Tankeläsning
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Tankeläsning
Kan man verkligen veta vad folk tänker dvs tankeläsning?
För min del har det varit att man inte kan det, för att det har lätt blivit missförstånd och konflikter.
Tex där man trott att personer förstått skämt eller vad man har sagt men så visar det sig att personerna inte alls förstått.
Man har haft olika perspektiv på samma situation/händelse.
Det som blev rörigt för mig i en utav gångerna var att personen kunde skriva massa långa texter och kunde prata om saker personen ville göra och jag kände vart vill personen komma ?
Till slut kom jag till en punkt där jag behövde fråga för jag fattade ingenting. Då berättade personen bara rakt av. Då vart det tydligt.
En annan gång så handlade det mer om att personen var osäker och hade egna beskymmer och antog att i detta fall jag skulle förstå massa saker som vi inte ens hade pratat om.
Hur ska någon förstå det ?
Kommunikation. Det är alltid lättast att kommunicera om saker för då kan man lösa det direkt istället för att hålla på att gissa sig fram.
För min del har det varit att man inte kan det, för att det har lätt blivit missförstånd och konflikter.
Tex där man trott att personer förstått skämt eller vad man har sagt men så visar det sig att personerna inte alls förstått.
Man har haft olika perspektiv på samma situation/händelse.
Det som blev rörigt för mig i en utav gångerna var att personen kunde skriva massa långa texter och kunde prata om saker personen ville göra och jag kände vart vill personen komma ?
Till slut kom jag till en punkt där jag behövde fråga för jag fattade ingenting. Då berättade personen bara rakt av. Då vart det tydligt.
En annan gång så handlade det mer om att personen var osäker och hade egna beskymmer och antog att i detta fall jag skulle förstå massa saker som vi inte ens hade pratat om.
Hur ska någon förstå det ?
Kommunikation. Det är alltid lättast att kommunicera om saker för då kan man lösa det direkt istället för att hålla på att gissa sig fram.
Tankeläsning
Tankeläsning fungerar nog bara mellan personer som känner varann mycket väl. Då kan man gissa sig till personens tankar för att personen yttrat sig om liknande ämnen förut.
Tankeläsning
Alien skrev:Tankeläsning fungerar nog bara mellan personer som känner varann mycket väl. Då kan man gissa sig till personens tankar för att personen yttrat sig om liknande ämnen förut.
Ja skulle nog tro det, men jag tror inte att det går att veta 100 procent vad någon tänker om personen inte säger vad den tänker på.
Men man kan nog som du säger veta om vad personen tänker om man känner varandra bra men även då skulle jag säga att man gissar eller tar något som är rimligt eller som man pratat om innan.
För personen kanske säger att den tänker på tex äpplen men i själva verket kan den tänka på kanske ”jag tycker hon eller han är jobbig”
Att man kanske är artig men tänker helt andra tankar.
Återgå till Att leva som Aspergare