkänslig och får bättre energireserver, med mera. På liknande sätt kan säkert den omgivning man lever i inverka. Det kanske inte heller krävs stora förändringar alla gånger; en del av oss kan vara mycket känsligare än vad normer (och läkare) säger att man kan vara.

Men har man ändå lyckats utesluta sådana yttre ting: bra fråga som sagt.

Fast ordet krypningar får mig att misstänka att du kanske har drabbats av rastlösa ben eller något sådant. Kanske genom någon medicin, som Zima33 säger.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Allvitr » 2012-10-22 1:05:22

Hej!
Tack för svaren.
Jag tar inga mediciner, så det kan inte vara biverkningar av det. (Fick concerta utskrivet för nån månadsen, men vågar inte ta det pga av alla potentiella biverkningar(men det är en helt annan diskussion))

Miche, hur menar du med kolhydratförgiftning? Jag brukade tro att krypningarna berodde på lågt blodsocker (eftersom jag blir så trött samtidigt) så jag har utvecklat vanan att äta något när det börjar bli för mycket. Det hjälper inte mer än vanlig placebo, det känns bra att göra något som man kan inbilla sig hjälper även om det inte gör det egentligen. Men om för mycket kolhydrater skulle resultera i viktuppgång så är det antagligen inte det heller. Ligger i nederkant för vad man bör väga med min längd.

Tanken på restless legs har slagit mig också, men det ska tydligen vara värst på kvällar och nätter när man ska sova och då har jag nästan aldrig problem. För min del är det nästan alltid som värst på eftermiddagen.

Har en ny läkartid på fredag så då blir det väll en ny vända provtagningar. En del av mig funderar på om det kan vara stressrelaterat. Jag började få det lite lätt under sista året på gymnasiet då det var väldigt mycket som hände samtidigt, många prov och stress över vad man skulle göra efter studenten och liknande. Fick en del problem med yrsel då. Samtidigt har det här varit som värst i perioder med lite stress så det verkar inte helt stämma överens med det heller.

Vet inte riktigt vad jag ska tro. Jag får hoppas att de kommer fram till något bra den här gången dock. Tack försvaren och för tipset om ADHD-forumet.
Allvitr

Anslöt: 2010-10-24

Inläggav plåtmonster » 2012-10-22 1:21:07

Miche skrev:Många barn blir väldigt hyper av socker (dvs kolhydrater), på sätt och vis är det ett förgiftningssymptom, för att bli av med kolhydraterna så snabbt som möjligt så måste man röra på sig (de som inte gör det går ofelbart upp i vikt)!

Jag kan leva på honungsmackor i ett dygn och få massa skrivbordsarbete gjort utan att gå upp det minsta. Tvärtom behöver jag äta efteråt .. :-)063
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav earlydayminer » 2012-10-22 5:06:27

plåtmonster skrev:
Miche skrev:Många barn blir väldigt hyper av socker (dvs kolhydrater), på sätt och vis är det ett förgiftningssymptom, för att bli av med kolhydraterna så snabbt som möjligt så måste man röra på sig (de som inte gör det går ofelbart upp i vikt)!

Jag kan leva på honungsmackor i ett dygn och få massa skrivbordsarbete gjort utan att gå upp det minsta. Tvärtom behöver jag äta efteråt .. :-)063

Aah, hysterin mot kolhydrater är galenskap. Specificeras aldrig utan det är snarare som att det skulle vara kolhydrater som är socker och inte socker som är kolhydrat. När man säger till någon att vara varsam med kolhydrater säger man till någon att vara varsam med alla kolhydrater. Tyvärr lyste det igenom för mycket anti-kolhydrater där i. Det har nog inte med kolhydrater att göra.

Jag ser det som, kan man utveckla passivitet vid ADHD så kan man utveckla hyperaktivitet vid ADD. Endast medicinskt eller beteendemässigt eller både och.

Men det kan vara något "så enkelt" som ökad stress helt enkelt. Det känns exakt som att man blivit mer hyperaktiv.

Hur känns det för dig? Mår du väldigt dåligt över det eller är det något du noterat och känner att det kanske finns en "enklare" lösning en psykologi? Du skulle prova att träna en del, typ styrketräning 2-3 dagar i veckan och någon lättare form av konditionsövning varje dag och successivt trappa upp. Det skulle kunna hjälpa dig att del förbränna energi, men också få din kropp att enklare slappna av i viloläge = ökad fokus och övrig mental förmåga.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in