Tips om bondfångeri och bedragare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Skogkatt » 2025-12-11 12:32:50

Det var en nyhetsartikel här i Norge nu, polisen hittade "skimming"-utrustning på en bensinpump. Elektronisk utrustning som kopierar ditt bankkort när du sätter in det.

Det är egentligen inget nytt, men det nya är att denna utrustning var annorlunda än den som använts tidigare. Sådan utrustning har tidigare placerats över spåret där du sätter in kortet. De har på ett sätt gjort en falsk kortläsare, en plastbit som sitter ovanpå kortläsaren.

Men den här utrustningen var mindre och var placerad långt inne i spricken där man sätter in kortet. Så det var nästan osynligt, de var tvungna att använda tång för att dra ut det ur spricken. Så man bör kanske vara extra försiktig när man använder bensinpumpar och bankomater nu, det verkar som att det finns en ny generation skimming-utrustning som är bättre än den gamla. Man måste titta in i sprickan och försöka se om det finns något där.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav Richard » 2025-12-11 14:40:06

Jag har en läsare/skrivare som kan kopiera RFID/NFC-kort o taggar. Det funkar fint att kopiera taggen till entrédörren till ett tomt kort, så man bara behöver hålla upp plånboken när man ska in. Men jag provade att kopiera mitt VISA-kort också, men kopian funkade inte i affären.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in