Tips om bondfångeri och bedragare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kotten » 2023-10-04 9:14:20

Richard skrev:Undrar om de ändrat nått, för nyss var jag o handlade i självscanningen för 81,90 kr. Så låga summor har bara varit o blippat tidigare, men idag ville de att jag skulle slå in koden också? Tidigare har det varit först vid summor över runt 300 kr?

Brukar få ange kod efter ett visst antal "blipp"
Kotten

Anslöt: 2010-11-22

Inläggav antonius » 2023-10-04 18:23:12

Kotten skrev:
Richard skrev:Undrar om de ändrat nått, för nyss var jag o handlade i självscanningen för 81,90 kr. Så låga summor har bara varit o blippat tidigare, men idag ville de att jag skulle slå in koden också? Tidigare har det varit först vid summor över runt 300 kr?

Brukar få ange kod efter ett visst antal "blipp"

hos en del banker är det random, det är slumpmässigt man måste slå in koden
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav nallen » 2023-10-06 19:38:09

Precis som herrarna ovan säger brukar man få slå kod nån gång ibland. Hos ICA blir det mycket oftare när man handlar i tre, fyra olika städer. Fast det verkar som att det systemet också lärt sig mina vanor :-)063 jag gillar det egentligen inte, men det är ack så praktiskt.
nallen

Anslöt: 2006-08-27

Inläggav Dagobert » 2023-10-23 1:40:22

Namnlöss.png
Bluffvarning!
Reklamen påstår att den här lilla värmefläkten värmer upp stora rum nästan gratis.
Ren lögn, trots allt de säger om revolutionerande nanoteknologi o.d. nonsens.
Den drar precis lika mycket ström för att värma ett rum som alla andra små värmefläktar.
Inte går det fortare heller, vilket de påstår - den är bara på 1200W.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav RSD555 » 2023-10-23 3:15:38

Dagobert skrev:
Namnlöss.png
Bluffvarning!
Reklamen påstår att den här lilla värmefläkten värmer upp stora rum nästan gratis.
Den drar precis lika mycket ström för att värma ett rum som alla andra små värmefläktar.

Ström och värme är samma sak. Kan man säga så?
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav Dagobert » 2023-10-23 15:27:34

RSD555 skrev:
Dagobert skrev:
Namnlöss.png
Bluffvarning!

Jag kan inte de fysikaliska definitionerna, och de hör inte hemma i den här tråden.
Men 1200 W är inte mycket. Ofta har små värmefläktar 2 lägen - 1000 och 2000 W.
Om den här värmaren är billig i drift som de påstår så är det för att den inte värmer så mycket.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav RSD555 » 2023-10-24 9:31:47

Dagobert skrev:
RSD555 skrev:
Dagobert skrev:
Namnlöss.png
Bluffvarning!

Jag kan inte de fysikaliska definitionerna, och de hör inte hemma i den här tråden.
Men 1200 W är inte mycket. Ofta har små värmefläktar 2 lägen - 1000 och 2000 W.
Om den här värmaren är billig i drift som de påstår så är det för att den inte värmer så mycket.

Jag menade att man kan säga så till folk så dom slipper bli lurade. Man får inte mer värme för mindre ström.
RSD555

Anslöt: 2017-12-02

Inläggav Alien » 2025-05-15 16:58:41

Man kan bli bedragen av "vänner" också. Dvs folk som låtsas vara vänner och kan lura av hela sparkapiitalet. påminner om romanssbeddrägerier, men uan romans. Här står om en massbedragae, "bartendern".

Massbedragaren tillika Uppsalabartendern lyckades lura flera offer på hundratusentals kronor innan han åkte fast.

Den första fällan gillras våren 2022 för en man som vi kan kalla för Klas.

Bartendern säljer en datorskärm till Klas via Blocket, och sedan tar han även betalt för en dator som aldrig levereras.

Över ett år senare ringer bartendern upp Klas från ingenstans. Han berättar att han blivit misshandlad och sparkad med stålhätteskor och att Klas måste hjälpa honom. Dagen därpå får han ett nytt samtal.

"Han sa: Du måste lyssna på mig, du och din familj är i livsfara", säger Klas i förhör.

Han får höra att bartendern har en skuld till det gäng som utförde misshandeln, och att Klas familj nu finns med på en lista. Anledningen påstås vara att han efter sina Blocket-köp förekommit på listan över personer som skickat pengar till bartendern via Swish – och att de på så sätt fått veta att han har pengar.

Bartendern läser upp namnet på Klas fru och barn, och berättar var hon jobbar och var barnen går i skola. Han säger sig läsa från en lista som de kriminella har skrivit – över personer som ska "våldtas och få en pistol mot sitt huvud".

"Jag fortsatte att betala mer pengar till honom trots att jag i hemlighet för min fru tömde våra gemensamma sparkonton. Detta gjorde jag endast för att få bort den grova hotbilden mot mig och min familj", säger Klas i förhör.

Det dröjer fyra månader innan han anmäler allt till polisen. Då har han totalt gett bartendern 347 100 kronor.

Under hösten börjar bartendern i stället att kontakta en kvinna som han tidigare varit inneboende hos. Under ett samtal berättar han att han har en skuld till ett kriminellt gäng. Han säger att de som hotar honom vet att han tidigare bott hos kvinnan och att hon kan "råka illa ut" om de inte får sina pengar.

Kvinnan överför 101 373 kronor till mannen innan hon vågar anmäla.
https://www.unt.se/story-nyheter/uppsal ... n/l68p06wr

Ingen tycks ha kommit på tanken att mannen kan ha hittat på alltihop. Eller sagt "det är inte mitt problem, gå till polisen". Eller själv gått direkt till polisen istf att betala och betala.

Är folk för snälla? Eller bara för godtrogna? Eller konflikträdda personer som inte kan säga nej? Eller är det något som kan hända vemsomhelst? Varför berättade inte Klas sanningen för sin fru på en gång? För att skydda henne el för att han anade att hon inte skulle gått med på att betala?
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Skogkatt » 2025-05-15 17:15:44

Alien skrev:Är folk för snälla? Eller bara för godtrogna? Eller konflikträdda personer som inte kan säga nej?

Jag har hört att norrmän och svenskar står högst upp på listan över personer som bedragare skulle vilja försöka lura. För jämfört med människor i andra länder är vi väldigt godtrogna och har lite problem med att säga nej. Det har att göra med hur vi är uppfostrade och att tilliten har varit stark i våra samhällen under lång tid.

Jag såg också något på TV, en norsk tidning lyckades få en intervju med en bedragare som jobbade på ett callcenter i ett annat land. På det callcentret var det många människor som arbetade och de gjorde inget annat än att ringa folk för att lura dem. Bedrägeri sätts i ett system. Och han sa att norrmännen var hans favoriter. :shock: För det var så lätt att lura norrmännen och de hade ofta mycket pengar. När jag var yngre blev jag lurad flera gånger. Jag litade på folk, var alldeles för lite skeptisk och hade svårt att säga nej. Det tog många år innan jag lärde mig och blev av med de dåliga vanorna.
Skogkatt

Anslöt: 2021-10-02

Inläggav manne » 2025-05-15 18:08:34

det är ett jävla fult beteende att lura folk och att blåsa folk på pengar så gör man inte :cry: :x icon
oftast så är det godtrogna gamlingar som blir lurade av ligor :o :-)063 :?:

här är exe .

https://www.svt.se/nyheter/granskning/u ... etas-konto

https://www.svtplay.se/video/KVk3QWv/up ... bedragarna

Ett sms skickas ut: “Tack för din beställning hos Ikea”. Så startar bedrägeriet. Uppdrag granskning kan nu visa hur bedragarna med kallsinnigt rollspel och skamlösa metoder tömmer svenska pensionärers konton - från insidan. Telefonbedrägerierna har nått nya rekordnivåer - varför lyckas ingen stoppa bedragarna?
manne

Anslöt: 2007-08-23

Inläggav Alien » 2025-05-16 16:32:34

Jo, om bedrägier mot gamla ha det stått mycket. Men tydligen är ungdomar också lättlurade.

Här om "Arvid" som också blev lurad av "bartendern".

Det hela började hösten 2023. Arvids kompisgäng började träffa en ny kille som ofta var med och festade på nationer.

– Jag kände att han var en genuin och bra kompis. Det hände mycket runt omkring honom. Det var så han nästlade sig in i vårt gäng, säger Arvid.

Vad de inte visste då var att kompisen, som vi kan kalla bartendern, i själva verket var en massbedragare. Under tre års tid lyckades han lura till sig över en halv miljon kronor från åtta olika brottsoffer. Ett av dem var Arvid, men han var inte den första att bli lurad.
https://www.unt.se/story-nyheter/uppsal ... n/l68p06wr

Bedragaren hade hoppat in å pass på en nattklubb i Uppsala under hösten 2023.

Det dröjer dock till januari innan han sätter sin nya plan i verket. Då erbjuder bartendern Arvid och hans vänner gratis drinkar under ett par utekvällar medan han arbetar i baren. Han säger att han ska betala för drinkarna i efterhand med sin personalrabatt.

Senare skickas en falsk faktura till kompisgänget. Bartendern berättar att de fångats på film när de druckit gratis och att hans arbetsgivare nu hotar att anmäla – om inte alla swishar honom.

– Han skrev att det var problem och att han blivit påkommen. Kompisarna fick liknande information, men det var inte alla som valde att betala, säger Arvid.

Hela skulden hamnar i stället hos Arvid.

– Då var det jag som skulle se till att de andra betalade. Jag frågade om han inte kunde lösa det själv, men det slutade med att han bara fortsatte att be om mer pengar.

Arvid var tydligen den snällaste/svagaste som inte kunde säga nej. Då fortsätter förstås bedragaren att utnyttja honom.

Bartendern kontaktar snart Arvid igen och berättar om ett nytt problem: att kriminella personer är ute efter bartendern och pressar honom på pengar.

– Jag kände fortfarande att han var min kompis, jag ville hjälpa honom, säger Arvid.

Han fortsätter att skicka pengar. Och bartendern fortsätter att ringa. Under mindre än en månads tid ringer han över 100 samtal till Arvids telefon.

– Jag trodde att han skulle bli skadad, men senare så berättade han att de kriminella hade adressen hem till mig, min familj och mina vänner. Jag tänkte att om jag inte gör någonting så kommer de efter mig. Jag var i chock, jag hade panik, säger Arvid.

Det var inte bara ett samtal, kunde inte Arvid ifrågasatt vadd han fått höra mellan samtalen? Och pratat med polsen el åtmnstoen sina föräldrar? Det str inte hurgammal Arvid är men han verkar hjälplös som ett barn. Det blir kanske å om man levat att skyddat liv.

Hans mamma tror vid tidpunkten att han är deprimerad eller att han har börjat med droger eftersom han gått ner tio kilo på kort tid. Men anledningen till viktnedgången är att han inte har råd med mat. Alla hans pengar går till hyran och till bartendern.

– Jag levde på havregrynsgröt, säger Arvid.

Under två månader gör han 32 överföringar till bartendern till en sammanlagd summa på 145 583 kronor. Sedan är pengarna slut.

– Det var en stor skam att jag inte hade vågat säga till tidigare. Och att jag kunde gå på det här. Jag intalade mig att jag skulle få tillbaka pengarna.

Familjen förstod att någonting var fel med Arvid, då han inte var sig själv. Men de visste inte vad.

När bartendern får veta att Arvid berättat allt för sina föräldrar ringer han upp Arvids pappa.

– Hela samtalet handlade om att vi inte skulle gå till polisen. Vi skulle bli misshandlade och kanske dödade och jag kunde ju inte veta om det var sant eller inte, säger pappan.

Trots allt gick familjen till polisen.

Bartendern häktas i några dagar, men släpps sedan på fri fot igen. Det dröjer en månad innan polisen kan konstatera att det inte finns något hot riktat mot dem.

Eftersom bartendern inte blir häktad (det ska man ju bli om det finns risk för fortsatt brottslighet) så fortsätter han med bedrägerierna.

I mars dömdes mannen till två års fängelse för 17 fall av utpressning, 21 fall av bedrägeri mot de åtta personerna, samt olaga hot och övergrepp i rättssak mot Arvids pappa. I 14 av utpressningsfallen och 18 av bedrägerifallen är Arvid brottsoffret.
---
Bartendern är skyldig att betala nära 760 000 kronor till sina brottsoffer, varav 130 000 kronor till Arvid och 53 000 konor till Arvids pappa. Familjen berättar att de hittills inte har fått en enda krona.

Nej, de kommer aldrig att få tillbaka sina pengar. Bedragaren har ju inte placerat dem på bankkonto utan spelat upp dem.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Richard » 2025-05-16 17:19:51

Skrev detta på Flashback, lite om hur folk försökt lura mig...

Ibland ringer det, men jag svarar inte längre på utländska nummer om jag inte vet var de kommer ifrån. Svarar på okända nummer ibland, i.a.f om de sker under kontorstid. Då o då är det nån som ringer o säger att pizzan jag beställt kommer att bli en halvtimme försenad. Då spelar jag med o säger att det är helt ok, men att de kan lämna den på en annan adress. Så blir de ganska ställda. Men det är ju oskyldigt.

På Facebook får man ju de mest märkligaste förfrågningarna, en "kvinnlig svensk läkare" som jobbade som läkare i Ukraina var helt plötsligt lite intresserad av mig, men svenskan var lite väl Google Translated, men jag spelade med. Så skickar hon en bild på "sin arbetsplats"; https://i.imgur.com/dL1clQ5.jpeg Där det står Ukraine Lviv ser lite väl photoshoppat ut, o jag undrar varför det står skyltar på arabiska där...

En bildgoogling ger; https://www.spokesman.com/stories/2009/ ... rt-prison/ Sen orkade jag inte bry mig mer...

En gång har jag försökt polisanmäla nån form av bedrägeri. Först kom ett hotfullt SMS där det stod att jag varit på någons 14-åriga dotter. Sen ringer det från samma nummer o nån säger att jag ska ge fan i hans dotter. Givetvis har jag inte varit på nån 14-åring.

Satt i en halvtimmes telefonkö på 114 14 för att till sist få höra; -Ja, vi vet ju inte om det begåtts något brott i detta fall! De uppmanar ju till att anmäla alla former av bedrägerier, o jag antar att snubben som ringde skulle försöka få ur pengar från en, men jag blockerade numret o hörde aldrig av honom igen. Jag försöker få bort alla mina uppgifter, främst telefonnummer, på internet, från sidor som t.ex. MrKoll o Ratsit.

Annars är det bara att googla på numret som ringer en, på typ sajten 180; https://www.180.se/ står det om det rapporterats som spam eller bedrägeri.

En gång råkade jag göra bort mig i en lokal köp- o säljgrupp, då jag tyckte Forex var så dyra o ville växla 800 euro till kronor, j-vlar vad det rasslade in erbjudanden om bra kurser av personer som inte ens vill tala om vad de heter. Kom sen o tänka på att jag nog inte går o möter upp okända Muhammed på skum plats med 800 euro på mig... Även om han faktiskt skulle växla med äkta pengar vet man inte var dom kommer ifrån.

En gång fick jag ett handskrivet brev, stämplat i Thailand från "en hemlig beundrare" som hänvisade till vidare kontakt via ett konto på Dejtingzonen... :roll:

Jag har blivit lurad av Bonnier (via bokklubben Spänningszonen) men vann i ARN (har även kvar böckerna, då det fattades några kronor för porto för att returnera dom, men de verkade inte bry sig). De ringde mig o erbjöd mig en gratis bok, samt mumlade något om att man skulle få 6 tidningar med bokförslag. Men istället fick jag 7 st paket med böcker hemskickade, 2 kunde jag returnera gratis, då det var tänkt att jag skulle hämta ut paketen, 2 andra paket kunde jag returnera för 70 kr st, då de proppat in paketet i min lilla brevlåda. Men 3 försändelser hämtade jag ut och betalade för (277 kr/st). Jag anmälde företaget till ARN (Allmänna ReklamationsNämnden). Jag krävde att få ta del av det muntliga avtal som de påstod att jag accepterat. Men nä, de kom alltid med undanflykter. Jag fick rätt av ARN, o fick som sagt tillbaka pengarna.

Sen har Bingolotto/Folkspel försökt lura mig på ett presentkort. Jag fick ett erbjudande om 8 st Bingolotter för 200 kr, o då skulle jag få ett presentkort på Clas Ohlson på 300 kr också, det lät ju bra, så visst. De sa att jag kunde säga upp prenumerationen när jag ville, o det gjorde jag efter jag fått de 8 lotterna.

Jag fick lotterna (o vann tillbaka de 200 kronorna), men något presentkort hade inte kommit. Så ringde jag o klagade den 20:e september, då sa han att presentkortet skulle komma senast i förra veckan, det kan alltså inte vara skickat då.

Sen ringde jag o klagade igen, men då säger hon att det skickades den 15:e september!?

Dagen efter klagomålet o en uthängning på Flashback så kom presentkortet!

Tre, som jag har som huvudoperatör ringer nån gång i halvåret o trakasserar en o vill att jag ska binda mitt abonnemang. Jag frågar vad jag skulle tjäna på det, ingenting. Jag säger att om jag får en surfplatta så binder jag abonnemanget, men nä, då försöker de lura på en ytterligare abonnemang. Säger återigen att jag inte vill binda mitt abonnemang, då jag funderar på att byta till det billigare Hallon. Men då säger de att jag får mycket sämre nätkapacitet, men jag svarar att det fungerar alldeles utmärkt på min andra telefon, o att man dessutom får spara sin oanvända surf till senare!

Har ringt nån indier från "Microsoft" o vill ha licenspengar eller nått liknande. Jag ställde en del tekniska frågor o sa till sist att jag bara använder Linux...

Har jag tid brukar jag driva med dom.

Klicka naturligtvis inte heller på okända länkar i SMS o mail heller! Eller acceptera naturligtvis inte oväntade betalningsförfrågningar, som påstår sig vara från t.ex. PostNord, men är skickat från typ PostMord.se.
Richard

Anslöt: 2005-10-12

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in